Vad är då fördelarna och nackdelarna med bandsats efter några dagars provkörning:Fördelar:Fantastisk framkomlighet i snö!Betydligt lättare att skotta snö, eller framför allt att bli av med snön, bandsatsen gör att man mycket enkelt kan bygga upp en snöramp vilket gör att man rymmer mycket mer snöupplag på en begränsad ytaOm man jämför fyrhjuling med bandsats och snöskoter så kan man köra runt och titta på naturen på ett helt annat sätt med fyrhjulingen, tar sig bra fram på lågväxel i låg fart viket gör att man inte behöver inte ha så mycket framförhållning och fart som med skotern, vilket ger dig en helt annan naturupplevelse...KUL!Nackdelar:Självklart påverkas väghållningen till det sämre, min bedömning är att en lagom hastighet vid vägkörning är 30-45 km/h. (Toppfart drygt 70 km/h, men då övervarvar motorn)Hög bränsleförbrukning, har inga siffror att presentera ännu, men mätning av bränsleförbrukningen med banden monterade har påbörjats och kommer att redovisas i denna tråd.Sämre svängradie, kräver lite bättre planering, men det blir ändå rätt mycket mer backande när man snöröjer med bandsatsen monterad.Bandsatsen drar upp väldigt mycket snö när man kör i lös snö, det krävs att man är varmt och vattentätt klädd för att inte bli blöt/kall vid körning i hastigheter över 10-15 km/h.
Då var den inlämnad, de skulle fota den imorgon och skicka bilderna till "service" för påseende, ännu inte klart om det är jag eller de för korta bultarna som rår för haveriet.Det viktigaste är ju dock att de inte levererar för korta bultar till fler - hade det gått fort när det hände hade det kunnat sluta betydligt värre än det gjorde, ett benbrott torde inte vara omöjligt om nåt sånt händer i högre farter.10 minuter innan det hände satt sonen på "bönpallen", och där hans ben tidigare vilade mot skärmen är det nu ett hål stort som en hand, som slogs bort av bandsatsen när den roterade... Tur i oturen att jag lämnade av honom bara några minuter tidigare alltså.
Kan berätta om ett annat slags Apache bandsats haveri som jag råkade ut för.Vänster bak band började föra oväsen under körning och vid en titt bakåt lutade hela bandet, såg ut att ramla av. Hjullagret var helt demolerat, totalt i smulor , axeln var söndersliten. Drivhjulets kuggar hade gått i ramverket som hela bandsatsen är uppbyggd av och nött ner spår i plasten. Bandsatsen var mindre än 1 år gammal och använd i några få mil. Vände mig till Åf för garanti anspråk. Bilder på haveriet mailades till Åf . Åf meddelar mig att svenska BP meddelar att garanti inte gäller. Bandsatsen var inte körd i ren snö!Tvärstopp ingen garanti! Anledningen till haveriet var att centrum skruven som håller hjullagret på plats hade gängat upp sig. Skruven är fingängad och ca:7cm lång. Skruven hade gängad ut sig så långt att den petade bort plastlocket som försvann. Hjulagret är dubbelradigt och dyrt. Skruvskallen kan ses innanför plastlocket. Jag kostade på reparationen själv. Metallsprutning och slipning av hjulaxeltappen hos specialfirma, nytt hjullager, ny centrumbult, nytt plastlock. Mitt råd blir, kolla skruven innanför plastlocket. Dra den hårt, den håller hjullagret på plats.