ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: swea246 skrivet 25 juli 2011 kl. 09:46:17

Titel: Är intresserad av ATV
Skrivet av: swea246 skrivet 25 juli 2011 kl. 09:46:17
Hallå

Mitt första inlägg för en ny hit kommen medlem  ;)

Ska snart till att börja min renovering av min MC som ska säljas till våren som kommer för inköp av en ATV  8)

Anledningen till intresset av ATV är mesta dels stadskörning så den behöver inte gå så fort men ändå ganska bra så jag tror att en 250-300 cc kan vara lämplig  :hmmm:

Jag hade tänkt att höra med er vilket ni rekommenderar för max 20k (kan eventuellt vara ett lagomt pris att börja i ATV världen).

Har kollat lite på vissa märken som t.ex Shineray 300cc, SMC 250cc, Bashan 300cc och Loncin 300cc (men ni kanske har fler vetiga ATVs i samma klass?)

Jag har även någon fråga som lyder

1# vart kan man få tag på sänkningssatser?
2# vart brukar strypningarna sita på en ATV?
3# Är det något övrigt man bör tänka på vi köp/ägande av en ATV?

Jag får tacka på förhand för svar på mina frågor

Mvh / Johan
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: Pv544 skrivet 25 juli 2011 kl. 11:38:30
Välkommen!

Det finns många trådar om liknande köp som dina, så ta och läs igenom lite sånt så kommer du en bit på väg.

Men första rådet från mig skulle nog vara att hoppa över kinesmaskinerna, ofta har dom från Taiwan lite bättre hållbarhet. Ibland är det det tom MYCKET stor skillnad....

Så från dina alternativ är det bara smc som klarar sig, och så kan man lägga till Kymco, Access, Sym och kanske någon mer. Sen har ju flera av dessa märken byggt maskiner åt tex can-am och arctic cats mindre modeller. Så hittar du en "märkesmaskin" i 250-300cc storleken så finns det en risk att det är en taiwanmaskin under dekalerna.

En maskin upp till 300cc brukar sällan vara direkt strypt, men man kan ju ibland få ur lite extra med annat avgas och större munstycken i förgasaren. Dock brukar det låta mer än det ger i extra kraft. Jag skulle nog rekommendera original tills du är redo för större maskiner.
Sällan någon ändå nöjer sig med en småtrimmad 300a, bättre lägga pengarna på en större maskind direkt då.
Effektmässigt så blir du nog ifrånåkt av en vass moppe när du åker 300cc fyrhjuling, så illa är det. Så om du tror att du kommer jaga effekt så kanske det är lika bra att kliva upp till 450 direkt, tex Dinli 450 som är rätt billiga.

Väghållningen är ju inte alltid den bästa, och börjar man sänka så kan det i vissa fall bli ännu sämre. Så det kan man kolla upp för varje maskin vilka åtgärder som funkar. Ibland blir det väldigt spårigt och kastvänligt, helst på kinesmaskinerna så kan det vara rätt felkonstruerat från början.

Men det som är kul med en fyrhjuling är ju också att leka lite på grus eller i lättare terräng (eller sand/grustag). Och då vill man nog inte ha den sänkt, och gärna lite grövre däck än vägdäck.
Finns det dessutom lågväxel kan man ju åka lite sakta i terräng och leka lite också, eller dra någon liten vagn kanske (är inte lagligt att dra släp efter väg med dom maskinerna).

Vad är det för mc du har, och vad som renoveras?
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: swea246 skrivet 25 juli 2011 kl. 13:48:31
Får tacka för dit välkommnande ;D

Jo jag har sett att det finns mycket trådar angående väldigt mycket, tycker att det är riktigt roligt  ()p

Okej för en som inte är så insatt (vilka är det som är Kines/Taiwan maskiner då?)

Japp ska kolla på dom märkena också och se vad som är intressant. även Dinlin  ()p

Så man blir alltså frånåkt av en moppe om man har en <300 cc?

Är det någon av maskinerna som har en ganska bra väghållning, och vilka har ganska bra motor?

Jag är väl kanske inte så mycket för att åka på grusgrop eller så, tror nog mest att det blir 90% asfalt och 10% grusväg på sin höjd.

Jag har en GPZ 750 som jag ska till med en motorrenovering (samt lite annat)på så det kommer att bli byte av packningar, filter, gummin, lameller, kamkedja, regulator, stötdämpare och lite annat (kommer att bli ganska okej när den blir klar  ()p )
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: kymco300 skrivet 25 juli 2011 kl. 14:27:28
har själv haft en kymco 300 07a. som var rolig att köra c,a 2 månader sen kändes det
som den var för liten cc mässigt sett.
H
hade nog satsat lite mer på en 450, access dinli eller något likvärdigt.
garanterat du tröttnar på kymco i alla fall efter ett tag... :D
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: Pv544 skrivet 25 juli 2011 kl. 16:10:20
Vill du åka fort så behåll din mc, ska du över 100km/h så bör du gå upp till minst 400cc för att få en vettig åkning.

Men å andra sidan så går många från 450 till 700cc också, men man lär ju börja någonstans.

En 300 med variator är nog ett rätt säkert köp, och man kan hitta en fin sådan för 15-20k. Och man förlorar nog inte mkt vid ett byte om man vill byta om ett år.
Men det är rätt stor skillnad om man kliver upp till 400cc eller mer.
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: swea246 skrivet 26 juli 2011 kl. 08:56:04
Hallå kymco och ni andra  :)

Så du tror att man blir trött på en Kymco 300?
Får nog kolla lite till på någon maskin på 400-450, men då har jag en till fråga (skulle inte en 300-350 klara stadstrafik?)

Pv:
Jag behöver en maskin som inte våblar och ställer till med sattyg i 70-80 km/h för att klara stadstrafik.
En maskin med variator? Är det en maskin med automat eller? eller finns ett vissa modeler som kör med variator?
Okej ska kolla lite till på 400+cc, men det beror lite vad jag får för "moppeden" också vad jag kan lägga på en ATV ...

Mvh / Johan
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: swea246 skrivet 26 juli 2011 kl. 09:07:31
För att fortsätta frågorna  :)

Vad dra en (t.ex) Dinli 450 /mil på landsväg/stadskörning (mellan tummen och pekfingret?)
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: Pv544 skrivet 26 juli 2011 kl. 09:16:24
Tex Kymco Kxr250 eller Maxxer 300, dom har variator (automat, som på en skoter tex) och kedjedrift. I originaldrevning går dom nog i 85-90km/h. Och hänger nog med bra i stadstrafik, och är nog inte så ostabila heller.
Bränsleförbrukning på en sådan ligger nog kring 0.3-0.5 beroende på körsätt, en Dinli 450 drar nog det dubbla.
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: kymco300 skrivet 26 juli 2011 kl. 09:17:58
när det gäller kymco så är den variatordriven, bara gasa och koppla av. min maskin gjorde 97 km,
men då är man pissnödig, har hemlängtan och solen i ryggen. skämt o sido, du får inte ha någon stark motvind vid 97 km.
den duger säkert i stadstrafik, men ska du ut och köra längre och ni är några stycken kan den kännas lite lam jämfört med 450, vilket jag ska ha nästa gång. men provkör kymcon och jämför lite innan du köper,
själv har jag provat access 450,  ()pen jädra skillnad på 300 och 450.
lycka till i alla fall....
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: swea246 skrivet 26 juli 2011 kl. 09:37:36
Okej så den funkar som en snöskoter (fast med back?)
Så man bör(?) byta drev för att sänka varvet för att minska bränsle förbrukningen? (bör man byta brevet fram eller bak?)

Jo man får nog ut och åka lite innan man bestämmer sig för att kolla vilken som passar sig själv bäst (problemet är väl att det inte finns så mycket att välja på i min prisklass  :( )

Men en ATV får inte ha mer är 20hk eller? Så det är inte som mad en bil att du får trimma den med max 10% (av den registerade hk) eller vad det är?

Sedan har jag en fråga till angående vinterkörning på ATV (och på asfalt), hur är dom att köra på vintern (spårkänslig, det släpper mycket)?
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: swea246 skrivet 26 juli 2011 kl. 10:31:08
Tänkte även kolla om det är någon här som har en E-ton VECTOR 300? Vad tycker ni om den, körduglig, stabil, reservdelar och så vidare?

Mvh
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: Pv544 skrivet 26 juli 2011 kl. 12:29:25
Det är ju max 20hk om man ska vara laglig, och du får nog egentligen inte trimma om den ligger under 20hk heller tror jag.
Maskiner över 300cc är ju då strypta ner till 20hk, men rätt få kör med den kvar eftersom man då tappar vitsen med en större maskin.

Om man har en original 250-300cc och drevar upp den för högre hastighet så finns det nog stor risk att den inte orkar varva ur annat än i nedförsbacke. Dock kan man ju stoppa på annat avgas (och öppnare luftfilter)och bestycka upp den i förgasaren för att få ur någon hk extra. Det är ju dock dyra hk man får om man köper nytt avgassystem, kostar nog 3-5k för ett sånt. Och då kanske man tycker den låter för mkt istället.
För bränsleförbrukningens skull tror jag inte man tjänar direkt något alls, men tycker man den varvar ur för lätt så kan det säkert spara en del.

Finns ju också Sym quadlander, dom är nog heller inte så dumma.

Vinterkörning funkar nog om man har annat än vägdäck, finns ju skruvdubb att sätta i om man vill. Men eftersom en atv är mkt smalare än en bil så blir det ju lite lurigt att köra ibland, beror ju på vart man vill åka och hur väglaget är.
Ska man köra året runt så kan det ju vara bra med en modell där man är lite mer skyddad från allt som skvätter från däcken.
Finns ju fotbaljor eller skärmbreddare att köpa till en del maskiner.

Jag hade en Kymco mxu300 som förstamaskin, det är ju en lite mer arbetsmodell än dom vanliga vägmaskinerna. Den har kardandrift och lågväxel, så man måste ju sätta dit större däck om man vill ändra utväxlingen. Men jag tror en sån maskin även funkar i stan, gör väl runt 85-90km/h i toppfart. Men dom sista 5-10km/h går rätt segt.
Finns ju lite tester på youtube på en del maskiner.
Tex
http://www.youtube.com/watch?v=AMcOHquxt3I&feature=fvwrel
http://www.youtube.com/watch?v=hZz72TLXNz8

Och sök lite på andra märken så hittar du kanske tester på dom med, fast modellerna kan ju heta olika i olika länder.

Film med en cvt:
http://www.youtube.com/watch?v=pte_tDnBmwY
Det är en kymco 500, sitter ju en slungkoppling i den ena av variatorerna. Och här verkar den ju sitta i den främre. Men på min Linhai tex där sitter den i den bakre, så då snurrar ju remmen hela tiden när motorn går fast den måste upp i lite varv innan den börjar driva.
När remmen flyttar sig på remskivorna så ändras ju utväxlingen.
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: zoookey skrivet 28 juli 2011 kl. 12:07:11
enligt denhär forumet ska man inte köpa nån atv under 450 cc.
Jag köpte mig en smc 300 xle 08a 2cylinder och är sjukt nöjd haft den knappt två veckor och har redan kört me den över 100 mil, använder den till och från jobbet, lek, grus och kört två gånger på banna. den funkar hur bra som helst och har en toppfart på 110 km/h endast drevat. har 50 km tur och retur till jobbet så det är ingen fara att åka 80-90 km/h.Att man blir ifrånkörd från en moppe det är reeeen bullshit.
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: Pv544 skrivet 28 juli 2011 kl. 12:41:26
enligt denhär forumet ska man inte köpa nån atv under 450 cc.
Jag köpte mig en smc 300 xle 08a 2cylinder och är sjukt nöjd haft den knappt två veckor och har redan kört me den över 100 mil, använder den till och från jobbet, lek, grus och kört två gånger på banna. den funkar hur bra som helst och har en toppfart på 110 km/h endast drevat. har 50 km tur och retur till jobbet så det är ingen fara att åka 80-90 km/h.Att man blir ifrånkörd från en moppe det är reeeen bullshit.

Trevligt att du är nöjd med din maskin!  ()p

Din maskin är helt original förutom drevningen (är dom strypta på något sätt?)? Har du kollat hastigheten med gps eller är det vanliga mätaren du går efter? Vissa mätare är ju rätt opålitliga, och det blir ju fel om man byter till mindre hjul tex.

Har du kört med samma däck/drevning när du leker och på bana? Hur funkar den där?
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: zoookey skrivet 28 juli 2011 kl. 12:57:43
jap den är helt original förutom drevningen, strypningen sitter i bakdämpare, har inte kollat mätare efter gps ska göra det. körde med cross däck på bana det va jo kul, men visst skulle det behövas mer drag på banan men man hade kul ändå.
Titel: SV: Är intresserad av ATV
Skrivet av: swea246 skrivet 2 augusti 2011 kl. 10:20:20
Jag får tacka för svar  :)

Det blir att leta, kolla, känna, klämma och prova  ()p

Mvh / Johan