ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: Mudder skrivet 28 juli 2009 kl. 18:27:37

Titel: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 28 juli 2009 kl. 18:27:37
Funderar på att trimma motorn. finns det nån som vet vad som bör göras som steg 1 osv.
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: pattho0 skrivet 29 juli 2009 kl. 14:36:23
Din Arctic cat har en nedtrimmad tändkurva från fabriken för att göra den mer lättkörd. Dem har reducerat effekten på främst låga varv för att den inte ska gå upp på bakhjulen etc med ovana förare. Du kan ta bort det med en Highlifter ECM Power Pak tändmodul. Jag har en i obruten orginalförpackning till salu om du är intresserad. Du kan få den för 1000kr (trech tar 1745kr). Jag köpte den för att jag trodde den passade på min KFX men den var inte nedtrimmad från fabrik visade det sig. PM:a eller ring om du är intresserad, den ligger även ute på blocket med bild.
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 29 juli 2009 kl. 21:54:54
Funderar på att bygga ett nytt avgassystem och montera en dial a jet på förgasaren. är det någon som har någon erfarenhet av det skriv ner det så man får veta om det är värt besväret.
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: pattho0 skrivet 30 juli 2009 kl. 10:25:00
Trimning av din Arctic Cat 650 skulle kunna se ut så här i sex steg:
Steg 1: Montera Highlifter ECM Power Pak som tar bort den nedtrimning av tändkurvan som finns på maskinen från fabrik (för att få den mer lättkörd med mindre effekt vid lägre varv).
Steg 2: Ge dig på luft/bränsle/avgas. En kille i Ena4wheelers byggde ett eget avgassystem till sin Raptor 700 med Biltemas kolfiber ljuddämpare. Såg mycket bra ut! När du sätter på ett avgassystem med bättre flöde måste du även bestycka om förgasaren och gärna öppna upp luftburken och/eller montera ett bättre luftfilter (K&N eller Hi-Flo är väl bäst), annars får du ingen större effektökning. Sk effektavgassystem är nog det mest överskattade trimmet som finns - men det ser bra ut och låter bättre...
Steg 3: Byt fjäder och/eller vikter i CVT:n (ett sk "Clutch kit"), gör att kopplingen greppar in vid ett högre varv.
Steg 4: Komplett ombyggnad av motorn med bigborekit, trimkammar och ev större förgasare.
Steg 5: Ny tändmodul (CDI) med högre (eller inget) övervarvsskydd eftersom motorn nu orkar "övervarva".
Steg 6: Lustgas eller turbo
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 31 juli 2009 kl. 20:58:08
tack pattho0 för highliftern, motorn går mycke bättre nu men det blev ingen jätteskillnad i accelerationen (inget bak hjuls åka). Men jag ska trimma vidare med öppnare luftfilter, avgassystem och dial-a-jet. så får man se vad som händer.  :headbang:
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 31 juli 2009 kl. 21:20:28
Här kommer en bild på highliftern monterad.
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 1 augusti 2009 kl. 08:46:28
Nu har jag beställt dial-a-jet och snorkel till det.  :)
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Thullen skrivet 1 augusti 2009 kl. 14:43:01
Fick du lov att klippa några kablar eller var det bara att plugga in?
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 2 augusti 2009 kl. 01:41:42
En kabel klippte jag av och lödde på 2st skala jag lite och lödde på...
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 2 augusti 2009 kl. 09:48:23
hmm jag va lite otydlig tror jag. det är 3st kablar på highliftern som man löder fast på kablarna till cdi boxen...
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 2 augusti 2009 kl. 19:12:49
så här såg orginaldämparen ut innuti, jag öppna upp den och det blev stor effekt skillnad, nu väntar jag på min dial a jet.
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Dar'Xol skrivet 2 augusti 2009 kl. 19:16:16
Såg lite tight ut där  :D
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 2 augusti 2009 kl. 19:18:08
 ()p
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: pattho0 skrivet 3 augusti 2009 kl. 00:34:28
Kul att Highliftern funkade för dig ()p Ta lite bilder på hur du monterar dial-a-jeterna och rapportera om skillnaden, det blir intressant att se hur mycket det gör.
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 15 augusti 2009 kl. 20:22:56
I dag fick katten ett nytt avgassystem av delar från biltema samt en hårdare fjäder till variatorn. hon blev betydligt rappare stor skillnad märktes  :DV... nu behöver jag dial-a-jet så hon får mer soppa  ()p
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Dar'Xol skrivet 15 augusti 2009 kl. 20:38:38
SWEET  ()p
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 18 september 2009 kl. 13:52:31
D.A.J. fungerar ej för mig. har provat mindre munstycken och skruvat ner dajen. men den får för mycket bensin på full gas. jag tror det har att göra med fabrikatet på förkgasaren (kehin orginal).
/Markus
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: T skrivet 19 september 2009 kl. 08:49:35
Tjena!

Nu vet du redan svaret men jag skriver det här lite kort så andra vet hur man ska montera daj :)

Daj-enheten kan inte sitta inuti luftburken på detta vis, då kommer motorn dra soppa ur dajen från alla håll.

Monteringen är OK om du sätter på dajens snorklar och drar ut dessa genom luftburkens insug.

:)

/Benny
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 23 september 2009 kl. 15:38:15
Nu funkar dajen med snorklarna  ()p. atvn går som tidigare men den största vinsten hoppas jag få vid ändrad luftfuktighet och vid större påfrestning av motorn. belt lampan tändes under alla inställningar utan jag såg det, i samband med det sänks motor effekten och den går dåligt. innan jag förstod det böts det munstycken och ljusterades förgasarna många gånger  :banghead:. summa sumarum, jag fick lära mig att släcka belt lampan även fast din mc vilseledde mig när jag bad om råd och dajen funkar.
/Markus
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 23 september 2009 kl. 15:43:23
Bilder på daj montaget med snorklar.
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 23 september 2009 kl. 16:26:42
Snyggt jobbat  ()p

Har du provat att endast byta till större munstycken i fuggarna utan DAJ? Ursäkta om det står nånstans och jag inte läst såpass noga  ;)

Mvh Joe
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 23 september 2009 kl. 17:19:03
nej jag provade ej större munstycken, utan valde daj för den ska kompensera ökad bränsleåtgång och även justera sig efter luftfuktighet.
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 23 september 2009 kl. 17:23:33
Jag kör DAJ själv men misstänker att de som kör större munstycken får ut en hel del mer kraft

Mvh Joe
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 23 september 2009 kl. 17:31:39
Vrid din daj till max bräsnsle flöde det vill säga använd det minsta hålet på daj enheten. får du ej tillräckligt med bränsle då måste du gå upp i storlek på munstycke.
/Markus
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 23 september 2009 kl. 17:44:17
Jag var otydlig - jag menar att jag tror att de som kör utan DAJ men med större munstycken än orginal får ur mer kräm ur sina maskiner än jag (trots rätt inställd DAJ på min). Har hört de kan gasa upp dem på bakhjulen utan våld (powerwheela) men det går inte på min även om jag tycker den går bra nu. Har dock provat att borra ur min ljuddämpare nu som du gjort och den blev mkt starkare overall men fortfarande halvstark på låga register där den borde vara starkare när jag jämfört och provat en annan maskin som är original - den hade mer vrid från botten. Ska prova att skruva på mer sås fr DAJ:en.. har inte provat att pilla alls på den än (köpte den med DAJ monterad och öppet filter). Hur får man av höljet med snorkeln från själva DAJ:en kan jag fråga när jag har dig på tråden (från det ena till det andra  :) )

Men det jag menade med förra inlägget är att jag tror det blir mer ös utan DAJ:ar fast större munstycken i fuggarna (men är inte säker så ta det med en nypa salt  ;) )


Mvh Joe
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: Mudder skrivet 23 september 2009 kl. 18:02:47
JAg har byggt ett helt nytt avgassystem med effektdämpare från biltema, om man kör med för mycket öppet system så tappar motorn vrid men kan få mer hästkrafter. för att powerwheela tror jag att det e bra med mycket vrid nm i motorn. daj och huvud munstycke reglerar bräsle blandningen mestadels på högt varv trotteln fullt öppen. mina snorklar sätts fast med en o-ring. pilla bort o-ringen och ta bort gummihöljet runt daj enheten.
/Markus
Titel: SV: trim 650 V2
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 23 september 2009 kl. 18:08:50
Aha missade ditt ljuddämparbygge (ska spana in det :djump: ) kanske mitt lågfarts munstycke som är boven ;)

Tack för info ang snorkelhölje och annat ()p

Mvh Joe