ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: tomas l skrivet 5 april 2014 kl. 21:44:22
-
En fyrhjulings olycka med tragisk utgång har inträffat i Kode inte långt från Göteborg
R.I.P
-
Tragiskt.
Känner du till orsaken?
-
Nej han hittades i ett dike och fyrhjulingen låg intill mer vet jag ej.
-
r.i.p
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18670906.ab (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18670906.ab)
-
06 på morgonen?
Låter tyvärr som det lutar åt 60% av dödolyckorna i statistiken.
Påverkan av droger/alkohol.
-
Inte bara där det hänt olycka idag http://www.st.nu/medelpad/ange/man-svart-skadad-i-fyrhjulingsolycka-2 (http://www.st.nu/medelpad/ange/man-svart-skadad-i-fyrhjulingsolycka-2)
-
Svart helg för 4-hjulingsåkande verkar det ha varit, 3 döda. En 34-åring i Örebrotrakten , 55-åring man i Oskarshamn samt en 7-årig flicka som omkommit.
Allt enligt tidningen Metro.
http://www.metro.se/nyheter/tre-doda-i-fyrhjulingsolyckor/Hdzned (http://www.metro.se/nyheter/tre-doda-i-fyrhjulingsolyckor/Hdzned)!xIAwcHKHsDAXqGzaIf9CJQ/
Trist.
-
Svart helg för 4-hjulingsåkande verkar det ha varit, 3 döda. En 34-åring i Örebrotrakten , 55-åring man i Oskarshamn samt en 7-årig flicka som omkommit.
Allt enligt tidningen Metro.
http://www.metro.se/nyheter/tre-doda-i-fyrhjulingsolyckor/Hdzned (http://www.metro.se/nyheter/tre-doda-i-fyrhjulingsolyckor/Hdzned)!xIAwcHKHsDAXqGzaIf9CJQ/
Trist.
34 åringen tror jag var från Hällefors. Och tror det var alkohol med i bilden.
-
34 åringen tror jag var från Hällefors. Och tror det var alkohol med i bilden.
Man kan ju misstänka det eftersom det tydligen skedde vid halv fem på Söndagsmorgonen.
Den andre vuxne mannen som avled slog tydligen huvudet i ett träd efter dikeskörning mitt på dagen, där kan man ju inte låta bli i att fundera på det där med att alltid ha hjälm. Obs vet inte att det är så men OM det var så att hjälmen inte var på kund den kanske räddat liv, vem vet.
Såg detta på Söndag morgon och blev lite osugen på att ta ut hojarna och köra . Min ena grabb är just 8 år och man kan ju inte låta bli att identifiera sig lite. Har alltid högt säkerhetstänk men nu blev det ännu viktigare nästan efter att ha läst om dessa 3 hemska olyckor på bara ett par dygn.
-
Hur som helst kan vi nog se fram emot de trafikpolitiska effekterna av detta. Dock är de systemen rätt slöa, men inom 5år finns garanterat en bunt nya krav som gör det lite mer invecklat att äga fyrhjuling.
Men förhoppningsvis lever fler förare.
-
Ja, hårdare kommer det bli.
Här kommer lite statistik på hur det ligger till saxat från nsd.se
"2012 såldes för första gånger fler fyrhjulingar än vanliga motorcyklar i Sverige. I den ökade popularitetens svallvågor har antalet skador och dödsfall ökat. Värst drabbade är barn under 15.
Från att ha varit ett kraftfullt arbetsverktyg i skogs- och jordbruk har marknaden för fyrhjulingen breddats och blivit en populär ”leksak” som kan förena nytta med nöje vid jakt och stugliv. Det är inte bara Sverige som märkt av ökningen. Usa, Kanada och flera europeiska länder visar en liknande utveckling. Samtidigt har antalet olyckor med fyrhjulingar ökat dramatiskt och de som råkat mest illa ut är barn.
Statistiken visar dystra resultat. IDB Sverige samlar varje år in detaljerad skadestatistik från öppen och sluten vård. I IDB:s redovisning över antal personer som uppsökt akut sjukvård i samband med fyrhjulingsolyckor var åldersgruppen 0–14 klart överrepresenterad med 2800 fall. Det är 40% av fallen under mätperioden. Av dödsfallen som inträffade mellan 2001 och 2012 var 14% 11-17 år gamla. Fortsätter man gräva i statistiken blir det uppenbart att attityden till fyrhjulingarna är minst sagt avslappnad. Barn som kör fullstora fyrhjulingar, vuxna som kör berusade och körning på olagliga områden är alla ganska vanliga fenomen.
Anders Jonsson tillhör organisationen Snofed som utbildar skoter- och fyrhjulingsförare. Han arbetar också på en firma som säljer fyrhjulingar. Nu efterlyser han kunnigare konsumenter.
- Om du som vuxen köper en maskin som du inte vet något om eller inte förstår dig på behöver du någon form av utbildning. När olyckor händer, är det ofta tecken på att du kör ett fordon du inte kan hantera, säger han.
Anders är också kritisk till den lättsinniga attityd som många verkar ha till sin fyrhjuling. - Många av dem som kört onyktra skulle aldrig sätta sig i en bil efter några öl. Det finns en säkerhetskultur som tycks mena att fyrhjulingar lyder under andra regler. På samma vis skall barn inte köra stora fyrhjulingar. Lagen är väldigt tydlig där, du skall vara 18 för att köra dem.
Anders Jonsson ställer sig positiv till många av förslagen som läggs fram i strategin. Vältvarnare, skyddsbåge och krav på förarbevis kan rädda liv tror han. Anders menar också att det borde finnas utbildning som är anpassad för dem som köpt, men aldrig suttit på en fyrhjuling förr.
I USA och Kanada diskuteras hur man skall reglera lagarna för att minska olyckorna och dödsfallen med fyrhjulingar, främst bland yngre. Föräldragrupper och lobbyorganisationer jobbar oförtrutet med påverkan och åtskilliga stater står beredda att kräva 18-årsgräns för att köra fullstora fyrhjulingar. Om det blir förändringar i Sverige återstår att se. Strategin för fyrhjulingar skall stå färdig 2020."
-
Problemen finns ju inte på vägreggade maskiner... Men vi kommer nog drabbas hårdast ändå som vanligt
-
Ja. Tyvärr.
-
Frågan är ju bara hur vi kommer "drabbas"
Det absolut bästa scenariot är ju att dom skulle släppa på 20hk regeln och istället införa nåt typ av speciellt körintyg för fyrhjulingar. Sämsta scenariot är väl om dom börjar kolla effekten på maskinerna ute på vägarna. Då känns som om marknaden för fyrhjulingarna skulle dö ut ganska så snabbt :(
Eller vad tro/tycker ni?
-
Frågan är ju bara hur vi kommer "drabbas"
Det absolut bästa scenariot är ju att dom skulle släppa på 20hk regeln och istället införa nåt typ av speciellt körintyg för fyrhjulingar. Sämsta scenariot är väl om dom börjar kolla effekten på maskinerna ute på vägarna. Då känns som om marknaden för fyrhjulingarna skulle dö ut ganska så snabbt :(
Eller vad tro/tycker ni?
Jag tror inget av detta hjälper tyvärr, olyckorna sker ofta på mindre vägar och en del respekterar ju inte regler heller. Statens möjlighet att kontrollera är ju också ganska begränsad.
Exempelvis skulle folk köra utan intyg.
Möjligen skulle man kunna gå ut med stora riktade kampanjer ,och verkligen puffa för säkerheten mer.
Intyg och utbildning skulle kunna vara obligatoriskt vid nyköp , men det påverkar ju inte begagnathandeln.
Alkolås på nya kanske , men det plockas ju bort.
Vältskydd på terrängmaskiner, men det tas väl bort också...
Är egentligen emot mer regler och förbud , men det är ju riktigt tragiskt när folk stryker med , speciellt barn som kanske inte vet bättre än att inte ha hjälm tex..
3 dödsolyckor är rätt mycket på en enda helg.
-
Fyrhjulingar har börjat användas istället för mopeder hos ungdomarna och det är ju lite mer motor i en atv än i en moppe, dom flesta kör utan hjälm ( stämmer rätt bra på mig :banghead:) för attityden mot fyrhjulingarna är helt fel.
I låga hastigheter sker det oftast inga olyckor och det är svårare med 4 hjul men när olyckorna väl sker är det oftast i högre hastigheter kan jag tänka mig.
Undra hur många % av alla olyckor som sker med lv-reggade på vägarna, det kan inte vara många?
-
7 av 10 dödsolyckor sker på Terrängreggade maskiner.
2 av 10 dödsolyckor sker på Mc reggade maskiner.
6 av 10 dödsolyckor pga alkohol.
7 av 10 hade ingen hjälm.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/147302/strategi_fyrhjuling_2013.pdf (http://www.trafikverket.se/PageFiles/147302/strategi_fyrhjuling_2013.pdf)
-
Nu är jag lite partisk här, men lv-reg säger ju inte ett piss om maskintyp. Jag vågar påstå att en lv-reggad atv är livsfarlig. Däremot bottsänkta gatquadar är så ofarliga att de knappt klassas som fordon.
-
Nu är jag lite partisk här, men lv-reg säger ju inte ett piss om maskintyp.
Gör det visst, det är en fyrhjulig MC. Punkt.
-
Gör det visst, det är en fyrhjulig MC. Punkt.
Jo. Men en atv jämfört med quad är en j*vla skillnad i en rondell.
-
Jo. Men en atv jämfört med quad är en j*vla skillnad i en rondell.
Jasså?
Nu får du nog utveckla lite.
-
Jo... men hur många dör i en rondell?
Det som dödar är hastigheten (eller dess plötsliga upphörande) och bottsänkta quads går supersnabbt... har jag hört.
Vältolyckor i terrängen dödar pga att folk hamnar under.
-
Enligt undersökningen så är 70 Km/h The Sweet spot för död.
Så inte ens bottagen strypning kan man skylla på där.
-
En medlem på ATV-forum förolyckades i helgen som gick.
Sista året har hans deltagande här varit rätt sporadiskt, men periodvis var han en flitig skribent som hjälpte många.
Han var inte blyg utan skrev vad han tyckte och tänkte och ibland blev det reaktioner här och sådant uppskattar iaf jag.
Han körde både quad och atv, men även bilar lockade honom och i garaget fanns fordon att lägga lakrits med.
Just vid olyckan körde han dock mc, men av händelseförloppet att döma så skulle det troligen kunnat bli samma utgång om han kommit med Raptorn...
Vi som vet vem det rör sig om vet ju redan, och ni som inte vet får forska vidare.
Jag vill av hänsyn inte nämna mer... men tänk er för på vägarna!
Requiescat in pace
Mina tankar går främst till hans gravida sambo.
-
:( R.I.P
-
Fyfan, tragiskt.. vila i frid
-
Verkligen tråkigt att höra. R.I.P
-
Vet inte vem detta är men skickar ändå mina tankar till vänner och familj...
vila i frid.
-
http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-dod-i-mc-olycka-i-klippan/
Edit: Vet inte varför man hymlar med vem det var... Rapid1234 är det. vilket är jävligt trist!
-
Så tragiskt... Vila i frid
-
Sorgligt
R.I.P
-
R.I.P
Tragiskt
-
(http://i169.photobucket.com/albums/u233/lahamontage/Mobile%20Uploads/2014-08/8E787F64-022E-4F1B-8068-191946BEB59E_zpsw8gik1he.jpg) (http://s169.photobucket.com/user/lahamontage/media/Mobile%20Uploads/2014-08/8E787F64-022E-4F1B-8068-191946BEB59E_zpsw8gik1he.jpg.html)
-
Framför mina kondoleanser :-\
-
Detta är mycket tragiskt.
Rest In Peace
-
Vila i frid
-
Kondolerar vila i frid.
-
Tiden går och det är snart två år sen.
Av en slump passerade jag platsen nu i helgen så jag stannade och gick ut och tog en bild.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/jimmy_zpslrgwwh06.jpg)