ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Almo skrivet 14 maj 2013 kl. 21:14:42

Titel: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Almo skrivet 14 maj 2013 kl. 21:14:42
Hej, lika färsk som jag är på att köra fyrhjuling är jag här på forumet. Jag funderade på allt som kan gå galet när man kör fyrhjuling både med fyrhjulingen och sig själv. Ett bättre ställe än här för att samla tips om misstag som man ofta gör som nybörjare med den erfarenhet som alla har finns nog ej. Frågorna är alltså vad bör man inte göra för att köra sönder hjulingen eller sig själv eller annat omkring sig? P.S. Även det som är en självklarhet för en erfaren kan va en ny erfarenhet för någon annan så spara inte på tipsen.
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Fraggler skrivet 14 maj 2013 kl. 21:21:24
Är väl när man kört för fort i en rundell och nästan tippat omkull ()p 
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 14 maj 2013 kl. 21:24:56
Som med det mesta.
Hitta en avsides plats och testa dina och maskinens gränser.
Det gör dig till en bättre och säkrare förare.

Dessutom är det jätteroligt ;)
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: ATVeeler skrivet 14 maj 2013 kl. 21:30:18
Du skrev inte vad du har för hjuling?
Men många med manuell växellåda har en finess som gör att du inte kan starta om du har växel i. Lätt händer det att du imisstag skuffar i växeln och står där på en p-plats och "sågar" slut på batteriet. Eller så glömmer du att öppna bränslekranen och får soppatorsk mitt i en korsning, och inte fan kommer man på felet dirikt heller :knupple:
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Almo skrivet 14 maj 2013 kl. 21:35:58
Du skrev inte vad du har för hjuling?
Men många med manuell växellåda har en finess som gör att du inte kan starta om du har växel i. Lätt händer det att du imisstag skuffar i växeln och står där på en p-plats och "sågar" slut på batteriet. Eller så glömmer du att öppna bränslekranen och får soppatorsk mitt i en korsning, och inte fan kommer man på felet dirikt heller :knupple:
Jag ska hämta en Can-Am 650 XT nu på fredag.  :djump:
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 maj 2013 kl. 21:42:05
Välta eller tippa bakåt i terräng är väl bland det farligaste, inte så trevligt att hamna under.
Åker man 4x4 så blir maskinen mer följsam och mindre stegringsbenägen om man ser till att ha 4wd inkopplat även om det kanske inte behövs för fästets skull.


Annars är det som Pelle skrev att det är bra att åka till något avskilt ställe och testa gränserna lite. Men helst med kompis och se till att vara beredd på att det kan gå galet.
Man får ju parera lite med kroppen för att få bättre viktbalans ibland, och det kan vara bra att åka med ena knät på sadeln ibland så man lättare kan hoppa av. En rulltårta med maskinen är ju tråkig, men mycket bättre om man själv inte hamnar under.


Ryggskydd är också väldigt bra att ha!
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Hydro skrivet 14 maj 2013 kl. 21:46:09
De vanligaste nybörjarmisstagen är nog att missbedöma risker och att ha skydd.
Jag är verkligen inte den bästa när det gäller detta heller, men ofta ser man de som är än mer slarviga!

Kollar man bland mc-folk så har mer eller mindre ALLA handskar medan fyrhjulingsfolk har handskar när det är kallt.
Mc-folk har ryggskydd och mc-ställ... fyrhjulingsfolk har foppatofflor och Adidasbyxor.

Även om man själv skall "köra försiktigt" så är man inte ensam på vägarna.
Om man ligger på en landsväg och det kommer upp en bil på en sidoväg, hur många fyrhjulingsförare mer eller mindre stirrar då på den bilens fälgar?
...för att se om den kanske helt plötsligt släpper bromsen och rullar ut i vägen.

En sak till (som hör ihop med ovanstående) är att en fyrhjuling generellt har en löjligt lång stoppsträcka.
Dels pga att flertalet däck inte är anpassade för asfaltskörning och dels för att väldigt många fyrhjulingar har kass bromsar.

Sen ser man ofta en del som bla här på forumet klagar på att deras bakbromsar inte funkar och de kan inte köra hit eller dit osv.
Bakbromsen använder man i terrängen vid extrema nedförslut, inte annars.
Jo, som komplement eller för att motionera den lite kanske.
Men ALL bromseffekt finns annars fram.
Och om man vänjer sig vid att använda bakbromsen kan det vid en tråkig trafiksituation bli så att reflexen säger åt en att bromsa... bak... och kroppen glömmer då fram... med en extrem bromssträcka som resultat.
Bromsa fram.

Ovanstående gäller vägreggad maskin som skall framföras i trafik.

Men två avslutande tips som gäller alla maskiner oavsett reggning är att dels inte vara löjligt rädd om maskinen, ANVÄND den!
Sladda, busa, gasa och lek, åk in på stigar och grusvägar osv, det är det som är hela grejen!
De som är så rädda om sina grejer tröttnar snabbt och säljer sen med förlust, utan att ens haft roligt för pengarna.

Och tips två, lita inte FÖR mycket på det som står på internet och forum osv.
Det finns alltid en risk att saker analyseras sönder på forum av oss som saknar liv och hänger på forum för mycket.

Det spelar liksom inte JÄTTESTOR roll vilka däck man har (trycket spelar större roll) osv, det viktigaste är att man KÖR!

Det är det som är kul och som ger erfarenhet, inte teoretiska "forum-fakta".
  ()p
 
Att tex hålla på och serva i tid och otid är trams, smörja fettnipplar efter varje tvätt, eller ens tvätta efter varje runda...
KÖR istället.

De som åker i lera eller kör cross är det annat med, men för vanlig svenssonåka så kör...

Inte tvättar man väl bilen efter varje ärende på byn?
 
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Almo skrivet 14 maj 2013 kl. 21:56:21
Jag har för mig att det var någon som skrev att man inte skulle leka på isar med fyrhjulsdriften inkopplad, vet inte om jag missuppfattade eller är det skadligt för hjulingen?
Måste berömma för snabba och kloka svar.  ()p
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Hydro skrivet 14 maj 2013 kl. 21:59:45
Om det skulle vara skadligt för en hjuling har man en skithjuling och då är det bara bra om den går sönder så man slipper köra med den.

Det är ju med AWD som isåka blir KUL!
 :headbang:
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 14 maj 2013 kl. 22:00:43
Jag har för mig att det var någon som skrev att man inte skulle leka på isar med fyrhjulsdriften inkopplad, vet inte om jag missuppfattade eller är det skadligt för hjulingen?
Måste berömma för snabba och kloka svar.  ()p

Det är ju då man behöver 4x4 :)
Körde mycket is med min Renegade  i vintras (bara bus) va inga problem :)

Men kanske missat nåt ?
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Hydro skrivet 14 maj 2013 kl. 22:03:58
Vissa Polarisar har väl haft lite trassel med fyrhjulsdriften om man busat med RWD, men vad jag förstått så har det varit fabrikationsfel och gått på garantin.
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Gunnarsson skrivet 14 maj 2013 kl. 23:04:57
Börja med att läsa instruktionsboken ett par gånger. Redan där har du nyckeln till att undvika många potentiellt dyra och farliga fel.  ()p  Sunt förnuft tar hand om många andra potentiella fel.
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Jockegubben skrivet 15 maj 2013 kl. 07:12:55
Växla aldrig mellan hög/låg/back när maskinen rör på sig, samt kolla så växeln gått i ordentligt innan du ger full mutter.

Som någon nämnt tidigare, när du kör i uppförs/nedförs backar i terrängen så ha ett knä på dynan så du har en chans att hinna hoppa av om oturen är framme och maskinen skulle slå över.

I övrigt är det väl bara att testa sig fram vart gränserna går för dig och din maskin.
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: toyboy skrivet 15 maj 2013 kl. 07:32:13
De vanligaste nybörjarmisstagen är nog att missbedöma risker och att ha skydd.
Jag är verkligen inte den bästa när det gäller detta heller, men ofta ser man de som är än mer slarviga!

Kollar man bland mc-folk så har mer eller mindre ALLA handskar medan fyrhjulingsfolk har handskar när det är kallt.
Mc-folk har ryggskydd och mc-ställ... fyrhjulingsfolk har foppatofflor och Adidasbyxor.



En sak till (som hör ihop med ovanstående) är att en fyrhjuling generellt har en löjligt lång stoppsträcka.
Dels pga att flertalet däck inte är anpassade för asfaltskörning och dels för att väldigt många fyrhjulingar har kass bromsar.

Sen ser man ofta en del som bla här på forumet klagar på att deras bakbromsar inte funkar och de kan inte köra hit eller dit osv.
Bakbromsen använder man i terrängen vid extrema nedförslut, inte annars.
Jo, som komplement eller för att motionera den lite kanske.
Men ALL bromseffekt finns annars fram.
Och om man vänjer sig vid att använda bakbromsen kan det vid en tråkig trafiksituation bli så att reflexen säger åt en att bromsa... bak... och kroppen glömmer då fram... med en extrem bromssträcka som resultat.
Bromsa fram.

Ovanstående gäller vägreggad maskin som skall framföras i trafik
 


Kan du förklara vad du menar lite bättre med detta ? Att vi kör i Foppa och att all bromsverkan ligger i fram?? Hur tänker du?
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Hydro skrivet 15 maj 2013 kl. 23:23:09
Om nu detta blev som ett personligt påhopp för dig, eftersom du tydligen tog åt dig alldeles hemskt, så får jag väl be om ursäkt... eller nåt...

Men nä, ALLA kör inte i foppatofflor, men betydligt fler på fyrhjuling än på mc.
Men det var ett EXEMPEL... ett exempel gällande skillnader i säkerhetstänk.

Sen att inte bakbromsen har nån vidare påverkan på stoppsträckan vid kraftig inbromsning är inget jag orkar förklara särskilt ingående, bättre du bevisar motsatsen eftersom det ju är du som ifrågasätter saken.

Har man en maskin med kass bromsar, ja DÅ drar ju alla bromsar sitt lilla strå till stacken så klart.

Jag snackar dock om maskiner som har bromsverkar värd namnet.
 
Bakaxeln är det dessutom jättelätt att få upplåsning på vid hård inbromsning, vilket i sin tur kan orsaka sladd, och då kraftigt förvärra ett tillbud... till att bli en olycka.
... så ja, jag står fast vid mitt uttalande, använd frambromsen.
 
Men bevisa mig gärna om motsatsen!
 
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: toyboy skrivet 15 maj 2013 kl. 23:36:07
Sedär! Ja men då vet vi!
Och nä! Jag tog inte åt mig! Borde jag??

Skönt att veta att även solen har fläckar! ( eller google)
Och detta behöver inte motbevisas, det talar för sig självt!
Du skrev ju själv, tro inte allt man läser på forum :nono:
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Hydro skrivet 15 maj 2013 kl. 23:58:00
Många tror att en fyrhjuling är som en bil, då tex gällande bromsar.
Så är det självklart inte, exempelvis är tyngdpunkten betydligt mer lik en mc.
Många fyrhjulingar kan ju likt en mc bromsa och göra "stoppies" och lyfta bakhjulet, det kan ingen bil göra.
Vid en hård inbromsning ligger 100, eller i alla fall mycket nära hundra procent av fordonets bromseffekt på just framaxeln, särskilt bland ovana förare som gärna lägger kroppens tyngd på händerna och därmed även styret, vilket "höjer" tyngdpunkten.

Skall man gå in ytterligare på detaljer (nu när jag lik förbannat svarar) så är detta med att lägga "vikten" på händerna/styret förkastligt även på andra sätt.
Tex så saknar mig veterligen alla fyrhjulingar ABS, vilket i sin tur gör att de som har sådan bromsverkan att de lyckas låsa framhjulen lätt kan få styret påverkat av föraren vid en hård inbromsning, just eftersom "vikten" gärna läggs där.
Och om styret står lite snett och bromsarna sedan släpps... ja då far hjulingen åt ett helt nytt håll.

Rätt bromsteknik är bla att knipa tanken och ha mer eller mindre noll "vikt" på styret.

Detta kan testas genom att man ligger i 40-50 och håller en hand på styret och med den nyper till max på bromsen.
Maskiner med manuell växellåda skall i detta läge alltså rulla på friläge.
Andra handen bör man av säkerhetsskäl hålla en millimeter ovan andra handtaget så man kan gripa in om så krävs.
OM styret vrids, ja då lägger man alltså över vikt på styret.
Knip tanken bättre!

Så när man kan allt om klistermärken och kromade muttrar kan man ju lära sig lite vettiga saker om fyrhjulingar!
...tex bromsteknik.
 ()p

Jag har sagt det innan och jag säger det igen, fyrhjulingar borde ha ett särskilt körkort om de skall framföras på allmän väg, där mc-utbildningens risk-etta och risk-tvåa borde vara huvudämnena, för det är STOR skillnad på att köra bil och att köra fyrhjuling, och det är generellt STOR skillnad i "tänket" gällande risker/säkerhet mellan mc-förare och fyrhjulingsförare.
...vilket som sagt ofta syns rätt väl i valet av kläder vid färd.
 
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 16 maj 2013 kl. 00:05:17
Själv tycker jag att atv snubbar är väldigt naiva när det kommer till säkerhet.
Ibland blir man nästan idiotförklarad när man har skyddsväst på sig  :hmmm:

Så till nybörjaren: Du kan inte ha för mycket skydd på dig!
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: toyboy skrivet 16 maj 2013 kl. 00:11:23
Har du ngn källinfo hydro på det du skriver eller är det bara som du tror det är?
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Britsmar skrivet 16 maj 2013 kl. 00:52:25
Skulle vilja påstå att fyrhjuling skiljer sig markant ifrån både bil och mc, att dra alla dessa paralleler imellan dom blir bara fel, förutom att du sitter utan tak och gyroeffekt på styret så bör man väl enbart prata om passande skydd.
Särskilt körkort och/eller utbildning på 4-hjuling, absolut  ()p
"Risk 1" och "risk 2" nej tack, det är enbart i ekonomiska syften dessa jävla utbildningar har tagits fram, med i något längre perspektiv på ettan behövligt möjligtvis.
Bromsverkan och bromsteknik borde varje människa lista ut på egen hand då val av maskin/däck och vedebörandes längd och vikt speler större roll. Isåfall borde väl folk låta bromsfördelarna sitta kvar, eller det kanske bara finns på dresel's modeller?  :hmmm:

Kan för övrigt flika in att jag personligen får mycket (läs för jävla) mer stabil inbromsning och färdriktning vid panikbromsning eller undanmanöver när bakbromsen används, även här talar erfarenhet och inga jävla riskutbildningar eller teoriböcker. Man skapar en släpande effekt och således något som kan liknas en "gyro effekt" där styret vill peka frammåt.
Och då 2 däck gärna vill i något olika riktningar på fyrhjulingar vid kraftig inbromsning och ölmagen helst vill över styret så minskar man ju den initiella belastningen på framvagnen en smutta genom att använda just bakbromsen. Att inte låsa bakdäcken och således öka risken för sladd handlar om en känsla, som måste övas fram. Även här spelar ju andra faktorer in så som upphängning och packning roll.
Ingen raketforskning precis men pröva själva och se.
Använder alltid bakbromsen inledande vid imbromsning, men såklart där frambromsen får göra det mesta av jobbet.
Kanske.... 10% på baken...
Detta görs ju bäst genom övning, tillräckligt mycket upprepning och det sitter i ryggraden den dagen man verkligen behöver det.
Men jag har ej något a-kort, eller en MC, har aldrig kört sträckor längre en runt ett kvarter eller 2. Har inte provat någon MC med ABS. Så jag kan bara svara på hur min egna uppfattning om hur man borde använda sina bromsar just fyrhjuling ut efter mina egna erfarenheter. Har inte läst några teoriböcker om "bromsteknik".
Men jag har däremot krockat, vält, sladdat, voltat, kört av vägen tillräckligt för att bilda mig en uppfattning om huruvida bromsar bör användas. På ALLA typer av fordon.
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Hydro skrivet 16 maj 2013 kl. 08:13:54
Har du ngn källinfo hydro på det du skriver eller är det bara som du tror det är?

Hmm...
Vad är det du inte vill förstå?

Nej, jag har ingen källinfo på det jag skriver, kanske jag kan hitta om jag letar men orkar inte bry mig om det.
Du får dock gärna leta om du vill motbevisa.

Tråden handlar om NYBÖRJARMISSTAG, det kan man till och med utläsa ur den korta och koncisa rubriken i varenda inlägg i denna tråd.
Nybörjar........

Och ja, det är ett mycket vanligt nybörjarmisstag att alltid använda bakbromsen, överallt, alltid, till allt.
Endast bakbromsen.

Gör man det så blir det med automatik så att man då även använder den vid en paniksituation, och det är INTE bra.

Flertalet av oss som kör fyrhjuling har kanske kört moped, men därefter kört bil i 20 år... och då bromsar man med foten.
När man sedan kör fyrhjuling sitter detta beteende gärna kvar, och då blir det bakbroms.

Detta ÄR en risk, sen få du tro precis vad du vill.

Att man sedan som van förare kan använda bakbromsen som komplement är en annan sak, men dess effekt är bara något enstaka procent, återigen under förutsättning att man har riktiga bromsar på sin maskin, för då ligger minst 95% av verkan FRAM.

Jag är tveksam till om olycksutredningar finns att läsa på nätet, men du vill ju ha källinfo så jag kan därför tipsa dig om att söka på den olyckan som skedde på i anslutning till en påfart på E22:an i Blekinge för några år sedan.
Där uppkom en situation som gjorde att föraren bromsade max...
Tyvärr kommer jag inte ihåg om han överlevde eller ej, det jag däremot VET är att han endast använde just bakbromsen.
Och detta kom med i utredningen eftersom bromsstrecket var låååångt.

Hade han använt frambromsen så hade han fått stopp på ekipaget långt innan, och kanske förhoppningsvis undvikit krasch helt.


Som "kuriosa" kan nämnas att jag förut hjälpte några att ta körkort, och en tjej glömde att sakta in och bromsa vid ett stopp... och som passagerare i en bil utan dubbelkommando är man då tvingad att använda handbromsen, vilket jag ju alltså gjorde... så med låst bakaxel for man rakt ut förbi stopplinjen och ut i korsningen och nästan ner i diket mittemot... som tur var kom inga bilar från sidorna så inget hände... men prova gärna detta så ser du hur liten bromseffekt man har på enbart bakhjulen.

Så ett av mina bästa nybörjartips är fortfarande, använd FRAMBROMSEN.
Bakbromsen kan man som sagt använda för att sakta in ibland, mest för att motionera den.
När sedan bromstekniken med frambromsen sitter i ryggmärgen, då kan man självklart använda även bak om man nu känner sig trygg med det... risken för sladd finns självklart, men då har man troligtvis kört så pass mycket att man klarar häva den.


Ett NYTT tips du också kan få hänga upp dig på är att vid alla former av hårda inbromsningar alltid hålla blicken högt.
Många, särskilt nybörjare, tittar precis framför maskinen, rakt ner i asfalten.... och ju hårdare de bromsar desto närmare sin egna maskin fäster de blicken.

Där finns inget att se, lyft blicket och titta lååångt framåt.
Det stabilisterar hela ekipaget och ger dessutom möjlighet att undvika hindret (tex genom en undanmanöver) eftersom man då faktiskt kan se det.

Bromsa gärna hårt och testa vart blicken hamnar.
  ()p
 
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: toyboy skrivet 16 maj 2013 kl. 08:29:25
Vad lättantänd du var då!! :lol:
Hur gör man då det är halt? Typ snö eller is? Styr det när man bara använder frambroms?



Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 16 maj 2013 kl. 08:34:02
Nej nej. Då lägger man i 4x4 och trycker till på bakbromsen så man gör en 180graders sen ger man fullgas!

(Skämt)
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Hydro skrivet 16 maj 2013 kl. 08:37:59
Du tjafsar om varenda sak jag skriver, ifrågasätter varenda grej och skall ha bevis och källinfo på väl vedertagna saker som de flesta redan vet.
Och ja, jag är "lättantänd" (särskilt numera) men framför allt hatar jag tjafs och trams.

Hur man gör vintertid återstår för mig att veta och för dig att fundera på eftersom du ju tydligen inte vet i nuläget.
...eller är det så att det är ett försök till uppvigling än en gång?
Frågan är retorisk.
 
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: toyboy skrivet 16 maj 2013 kl. 08:41:34
Jag frågade en fråga? Vad är problemet?
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 16 maj 2013 kl. 08:48:05
Jag frågade en fråga? Vad är problemet?

Att du får dig själv att framstå som provocerande?
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 16 maj 2013 kl. 08:57:08
När ni ändå pratar bromsar så kanske man kan lägga in att efter ett litet bad med hjulingen så försvinner bromsverkan ett tag (för mig är det så iaf) men använder nästan aldrig bromsarna i skogen eller på gatan, motorbromsen är brutal på Renegaden :)
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 16 maj 2013 kl. 09:01:02
Låg nivå av toyboy.  :nono:


Alla vägreggade fyrhjulingar måste väl bromsa både fram och bak för att bli godkända, både vid registrering och besiktning?
Men det kanske är vanligt att man kopplar om det, vad vet jag.
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Emil^ skrivet 16 maj 2013 kl. 09:36:26
När vi ändå pratar om bromsar nu, varför har min maskin bara broms på ena hjulet bak måntro?  :hmmm:
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 16 maj 2013 kl. 09:38:19
När vi ändå pratar om bromsar nu, varför har min maskin bara broms på ena hjulet bak måntro?  :hmmm:
Det har den inte, du har bara en skiva och ett ok bak
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 16 maj 2013 kl. 09:55:48
När vi ändå pratar om bromsar nu, varför har min maskin bara broms på ena hjulet bak måntro?  :hmmm:
broms på en sida = båda då diffen är låst bak :)
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Britsmar skrivet 16 maj 2013 kl. 10:13:09
Låg nivå av toyboy.  :nono:


Alla vägreggade fyrhjulingar måste väl bromsa både fram och bak för att bli godkända, både vid registrering och besiktning?
Men det kanske är vanligt att man kopplar om det, vad vet jag.
Besiktningen har nog inte lärt sig att maskinerna (åtminstone dresels raptorer vad jag vet) kommer inreggade med bromsfördelare.
Va först när jag fick en kartong brevid med strypningar och diverse småpryttlar. I samband med att jag hämtade min maskin.
Dock en ytterst simpel konstruktion, en vajer via 2-3 länkage som va ihopkopplad vid handtaget som drog i fotpedalen.
Att man sedan som van förare kan använda bakbromsen som komplement är en annan sak, men dess effekt är bara något enstaka procent, återigen under förutsättning att man har riktiga bromsar på sin maskin, för då ligger minst 95% av verkan FRAM.
Effekten av bromsen blir ju va du gör den till eftersom du har en separat pedal på bakbromsen och ett separat handtag till frambromsen. Att prata procent och desutom helt missvisande sådana sätter bara griller i huvet på folk. Bakbromsen bromsar, punkt slut. Sen hur mycket den bromsar spelar ingen större roll. Men du fortsätter att dra paraleller med andra typer av fordon så jag blir bara förbannad över dina argument...
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: toyboy skrivet 16 maj 2013 kl. 10:13:34
Låg nivå av toyboy.  :nono:


Alla vägreggade fyrhjulingar måste väl bromsa både fram och bak för att bli godkända, både vid registrering och besiktning?
Men det kanske är vanligt att man kopplar om det, vad vet jag.

På vilket vis är det låg nivå? Det hudro skriver innehållet rena faktafel och jag hänvisas till att bevisa motsaten!
Jag ville veta hur det menades och nu är jag idiotförklarad!

Att marklund går in och säger att det är låg nivå var väl väntat men jag skulle vilja veta varför!!

Min tro på detta forum var att det finns inga dumma frågor! Men man får tydligen passa sig till vem och hur man ställer dom!!
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 16 maj 2013 kl. 11:06:01
På vilket vis är det låg nivå? Det hudro skriver innehållet rena faktafel och jag hänvisas till att bevisa motsaten!
Jag ville veta hur det menades och nu är jag idiotförklarad!

Att marklund går in och säger att det är låg nivå var väl väntat men jag skulle vilja veta varför!!

Min tro på detta forum var att det finns inga dumma frågor! Men man får tydligen passa sig till vem och hur man ställer dom!!
Den allmänna synen från personer utanför som inte har någon erfarenhet av fyrhjulingar brukar oftast vara att dom är oslagbara och inte kan välta eller att dom är dödsmaskiner. Och om det förstnämda är fallet brukar det oftast se ut såhär.


Quadtarded! (http://www.youtube.com/watch?v=ab33Q7Wtyv4#)


Jag har också sett folk som haft fester och lagt upp på facebook där nog inte någon är nykter. Men leka med en polaris xp850 kan ju inte vara farligt för det är ju fyra hjul. Det går inte att välta med en sån.  ':)  Så den är perfekt till femkampen.
Det är allmänt dålig info angående säkerhet och risker med fyrhjulingar och därför är det mycket olyckor där folk är onykter, är för liten för fyrhjulingen eller har för lite skydd när väl en olycka inträffar.
Efter att ha sett folk köra hyrkart vill jag inte se någon som inte har nån sorts uppfattning alternativt utbilding med en fyrhjuling.
Slutsatsen är att många tror att vem som helst kan sätta sig på en fyrhjuling och vara proffs direkt.
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Hydro skrivet 16 maj 2013 kl. 11:16:37
En max-sänkt Dinli, SMC eller liknande har en annan tyngdpunkt än exempelvis en Raptor i standardhöjd.
De har dessutom bromsar som är skrämmande dåliga, iaf de jag varit i närheten av.

På sådana maskiner får man aldrig 95-100% broms fram.

Men en Raptor i normalhöjd kan mycket väl ha 100% bromsverkan fram, eftersom bakhjulen knappt ens nuddar marken vid hård inbromsning.

Bla detta antydde jag genom att skriva att det finns olika maskiner med olika bra bromsar, men precis som vanligt skall det tjafsas till förbannelse om allting och sedan analyseras allt sönder till tramsnivå och trådstartare och andra nybörjare tappar då sugen att både läsa och skriva här.

För att testa om ni har bra bromsar så kan ni ju prova att låsa framhjulen på torr asfalt med riktiga däck, inte med crossdäck av plast från tex Innova och liknande, med ETT finger.
Går det, DÅ har ni bra bromsar.

Gällande detta med sammankopplade bromsar på fyrhjuling mc så vet jag faktiskt inte om det är ett krav, däremot vet jag att jag aldrig varit med om att det testats vid besiktning.
Principen som sådan kan dock vara en trygghet för den som kommer från bilvärlden och inte i ryggmärgen har detta med att bromseffekten ligger fram, för att på så vis undvika att hamna i en olycka med bakaxeln låst och utan att frambromsen ens anlagts.

Nu skall jag dra mitt strå till stacken för att minska att saker analyseras sönder och nybörjare skräms bort, genom att först och främst släppa denna tråden och sedan drastiskt minska övriga inlägg, då det tydligen triggar mer än hjälper.
 
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: vespa skrivet 16 maj 2013 kl. 11:21:46
Den ultimata inbromsningen ska ha 70% fram och 30% bak. En panikibromsning ger ofta så mycket som 90% fram och 10 bak. Alla som har tagit ett MC körkort får lära sig detta både i teori och testa ute på bana. Tyvärr kan de som tar bilkörkort inte få prova detta då det bara finns en bromspedal. Att enbart använda bakbromsen som är ganska lätt hänt om man bara kört bil och är van att bromsa med foten kan resultera i att man får se hur en älg ser ut inuti eller att man inte får se något mer alls. Frambromsen ÄR ytterst viktig vid inbromsning och att försöka röra till begreppen gällande detta förstår jag inte meningen med.
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Britsmar skrivet 16 maj 2013 kl. 11:53:43
lyssna på hydro, han vet hur man ska göra  ()p
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 17 maj 2013 kl. 08:16:22

På vilket vis är det låg nivå? Det hudro skriver innehållet rena faktafel och jag hänvisas till att bevisa motsaten!
Jag ville veta hur det menades och nu är jag idiotförklarad!

Att marklund går in och säger att det är låg nivå var väl väntat men jag skulle vilja veta varför!!

Min tro på detta forum var att det finns inga dumma frågor! Men man får tydligen passa sig till vem och hur man ställer dom!!

Att ifrågasätta att frambromsen tar avsevärt mycket bättre än bakbromsen anser jag bara vara ett sätt att provocera.
Ser ingen som helst nytta med den typen av inlägg du kommit med i detta ämne, annat än att provocera.
Och om du nu vill ifrågasätta något i Hydros långa inlägg så skulle det vara klädsamt att även skiva VAD du ifrågasätter istället för: "Har du ngn källinfo hydro på det du skriver eller är det bara som du tror det är?"
I mina ögon ett inlägg skrivet enbart för att provocera = låg nivå.

Det vore alltså klädsamt att du förtydligade för alla oss som inte är tankeläsare vad du anser vara rena sakfel, men trots att Hydro efterfrågade en förklaring så fortsatte du att komma med kommentarer som jag uppfattar enbart för att provocera: "Jag frågade en fråga? Vad är problemet?"

Och nu fortsätter du att provocera genom att påstå att det var väntat att jag skulle påstå att det var låg nivå, mig veterligt är det första gången på typ 6 år som jag ens skriver nåt som ens påminner om det.

Det är helt OK att ifrågasätta andra, men då bör man specificera vad man ifrågasätter, och framföra sin egen ståndpunkt, gör man inte det så är man bara ute efter att provocera.
Enligt mig är det låg nivå, och det står jag för.
Jag anser mig även ha rätten, både som vanlig medlem, och moderator, att uttrycka att jag anser dina inlägg i detta ämne hålla en låg nivå utan att bli påhoppad med antydningar om att det var väntat när det i princip aldrig tidigare inträffat att jag framför att jag anser att inlägg i forumet håller låg nivå, det är många andra medlemmar som framfört det under lång tid (inte specifikt för dina inlägg, utan generellt), men jag har hållit en medvetet låg profil i denna fråga, då det bara (som i detta fall) leder till än fler inlägg med låg nivå.
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 17 maj 2013 kl. 09:33:13


Gällande detta med sammankopplade bromsar på fyrhjuling mc så vet jag faktiskt inte om det är ett krav, däremot vet jag att jag aldrig varit med om att det testats vid besiktning.
Principen som sådan kan dock vara en trygghet för den som kommer från bilvärlden och inte i ryggmärgen har detta med att bromseffekten ligger fram, för att på så vis undvika att hamna i en olycka med bakaxeln låst och utan att frambromsen ens anlagts.




På Can Am är det en av sakerna som krävs för att de skall godkännas för trafik på väg, tror de kopplar isär någon kontakt i maskinen som gör att alla bromsar bromsar på alla hjul.
Till skillnad från 2-hjuliga MC så blir ju i normalfallet inte en fyrhjuling farlig om den bromsar även på bakhjulen, men bromskraftsfördelningen måste naturligtvis vara korrekt.

Kan dock inte hitta något om detta med bromsarna i regelverken för Fyrhjulig motorcykel
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 17 maj 2013 kl. 10:16:57
Gemensam bromsverkan är väl bara ett krav i Tyskland har jag för mig att jag läst någonstans :hmmm:
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Svezon™ skrivet 17 maj 2013 kl. 11:40:59
Det viktigaste att tänka på är redan nämnt men tål att upprepas. Kosta på dig ordentliga skydd och kör inte ensam om du ska ut i terrängen. Undvik att skjutsa polare (jag vet att det är olagligt på de allra flesta modeller men vem har inte gjort det ändå?) i högre farter efter vägen då hjulingens väghållning och styrförmåga ändras radikalt. Många olyckor har inträffat pga att hjulingen understyr eller välter.
Ta gärna med dig en polare till skogen och utforska vart gränserna går, både för dig och hjulingen. Prova skråkörning och upp/nedför där kompisen står bredvid och kan vara med och hjälpa till. Jag har kört hjuling sen -06 och vi kör den metoden fortfarande om det är jäkligt brant uppför.
Lycka till med hjulingägande.  :headbang:
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 17 maj 2013 kl. 14:40:34
Kör aldrig i fyllan, det är väl det viktigaste rådet, och låna aldrig ut den till någon annan som är full.
Nybörjare + alkohol = stor risk för olycka.
Titel: SV: Nybörjarmisstag?
Skrivet av: vespa skrivet 17 maj 2013 kl. 17:35:19
Bra svezon, nu är vi på banan igen.så då förstör jag kanske igen. Den sammankopplade fotbromsen är enligt mig en falsk säkerhet, oftast fungerar den sådär eller finns inte över huvud taget. Den finns bara på vägreggade fyrhjulingar vilket gör att om man testar eller byter till en terrängregad eller oreggad så sitter inte rätt bromsteknik i ryggmärgen vilket är ett måste. Smc har avrostningsdagar på på våren där man tränar på att överleva sommaren, kanske vore något i fyrhjulingsvärlden eller så kanske fyrhjulingar är välkomna där också.