Det är ofta skillnad emellan upplevd kvalité och driftsäkerhet.Jag har tex oftast haft rätt nya Audi eftersom de är utan skrammel och rattel, komfortabla och med bra finish.Jag har även haft gamla Toyota, tex 20 år gamla... allt skramlar och det känns som om bilen skall explodera vilken sekund som helst.Audi är det enda bilmärket jag haft bärgning på, det är enda bilmärket som jag blivit stående med och det tveklöst dyraste bilmärket jag haft gällande reparationer.Toyotor jag haft har ofta varit över 20 år, gått 30-40 000 mil och har ännu aldrig blivit stående, behövt bärgning eller krävt dyra reparationer.Det jag med detta vill komma med är att den upplevda kvalitén inte alltid säger så mycket om driftsäkerheten.Nu har ju varken Polaris eller Can-Am särskilt hög finish, bra passform eller vidare hög driftsäkerhet, särskilt inte på bigbore-maskiner.Högre effekt frestar grejerna, dessutom köps dessa ofta av gasglada och kanske vill de även hänga på större hjul mm... då blir besöken på liften tätare.Personligen känner jag dock att Can-Am har bättre hållbarhet och driftsäkerhet än Polaris.Därmed absolut inte sagt att Can-Am har bra.Och skramlar och rattlar och klonkar gör dem...Komfort, körställning och framkomlighet i terräng brukar dock Polaris leda.Även i grenen andrahandsvärde brukar Can-Am ta poäng.Generellt känns det dock lite som "pest eller kolera" eller "ur askan - i elden".
Hej,jag har nu en Renegade 1000, en 12a som jag haft i drygt 4 år och som gått relativt lite. Har genom en kontakt fått en chans att byta in den mot en nyare Scrambler 1000 och jag vet inte hur jag ska göra. Jag är galet trött på allt j**** klonkande o klunkade på Can Am. Är allergisk mot oljud och känslan när man kör blir mer och mer en väntan på att nått ska rasa. Alla säger att det är typiskt Can Am och det är bara att köra. Kvalitetskänslan är juh lika med noll på Renegaden och det stör mig nått så infernaliskt på en maskin som kostar så pass mycket. Rent generellt tycker jag att Polaris skotrar är som en Amerikansk bil från 90-talet, noll passform och allt känns plastigt o rasslar, iaf jämfört med BRP. Har provkört några Polaris hjulingar men det vara ett tag sedan och av det jag kommer ihåg så känns dom mer solida. Vad tycker ni här, Polaris vs CanAm, Renegade vs. Scrambler?
Visst har Honda både kvalité och finish!...men tyvärr inget klipp i grejerna... Åtminstone tidigare hade Can-Am en minst sagt ljudlig drivlina, jag har inte kört nån nyare än typ -14 så vet inte hur de helt nya är.Men alla jag kört har klonkat även i kardaner eller vad det nu är, dvs inte bara i bussningar till krängningshämmare.De har även alla haft extremt ljudlig växellåda med ett vinande som oftast överröstade motorn, så länge man åker med originalpipa.Rakskurna drev..?Men som sagt, generellt håller det.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️