ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Barn Quad & andra ATV's => Ämnet startat av: averell skrivet 28 oktober 2014 kl. 22:16:26
-
Hej
Har en TMS atv 50cc som jag inte får gnista i. Har försökt att leta mig bakåt i kedjan. Jag har bytt CDI och tändspole.
Jag tycker jag får ut en fin puls från tändplattan och cdi'n levererar en 12v spänning mot tändspolen. MEN i samma ögonblick som jag kopplar in tändspolen så försvinner alla pulser och ingen gnista vill komma fram. Vadan är detta? Har ett elschema i kass upplösning
-
Låter som att något kortsluts eller liknande, med tanke på att allt är fungerande tills du kopplar in tändspole.
Det får ju en bara att misstänka att tändspolen är kass i spolen inuti.
Har du någon tändspole extra eller från en annan maskin eller något, så du kan koppla upp och testa för att se om du får samma problem?
-
Jag köpte ju både en ny tändspole och cdi, visst kan både den gamla och den nya vara kass, vore typ i stil med min otur.
En bild på hela förloppet från tändplattan, den laddar 3 gånger innan den skickar en puls. Mätte på tändspolarna, båda har 1,4 ohm mellan jord och cdi
-
När du mäter kablarna till Tändspolen, mäter du då direkt i de två kablarna och får ett resultat?
Du får ingen gnista alls med eller utan tändstift? Tänk på att tändstiftet måste vara jordat mot maskinen för att kunna generera gnista.
Vissa tändspolar måste vara fast skruvade i ramen också, då de jordas på detta sätt om jag minns rätt.
Men som sagt, med tanke på att det bara lägger av när du kopplar på tändspolen så kan jag bara tänka mig att det kortsluter någonstans pga det.
Frågan är bara hur, varför och vart.
Mätt upp Cdi'n enligt service manual, så du får korrekt värden?
-
Mäter direkt på spolen ej inkopplad i något. Har tyvärr ingen servicemanual.
-
Mäter direkt på spolen ej inkopplad i något. Har tyvärr ingen servicemanual.
Har du provat att sätta i tändstift i tändhatten och luta mot cylindern och kört runt motorn, för att visuellt kolla om de kommer gnista?
Kollat kablar så det inte är kabel brott någonstans? utifall du har oturen att när du tar tag i sakerna för att prova/mäta dem så förlorar dem kontakten helt eller liknande så de inte kommer gnista?
-
Jo men absolut, det var ju det första jag gjorde innan jag köpte ny cdi, tändspole samt mätte allt med oscilloskop
-
Jadu, jag har slut på ideer då för tillfället, med tanke på att jag själv inte är där o pillar.
Med tanke på att allt är finemang och fungerar vid mätning ska det ju fungera med tändspolen om den nu inte är kass, men eftersom den är ny så verkar de otroligt om den skulle vara trasig den med.
Du råkar inte ha en tändspole du kan sno lite snabbt från någon annan maskin, en vän eller liknande, bara för att eliminera den möjligheten att du haft riktig otur med den nya tändspolen?
För de är de enda jag kan tänka mig är problemet eftersom allt annat funkar tills dess att den blir inkopplad.
Väldigt underligt problem du har faktiskt, första gången jag hör talas om något sådant faktiskt. :hmmm:
-
Har maskinen fungerat åt dig innan eller har du köpt den såhär?
Tänkte bara så du vet vad som är gjort.
-
Nej den fungerade när jag köpte den, den bara tok-dog. Så fort jag kopplar in från CDI'n till tändspolen så försvinner laddningen från tändplattan, men pulsen blir kvar.
-
Du kanske har något fel med dödarslingan?
Dödarknapp, bromsgivare (en del vill ju ha broms när man startar) och fjärrdödare kan ju vara grejer att kolla upp/koppla förbi.
Tror det är en kabel från cdi som jordas när dödaren ska aktiveras. Finns lite äldre trådar men liknande problem om du gräver lite i forumet.
-
Den där dödar-sladden är urkopplad
-
Jag har dålig kläm på hur dom där grejerna ska lira ihop, hoppas du får bättre hjälp av någon annan.
Lycka till
-
Hittat/Löst problemet? :)
-
Hei. Riv ut alt el og sett på en dc cdi og ett 12v batt og annen coil siden du har puls vil dette virke. Ifølge scopet ditt har du alt for lite ac volt