ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Knutas skrivet 20 februari 2024 kl. 18:43:11

Titel: ATV till gården främst ploga och köra grejer.
Skrivet av: Knutas skrivet 20 februari 2024 kl. 18:43:11
Hej, Jag och min sambo håller på att renovera ett gammalt hus med en lite större tomt och har börjat inse behovet av att ha något på gården att dels kunna ploga en asfaltsparkeringen (ca 200kvm) men även att kunna köra runt saker istället för att riskera att bära ihjäl oss  ;)

Jag har börjat kika lite på ATVs för att ha och bara köra på gården med och kan egentligen ingenting om ATVer sen innan. Så inget som behöver gå fort i lera och smuts eller köra på väg eller så utan mer driftsäker och kanske mer åt traktorhållet? Vi bor på Gotland så det är sällan mer än 5-10cm snö som kommer per tillfälle. Och jag vill helst slippa meka så mycket som möjligt.

Ju mer jag kollar och läser ju mer vilsen blir jag.

Det började med att jag kikade på en nyare budgetvariant runt 25 - 35 000kr och nu är jag inne på att kanske det bästa är att köpa en gammal 80-90 talare typ och tyckte att en Honda TRX450 skulle kunna funka men då läste jag här att dom behöver mycket service? Så då kanske en Polaris Worker 500 är bättre?

Ja ni hör ju!? Jag kan ju inget om det här så jag behöver ju definitivt lite hjälp här och jag vågar inte riktigt lita på försäljare.

Gärna så billigt som möjligt men inte över 50 000kr. Där går smärtgränsen känner jag.

Tacksam för svar!
Titel: SV: ATV till gården främst ploga och köra grejer.
Skrivet av: GeFeldz skrivet 21 februari 2024 kl. 08:45:17
Honda fyrhjulingar brukar vara väldigt driftsäkra, speciellt de med manuella växellådor.
Polaris Worker 500 / Sportsman 500, 400, 450, 450H.O. och vad de nu har hetat är väldigt beprövade maskiner speciellt de senare årsmodellerna som är i princip samma maskin som worker 500 med annan plast och förfinad genom åren.
Yamaha Big Bear och Kodiak är fina maskiner också, jag vet inte hur det är med att hitta delar till just Big Bear, men det är otroligt driftsäkra och manuellt växlade maskiner.
Alla Yamaha som heter Grizzly är grymma maskiner, Suzuki också. Grejen är att hitta en maskin som är servad ordentligt, alla maskiner går sönder av undermåligt underhåll.
Titel: SV: ATV till gården främst ploga och köra grejer.
Skrivet av: GeFeldz skrivet 21 februari 2024 kl. 08:48:23
Att Honda TRX 450 skulle behöva mycket service låter väldigt konstigt i mina öron, Honda-maskiner brukar kunna suga i sig myrvatten och se'n bara bort med tändstiftet, pumpa ur motorn och köra vidare. De är välkända för att vara "tråkiga" bruksmaskiner som aldrig går sönder.

EDIT: AH, nu förstår jag, googlade på TRX 450 och det är ingen arbetsmaskin utan en så kallad quad-racer. Det är en crossmotor i en bakhjusdriven lekmaskin. Det är nog helt fel maskin för ditt tänkta användande.
Den kräver täta oljebyten och ventiljusteringar, är bara tvåhjulsdriven, har manuell koppling osv. Den är gjord för ren lek-körning.
Titel: SV: ATV till gården främst ploga och köra grejer.
Skrivet av: Knutas skrivet 21 februari 2024 kl. 09:44:03
Tyckte inte att den TRX450 jag kollade på såg ut som en lekmaskin och nu när jag kollar igen så ser jag att det står Foreman ES på tanken så det kanske har smugit sig in ett litet fel där i annonsen?
Titel: SV: ATV till gården främst ploga och köra grejer.
Skrivet av: GeFeldz skrivet 21 februari 2024 kl. 12:27:58
Okej, lite mer googling, Honda verkar ha lite förvirrande nomenklatur.
Såhär ska det vara:

Let's start with the prefix, 3 letters, as follows:
Honda trikes = ATC Prefix
Honda Quads = TRX Prefix
Honda Side by Side = MUV (to 2013) SXS (2014+)

Next have size of machine, just a note this is not exact engine displacement, just advertised size. You'll see 250, 300, 400, 450, 500, 650, 680 etc.

Lastly we have our features, options etc. This differs from model years so we'll break it down a little bit here. We'll focus on quads, trikes are a whole different animal.

Prior to 1988, there was only one 4wd (350) and the others were 2wd, nothing major to worry about, but know that the 350 is a fourtrax and the 350D is a Foreman.

Starting in 1988 we have the TRX300FW FW from this point forward will mean Four Wheel Drive. No suffix = two wheel drive

Starting in 1998 Honda brought out the 450 Foreman, this was labeled 450S and 450ES, 450S was a footshift, 450ES was electric shift. 300 Fourtrax and 400 Foreman still used FW for their 4x4 model(s)

2000 We see the 350 Rancher hit the markets. This was the beginning of a new lettering system. No more FW, it becomes just F, or T for two wheel drive; which is followed by M for foot shift or E for Electric shift. ex. TRX350FM is four wheel drive and foot shift. At this point the 400 Foreman is still using the FW lettering, as well as the 300 Fourtrax (last year for this model)

2001 Brings another new letter. A for automatic transmission. Which is found on the new Rubicon platform. TRX500FA

2002 the S and ES lettering is dropped from the 450 Foreman and they adopt the "new" style lettering, same as the Rancher/Rubicon. ex. TRX450S becomes TRX450FM

2004 we see another new letter. G for GPScape, Honda's in dash GPS system. This one is a little different as they kind of inserted it in the middle of the letters, for obvious reasons. ex. TRX650FGA vs. TRX650FA (Non-GPS)

2007 Brings another new letter. P, for power steering. Appears first on the 500 Foreman. ex. TRX500FPE which would be a 500 Foreman electric shift, with power steering.

So up uptil 2013 this is fine and dandy. Unfortunately beyond that it becomes somewhat more difficult. While the T/F and M/E/A will remain, Honda decided to shorten it up and just stick a number after it. So a TRX500FM1 is a Foreman, a TRX500FM7 is a Rubicon, both are footshift, and both are fourwheel drive, but are totally different machines....I haven't quite figured out any pattern to it, so I'll leave it at that.

Other things worth mentioning. EX, R, and ER are all sport models, as well as X and XX. None of them really mean anything other than the E in ER which is electric start.

Recap:
T = Two Wheel Drive
F = Four Wheel Drive
M = Manualv (Foot) Shift
E = Electric Shift
A = Automatic
P = Power Steering
G = GPScape
S = Manual (Foot) Shift
ES = Electric Shift
FW = Four wheel drive

Med andra ord, TRX450 betyder bara fyrhjuling med motor omkring 450 cc.
Foreman ES 450 borde alltså vara en fyrhjulsdriven arbetsmodell med stel bakaxel och manuell växellåda som växlas elektriskt (med knappar på styret, så vitt jag vet)

Med allt det sagt så tvivlar jag fortfarande på att den skulle behöva "mycket service".
Det låter som nå'nting en säljare som vill sälja dig en ny maskin skulle säga.

Titel: SV: ATV till gården främst ploga och köra grejer.
Skrivet av: Knutas skrivet 21 februari 2024 kl. 21:39:32
Jäklar vad grymt! Tack för superbra hjälp!

Men det låter ju som att det skulle kunna vara en bra maskin då ju? Har googlade runt lite jag också och ord som "arbetshäst" dyker ju upp lite titt som tätt så den borde ju vara relativt driftsäker då ju?

Här är blocketannonsen https://www.blocket.se/annons/kronoberg/honda_trx450/1000770817 (https://www.blocket.se/annons/kronoberg/honda_trx450/1000770817) Har mailat men inte fått något svar än. Får slå dom en signal imorgon annars.
Vågar man köpa den utan att ha testkört? Bor ju som sagt på Gotland så köpa grisen i säcken blir nästan ett måste hur jag än gör?
Titel: SV: ATV till gården främst ploga och köra grejer.
Skrivet av: GeFeldz skrivet 22 februari 2024 kl. 08:01:25
Så vitt jag vet så är Honda de mest driftsäkra hjulingarna.
Om det är en maskin jag själv skulle våga gambla på så är det en så'n.