ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hisun/Hsun => Ämnet startat av: Diesel Nordlöf skrivet 4 juni 2018 kl. 22:59:42
-
Finns det något variatorkit som ni vet ger bra egenskaper i skogen (ökad möjlighet till krypkörning) på en Hisun 500 EFI -16 ?
Den toppar 80km/h idag med borttagning strypning och jag kommer verkligen inte ligga sömnlös om det försvinner toppfart.
Finns det något annat man bör göra åt dessa maskiner som förbättrar upplevelsen?
-
Hei. Lurer på det samme angående variatorbestykning 😉
Hvor fant du strypningen på din maskin?
-
Hei. Lurer på det samme angående variatorbestykning 😉
Hvor fant du strypningen på din maskin?
Strypningen kan finnas i batterilådan
-
Takk da skal jeg se etter den. Bare å koble den bort eller kapa en ledning?
-
Är det samma som på svenska 500 UTV så är det en kontakt som tas isär
-
Har også hørt att det finnes en innstrypning i eksosanlegget...noen som har funnet noe i eksos?
😆
-
Funderar på om detta kitt passar min ATV. http://www.griffinperformance.net/apps/webstore/products/show/5221281
Känns som det behövs lite mer kraft i maskinen :-\
-
Jeg har bestillt det variatorkittet. Kommer med tilbakemelding når det er testet 😊
-
Tror du Sector490 att kittet även passar på min ATV, du verkar ha en UTV enligt profilen :)
Det borde ju vara samma kan man tycka
-
Igår höll jag på med lite experiment i garaget.
Vikterna som sitter i primärvariatorn väger 18g styck (enligt min digitala hushållsvåg). Jag laborerade lite igår och provkörde med 2 vikter borttagna, den orkade fortfarande trycka remmen längst upp på primären men det varvade på tok för mycket för min smak.
Att ta bort 2 vikter motsvarar att man skulle ha vikter på 13,5g (25% av vikterna togs bort). Jag skulle därför tro att vikter på kanske 15g gör sig rätt bra på en Hisun 500. Provkörde även med 4 vikter borta bara för att se hur det var, hehe kan säga att vill man ha en ATV som går 30km/h utan strypningar så har ni lösningen :)
Jag tog även lös fjädern i sekundären och först trodde jag den var identisk med orginalfjädern i en Grizzly 700 (har en som ligger i garaget och skräpar) men Hisun fjädern var lite kortare och kändes aningen klenare. Så jag bytte till Grizzlys orginalfjäder för att utvärdera det. Slutsats är att jag upplevde den som starkare men jag är inte helt säker, ska provköra lite mer idag. Men orimligt är det ju inte om vi ponerar att den håller ihop bakskivorna aningen längre. Men ska köra lite mer idag och utvärdera, återkommer:)
-
Svarar mig själv, nu har jag shimsat 1,5mm på primären och har 16g vikter.
Det blev en väldig skillnad på krypkörningsförmågan och tro det då remmen enligt mina ritade streck utan shims hade nästan en centimeter till axeln för variatorn. Accelerationen hela vägen känns riktigt bra och toppfarten lär vara över 80km/h
Mer än 1,5mm shims skulle jag betrakta som obra att ge sig på, det är för lite splines på axeln för tjockare shims och remmen skulle dessutom bara bli slak.
Så för att summera så ger detta stor förbättring:
* 1,5mm Shims på primären.
* 16g vikter/rullar.
Tror inte det är någon ide ide att gå ned ytterligare ett gram på vikterna, inte om man vill kunna köra på vägen utan att bli irriterad på varvtalet
Jag shimsade även ut sekundären 0,5cm. Dvs flyttade ut hela sekundären för att få en hygglig linjering
-
För info har jag beställt orange fjäder till sekundären och hårdare fjädrar till våtkopplingen. Får se hur det utvecklar sig
Redan nu så är skillnaden mot orginal som natt och dag :)
-
Uppdaterar mig själv
2mm Shims fungerande och det blev ännu bättre men nu är gränsen definitivt nådd för att hamna för långt ut på splinsen, toppfart 85km/h på raksträcka och jag finner ingen anledning till att få mer. Tycker runt 65km/h är rätt lämplig hastighet att hålla sig till om man kör på väg.
Orangea sekundärfjädern jag hade beställt verkar dock aldrig dyka upp, känner mig spontant tveksam till att den kommer göra någon större skillnad i skogen så jag ligger inte sömnlös
-
Sålde iväg min Hisun efter 4 månader och 72 mils körning, och tjänade faktiskt 5500kr mot när jag köpte den :) Bakgrunden var att det blev lite mycket "sminka grisen", visst nog blev den bättre på lågväxel osv efter variatorjusteringarna. Men i grunden så var det inte en maskin som jag var bekväm med. Bland annat var/är de bakre fjädrarna på tok för mjuka trots max förspänning, styrservon allmänt orolig (den har även lagt av 4-5 gånger så omstart av maskinen krävdes). Däcken var nästan slut (redan när jag köpte den vid 38mil). Hjulbultarna verkar vara gjorda av sockevadd för inte mindre än 5st var gängpajj. Allmänt mycket skrammel och allt annat än silkeslen motor
Istället har jag slagit på stort och köpt en flångny Can-Am Outlander 570 PRO T3B.
Som instegsmaskin tycker jag trots det jag skriver ovan att en Hisun är oerhört prisvärd, men för ett långsiktigt ägande var det inte rätt maskin för mig
-
Dina erfarenheter stämmer nog med de flestas som gått vägen via billiga maskiner till något som är en mer långsiktig investering.
Att "prova på" med nåt billigt är ingen dum ide även om det för de flesta kostar en slant att inse att man inte gillade "kvaliten" på den billiga maskinen.
I ditt fall blev det ju både en erfarenhet och en förtjänst, det kan man knappast klaga på.
Lycka till med nya maskinen och håll oss uppdaterade hur det går med "farten". ;)