ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: VmaXA skrivet 23 juli 2009 kl. 19:20:01
-
Hej. Önskar att ha en vårdad fyrhjulingen, vill gärna veta vad ni gör tex. efter körning och innan, dom som vårdar sina fyrhjulingar så dom hållar längre, och kör bättre.
Tack!
-
Före körning, allt som står i manualen: :rtfm:
Kolla oljan, lamporna, kylvätskan, kylfläkten, luftfilter, säkringar, kedjan, bromsar, handbroms, tumgasen, vaijrar, bensinfilter, oljefilter, avgasröret för lektage, alla spakar och knappar, däcktrycket, mätare och allt annat som bör kollas före din färd.
När fyrhjulingens "check list" är klar bör du kolla din utrustning och din egen fysik. Kom ihåg att tänja även före en kortare sträcka! Modell utförande från Figth Gear: http://www.youtube.com/watch?v=9nG8LWFjENw
ELLER SÅ INTE....
-
Tvätta ofta.
Torka torrt efter tvätt.
Kör inte vinter.
Försök och inte kör när det regnar blir mycket att tvätta då.
Vaxa ofta.
Ha maskinen stående i varmgarage.
Bättra på skador i lacken så fort som möjligt.
Rostskydda ramen invändigt med t.ex linolja.
Han den ej stående i solen.
Kör ej i skogen.
Byt olja ofta.
Smörj kedjan.
Kör inte max varv på motorn.
Följer du dessa punkter så kommer du ha en prima maskin.
-
om man inte tvättar o puttsar så mycket får man en skyddande hinna på maskinen det spar plasten o folk pillar inte i onödan på den.då tror jag att grejorna håller bättre.tvättar man mycket=måste smörja ofta annars blir det vatten i lagren.
-
Vad ska man smörja? viktigaste efter t.ex tvätt
-
Kedja!
Sen fetta in framvagnen, ev spruta lite kedje spray i stötdämpar "lagren". de västa som finns (för mig iallafall) är när någonting gnisslar på hojen! Uch de förstör en hel dag, som en ostämd gitar ungefär
-
Ja håller med, hatar också när nått piper eller gnisslar.
smörjar också kedjan varje gång efter tvättning och har fettat in framvagnen 2 ggr iallt (den har gått 150 mil).
-
Klart som f**n man ska tvätta å hålla rent.
De hör till vanligt underhåll.
Sen ska man fetta å smörja precis som man byter olja mm.
En ren å fin hoj som servas som den ska håller längre !!!
Resten e ren dumhet !!
Tvättar man efter varje åkning ser man även div lekage mm
tidigare !
Så jag röstar för TVÄTTA EFTER VARJE KÖRNING !!
Å jag e likadan gnisslar eller låter något konstigt så blir jag knas.
-
om man inte tvättar o puttsar så mycket får man en skyddande hinna på maskinen det spar plasten o folk pillar inte i onödan på den.då tror jag att grejorna håller bättre.tvättar man mycket=måste smörja ofta annars blir det vatten i lagren.
Finner inte ord !!
-
att militären har vagnar o fordon från 70 talet som funkar klockrent trots dynga o flitigt användande beror nog snarare på gott underhåll än att dom låter de stå efter var terräng körning.... :D :hmmm:
eller är dom helt fel på de :sunny:
-
För mej så gäller det rent och snyggt, samt det är trevligt att få en kommentar om hur snygg maskin man har, var du än är.
-
Visst är det roligt när det är snyggt, men det får finnas gränser också, man får ju tänka på varför man köpt en hjuling, Utställning? bus?... Jag kör överallt och tvättar inte med tandborste efter varje körning, finns inget som är så otacksamt att tvätta som en grisig hjuling om man ska göra det ORDENTLIGT! Brukar ställa den upp på lodrätt och spola hela hjulingen med högtryckstvätt i 10 minuter ca.
Sen kanske var 5'e gång tvättar jag för hand.... var 10'e gång vaxar jag och plockar av all plast och tvättar under, för det lägger sig skit precis överallt om man grisar ordentligt...
Kan även tillägga att jag sällan badar hjulingen i grishål så som endel 4x4 åkare älskar :nono: ::)
-
om man inte tvättar o puttsar så mycket får man en skyddande hinna på maskinen det spar plasten o folk pillar inte i onödan på den.då tror jag att grejorna håller bättre.tvättar man mycket=måste smörja ofta annars blir det vatten i lagren.
Finner inte ord !!
Det stämmer till vis del, Specielt på vintern och dom salta vägarna!
Min bil slutar jag tvätta i sep för att få en hinna på dörrar och sånt inför vintern, Specielt dörrar och sånt,
Tvättar inte förens solen kommer tillbax och det är saltfritt på vägarna! Det får gärna regna lite så att saltet ifrån vägarna rinner bort!
Kan säga att jag har klarat mig ifrån rost helt och hållet, Det har inte bekanta som tvättar lite då och då under vintern!
-
Om man tror att en hinna med skit skyddar mot en annan hinna med skit ja då vet jag inte vad jag ska säga.
-
Om man tror att en hinna med skit skyddar mot en annan hinna med skit ja då vet jag inte vad jag ska säga.
Då kanske du borde prova innan du säger något, Första hinna ska inte vara saltig så att säga, Utan en hinna som man får från en T.ex nylagd väg = tjära och annat!
-
Jag brukar oftast göra rent min hjuling med högtryckstvätten efter körning.
Roligast med en ren maskin ()p
Sen sprutar jag på den här sprayen på alla detaljer som man bör skydda.
Finns på biltema.
Fungerar riktigt bra tycker jag iaf :)
(http://i27.tinypic.com/10xrodu.jpg)
-
Om man tror att en hinna med skit skyddar mot en annan hinna med skit ja då vet jag inte vad jag ska säga.
Då kanske du borde prova innan du säger något, Första hinna ska inte vara saltig så att säga, Utan en hinna som man får från en T.ex nylagd väg = tjära och annat!
Ja eller så kan man använda vax vilket ju har just den egenskapen att det bildar en skyddande hinna mot smuts.
-
Suck jaja ska inte säga nått då jag inte har något bevis för att en ren vaxad bil/hoj håller bättre men i mina öron så har de alltid varit en latmaskarnas myt för att slippa tvätta !!
Logiskt sätt har jag ju jäkligt svårt att tro på den så kallade hinnan !
Vore jag de minsta rädd om bil eller hoj skulle iaf inte jag chansa :)
kanske någon som jobbar på bilrekond eller liknande som kunde skriva sin mening.
Lycka till med hinnan
-
Om man tror att en hinna med skit skyddar mot en annan hinna med skit ja då vet jag inte vad jag ska säga.
Då kanske du borde prova innan du säger något, Första hinna ska inte vara saltig så att säga, Utan en hinna som man får från en T.ex nylagd väg = tjära och annat!
:hmmm:....... ()p
-
Om man tror att en hinna med skit skyddar mot en annan hinna med skit ja då vet jag inte vad jag ska säga.
Då kanske du borde prova innan du säger något, Första hinna ska inte vara saltig så att säga, Utan en hinna som man får från en T.ex nylagd väg = tjära och annat!
Tjära är ett utmärkt skydd brukar själv stryka det på båtbryggan,men på plåt brukar jag köra med vax
-
Om man tror att en hinna med skit skyddar mot en annan hinna med skit ja då vet jag inte vad jag ska säga.
Då kanske du borde prova innan du säger något, Första hinna ska inte vara saltig så att säga, Utan en hinna som man får från en T.ex nylagd väg = tjära och annat!
Tjära är ett utmärkt skydd brukar själv stryka det på båtbryggan,men på plåt brukar jag köra med vax
Spillolja funkar bra på trä med.. fast inget jag vill ha på bilen...
-
Suck jaja ska inte säga nått då jag inte har något bevis för att en ren vaxad bil/hoj håller bättre men i mina öron så har de alltid varit en latmaskarnas myt för att slippa tvätta !!
Logiskt sätt har jag ju jäkligt svårt att tro på den så kallade hinnan !
Vore jag de minsta rädd om bil eller hoj skulle iaf inte jag chansa :)
kanske någon som jobbar på bilrekond eller liknande som kunde skriva sin mening.
Lycka till med hinnan
Hej! :)
Jodå, jag har jobbat som bilrekond. ()p
Och... Jag har bevis för att rena fordon håller längst!
T. ex en bil bör i Sverige vintertid tvättas 1 till 2 gånger i veckan om man, så långt det är möjligt, skall undvika rostangrepp.
Detta med skithinna är ju bara en myt.
Varför skulle annars bilförsäljare anställa rekond. gubbar... och gummor?
Så, håll maskinerna rena!! :knupple:
-
Undrar vad det är för hinna.....
Är det något som framkommer under OLLNING av fordonen?????
En magisk antirost hinna.
Då är det helt meningslöst att underredsbehandla en bil.
-
Snart ett år gammal tråd. Jag tror dom flesta redan kom överens om att man ska tvätta maskinen. ()p
-
Tvätta och smörja är det som gäller. Själv så lägger jag ner ungefär 3 tim på tvätt och smörjning efter varje åkning i skogen, men sen så gillar jag ju lera oxo :D
O0
-
Låter mer som du gillar å tvätta. ;D
-
Jag gillar å tvätta eftersom det även är min pendlingsmaskin, men även att grisa ner både mig och hjulingen :headbang:, Jag har en filosofi: 3 tim i leran= 3 tim skötsel.....Jag lovar att den håller längre då....
Min förra maskin skötte jag sisådär, den bytte jag delar på varje månad, inte kul :banghead:
O0
-
Matteprillan: din filosofi låter inte helt dum faktiskt.. ()p
-
Märkes maskiner ska tvättas ()p Men inte kina maskiner för dom blir bara fuktskadade :rtfm: ;)
Med andra ord tvättar jag polarisen ganska ofta men kazuman har jag inte tvättat än.
Tvättade min gammla kines ganska ofta och det var blev el strul varrnannan gång i princip :headbang:
-
Jag säger bara 5-56! Duscha allt rörligt med det nån gång då och då så håller det länge. Samt en bra kedjespray. Sen gäller det ju att ha koll på alla vätskor och ventiler och sånt men det kan man läsa om i manualen.
-
:-X
-
Jag använder teflonspray på framvagn o ram efter tvätt, speciellt på vintern, fördelen mot tex 5-56 är att den inte luktar, o sen är den fri från silicon.
5-56 luktar ju gott :)
-
Här i Värmland har vi 5-56 som deo. ;D
-
:lol: :lol:
olla BILEN... ge fan I MIN BIL :headbang: :tickedoff :rtfm: :knupple:
ASGARV.. .tack du som sa det... ta mig fan gett mig dagens i särklass bästa garv..
har tårar än :_)
-
Det är la bara att baxa in hela maskinen i glidmedel så är den smord och go! :D