ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: krokodilen skrivet 17 augusti 2008 kl. 23:17:29

Titel: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: krokodilen skrivet 17 augusti 2008 kl. 23:17:29
Som frågan lyder motorn ser likadan ut tycker jag!!?? ???
Stor skillnad i pris och hur är det med kvalliten tro?
Är Goes ytterligare en variant?
Många frågor blir det!

Kanske kan vara ett allternativ för mig istället för Raptor 660

Mvh Christer
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 18 augusti 2008 kl. 02:14:28
krokodilen, det är inte alls samma motor på Goes och Dinli, dom ser inte likadana ut heller!
Goes har en Hyosung motor, Dinlin har en Fuji, det är inte ens samma fabrik som tillverkar dom.
Jag har en kompis som har en Goes 450 och jag tycker att Goes verkar vara en bra maskin, men
jag tror det inte är så stora skillnader i kvalitén mellan Goes och Dinli.
Goes har i alla fall kraftigare bakaxelfäste än Dinli, men om det håller bättre är ju en annan sak?
Dom problem min kompis har haft är att kulbultarna har blivit slut ganska snabbt, men
det har dom blivit på Dinlin också.
Men hans Goes har inte gått så långt än, skulle tippa på 280 - 300 mil, så man vet inte vilka
framtida brister som kommer att ge sig till känna  ???
Problem som jag vet uppstår på Dinlin är bla att lagerna i bakaxel tar stryk ganska snabbt, styrlederna
håller inte heller speciellt bra.
Bussningarna i A-armarna är klena och börjar glappa efter några 100mil, kanske tidigare?
Motorn däremot på Dinlin är helt ok, det är bra vrid och den är väldigt rapp o stark.
Dessutom är det lätt att få tag på trimdelar till Dinlin om man vill ha mer effekt eftersom
det mesta passar från Predatorn.
Jag har inte så bra erfarenheter av motorns hållbarhet eftersom vevstaken stack på min maskin, men
det är en väldigt ovanlig och isolerad händelse.
Har inte hört talas om att någon annan lyckats med något liknande, jag hade nog bara otur?
Oavsett vilken maskin du väljer så får du räkna med att dom har sina brister, men brister kan man alltid
åtgärda.
När man köper en Goes eller Dinli så får man mycket maskin för pengarna, man ska inte tro att kända märken som
Yamaha, Suzuki, Polaris är problemfria, för det är dom inte!
Visst håller dom bättre i standardutförande pga av att det är bättre bussningar och lager, men det är
lätt att rätta till både på Goes och Dinli.





Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Blackman skrivet 18 augusti 2008 kl. 09:48:10
Japp, håller med Jimbo66. Och lägger därtill att det finns måndagsex. av allt....
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 18 augusti 2008 kl. 12:34:33
Blackman, helt klart så finns det söndags ex av allt...
Det som hände min maskin hade till 1000% med övervarv att göra.
Tidigare ägare hade nog plågat den till bristningsgränsen därav raset.
En sak är klar och det är att motorn på Dinlin är minst lika bra eller bättre
rent effektmässigt än många andra "Kända" märken!
Grannen som har en Dinli har dragit i kapp med både YFZ450 och Arctic Cat dvx400!
Accelerationen är det ingen skillnad på, men Dinlin (Drevad 15 fram) gick fortare än
både Yamahan och Arctic.
Då får man även tänka på att både Yamahan och Arctic är lättare än Dinlin, jag tyckte
särskilt Arctic var enormt lätt.
När man lyfte den fram eller bak så kändes den lätt som en fjäder, Dinli känns mer som att lyfta
en mindre traktor :)
Jag vill inte favorisera Dinlin på något vis, men för att vara en 450 så har den
hög effekt och dom påstådda 49hk ostryp stämmer nog ganska bra.
Grannen hade strul med förgasaren vid bägge "Kappkörningarna", han hade satt dit
en Mikuni HSR42 som hade helt fel bestyckning (Eller vad det nu beror på?), den gick
inte alls som den skulle när man kom över halvgas.
Nu när han har satt dit orginalförgasaren igen så går den bättre, märkligt nog ???
Dessutom så har har han tryckt dit en RevMAx Cdi som ger lite mer pulver under tanken,
så jag "vet" att den går betydligt bättre än både Yamahan och Arctic i nuvarande skick.
Dinlin är en maskin som kan mäta sig motormässigt med kända märken, dom som säger
något annat vet inte vad dom snackar om!
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: klotsvenne skrivet 18 augusti 2008 kl. 14:04:00
håller med!!..men troligtvis ligger dinlin på runt 80 hk ostrypt...helt överlägset....o yfz 450 och div andra skitmärken har inte en suck!!!... O0 O0 O0
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Skogsstiernan skrivet 18 augusti 2008 kl. 14:23:05
Jag rekommenderar dig att köpa en "märkesmaskin" Har inte haft någon Dinli men en Hyosung, och det är stor skillnad på kvaliteten om jag jämför mot min LTZ.
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 18 augusti 2008 kl. 14:55:04
klotsvenne, är det någon som har påstått att Yamaha och andra märken är skit ???
Det finns gott om fyrhjulingar där jag bor, så det är ganska enkelt att få fakta om hur
maskinerna går.
Dom flesta som inte kan jämföra maskinerna live tror med all sannolikhet att en YFZ450
är helt överlägsen Dinlin effektmässigt.
Men så är inte fallet, Dinlin går minst lika bra (Går bättre med annan CDI), men den är ju
som sagt tyngre och inte lika lätt att hantera som Yamahan.
Många klankar ner på Dinlin, men det beror nog mest på att dom aldrig har haft en själv och
har dragit slutsatser som bygger på hörsägen.

Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: krokodilen skrivet 18 augusti 2008 kl. 15:44:55
Men kvaliteten kanske inte är så bra?? http://www.blocket.se/vi/17594478.htm?ca=16_s&last=1 Fan jag kännar igen motorn!! Har någon en bra närbild på Dinli motorn att ladda upp?

Mvh Christer
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 18 augusti 2008 kl. 17:10:42
krokodilen, det är samma typ av motor som sitter på Polaris Predator 500 (Kanske därför du känner igen motorn?), skillnaden är kubiken.
Andra skillnader i motorn kan vara utväxlingen i lådan, men jag är inte riktigt säker?
En sak är då klar och det är att det är en väldigt kraftig konstruktion på motorn, dålig kvalité
tror jag knappast det är.
Jag tror faktiskt att det är sämre motorkvalité på renodlade crossmaskiner eftersom allt är lättat
i motorn för att dom ska väga så lite som möjligt.
Dreven i Dinlins växellåda är betydligt kraftigare än tex i en KTM 525/625 Offroad, dom ser mer ut som
i en Honda XR650 Offroad och XR är välkända för att ha bra växellådor som håller länge.
Visst kommer du att få problem om du köper en Dinli, men vilken maskin går för evigt?




Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: krokodilen skrivet 18 augusti 2008 kl. 19:07:05
Men hur kan man behöva renovera motor och byta kolvringar efter 200mil som i annonsen?

Mvh Christer
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 18 augusti 2008 kl. 19:45:54
Men hur kan man behöva renovera motor och byta kolvringar efter 200mil som i annonsen?

Mvh Christer

SBS eller ÅSIK, (för dem som inte vet vad det betyder så är det. ÅF Som Inte Kan)

Oftast är det SBS.
Hur ofta kan en dinliägare som köper en dinli bestycka rätt om man river strypningarna. (erfaren dinlitrådläsare sedan 2005 och jag har läst några gånger var sitter strypningarna, den bluddrar vad är fel och liknande)
Även detta forums fel att det blir som det blir ibland. (gör någon på ett sätt och tycker det fungerar bra så skriver man det gärna här. Sedan om det dyker upp ett problem senare så drabbar det ju kanske fler som har läst hur bra det blev och provar själv)

Eller tycker ni jag är helt ute och cyklar ?  O0

Henke
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: E-Fire skrivet 18 augusti 2008 kl. 19:51:44
Men hur kan man behöva renovera motor och byta kolvringar efter 200mil som i annonsen?

Mvh Christer

200 mil på bana/grusväg. Blir rätt mycket. gör om 200 mil till timmar på en bana.
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Blackman skrivet 18 augusti 2008 kl. 20:06:51
Blackman, helt klart så finns det söndags ex av allt...


Jag menade söndagsex....ehehe...
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Jimbo66 skrivet 18 augusti 2008 kl. 20:23:42
krokodilen, det låter väldigt märkligt att kolvringarna skulle vara slut efter drygt 200 mil ???
Endera så har den gått väldigt hårt eller också så har den gått
betydligt längre än vad som påstås i annonsen.
Man kan ta kål på ringarna och kolven i vilken maskin som helst om man kör
med höga varv under en längre tid.
Det är bara att titta på crossmaskinerna som går på bana, där får dom byta
kolv titt som tätt pga av att dom pressar motorn till max under längre perioder.
En annan sak som man reagerar över är att ventiltätningarna är bytt på maskinen
du länkade till, det rimmar inte riktigt bra med dom påstådda 190milen  ???


Onlyhenke, du är inte alls ute och cyklar!
Många vet inte alls hur dom ska bestycka eller också bestyckar
dom inte om överhuvudtaget när dom har tagit bort strypningarna.
Motorn går för snålt och det blir diverse motorhaverier, det bästa man kan
göra för att få till bestyckningen är att köpa en lambdasond (Syresensor).
Då är det enkelt att bestycka in förgasare för då kan man se när bränsle/luft
är optimalt blandat.
Grannen har skickat efter en som han ska sätta på Dinlin för han har ett rent elände att
bestycka in Mikuni HSR 42án han köpte.

(Ska ta reda på var han köpte den om någon är intresserad, för normalt sett så
är en lambda rätt dyr, men den han köpte var billig)
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: ZyvoX skrivet 15 januari 2009 kl. 14:31:37
Gammal tråd, men jag är intresserad av en billig lambda alltså...
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Olle_deak skrivet 15 januari 2009 kl. 15:59:28
Blackman, helt klart så finns det söndags ex av allt...
Det som hände min maskin hade till 1000% med övervarv att göra.
Tidigare ägare hade nog plågat den till bristningsgränsen därav raset.
En sak är klar och det är att motorn på Dinlin är minst lika bra eller bättre
rent effektmässigt än många andra "Kända" märken!
Grannen som har en Dinli har dragit i kapp med både YFZ450 och Arctic Cat dvx400!
Accelerationen är det ingen skillnad på, men Dinlin (Drevad 15 fram) gick fortare än
både Yamahan och Arctic.
Då får man även tänka på att både Yamahan och Arctic är lättare än Dinlin, jag tyckte
särskilt Arctic var enormt lätt.
När man lyfte den fram eller bak så kändes den lätt som en fjäder, Dinli känns mer som att lyfta
en mindre traktor :)
Jag vill inte favorisera Dinlin på något vis, men för att vara en 450 så har den
hög effekt och dom påstådda 49hk ostryp stämmer nog ganska bra.

Grannen hade strul med förgasaren vid bägge "Kappkörningarna", han hade satt dit
en Mikuni HSR42 som hade helt fel bestyckning (Eller vad det nu beror på?), den gick
inte alls som den skulle när man kom över halvgas.
Nu när han har satt dit orginalförgasaren igen så går den bättre, märkligt nog ???
Dessutom så har har han tryckt dit en RevMAx Cdi som ger lite mer pulver under tanken,
så jag "vet" att den går betydligt bättre än både Yamahan och Arctic i nuvarande skick.
Dinlin är en maskin som kan mäta sig motormässigt med kända märken, dom som säger
något annat vet inte vad dom snackar om!

Ska man skratta eller gråta ?
Man börjar bli riktigt trött på alla som påstår att tex Hyosungen ska ha 52 hk.

Lite jämförelser

Ktm Xc 525 helt original, även bestyckningen.

(http://i24.photobucket.com/albums/c44/Nismo311/anthony049.jpg)

Så ni tror alltså helt seriöst att en maskin från Korea (?) på mindre kubik har mer hästar än en av dom värsta motorerna som finns på quad just nu ?

Jag skulle gissa på att Ktm Xc 450 har runt 44-45 hk. Och jag har inte mött någon standard 450 ute på banorna som har accelererat ifrån min Ktm.
Den quaden (450cc) som jag tror ligger efter Ktmen i prestanda är Suzuki 08, jag vet dock inte hur den nya Yfzan är.

07 var den värsta quaden Kawasaki som då låg på 40.8 hk har jag för mig, resterande Yamaha, Honda och Suzuki låg på 39 hk. Sedan till 08 uppdaterade Suzuki sin med större ventiler, annan Cdibox samt lite så grejer.

Sen att din polares Dinli kom ikapp en Actic Cat 400 är väl inte en speciellt stor merit då dom ligger på 28 hk.

Men, jag har ingenting emot att ställa mig på 201 meter mot en Dinli 450 med min Ktm 450. Säg bara till.
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: klotsvenne skrivet 15 januari 2009 kl. 16:50:16
jag tror Hyosungen har minst 52 hästar...dom går som sjutton!!!...o smc har typ runt 39 hk o dinlin 59.8...vilka maskiner!! ()p.... :lol:
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: 700++ skrivet 15 januari 2009 kl. 17:10:53
Jag har provat kawas kfxr och canam 450, jag trodde jag skulle bli jätteimpad men måste säga att dinlins vassa motorkaraktär slår det mesta,sen är dom ju så små vilka pygmemoppar
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Olle_deak skrivet 15 januari 2009 kl. 18:11:35
jag tror Hyosungen har minst 52 hästar...dom går som sjutton!!!...o smc har typ runt 39 hk o dinlin 59.8...vilka maskiner!! ()p.... :lol:
Precis vad jag menar klotis!! ;)

Jag har provat kawas kfxr och canam 450, jag trodde jag skulle bli jätteimpad men måste säga att dinlins vassa motorkaraktär slår det mesta,sen är dom ju så små vilka pygmemoppar

Jo, men precis. Jag tror dig.
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Motoya skrivet 15 januari 2009 kl. 18:15:12
Måste tillägga att torrvikten på en Dinli ligger på 220 kg  ;D
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: klotsvenne skrivet 15 januari 2009 kl. 18:20:40
då är det ju tur att den har så mycket power... ()p....o bra kvalitet...så grejorna håller... ()p.... :lol:
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: wirre skrivet 15 januari 2009 kl. 20:14:54
skulle jag valt mellan dessa 2  hade jag inte valt någon av dom....vänta tills smc wildcat kommer på beg marknaden  istället ()p

 smc:n är inte helt pissig varken i drag eller kvalitetskännsla :rtfm:
sen  om effektuppgifterna  på dessa taiwan maskiner verkligen stämmer ,ställer jag mej tveksam till..inget ont om taiwanquadar ,..provat hyosung,dinli m.fl,verkligen mycket drag för pengen ,speciellt beggade!

btw. jag vet inte vad som var gjort vid den där dinli 450:n som rastade en yfz!
men ägaren ska nog vara väldigt stolt över sin maskin iaf...den torde vara helt unik :P
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Olle_deak skrivet 15 januari 2009 kl. 20:52:26
Måste tillägga att torrvikten på en Dinli ligger på 220 kg  ;D
Jo, det är 60 kg tyngre en Ktmen, men även om dom vägde lika så skulle den inte ha ens chans.
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: MrGoose skrivet 16 januari 2009 kl. 10:08:10
Ett dyno...

http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 16 januari 2009 kl. 10:25:46
Ett dyno...

http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html

HEHE
Min gamla goda jag brukar hänvisa till  ()p

Härligt att nån orkar bry sig i lite löjliga trådar. Allt beror ju på maskin till maskin. Speciellt om det är förgasarmodeller hur bra optimerade dem är.
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: MrGoose skrivet 16 januari 2009 kl. 10:40:23
Ett dyno...

http://quadsport.fortunecity.com/various%20quadbike%20dyno%20graphs.html

HEHE
Min gamla goda jag brukar hänvisa till  ()p

Härligt att nån orkar bry sig i lite löjliga trådar. Allt beror ju på maskin till maskin. Speciellt om det är förgasarmodeller hur bra optimerade dem är.

Ja, det måste kännas jobbigt för folk som köper dyrare grejer när dom får höra att en Dinli har lika mycket effekt och håller som vilken annan maskin som helst.....
Har snart kört min ett år nu och det har inte varit ett problem, förutom hastighetsmätaren som jag fick byta magnet till....
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Berra skrivet 16 januari 2009 kl. 17:56:21
Håller med Mrgoose kompisen har en hyosung och han kör inte från mig fastän min väger 50kg mer :headbang:
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: LAHA skrivet 16 januari 2009 kl. 17:57:44
Har han inbillat dig att Hyusongen väger 170 kg?  :lol:
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Berra skrivet 16 januari 2009 kl. 18:04:06
Den är mycket lättare än dinlin det är helt säkert. Vi har kört mycket tillsammans både grus och bana och min är vassare.
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 16 januari 2009 kl. 18:11:25
Hyosungen kanske är lättare men inte mycket... den väger ca 210kg... Raptorn väger 190kg ca och jag har lyft båda för hand och vet att det var jobbigare att lyfta hyosungen :) sen att dom ska gå så jättedåligt stämmer inte direkt... den går väldigt lite sämre än raptor 700 t.ex i EFFEKT... men ska man börja jämföra chassi osv så ligger både Dinli och Hyosung ganska lika mycket efter.

Att det är 51-52 Hk i Hyosung motorn original är nog helt sant, eftersom den är endel tyngre och går lika bra så säga. Bara att räkna ut HK/KG så ser man ju hur mycket effekt dom EGENTLIGEN har så säga  ^-^
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: LAHA skrivet 16 januari 2009 kl. 18:28:19
Som vanligt tror jag att de optimistiska effektuppgifterna är tagna från någon reklambroschyr fabriken släppt för att få upp intresset för en för övrigt ganska dålig maskin.

För att få en ärlig jämförelse skulle alla maskiner köras på samma dynobänk och vid samma tillfälle.... Skulle tro att en del effektuppgifter skulle behöva revideras då  ::)

En annan stor skillnad som man ser är att en del uppger motoreffekt  och en dynokurva visar effekt på bakhjulen, det är en jävla skillnad  :whip:
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: 700++ skrivet 16 januari 2009 kl. 19:07:49
jag tror Hyosungen har minst 52 hästar...dom går som sjutton!!!...o smc har typ runt 39 hk o dinlin 59.8...vilka maskiner!! ()p.... :lol:
Precis vad jag menar klotis!! ;)

Jag har provat kawas kfxr och canam 450, jag trodde jag skulle bli jätteimpad men måste säga att dinlins vassa motorkaraktär slår det mesta,sen är dom ju så små vilka pygmemoppar

Jo, men precis. Jag tror dig.



Det är min ärliga mening klart inte Dinlin är något för crossbanan alldeles för klumpig för det, men ska man köra grusväg o stubbåker är den kanon
du har förmodligen aldrig kört mot en Dinli som är perfekt optimerad med luft avgaser förgasare o cdi,gör inte det då blir du nog ledsen om du tror det är någon jätteskillnad
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: wirre skrivet 16 januari 2009 kl. 21:35:05
hahaha ;D

vicken pajkastning det börjar bli ;D

åk å ha roligt på era maskiner var de än är tillverkade! 8)

vad man väljer för maskin är helt efter tycke å smak samt ekonomi
personligen gillar jag japanmaskinerna
,men i många fall e taiwanhojjarna riktigt prisvärda ta tex dinli 450, en sånn får du ju för 25-30k beggad,,,mer pang för pengarna, e nog svårt att få...sen börjar ju faktiskt taiwaneserna komma ikapp japsarna i kvalitet :rtfm:

nä köp vad som passar er ,ut å ge gärnet!
viktigast är inte vad det står på tanken...viktigat e att man har kul ,för det e det som quadar e gjorda för BÅDE i japan och taiwan :djump:


Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 16 januari 2009 kl. 21:47:56
står det nånstans att dinli har 59hk ?  det låter i alla fall som fantasi siffror... men att t.ex Hyosung skulle ha 51hk tror jag på eftersom raptorn ska ha 48-49hk (i motor) och raptorn är ju lite lättare och har snäppet mer hk per kilo än hyosungen och går därmed snabbare...

en bil på 100kg och 100hk borde teoretiskt köra ifrån en bil på 1000kg och 500hk  :djump:
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: 700++ skrivet 16 januari 2009 kl. 22:02:44
Dinlin ska enligt försäljningsargumenten ha 49 hk sen om det är biltema watt eller inte vet jag inte, men den går skapligt enligt mig.Fast man vill ju alltid ha mer kräm förstås ;)
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: BlackSkull skrivet 4 mars 2009 kl. 21:20:07
Jag skulle gärna göra en bänkning på min 450 Nitro edition -08 och vissa vilka hästar som finns att tillgå. men var bänckar man? Bor i hälsingland.... Min Dinli har iallafall tillräkligt med klöss för att få splinsen på Växellåds axlarna att se utt som serpentinvägar....Efter 200mil. vilket har resulterat i ny växellåda. Men med tancke på alla inlläg om över dimesionering på växellådan så kan jag väll säga att den inte är helt orginal :headbang:
Skulle vilja krämma dit en turbo som vissa trådar pratar om men...efter växellådans tillkorta kommande... :dntknow: Nån som vet om evetuell lösning :help:
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: blink skrivet 4 mars 2009 kl. 22:59:08
hk hit och dyno ditt.
ni som äger en dinli som sägs läxa upp en riktig märkes 450 var goda att film och posta här.
jag sitter redan och väntar med chips och popcorn
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: BlackSkull skrivet 4 mars 2009 kl. 23:03:20
hk hit och dyno ditt.
ni som äger en dinli som sägs läxa upp en riktig märkes 450 var goda att film och posta här.
jag sitter redan och väntar med chips och popcorn
Ja jag har alldrig sagt att jag läxar upp (märkes 450) vet inte om jag gör det är inte intresserad heller av det vill veta va jag har mellan benna bara och hur man kan göra de bättre...
Däremot har jag inte heller sett nån Märkes maskin läxa en Dinli så jag dellar gjärna dina pocorn
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Nonne skrivet 5 mars 2009 kl. 00:02:32
hk hit och dyno ditt.
ni som äger en dinli som sägs läxa upp en riktig märkes 450 var goda att film och posta här.
jag sitter redan och väntar med chips och popcorn

Om jag förstått dig rätt så är du på väg att byta hoj och lämna ungdomsmaskinen bakom dig för att komma in i vuxenvärlden.... (400 upp till 16år och 450 från 16år  :rtfm:)

Det bästa du kan göra då är att försöka bilda en egen uppfattning om dom olika 450 maskinerna genom att provköra dom......
Att se race på film ger inget då det kan skilja enormt från förare till förare  ;)

Hoppas du fått någon hjälp med att komma över i vuxenvärlden och lycka till med ditt nya maskin val vad det nu må blir  (http://www.atvforum.se/Forum/Smileys/classic/rolleyes.gif) (http://www.atvforum.se/Forum/Smileys/classic/rolleyes.gif) ;) :lol: :lol: :lol:

//Nonne
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: blink skrivet 5 mars 2009 kl. 00:36:18
hk hit och dyno ditt.
ni som äger en dinli som sägs läxa upp en riktig märkes 450 var goda att film och posta här.
jag sitter redan och väntar med chips och popcorn

Om jag förstått dig rätt så är du på väg att byta hoj och lämna ungdomsmaskinen bakom dig för att komma in i vuxenvärlden.... (400 upp till 16år och 450 från 16år  :rtfm:)

Det bästa du kan göra då är att försöka bilda en egen uppfattning om dom olika 450 maskinerna genom att provköra dom......
Att se race på film ger inget då det kan skilja enormt från förare till förare  ;)

Hoppas du fått någon hjälp med att komma över i vuxenvärlden och lycka till med ditt nya maskin val vad det nu må blir  (http://www.atvforum.se/Forum/Smileys/classic/rolleyes.gif) (http://www.atvforum.se/Forum/Smileys/classic/rolleyes.gif) ;) :lol: :lol: :lol:

//Nonne

jag har kört en del 450 men jag har bara beslutsångest  8)
skulle aldrig basera en köp utifrån en film, men de är många i denna tråd som jämför en dinli med märkes 450is.
därför skulle de vara kul att se om det värkligen är någon som står bakom sina ord. har kört både dinli och yfz och hur man ens kan jämföra är ofattbart.
vuxen blir man väl aldrig?! åldras kanske men inte vuxen ;D ;D
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: blink skrivet 5 mars 2009 kl. 00:40:09
hk hit och dyno ditt.
ni som äger en dinli som sägs läxa upp en riktig märkes 450 var goda att filma och posta här.
jag sitter redan och väntar med chips och popcorn
Ja jag har alldrig sagt att jag läxar upp (märkes 450) vet inte om jag gör det är inte intresserad heller av det vill veta va jag har mellan benna bara och hur man kan göra de bättre...
Däremot har jag inte heller sett nån Märkes maskin läxa en Dinli så jag dellar gjärna dina pocorn


och jag har aldrig sagt att du påstått de heller ?
popcorns on me..
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: p_stman skrivet 5 mars 2009 kl. 23:04:42
Jag har ägt både dinli 450 SS och en Yamaha 450 yfz så jag kan väl i allafall skriva vad jag tycker om maskinerna.

Dinlin hade en väldigt skön sittställning för körning på grusvägar/asfaltsvägar, den gick bra på vägen och kändes mycket stabil.
effektmässigt så tror jag inte att 49 hk är omöjligt, det är bara det att karaktären på motor är väldigt "2-taktare"
jag tror att den kan prestera den effekten men väldigt toppigt och med dåligt vridmoment. men dåligt det går den INTE.
tung JA. jag har kört med en på crossbana och det var enormt påfrestande tycker jag.

yamahan har en helt värdelös sittställning. jag kan inte styra fullt på den när jag sitter då slår knäna i styret. fjädringen på yamman är utan jämförelse, den är GRYM. man kan åka hur fort som helst på i princip vilket underlag som helst. MEN maskinen känns inte stabil på vägen.. jag upplevde den som väldigt spårkänslig. effekten är makalös. maskinen är så snabb som man hinner med o växla typ.
totalt explosiv på vilket varv som helst och på vilken växel som helst. och JA den är betydligt snabbare än min dinli men jag tycker det verkar bero på framförallt vikten samt att yamman har ett vrid som en diesel tammefan. den drar från botten till toppen.
det mesta med yamman är positivt förutom sittställningen som är gay.

slutsats: som sagt jag har ägt båda. om jag skulle ha en maskin och åka till jobbet med och sladda grusvägar och bruksa med min hjuling så skulle jag välja dinlin direkt, detta pga den mycket sköna sittställningen och känslan av stabilitet.
om jag vill köra på crossbana och mer avancerad och hård körning på väldigt ojämt underlag skulle jag välja yamman direkt.
dinlin:s motor karaktär är väldigt "allt finns på toppen". yammans motor har ett väldigt brett register och drar lika mycket över hela registret.. yamahan går kanske precis lika stabilt på vägen som dinlin, men jag har inte hunnit prova den på torra fina asfalts vägar så jag kan inte svara på det.

som sagt. jag har inget emot dinli. jag hade inga som helst problem med min maskin, den gick bra men var för tung och hård i fjädringen.
jag har ju givetvis inget emot yamaha heller, jag hade ju inga problem med yamman heller, gick som SATAN och hade en fjädring som vid hopp kändes som att landa på en dunkudde. grym maskin säger jag bara.

mvh Peter
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 6 mars 2009 kl. 00:05:58
Diesel :)  jag vill konvertera min raptor till DIESEL!.... mäktigt att ha gröndiesel i tanken asså  :djump:
Titel: SV: Skillnad på Dinli 450 och Hyosung 450??
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 6 mars 2009 kl. 22:03:36
Jag har ägt både dinli 450 SS och en Yamaha 450 yfz så jag kan väl i allafall skriva vad jag tycker om maskinerna.

Dinlin hade en väldigt skön sittställning för körning på grusvägar/asfaltsvägar, den gick bra på vägen och kändes mycket stabil.
effektmässigt så tror jag inte att 49 hk är omöjligt, det är bara det att karaktären på motor är väldigt "2-taktare"
jag tror att den kan prestera den effekten men väldigt toppigt och med dåligt vridmoment. men dåligt det går den INTE.
tung JA. jag har kört med en på crossbana och det var enormt påfrestande tycker jag.

yamahan har en helt värdelös sittställning. jag kan inte styra fullt på den när jag sitter då slår knäna i styret. fjädringen på yamman är utan jämförelse, den är GRYM. man kan åka hur fort som helst på i princip vilket underlag som helst. MEN maskinen känns inte stabil på vägen.. jag upplevde den som väldigt spårkänslig. effekten är makalös. maskinen är så snabb som man hinner med o växla typ.
totalt explosiv på vilket varv som helst och på vilken växel som helst. och JA den är betydligt snabbare än min dinli men jag tycker det verkar bero på framförallt vikten samt att yamman har ett vrid som en diesel tammefan. den drar från botten till toppen.
det mesta med yamman är positivt förutom sittställningen som är gay.

slutsats: som sagt jag har ägt båda. om jag skulle ha en maskin och åka till jobbet med och sladda grusvägar och bruksa med min hjuling så skulle jag välja dinlin direkt, detta pga den mycket sköna sittställningen och känslan av stabilitet.
om jag vill köra på crossbana och mer avancerad och hård körning på väldigt ojämt underlag skulle jag välja yamman direkt.
dinlin:s motor karaktär är väldigt "allt finns på toppen". yammans motor har ett väldigt brett register och drar lika mycket över hela registret.. yamahan går kanske precis lika stabilt på vägen som dinlin, men jag har inte hunnit prova den på torra fina asfalts vägar så jag kan inte svara på det.

som sagt. jag har inget emot dinli. jag hade inga som helst problem med min maskin, den gick bra men var för tung och hård i fjädringen.
jag har ju givetvis inget emot yamaha heller, jag hade ju inga problem med yamman heller, gick som SATAN och hade en fjädring som vid hopp kändes som att landa på en dunkudde. grym maskin säger jag bara.

mvh Peter




Sådana här inlägg är ju både sköna och väldigt intressanta att läsa när personen som skriver har både erfarenhet av att ha ägt de maskiner han skriver om samt har en vetenskaplig prägel på innehållet. Snyggt p-stman ()p

Mvh Joe