ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Jan-E. skrivet 2 september 2009 kl. 23:13:41

Titel: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 2 september 2009 kl. 23:13:41
Startar en "ny" tråd med allmäna frågor angående LT-F4WD.
Skrev lite i tråden om instruktionsbok till Suzuki LT-F4WD 1986, en fundering om hur man skall göra med bromsoljenivån i br.huset på styret.
Där finns en gummiblåsa (liksom på de flesta andra maskiner med tydligen) som fyller ut nästan hela "behållaren" samt utgör packning/tätning uppåt mot locket. Frågan var om även denna ska ha någon olja i sig eller ska bromsolja vara endast utanför "gummiblåsan"?!!

Svaret jag fått är att de oljehus som har sådan gummiblåsa (vanligt) ska ha sin olja utanför blåsan, som normalt går ända upp mot locket och funkar som tätning mellan behållare och lock. Nivåögat på behållaren fungerar på rätt sätt då också.
Något riktigt bra svar på vad nytta gummiblåsan gör har jag dock ej lyckats få. Man nämner något om att olje-returen får en jämnare och mera dämpad återgång från kolvarna & dess ledningar. OK! Vi kör väl på det då (andra tips/synvinklar på blåsans funktion välkomnas). Hoj/Jan-E
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Sleeper_86 skrivet 3 september 2009 kl. 05:54:34
du får en helt tät behållare ner mot oljan och slipper en öppen avluftning, ju mer oljan sjunker/klossarna slits, desto lägre blir nivån i behållaren. och blåsan följer nivån med vätska på undersidan och luft på ovansidan.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 27 september 2009 kl. 10:01:34
Tack för enkel och bra förklaring. Nu hajar man ju poängen med gummiblåsan och principen verkar enkel & smart. Bra! ()p
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 17 oktober 2009 kl. 01:02:15
En sak man kan fundera över är ju vilket kubiktal (cylindervolym) SUZUKI LT-F4WD (1986 årsmod) egentligen har och vilken effekt det är i motorn. Den som sålde den sa att det var 250 cc cylindervolym, men en annan, "expert" påstår att det är 300 cc !? Effekten visste säljaren inget om!

Tittar man i instruktionsboken (som f.ö. är riktigt bra) så finns inget om varken cylindervolym eller effekt !!?? Fina sprängskisser på motorn finns dock i den bla.

Vägverkets data om "fordonet" har bara tomrum i de fält som ev skulle kunna ha info om detta. Inte heller reg.papperen har data om varken cc eller effekt.

Tänkte ev gå vidare med att fråga SUZUKI-generalagenten men de har ingenstans man kan ställa några frågor. Drygt!  ???
Vet någon ev här på forumet hur det är med detta?   MVH / Jan-E.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: herrlilltroll skrivet 17 oktober 2009 kl. 12:09:28
tjenare

enligt min instruktionsbok (clymer suzuki LT-4wd, LT 4wdX , LT-F250 1987-1998 )

så finns det flera modeller av dom, 2wd och 4wd / 250 och en 280 cc.

och sen verkar det vara skillnader i vilket land dom är avsedda för också=)

Men effekten därimot har jag inte en aning om...

Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 20 oktober 2009 kl. 23:20:43
Intressant info där "Lilltroll". I och för sig är väl det där med "effekt" mest en fråga om hur fort något jobbar, roterar osv, och detta är kanske ej så avgörande på en maskin som LT-F4WD. Den är ju lite mera av arbets/bruksmaskin, även om dess "effekt" nog räcker bra till att skicka en vinglande förare bra hårt in i en grov tall eller dylikt (hård gran!). Effektjakt är annars mest något för fartmaskiner. Får en ATV (eller fordon överhuvudtaget) lite tyngre jobb, "grovgöra", är det nog mera det där med vridmoment i motorn som är mera intressant, för att lyckas smidigt med "jobbet". Superlågväxeln i LT-F4WD ordnar ju detta med vridmoment i kombination med sakta smygfart på utmärkt sätt. Säkert har den valda motorkaraktären en stor dos vridmoment (okänt värde, det med här), och säkert också effekt så det räcker, för att som sagt var få upp farten också.

((Jag har som exempel en flygmodellmotor som har 6,5 cc cyl.volym & effekten 1,7 hkr! Där handlar det verkligen om varvtalshästkrafter, för propellern stannar för minsta lilla pinne (dvs urfuttigt vridmoment), men planet går fortare än det mesta bara propellern får fritt spelrum. ))
Cyl.volym förblir lite okänt, det med för LT-F4WD, men mycket talar kanske för 280 cc då, om det nu är skillnad på detta med 2 hjuls & 4 hjulsdrift, i kombination med 250 cc eller 280 cc. Lite fånigt att det ej anges ens i instruktionsboken!!?  Hm....! Nåja! /Hoj! Jan-E.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 25 oktober 2009 kl. 00:34:27
Hej på er.

Kort sagt...
Modeller tom -98.

En "Quadrunner" har 250cc, 66mm cylinderdiameter. (LT-F 4wd, eller LT-4wd) beroende på årsmodell.
En  "Kingquad"   har 280cc, 68,5mm cylinderdiameter. (LT-F 4wdX, eller LT-4wdX) beroende på årsmodell.

En LT-F 250 finns också, men den är 2wd.

Det finns ingen fabriksuppgift om antal hk eller antan nm för någon av dem, men ligger nog omkring 20hk.

Micke.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Ironman skrivet 25 oktober 2009 kl. 00:41:18
Största anledningen till att du har gummiblåsan är om du ex vis tippar ska det inte komma luft i systemet  ()p
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 22 maj 2010 kl. 12:41:27
Så var man då igång igen med ytterligare justeringar på LT F4WD:n från 1986. Nu damaskbyte på gång (univeralsortimentet på MC firma i Ludvika passar ju direkt runt om, tur!!).
Någon där sade att man brukar hålla med reservdelar i drygt 20 år för resp modell, men om modellen som i LT F4WD.s fall lever vidare & vidare med endast finlirsjusteringar med åtföljande modellnamnbyte år efter år så finns ju delarna med stor chans ändå, långt efter tex 1986 som i min maskins fall. Verkar helt sant då jag fått hem tex rätta bromskolvar, backar & annat utan problem. Damaskerna för drivknutarna (där rzeppaknutar finns, dvs yttre fram) finns i bra firmors original/universal sortiment.
Stort jobb just nu är reparation av "kaross"-plasten som ser (sett) för bedrövlig ut, med sprickor & hål. Jag jobbar med en värsting-grov lödkolv med platt breddad värme Cu-del. Den fungerar perfekt för ingjutning av ny röd plast samt svart (stänklapparna) från skrotad Volvo spoiler. Dessa lagningar tar tid & fläkt är helt nödvändigt, för renare luft. Bara att vara noggran & envis. Hoj /Jan-E.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 2 juni 2010 kl. 23:51:26
Fundering 1).
På LT-F4WD maskinens encylindriga motor finns på topplockets högra sida en arm som ser ut att ha en platta att kunna ta tag i (typ mellan tumme & pekfinger) för att kunna vrida den uppåt eller nedåt.
Vad har den för funktion ?

Fundering 2).
På vänstra styrstångshandtaget finns ett reglage som verkar vara tjoken. Kan vridas "tillbaka" mot föraren till vågrätt läge samt vridas uppåt/frammåt till i princip "rakt upp"-läge. Funderar vad som gör vad i repektive läge? När är det tjoke ???
Tacksam för tips/svar.                 MVH / Jan-E.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Lillhajen skrivet 3 juni 2010 kl. 06:04:11
1, "decompression lever" blir lite enklare att handstarta med denna i uppläge :-)

2, på min är vågrätt-mot föraren, full choke
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 4 juni 2010 kl. 19:11:30
Toppentack för dessa svar på de två frågorna !! ()p

Just nu väntar jag på nytt luftfilter och "batteriräddare"/gummimojäng
som skall kunna hålla i batteriet vid ev vurpa så att inte batteriet krossar svarta plasten bakom lamporna & ovanom batteriet.
Hoj! / Jan-E.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 25 juni 2010 kl. 12:57:49
Sablar också! Instabil FORUM sida detta ibland. Jag slog efter ca 10 min skrivande på mellanslags tangenten/knappen & då försvann allt !!!???
Nu blir det kort variant (Suck!).

Fundering 1) Vart sitter oljefiltret på en LT-F4WD ?
Fundring 2) Hittar ingen kondensator i elsystemet. Finns där ingen ?
Tacksam för svar...

MVH / Jan-E.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 26 juni 2010 kl. 23:45:13
Hej du.

1.   Oljefiltret sitter under en lucka på höger sida, strax framför bakhjulet.
     
Luckan sitter med tre kupolmuttrar. (i triangel mönster).
Luckan har en plugg i mitten som du inte behöver lossa.
       
2.   Menar du en kondensator till tändningen?
     
Jag är lite osäker på en -86´a, men troligen har även den maskinen elektronisk tändning och ingen mekanisk brytare, därmed ingen kondensator.

Micke.
 

     
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Lillhajen skrivet 27 juni 2010 kl. 09:02:01
Jan-E, kan rekommenderar dig Clymers manual till quadrunnern, där hittar du allt du behöver veta  ()p
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 27 juni 2010 kl. 10:31:43
Tack för svaren, Bra!! ()p

Är det liknande elsystem på quadrunnern som på "veteranen" LT-F4WD ? (angående tipset att kolla av den manualen!).
- Intressant att de moderna tändsystemen inte behöver kondensator, men om det inte finns ens någon brytarspets ansluten vid någon tändspole så....tja! Då behöver man väl kanske ingen kondensator heller...hmm!?
Det här måste jag undersöka & försöka "få grepp på".

Jag har flera "äldre" roliga "apparater" såsom en Arctic Cat Panther (rel liten snöskoter från 1981 !!) som är kanon & går som en "skållad råtta". (Rel stark motor i liten lätt skoter =kul :D.) Lärde mig av den att SUZUKI verkligen kan göra motorer, då den trots sin ålder startar på första rycket, & sedan verkligen visar-på "pulver" under huven. Ger verkligen glädjefnatt att gasa runt med den. Har bara bytt bägge tändstiften på den då ett var mysko i porslinsväggen= läckström där.
Den är visserligen 2-cylindrig men jag ska kolla dess elsystem också hur det egentligen är gjort. (Har lös skiss på det.)     Hoj! / Jan-E
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Lillhajen skrivet 27 juni 2010 kl. 10:36:50
Manualen är för samtliga modeller Lt(f) 4wd 86 och framåt, heltäckande service manual.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: redbeard skrivet 27 juni 2010 kl. 10:42:32
Så var man då igång igen med ytterligare justeringar på LT F4WD:n från 1986. Nu damaskbyte på gång (univeralsortimentet på MC firma i Ludvika passar ju direkt runt om, tur!!).
Någon där sade att man brukar hålla med reservdelar i drygt 20 år för resp modell, men om modellen som i LT F4WD.s fall lever vidare & vidare med endast finlirsjusteringar med åtföljande modellnamnbyte år efter år så finns ju delarna med stor chans ändå, långt efter tex 1986 som i min maskins fall. Verkar helt sant då jag fått hem tex rätta bromskolvar, backar & annat utan problem. Damaskerna för drivknutarna (där rzeppaknutar finns, dvs yttre fram) finns i bra firmors original/universal sortiment.
Stort jobb just nu är reparation av "kaross"-plasten som ser (sett) för bedrövlig ut, med sprickor & hål. Jag jobbar med en värsting-grov lödkolv med platt breddad värme Cu-del. Den fungerar perfekt för ingjutning av ny röd plast samt svart (stänklapparna) från skrotad Volvo spoiler. Dessa lagningar tar tid & fläkt är helt nödvändigt, för renare luft. Bara att vara noggran & envis. Hoj /Jan-E.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 9 juli 2010 kl. 01:45:06
Hm..?! Citatet av tidigare inlägg med blå bakgrund kan man ju fundera över..? Var det något tänkvärt med denna text eller? Nåja!

Min LT-F4WD funkar nu perfekt sånär som på en (ej livsnödvändig)detalj. Efter det att man använt parkeringbromsfunktionen på vänstra handbromsreglaget (eller bara bromsat med vänster handbroms) så går ej viren/ bromsen åter/släpper som förväntat/önskat !? Man får ta hjälp med höger fot och dra åter/upp fotbromsreglaget (foten under bromsarmen & dra!).
Bromsning med "samma fot" (helst ::)!) funkar dock utan problem, med "naturlig"/förväntad tillbakarörelse/återgång så att bromsen helt släpper. Känner någon igen detta strul/gissel? Har försökt hälla olja ner genom viren/höljet men det är likadant ändå.
Har någon något bra förslag på åtgärd?

Annan typisk amatörfundering kanske, men ändå./ Har alla fyrhjulíngar fast ihopkoppling mellan bakhjulen (ej diff) eller finns det de som kan ha olika rotationshastighet mellan bakhjulen?? Varför har man valt att ha det så? Fast alltså! /Tacksam för förklaring...  Hoj! / ??? Jan-E
 
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 12 juli 2010 kl. 23:35:19
Hej igen Jan-E

Kolla så den inte hakar i någonting vid bromspedalen, annars är det är nog bara att smörja vajern till handbromsen är jag rädd.
Jag brukar ta bort kärvande vajrar och hänga upp dom lodrätt, så oljan får krypa igenom ordentligt hela vägen.

Så gott som alla fyrhjulingar (2 och 4wd) saknar differential mellan bakhjulen.
Att ha en differential mellan bakhjulen kräver ju också en diffspärr. = DYR, avanserad, och klenare konstruktion.

Enda undantaget jag känner till är en speciell Cectec. (2wd byggd för gatan)
Jag läste om den i tidningen "ATV-Quad".

Differential mellan framhjulen är dock nödvändig för styrförmågan.
Testa att svänga tvärt med diffspärren i får du se...

Micke.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 15 juli 2010 kl. 11:26:54
Tack för infon, Micke-C. Jag tar itu med den trilskande wiren senare, enligt dina tips. (mest rätt är väl att smörja bättre men en starkare åter-dragfjäder borde också funka, mén då kvarstår ju ursprungsfelet med wiren i alla fall, hm..).
- Så i princip alla ATV.er har fast rotation mellan höger & vänster bakhjul !! Det märks väl på min också då bakdäcken är rejält nerslitna map mönstret medans framdäcken ser ut som nya nästan. Bäst alltså att inte vara på asfalt i onödan & svänga omkring, men en sådan här maskin hör ju inte riktigt hemma där heller.
Ska man sedan dra tex timmerkärra tex i "busch" är det nog lika bra att man inte har en diff (som ska i & ur kors & tvärs) & som förvillat fördelar kraft till lättast snurrande hjul vilket blir heltokigt & gör föraren "heltokig" i sin tur. Tack för förklaring som sagt. / Jan-E 
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: KawaSuki skrivet 16 juli 2010 kl. 19:27:35
Manualen är för samtliga modeller Lt(f) 4wd 86 och framåt, heltäckande service manual.

Vart kan man få tag på en sådan manual?
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: KawaSuki skrivet 16 juli 2010 kl. 19:33:38
Hej på er.

Kort sagt...
Modeller tom -98.

En "Quadrunner" har 250cc, 66mm cylinderdiameter. (LT-F 4wd, eller LT-4wd) beroende på årsmodell.
En  "Kingquad"   har 280cc, 68,5mm cylinderdiameter. (LT-F 4wdX, eller LT-4wdX) beroende på årsmodell.

En LT-F 250 finns också, men den är 2wd.

Det finns ingen fabriksuppgift om antal hk eller antan nm för någon av dem, men ligger nog omkring 20hk.

Micke.


Kan tillägga att 1990 eller 1991 var det övergångsår som det fanns både 250 och 280 att köpa. Alltså som nya maskiner.


LT-F 250 (2wd) tror jag bara fanns typ 1986-1987. Tror intresset för den blev rätt svalt när Quadrunner kom in på marknaden. Men jag kan ha fel.

Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Trail-Boss skrivet 18 juli 2010 kl. 09:33:41
ALFAMER tror jag det heter företaget, som jag beställde verkstadshandboken av ( Clymer ). :sunny:
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: KawaSuki skrivet 18 juli 2010 kl. 14:27:16
ALFAMER tror jag det heter företaget, som jag beställde verkstadshandboken av ( Clymer ). :sunny:

Tack! Vore kanon att ha nåt mer innehållsrikt än instruktionsboken.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: redbeard skrivet 22 juli 2010 kl. 08:48:33
17hk hade ltf 250n jag hade, enligt regbeviset iaf..
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 23 juli 2010 kl. 01:29:02
17 hkr enligt "redbeards" regbevis. Intressant !! Kikade på en nedladdad sida från vägverket (hämtad ca år 2004) om fyrhjulingar och där står att skoterregistrerade ATV:er får (fick!?) ha max 20 hkr. Kan det vara så att tillverkarna anpassade sig efter detta för att få sina maskiner att passa resp lands marknad & som här, regler? (alltså som ang min skoterreggade LT-F4WD från 86). Sedan får den rejäla växellådan med hög, låg samt superlågutväxlingen fixa den erfoderliga dragförmågan.

Fundering igen:)  :help:Jag har märkt att då det högra reglaget förs i främsta/bortersta läget (4WD + superåg) så kan spaken tendera att hoppa ur/lite åter mot föraren(mig!) varvid växeln hoppar ur vid körning. Håller jag i den bortåt så går det bra & maskinen tuggar på som önskat.
Kan man göra så att den ej tenderar att hoppa ur enligt beskrivet ovan?
Visst kan jag trycka spaken bortåt men lite fånigt är det ju. Man vill ju helst hålla båda händerna i styret.
Verkar som spaken har nåt vajsing ang wire-spel, eller att den borde haka fast i något "läge" som nu ej är helt kapabelt att "hålla i" spaken.
Tacksam för tips hur göra med detta. / Hoj! / Jan-E 
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Lillhajen skrivet 23 juli 2010 kl. 08:28:11
Prova att justera kablaget, kan vara så att den inte riktigt skjuter hela vägen så att läget hoppar ur.

Annars sitter det en fjäder som drar en kugg neråt och "låser" i läge på axeln du rör med H/L/SL. den sitter uppe i högra hörnet bak innanför "transfer cover" vänster sida.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: redbeard skrivet 23 juli 2010 kl. 23:33:24
Jag hade traktorreg, och då ska högväxeln egentligen vara spärrad.
20hk än idag på vägreg, terrängreg vet jag inte..
min 600 är en import och då finns inga strypningar alls
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 26 juli 2010 kl. 06:59:11
Bra info/detaljer där, Redbeard. Jag har ett info.blad från MC-Jansson i Falun om en traktorkonverteringssats till dessa maskiner. Bla ingår då en elfläkt som ska placeras mellan framdiff & motorn för bättre "flås"/kyl.

Lillhajen! Du nämner en "transfer cover" & "till vänster" där man kan mixtra med (högra) H/L/SL-reglagets justeringsmöjligheter.

Fråga: ) Var sitter denna "transfer cover"? Är det något på motorn/växellådan, eller finns den/det uppe vid själva reglaget ovanom tanken?

Tacksam för tips var den sitter.  Hoj! / Jan-E. 
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 26 juli 2010 kl. 22:48:09
Hej Jan-E.

"Transfer cover" är plastkåpan under spakarna för H & L växlar, Back och 4wd.
Du trycker ju ner knoppen på spakarna för att byta läge.
Fungerar det som det ska?
Går den i lås på alla tre lägen, lika som 4wd spaken?

Annars kan det ju vara vajern till H-L-SL spaken som är dåligt justerad, dvs att när spaken är i sitt läge, kanske armen in i växellådan är lite ur läge. 
Dessutom så finns en säkerhets spärr inbyggd i de två spakarna med blåa knoppar.
Det är ju omöjligt att lägga i difflock annat än med växelspaken i superlåg.
Kanske att den spärren krånglar och hindrar spaken från att gå i främre läget riktigt?

Min -90`a har en elfläkt orginal, trots den är terrängskoter reggad.


Micke.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Lillhajen skrivet 27 juli 2010 kl. 07:28:14
"transfer cover" är kåpan mellan motorblock och dragstarten på vänster sida. Där inunder kommer du åt bl.a starter gear, kuggar o dyligt till hög/låg/slåg.....

Min 89:a har elfläkt, reggad som terrängskoter
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 27 juli 2010 kl. 23:24:19
Hej på er.

Fel av mig:
"Lillhajen" har helt rätt om vad som är "transfer cover"  :(

Micke.

Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 29 juli 2010 kl. 10:39:12
Ok! Vi kör på att "transfer cover" finns mellan motorblock & handstartgrejen  ("dragstartern").
Kan man avlägsna nödvändiga lock/skydd så att man kommer åt juster-möjligheterna där medans motorn siter kvar i maskinen/ramen?
Eller måste man ta loss motorn? (låter lite halvjobbigt).

Har kikat på några filmklipp där på YouTube som jag tror att "Thullen" har producerat, & visst ser det "gesvinnt" (smidigt) ut. ("Färdigmeckat" hette något klipp där & så kan man hoppa till andra bra filmsnuttar där i "närheten". Thullen mfl skall ha också ha stort tack för dessa "filmklipp". Skall begrunda dessa lite till, men helst önskar man ju att en vajerspel justering inte ska behöva leda till de "mek" som bla Thullen visar (Urk!).         /Hoj!  /Jan-E.   
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Lillhajen skrivet 30 juli 2010 kl. 22:01:09
Transfercover går att skruva av utan att lyfta ur motorn. Köpte suzukis svänghjulsavdragare, den eller annat är en absolut nödvändighet.

Kan du inte pröva att flytta armen som sitter på axeln några splines/kugg framåt eller bakåt.

Det löper tappar i spår innanför transfercover som behöver gå hela vägen för att "låsa" läget .
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 14 augusti 2010 kl. 16:16:31
Jo! Ja! Jag ska ge mig på detta med "högra spaken dilemmat" men måste "stålsätta mig" (eller hur man brukar säga) inför detta mek först. Bör alltså införskaffa nämnda avdragare först &:så kanske.

Just nu verkar det som om jag måste göra ren förgasaren (smuts-misstanke) och/eller undersöka tändstiftet & det elektriska (så långt jag begriper detta), för maskinen har just börjat gå lite ojämnt vid körning. På tomgång går motorn dock felfritt !?
Gasar man iväg tappar den plötsligt ork & så drar den igen & så tappar den ork och så vidare. Tråkigt men det är väl bara att bita ihop & undersöka detta nu då. Dock första gången det händer & helt nytt "aber" trots maskinens ålder. Inte illa trots allt ändå. Fel vill väl gärna komma lite i "skov"/omgång.  Forts.följer. / Jan-E


Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 23 november 2010 kl. 23:39:10
Hm...Allmän info om mitt LT-F4WD läge.
1) Det har ännu inte blivit av med någe "transfer cover" avlägsnande med åtföljande pyssel där innanför. Bla har jag ej fått tag på nödvändiga avdragaren!
Gjorde annat fusktrick men det fungerar utmärkt faktiskt.
Klippte tvärs över en havererad innerslang från bildäck (typ så som man gör slangbella) så att lagom stort "gummiband" skapades. Trädde igenom främre lasthållaren (rundslag/lycka) och när jag vill ha spaken i fix främre läge, så krokar jag bara om slangbelle-snodden runt spaken. Den hoppar inte ur längre garanterat, vid körning eller överhuvutaget inte alls. Loss med snodden & övriga lägen kan väljas. Simpelt men fullt fungerande åtgärd!
2) Hur flängt som helst men att motorn börjat tappa orken i vissa lägen som jag skrev var då inte så konstigt. Den famlade helt enkelt efter tryggare bensinnivå i tanken. Fick för mig att kolla mängden "soppa" & det var ju nära nog snustort!! Maskinen verkar lite törstigare än jag trodde så nu får jag bättra på bensinpåfyllningen lite. Skamligt dum miss där :banghead:. Nu går den kanon igen :djump: /Jan-E.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: jetskijocke skrivet 20 december 2010 kl. 09:53:49
Hallå Hallå

Jag har en gammal LT 250 4wd, från -86 tror jag. Den går riktigt illa i motorn. Låter som en gammal Briggs&Statton och är väldigt slö. Går ojämnt och tjuvstannar ibland. Jag vet inte i vilken ände jag ska börja riktigt. Ska beställa en handbok, men tänkte kolla med er om ni kan ha någon idé? Jag har rengjort förgasaren, men gav inget resultat  :cry:
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Lillhajen skrivet 20 december 2010 kl. 14:36:48
Beställ en clymermanual och ett renoveringskit till förgasaren, skaffa ett nytt stift, kolla insugsgummit och alla bränsleslangar

Ebay är guld när det gäller gamla sukisukisar
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 1 januari 2011 kl. 02:14:24
Det kan ju vara lite bökigt att hitta exakt vad motorstrulet kan bero på men tipsen är bra. Tändstiftsbyte kan vara en bra start, då ett till synes fint stift kan vara bland de lurigaste felen. Mycket korta körningar (bla många misslyckade starter!) utan rejäl varmkörning (varmt/kallt/varmt osv) knäcker lätt porlinsisolationen inne i stiftet, så att krypströmmar tar den vägen sporadiskt istället för att hoppa med blå fin sjusbåge i själva gnistgapet där bränslet skall tändas. Sprickorna syns inte men kan finnas där centralt inne i stiftet. Byt & skrota det gamla (släng så att det ej hamnar i motorn igen!). Luftfiltret är en annan lömsk bov. Mitt såg fint ut men vid urplockning för bättre kontroll, visade det sig att det släppte innanmäte som en rutten svamp. Det såg uppätet ut innifrån och gissa vart den "svamp- materien" fastnade och saboterade funktion någonstans. Rätt! dvs i ventilerna och allmänt i förbränningsrummet. Motorn gick men knappast bra. Luftfilter (under sadeln under plastlocket) finns i original att beställa via välfungerande SUZUKI återförsäljare, liksom allt annat till tex 1986 års LTF4WD, otroligt nog.
(F.ö tex Gummidamasker till hjulaxlarna passar ur pirat /universalsortimenten hos nästan varje bra MC/ATV-återförsäljare som exempel på billigare lösningar ang damaskerna). Hur går det för övrigt? Har Du, Jetskijocke, hunnit mixtra någe mera?  / Jan-E.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Lillhajen skrivet 1 januari 2011 kl. 13:18:37
Visst går det att beställa delar från ÅF till Till Quadrunner 4wd, men priserna matchar inte riltigt värdet på maskinen. Varför betala 4500 för en drivaxel när du kan få den hemskickad från usa till halva priset eller mindre...

Jag har jämfört priser med firman som ÅF beställer av och det man hittar på ebay, mycket stor skillnad i pris..

Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Jan-E. skrivet 15 januari 2011 kl. 14:33:30
Lillhajen! Intressant tips där att Ebay är bra när delar behövs till gamla Suzukisar.


JETSKIJOCKE Du nämner motorproblem med din maskin ca 4 inlägg upp här ovan i "LT-F4WD tråden".
"Felsöker" Du någe på din motor eller....(onödigt kyligt dessa dagar)?
Stiftbyte kanske räcker!? (+Kör alltid motorn varm, innan varje avstängning, för friskare motor & stift=> motverkar bla (ej synlig!)sprickbildning invärtes porslinet i varje tändstift=> svårfunnet strul!. MVH/Jan-E.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Magnus L skrivet 2 juni 2012 kl. 08:46:19
Hej, Jag har en Suzuki Quad -86 i mkt bra skick, endast 161 mil.
Dock har jag fått motorproblem. Den går bra på tomgång och med lite gas men med mycket gas så stryper den sig, hackar och smäller. Ibland skjuter den iväg och går bra men när man släpper gaspådraget och gasar igen så blir det samma visa. Blir ingen skillnad med choke.
Har nu dels skruvat på egen hand, och dels haft den på verkstad. Men felet är fortfarande inte identifierat.
Vad som gjorts:
- Tvättat luftfilter, även provat köra utan filter
- Plockat isär förgasaren flera gånger, allt ser bra ut.
- Tömt tanken och rengjort filtren vid bränslekran
- Rivit bränslepumpen. Ser OK ut.
- Kört med provisorisk bränsletank, dvs kopplat bort ordinarie bränsleslang och kört med plastflaska i handen
- Kollat vacuumslangen och avrinningsslangen
- Bytt olja och säkerställt att det inte är för mycket olja
- Kompprov bra
- Ventilerna ser bra ut
- Kammen ser bra ut, inget slitage
- Plockat bort och provat köra med bara krök, ingen skillnad
- Bytt tändstift
- Provat med annan tändspole inkl tändkabel o tändhatt (från moped) ingen skillnad
- Mätt upp värdena med mätinstrument på alla kabelkombinationer vid CDI-boxen, allt ligger i rätt intervall.
- Mätt upp värdena i kablarna från magneten, också korrekt.

Vad göra nu? Funderar på att:
- Skruva bort kröken. Känns osannolikt men det skulle kunna vara något som sitter i den.
- Köpa ett repair-kit för förgasaren.
- Hitta delar att byta ut mot, t ex förgasare, tändspole, CDI-box. Men var hittar man en förgasare?
- Sälja eländet, men den är i närmast perfekt skick i övrigt...

Hoppas att någon kan komma med vettiga förslag!
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 10 juni 2012 kl. 21:02:37
Hej du.

(Detta har du nog redan gjort också, men ändå...)

Avgassmällar brukar tala för tändningsproblem, men är du 100% säker på att den inte får för mycket eller för lite bränsle?
Om det inte blir någon skillnad med choke, så har du nog problemet där.

Dessa maskiner är ovanligt kinkiga med blandningen.
Kan ge allt från ojämn gång, startproblem till dålig tomgång.

Du har "gamla" förgasaren, utan membran, som jag inte kan utantill.

Denna, eller hur:
http://216.37.204.203//showmodel.asp?Type=13&make=suzukiatv&A=147&B=6&vehicleid=1986-Suzuki-ATV-LT-250EFG-QUADRUNNER-CARBURETOR (http://216.37.204.203//showmodel.asp?Type=13&make=suzukiatv&A=147&B=6&vehicleid=1986-Suzuki-ATV-LT-250EFG-QUADRUNNER-CARBURETOR)

Men kolla att blandningsskruven är i "grundinställning", och att nålen är i rätt spår.
Flottörnivån är också viktig.

Jag har specifikationerna till gamla förgasaren någonstans, men du kan det säkert redan.
Om du inte har dom, så kan jag leta på dom.

Jag har för mig att den lite äldre har en säkring till CDI fram vid batteriet.
Kolla om den har dålig kontakt.

Den iofs kan vara igensotad i krök eller/och avgasventil/port om den gått med fel blandning, men troligen inte.
Om du lyft toppen och kollat ventilerna, så borde du ha sett det.

Micke.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Magnus L skrivet 16 juli 2012 kl. 15:05:29
tack Micke för svaret. Eländet har nu stått orört i några veckor. Har inte gått till sig. Felet kvarstår.
Det är gamla förgasaren (heter Mikuni VM24SS enl rep.handboken)
Vet inte vad du menar med "blandningsskruven"? Jag har meckat med tomgångsinställningen och då är det två olika skruvar (kallas i handboken pilot screw respektive throttle stop screw)
Vad gäller spåren på nålen så har jag provat att flytta ett snäpp åt varje håll, men det blir ingen märkbar skillnad.
Flottörnivån har jag inte rubbat. Begriper inte (trots bilder i rephandboken) riktigt hur man ser vad som är rätt nivå.
Finns två säkringar framme vid batteriet. Har kollat bägge säkringshållarna/kontakterna och det ser bra ut.
Har köpt ett Carburetor Repair Kit via Ebay. Tyvärr visade sig kittet avse årsmodell 90-96. årsmodell 86 verkar inte finnas officiellt. Det överensstämmer med min rep.handbok, vilken har specifikationerna för modellerna 87-93, och jag får intrycket av att 86an är likadan som 87an, så jag försöker nog byta mitt felaktiga kit mot ett för 87an.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: K.Andersson skrivet 18 juli 2012 kl. 20:21:03


























Hejsan alla glada, har lite frågor om min nyförvärvade hjuling. Det är en Suzuki LT-F4WD årsmodell 91.

Det är så att när den blir varm så vill den till att dö ibland och då är den väldigt seg att starta sedan. För mig låter detta som en dålig kolv/ringar? men tänkte om ni som kan dessa hjulingar har något annat förslag?

Sedan så när jag kör med Superlågväxeln i och endast RWD går den som den ska. MEN lägger jag i 4wd och med superlåg vxl så går den bara puttra med gasar ja på lite för mycket så "slirar" den bara. känns precis som det gör när kopplingen i en bil är slut? vad kan detta vara sitter det en koppling i dessa maskiner?

Sedan så vill inte difflock gå i. provat med superlåg i men det går inte ens flytta upp spaken i difflock läget går detta justera någonstanns?

Sedan om ni vet någon bra hemsida med delar till dessa maskiner? ÅF priser är ju hutlösa..

Ursäkta om det blev mycket frågor, är en erfaren mekaniker men aldrig någonsin skruvat i en sån här maskin :)

Tack på förhand MVH//Andersson






Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 21 juli 2012 kl. 00:47:48
Hej igen.

Ok, att kalla den blandningsskruv var väl lite otydligt. :(

Jag menar mycket riktigt "pilot skrev".
Den är för bränslemängden/blandningen.
Den andra är för tomgången endast.

Anmärkningsvärt att du inte upplevde någon skillnad med att flytta nålen.
Kolla så allt är i grundläge. (se instruktionsboken du nämnde)
Det ska bara vara små, små justeringar från grundläget.

Annars är din förgasare kass...troligen.


K.Andersson

Du ska nog också kolla din förgasare.
En -91a har sin "pilot skrev" på undersidan förgasaren. Förgasaren måste vridas 1/4 varv för att justeras.
Grundjustering är 1 och 5/8 dels varv ut från lätt åtdragen.
(250cc motor)
Kolla upp membranet under locket på ovansidan också.
Det ska vara helt. (var försiktig. ett nytt kostar ca 1200kr)

Det är denna förgasare, eller hur:
http://216.37.204.203//showmodel.asp?Type=13&make=suzukiatv&A=191&B=2&vehicleid=1991-Suzuki-ATV-LT-4WDM-QUADRUNNER-CARBURETOR (http://216.37.204.203//showmodel.asp?Type=13&make=suzukiatv&A=191&B=2&vehicleid=1991-Suzuki-ATV-LT-4WDM-QUADRUNNER-CARBURETOR)

Ett kompprov ska visa HÖG komp. ca 10 - 12kg.
Jag har bytt kolv i min -90 en gång.
Då blårykte den också.

Ventilsäterna kan ge sig ibland. =toppbyte =DYRT!!!
(inte jättevanligt dock)

En bra motor knackar eller rasslar INTE ALLS.
Lite transmissionsljud kan förekomma på HÖGväxel.


Du har TVÅ kopplingar.

En lamellkorg som du påverkar med fotväxelspaken.
(Om du lyfter eller trycker ner den lite så frikopplar den för att kunna växla i farten. Testa så får du se.)

Den andra är en slungkoppling. dvs startkopplingen.
(typ röj/motorsåg)
Det är så gott som alltid den som är sliten.
Den kopplingen kan dock justeras utifrån via en lucka.
(Svårt att exakt beskriva förfarandet här. Rephandbok Clymer rekomenderas)
Kolla noga så inte växelwiren från fotväxeln kärvar.

Har du hällt i vanlig bilmotorolja?
AJA BAJA! = kopplingsproblem!!!
ENDAST motorolja avsedd för våtlameller. dvs MC motorolja.


Det sitter en spärr i växelförarna på tanken, för att man inte ska kunna ha Difflock i annat läge än Superlow.
Ta bort plasten över spakarna så ser du hur allt rör sig.
Man måste alltså ha Superlow först.
Fungerar det ändå inte, så kan du ha problem i den spärren eller i framdiffen.
Det kan krångla lite att få i difflock ibland. Vanligen går det att flytta spaken i läge, men diffspärren går inte alltid i på en gång.

Micke.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: K-Andersson skrivet 24 juli 2012 kl. 12:35:59
Tack för det svaret micke.
Har beställt en del delar till maskinen redan.

Förgasarrenoverings kit/bromscylinder renoverings kit/nya bromsbackar/nya kolvringar å en del annat.
Så med dessa grejjer bytt borde den bli tipp topp igen.
Ska kolla varm/kall komp i maskinen ej hunnit med det ännu.
Någon olja har jag inte fyllt på, dock tömt ur den gamla som nog suttit där sen 90talet.

Håller på att helrenovera maskinen nu så den ska bli back in business, den ligger just nu i smådelar i garaget.
Men ska se hur den beter sig sen efter renovering, Tack för svaren Micke!

MVH//Andersson
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: K-andersson skrivet 24 juli 2012 kl. 12:38:13
En fråga till, vars kan man få tag i nya oljefilter/luftfilter till denna maskin helst i sverige  ()p

MVH//Andersson
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 26 juli 2012 kl. 00:30:22
Hej igen.

Jag har köpt alla mina delar hos en Suzuki MC återförsäljare.

Oljefiltret är inte dyrt.
Se till att få med båda Oringarna. Stora och lilla.

Luftfiltret har jag bara tvättat och inoljat.

Jag skrev fel om kopplingarna.
Det är lamellkorgen som är "justerbar", och INTE slungkopplingen.

Micke.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: K-andersson skrivet 28 juli 2012 kl. 09:53:10
Hej alla glada, nu har renoverings arbetet tagit fart på allvar.
tog isär motorn igår för att byta kolvringar, var LITE mer jobb än jag tänkt fick ta bort all plast/styre etc för att få ur tanken för att kunna lyfta bort cylinder.

Problemet uppkom när jag skulle börja lyfta cylindern så öppnade jag ventilkåpan och upptäckte att kamdrevet är helt slut och kedjan har snurrat på det.
Har ett nytt kamdrev och kedja som följde med gudskelov.

Nu till problemet. hur ska kamkedjan vara kuggad i förhållande till drevet?
Och vars ser jag timinginställningarna mot veven?
Tog bort magnapull/motorkåpa/stator men får fan inte lös svänghjulet och bakom det sitter det ännu ett drev? Hur jäkla långt in i motorn måste jag komma?
Behöver som sagt veta hur jag ska ställa in timingen så man inte skrotar motorn vid uppstart..

Sedan undrar jag om det ska fyllas olika oljor i allt?
Hittade bara en påfyllningsplugg längst bak som det står 10w40 på. men även fast jag tömt ur all olja kom det säkert 2 liter till när jag tog bort vänstra motorkåpan?

Vars ska jag fylla vilken olja? Har köpt 6liter motorcykelolja för våtlammell koppling men sedan då?

Ursäkta de många frågorna, har beställt en clymers bok men ej hunnit komma ännu så snabba svar uppskattas då jag står med motorn i delar just nu å vill gärna få ihop den innan jag tappar bort något :)

Tusen tack på förhand MVH//Andersson
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: K-andersson skrivet 28 juli 2012 kl. 16:58:29
Fått lös allt nu och hittat vars kamdrevet på veven sitter. men inget timing märke överhuvudtaget :S ?
Hur fasen ska det då ställas in?
Någon som vet hur man ställer vevaxeln i förhållande till kamaxeln så man får kedjan rätt.

MVH//Andersson
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Thullen skrivet 30 juli 2012 kl. 20:33:05
Finns ett märke på svänghjulet som man ska se då man skruvar ut pluggen i vevhuset bredvid cylinderfoten.
Detta märke samt ett T ska synas i hålet.
Kammen ska då stå med markeringen på änden vid kamdrevet parallellt med anläggningsytan för ventilkåpan.
Stiftet på kammen som går in i drevet skall vara nästan rätt upp.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 30 juli 2012 kl. 22:45:33
Hej igen.

Du fyller motoroljan i påfyllningen bak.
Nivån ser du i glaset på vänster sida, framför bakhjulet.
Viktigt att maskinen står plant.


Du har bara olja i motorn, framdiffen, och så klart bromsoljan.
Mer är det inte.

Jag minns inte att jag behövde ta bort tanken, för att få av cylindern. (???)

Det kanske vore ide att byta spännare till kamkedjan också när allt ändå är rivet?

Micke.

Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: K-andersson skrivet 1 augusti 2012 kl. 18:21:33
Fått ihop allting men ingen komp alls i maskinen.. misstänker att jag gjorde tabben att ställa in timingen med kolven i undre dödläge istället för övre.
Så ska kolla på det nu ikväll återkommer med svar.

MVH//Andersson
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: K-andersson skrivet 4 augusti 2012 kl. 13:43:53
Its Alive! fick äntligen igång den igen men skallrar rejält från kamkedjan tror tyvär spännaren är tvärslut..
Vars kan man få tag i ny kamkedja/spännare och dom där plastskenorna som kedjan glider efter?
Samt bakre bromsbelägg? Fått tag i nya till framvagnen men ej till bakbromsen och den är tyvär tvärslut..

MVH//Andersson
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Magnus L skrivet 4 oktober 2012 kl. 21:57:00
En uppdatering på följetongen som fortsätter i all evighet:
Fick tag i rätt repair-kit för förgasaren via Ebay, Bytte men det blev ingen skillnad. Mixtrade med lite annat smått och gott. Nu har den varit på märkesverkstaden i en månad men de har inte imponerat. Jag har lånat ut rep.handboken till dem. De säger sig ha konstaterat att det inte är något fel på bränsletillförseln. Däremot mätte de upp konstiga värden från CDI-boxen, som inter överensstämmer med intervallen i rep-handboken, så jag fick rådet att skaffa en ny sådan. Jag köpte en på Ebay, monterade den men eländet går lika illa. De säger nu att värdena på den nya CDI-boxen är lika fel som den gamla. För mig verkar det osannolikt att bägge CDI-boxarna ska ha samma fel och dessutom brukar väl fel på CDI-boxar innebära att maskinen är stendöd? De säger nu även att det är ett värde från magneten som är felaktigt, så just nu är teorin att magneten behöver bytas. Det är dock en ganska dyrbar reparation, åtminstone om märkesverkstaden ska göra åtgärden. Skulle behöva en tvillingmaskin för att mäta upp värden, eller låna komponenter. Är det någon som vet om något ekipage i närheten av Östersund?
Hej, Jag har en Suzuki Quad -86 i mkt bra skick, endast 161 mil.
Dock har jag fått motorproblem. Den går bra på tomgång och med lite gas men med mycket gas så stryper den sig, hackar och smäller. Ibland skjuter den iväg och går bra men när man släpper gaspådraget och gasar igen så blir det samma visa. Blir ingen skillnad med choke.
Har nu dels skruvat på egen hand, och dels haft den på verkstad. Men felet är fortfarande inte identifierat.
Vad som gjorts:
- Tvättat luftfilter, även provat köra utan filter
- Plockat isär förgasaren flera gånger, allt ser bra ut.
- Tömt tanken och rengjort filtren vid bränslekran
- Rivit bränslepumpen. Ser OK ut.
- Kört med provisorisk bränsletank, dvs kopplat bort ordinarie bränsleslang och kört med plastflaska i handen
- Kollat vacuumslangen och avrinningsslangen
- Bytt olja och säkerställt att det inte är för mycket olja
- Kompprov bra
- Ventilerna ser bra ut
- Kammen ser bra ut, inget slitage
- Plockat bort och provat köra med bara krök, ingen skillnad
- Bytt tändstift
- Provat med annan tändspole inkl tändkabel o tändhatt (från moped) ingen skillnad
- Mätt upp värdena med mätinstrument på alla kabelkombinationer vid CDI-boxen, allt ligger i rätt intervall.
- Mätt upp värdena i kablarna från magneten, också korrekt.

Vad göra nu? Funderar på att:
- Skruva bort kröken. Känns osannolikt men det skulle kunna vara något som sitter i den.
- Köpa ett repair-kit för förgasaren.
- Hitta delar att byta ut mot, t ex förgasare, tändspole, CDI-box. Men var hittar man en förgasare?
- Sälja eländet, men den är i närmast perfekt skick i övrigt...

Hoppas att någon kan komma med vettiga förslag!
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Magnus L skrivet 27 april 2013 kl. 17:41:37
Dags att uppdatera. Ett problem löst, men ett annat problem kvarstår:
Hade alltså maskinen på tre olika verkstäder under 2012. Till slut lämnade jag den till Fordonsgymnasiet, vilka tog sig an maskinen rejält. De lånade in en likadan och provade genom att byta delar fram och tillbaka. När de inte hittat något skruvade de bort toppen och kollade. Då visade det sig att kamkedjan låg fel. Det var alltså den proffsverkstad som tidigare öppnat toppen som gjort ett misstag. Med detta tillrättat går maskinen som ett skott, jag blev rörd till tårar och det blev mycket fikabröd för gymnasieeleverna.
Det här blev gjort under smällkalla vintern och motorn blev aldrig riktigt varmkörd. Det är först nu som jag provat den ordentligt och då visar det sig att den går som den ska i 5-7 minuter, dvs tills den blir varm, men då tappar den plötsligt kraft. Och jag menar plötsligt - Jag ligger och pressar i 50 blås på vägen och den tappar genast kraften ner till kanske 30 blås, vill liksom inte varva ur. Och så förblir den tills den kallnat då man kan göra om samma visa. Tändstiftet blir sotigt.
Vad beror det här på? Är det bränsletillförseln eller är det tändningen? Jag har ju meckat med det mesta tidigare (se tidigare i tråden) så det är väl bara att börja om..., men vad tror ni Det enda som inte blev testat förra året var att byta magneten. Kan magneten orsaka detta problem?
 
 
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Morten Speyer skrivet 2 januari 2019 kl. 12:18:24
Dags att uppdatera. Ett problem löst, men ett annat problem kvarstår:
Hade alltså maskinen på tre olika verkstäder under 2012. Till slut lämnade jag den till Fordonsgymnasiet, vilka tog sig an maskinen rejält. De lånade in en likadan och provade genom att byta delar fram och tillbaka. När de inte hittat något skruvade de bort toppen och kollade. Då visade det sig att kamkedjan låg fel. Det var alltså den proffsverkstad som tidigare öppnat toppen som gjort ett misstag. Med detta tillrättat går maskinen som ett skott, jag blev rörd till tårar och det blev mycket fikabröd för gymnasieeleverna.
Det här blev gjort under smällkalla vintern och motorn blev aldrig riktigt varmkörd. Det är först nu som jag provat den ordentligt och då visar det sig att den går som den ska i 5-7 minuter, dvs tills den blir varm, men då tappar den plötsligt kraft. Och jag menar plötsligt - Jag ligger och pressar i 50 blås på vägen och den tappar genast kraften ner till kanske 30 blås, vill liksom inte varva ur. Och så förblir den tills den kallnat då man kan göra om samma visa. Tändstiftet blir sotigt.
Vad beror det här på? Är det bränsletillförseln eller är det tändningen? Jag har ju meckat med det mesta tidigare (se tidigare i tråden) så det är väl bara att börja om..., men vad tror ni Det enda som inte blev testat förra året var att byta magneten. Kan magneten orsaka detta problem?

Hej Magnus
Fick du nånsin löst problemet?
Jag har nemlig precist samma problem :/
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Ergu74 skrivet 27 januari 2019 kl. 13:06:20
Bär det blir kallt ute får jag problem med backväxeln. Jag kan inte lägga i backen förrän motorn/växellådan har blivit lite varmare. När den väl lossnar och ger med sig så är det inga problem.
Vet någon vad det kan bero på? Kan inte se något fel på wire eller spakställ.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 27 januari 2019 kl. 13:35:40
Bär det blir kallt ute får jag problem med backväxeln. Jag kan inte lägga i backen förrän motorn/växellådan har blivit lite varmare. När den väl lossnar och ger med sig så är det inga problem.
Vet någon vad det kan bero på? Kan inte se något fel på wire eller spakställ.

Är spaken stum, som om du hade växel i?

Blir det nån skillnad om du trycker ner fotväxelpedalen förbi neutral så du öppnar åk-kopplingen också?

Det är ett tips för att växla till backen enklare, speciellt kall när den gärna tjuvdrar lite i slungkopplingen.
Funkar på alla fotväxlade maskiner.

Obs:
Åk-kopplingen kan "klibba" lite med kall motorolja, så man kan få "gasa loss den" en gång,  efter vaje kallstart.
Alltså, med backen i, hålla ner fotväxelpedalen,  bromsa och gasa lite. Då släpper den.)
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Ergu74 skrivet 27 januari 2019 kl. 14:51:41
Tack för tipset! Skall testa det.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Cagner skrivet 3 februari 2019 kl. 11:04:13
Hej
Köpte mig en Suzuki ltf250 quadrunner för en vecka sedan. Upptäckte vid provkörning på en Längre tur hemma att elfläkten inte fungerar. Demonterade denna och försökte köra den vid direktinkoppling till batterimen utan resultat. Vet någon vart jag kan få tag på fläkten då jag bedömer efter alla texter att den behövs för kylningen.
Såg att någon nämnde traktorkonvertering med elfläkt, finns den kvar?
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 3 februari 2019 kl. 17:32:34
Motorn är oerhört varm om fläkten ska starta.
Då lyser också röda lampan.
Den startade ALDRIG själv på den Suzuki Quadrunner 1990 som jag hade.
Den fick jobba den.

Men den hade orginal en knapp som man kunde tvångsköra den.

Det sitter en fläkt till oljekylaren på Yamaha Kodiak 400 1995 som jag har nu.
Aldrig startat heller. Men den fungerar.

Eftersom en Quadrunner (250cc) inte har någon oljekylare, så kan du ju sätta vilken 12v fläkt som helst, bara den ryms.
Den har som uppgift att simulera fartvind bara.

Gamla modellen av Kingquad med 280cc har oljekylare (jag har för mig att fläkten satt direkt på den), så där behöver den vara mera måttanpassad.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Cagner skrivet 3 februari 2019 kl. 19:34:53
Motorn är oerhört varm om fläkten ska starta.
Då lyser också röda lampan.
Den startade ALDRIG själv på den Suzuki Quadrunner 1990 som jag hade.
Den fick jobba den.

Men den hade orginal en knapp som man kunde tvångsköra den.

Det sitter en fläkt till oljekylaren på Yamaha Kodiak 400 1995 som jag har nu.
Aldrig startat heller. Men den fungerar.

Eftersom en Quadrunner (250cc) inte har någon oljekylare, så kan du ju sätta vilken 12v fläkt som helst, bara den ryms.
Den har som uppgift att simulera fartvind bara.

Gamla modellen av Kingquad med 280cc har oljekylare (jag har för mig att fläkten satt direkt på den), så där behöver den vara mera måttanpassad.

Har en knapp till min men fläkten startar inte. Demonterade fläktens kablar och försökte tvångsförvaltning den men den var stendöd. Har hittat att många bilar har liknande fläkt så skall till en självplockskrot och plocka av en och testa. Men jag kan alltså ändå köra cykeln? För jag tycker att den blir otroligt varm bara av lite körning och nu är det ändå snö och kallt ute
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 3 februari 2019 kl. 22:40:31
På vintern är det då helt ofarligt att köra.

Jag har på 90talet sett Elbolagägda KingQuads som gått så varma att magnapullhandtaget under sadeln ändrat form av värme från avgasröret. Dom tuffade och gick ändå.

Men fläkten ska fungera givetvis. Fixa den till sommaren, och använd förnuft nu på vintern. Håll koll på lampan.
Den ska förresten lysa medan startmotorn går.
(Så man vet att den är hel)

Sannolikt startar fläkten endast om man mycket sakta drar nått tungt i väldigt varmt väder. Över 20km/h gör inte fläkten nån nytta alls.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: snowflake skrivet 10 mars 2020 kl. 17:13:22
Tjena.. har köpt en 95as LT-F4WD. Har en undran om led belysning, är det bara att smacka på typ 2 mindre led lampor?
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 15 mars 2020 kl. 12:33:03
Tjena.. har köpt en 95as LT-F4WD. Har en undran om led belysning, är det bara att smacka på typ 2 mindre led lampor?

Ja, är korta svaret.
Jag hade flera själv, och sitter numera på Grizzlyn.

Kom i håg att ha säkring och att Led lampor är noga med polariteten
Plus måste vara plus, annars lyser dom inte.
Vanlig glödlampa bryr sig inte i det.
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: snowflake skrivet 22 juni 2020 kl. 12:12:14
Hej, var å styrde jord ute på gården med Suzukin idag. Hörde ett svagt knackande då det gick tungt från högerdrivknut fram, såg att själva Gummi skyddet har gått sönder. Finns det någon universal skydd att köpa?
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: Micke_c skrivet 22 juni 2020 kl. 18:44:30
Hej, var å styrde jord ute på gården med Suzukin idag. Hörde ett svagt knackande då det gick tungt från högerdrivknut fram, såg att själva Gummi skyddet har gått sönder. Finns det någon universal skydd att köpa?

Ja, drivknutsdamasker är inte så dyra och finns universal.
MEN!
Knackar drivknuten när man svänger är den slut.
Försök hitta en ny yttre knut, istället.
Den knuten fanns som piratdel till hyffsat pris, mot en ny komplett axel som nog ligger på ohemula 4500kr+

Naturligtvis kan du byta damask och sen låta knuten hålla så länge den håller...
Titel: SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Skrivet av: snowflake skrivet 28 juni 2020 kl. 19:12:36
Ja, drivknutsdamasker är inte så dyra och finns universal.
MEN!
Knackar drivknuten när man svänger är den slut.
Försök hitta en ny yttre knut, istället.
Den knuten fanns som piratdel till hyffsat pris, mot en ny komplett axel som nog ligger på ohemula 4500kr+

Naturligtvis kan du byta damask och sen låta knuten hålla så länge den håller...

Såg det. Har beställt en ny drivknut. Satt å kikade i clymer boken men enligt den så ska inte den yttre knuten gå att byta, väldigt underligt tycker jag då det säljs nya knutar. Känns inte som att ett byte är allt för avancerat. Är det någon som har en erfarenhet av det? Är det något speciellt verktyg som man behöver skaffa förutom en vanlig verktyssats?