ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: ATV-Krille skrivet 22 maj 2009 kl. 12:15:49
-
Jag har en MXU 400 4WD som jag haft sedan mars i år. Jag tycker att den är kanska törstig. Eftersom jag kör ganska långa sträckor på väg ofta så blir driftskostnaden stor. Jag har kört ca 20-25 mil hittills.
Jag funderar på att byta till en MXU 300 2 wd. Kymco påstår att den skall ta 0,3 l/mil men det är nog inte så. Men om man kan komma ner till 0,5-0,6/mil så är det ok.
Är 300:an pluggad? I så fall hur tar man bort pluggen?
ATV-Krille
-
ursäkta men 25 mil, låt oss säga 1 liter per mil blir 25 liter total förbrukning, om vi överdriver och räknar med 15 kronor per liter
25l x15kr =375 kr total bränslekostnad
fördelat på mars april maj månad, då har du haft en bränsle kostnad på
375/3= 125
125 kr per månad i bränslekostnad tycker du är dyrt?
vilka kostnader har du räknat med i service, reservdelar, värdeminskning, skatt, försäkring, besiktning,etc.?
-
Ursäkta! Vad Du inte vet är hur mycket jag har tankat för att köra dessa ca 25 mil! Jag uppskattar förbrukningen till ca 1,5-1,8 l/mil. En sänkning till 0,6 är en halvering av bränslekostnaden.
För övrigt har jag god koll på alla andra kostnader som Du räknar upp. Allt är med i min budget.
Till saken hör också att jag erfarit att den typ av körning jag har inte kräver 4-wd som jag felaktigt trodde från början.
-
Ursäkta! Vad Du inte vet är hur mycket jag har tankat för att köra dessa ca 25 mil! Jag uppskattar förbrukningen till ca 1,5-1,8 l/mil. En sänkning till 0,6 är en halvering av bränslekostnaden.
För övrigt har jag god koll på alla andra kostnader som Du räknar upp. Allt är med i min budget.
Till saken hör också att jag erfarit att den typ av körning jag har inte kräver 4-wd som jag felaktigt trodde från början.
okej då räknar vi dubbelt upp i bränsle, troligt beroende på körstil eller ett fel på maskinen, men
125x2= 250 kr i månaden! va faan nu får du väl ge dig, du skriver att det blir en hel del långkörning, 25 mil totalt på 3 månader, inte kallar jag det långkörning, ska du bara köra väg då kan nog en mxu300 vara något för dig men att välja att byta till en betydligt svagare och äldre konstuktiov, än den fina moderna skapelsen som mxu 400 är, bara baserat på bränsleförbrukningen ??? jag vilar min väska(i´l rest my case).
och för att återgå till den ursprungliga frågan, mxu 300 är inte stypt, men finns massor av tuning att tillgå, avgas, variatorkitt, etc.
-
Det kanske är så att han vill åka mer långturer om det inte blir lika dyrt?
Jag valde min maskin bla pga att den är relativt snål på bränsle, och att jag inte visste om jag behövde 4x4. Jag skulle gärna ha haft 4x4, men på vanlig vägåkning tror jag min 300 passar mig bättre.
Har man pengar så är det ju garanterat roligare med större motor och 4x4, men jag skulle nog dra mig mer för längre turer om min maskin drog 1.5l/milen. Med en 300a så törs man ju tom åka iväg på okända grusvägar utan reservdunk med sig.
Och det går ju ändå att jobba lite med en mxu300a. Fast ska du inte göra det eller åka i skogen så är det nog en Maxxer du ska ha.
-
:nono: Du är verkligen :djump: Allt är inte vad det synes vara.
Jag är rörelsehindrad och har nyss opererats. Jag har därför inte kunnat köra speciellt mycket.
Det kommer nog att bli ca 15 - 25 mil i veckan när jag kommer igång! Jag fotograferar och vill kunna komma till miljöer dit jag inte kan ta mig med bil.
Du säger att 300:an är en äldre konstruktion än 400:an och svagare motor. Utöver det - vad skiljer?
Hur är det med 400:ans 27 hkr som endast får vara 15 kW, eller 1,36x15= 20,4 hkr? Är den pluggad?
4x4 och AT-däck är i mitt fall att "slå ihjäl mygg med knölpåk"
-
Hej Krille
Jag har haft MXU 300,500,400 i den ordningen som står. Om du byter till en 300 så får du en enligt mej en mycket sämre ATV. Det finns väll bland annat en barsjukdom i växellådan som verkar finnas kvar. Åter igen du har den bästa MXU som finns på marknaden! Angående bränsle förbrukningen går den biligare när du har kört in den.
-
Ja den är säkert en bra fyrhjuling så vitt jag kan bedöma.
Det är ju det där med bränsleförbr. men också tycker jag att den har en mycket hög ljudnivå. Då menar jag inte från ljuddämparen utan totalt. Jag har ringningar i öronen länge efter en tur med den.
Det är kanske normalt för en 4-hjuling med 4x4 och kardan?
Du menar att förbrukningen kan minska efter inkörning. När är den i så fall inkörd? Den har gått ca 40 mil nu.
-
Hej Igen
Det är kanske inte milen som är avgörande om du kör terräng i en timme eller kör på landsväg så skiljer ju det mycket på milen men inte tiden. Som svar på frågan så brukar det märkas den blir piggare och starkare.
Det där med ljudet håller ja med om dom låter väldigt mycket om ja inte minns fel så lät 300 mindre,
Kanske en tätare hjälm kan hjälpa.
Mats
-
Jag får köra med hörselproppar, det går bra.
Ok så den skall bli lite piggare och starkare som inkörd. Ja det kan inte skada. Jag skulle behöva lite mer kraft när jag kör transportsträckor till de ställen jag kör i terräng.
Vet Du hur motorn blir om man tar bort strypningen på insuget?
-
Din har väl 27 kusar avstrypt, och 20 nu. Även en 300 har väl 20hk, men är väl rätt mkt lättare skulle jag tro. Så det kan ju kännas som om 300an är lite piggare.
Innan jag köpte min så provkörde jag en mxu500, avstrypt och med större hjul med grovt mönster. Den tilltalade mig inte alls faktiskt, kändes som den gick alldeles för oroligt på vägen. Och inte kändes den direkt pigg heller, mer stor och tung.
Det är nästan bara på vintern som jag skulle ha velat haft en större maskin med 4x4, så man kommer fram i snön.
Skulle du fortfarande vilja byta ner dig till en 300 så tycker jag du ska ta och provköra en sån ordentligt. Så du inte ångrar dig sen. Skulle du råka bo i närheten av mig(utanför Falun) så är du välkommen att prova min.
Vad gäller bränsleförbrukning så verkar väl många "större" maskiner dra minst litern i lugn körning.
Din borde väl också kunna komma ner mot litern när den är inkörd, och med lagomt mycket luft i däcken också.
Hur svår terräng ska du kunna köra i? Behöver du 4x4? Annars har du säkert roligare med en mer väganpassad maskin.
-
Jag får köra med hörselproppar, det går bra.
Ok så den skall bli lite piggare och starkare som inkörd. Ja det kan inte skada. Jag skulle behöva lite mer kraft när jag kör transportsträckor till de ställen jag kör i terräng.
Vet Du hur motorn blir om man tar bort strypningen på insuget?
Jag tog bort strypningen efter att kört hem min från MC Konsult en resa på ca 10 minuter.
Det är bara en ring som ligger i gummit mellan cylinder och förgasaren ta bort den direkt om du inte har gjort det (tycker ja).