ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Magnuso skrivet 21 augusti 2006 kl. 16:42:00

Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: Magnuso skrivet 21 augusti 2006 kl. 16:42:00
Jag har problem med min nya (leverad juni) 300 kubikare köpt av Trendimport. Laddningen har ej fungerat sedan den var ny. Ringde Trendimport och de rekommenderade mig till en verkstad där problemet skulle fixas. Ny laddregulator beställdes och monterades, men forfarande ingen laddning---Vad är det för fel. Nämnas kan att jag hade inga problem med Trendimort med reklamationen och att de står för kostnaden
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: STENE skrivet 21 augusti 2006 kl. 18:36:37
Det var skönt att våra farhågor om trend inte verkar stämma.

Men fick du tillbaka maskinen även fast den inte var fixad? Eller frågar du för verkstandes räkning? Verkar konstigt att en verkstad in klarar av att felsöka och fixa problemet.

Om det inte är laddregulatorn kan det vara generatorn som är paj. Det är nog bara att ta fram volt metern och söka. Kan ju vara så enkelt som ett kable brott någonstans.
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: klotsvenne skrivet 21 augusti 2006 kl. 21:31:15
likströmsriktaren.... :?
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: Snyggve skrivet 21 augusti 2006 kl. 21:36:07
Där ser man, har precis kommit in från min premiärtur. Inhandlades av trendimport häromveckan. Jag kom 18 km då jag märkte att lyset börja lysa något svagare, efter 3 km till så lös det MYCKET svagare. Mätarn står nu på 24km och 30 meter från tomtgränsen dog cykeln helt. Jag lyckades precis ta mig hem. Så nu är vi två. :cry:
Mycket tråkigt att höra att du inte lyckades få den fixad av verkstaden.
*SUCK*
så fick man ett måndagsexemplar ändå...

Underligt med din verkstad, mätte dom inte vart felet var??? Bytte dom bara en pryl på ren gissning? Märkligt?
Vilken servicefirma var det?
Titel: Har du fått felet fixat ?
Skrivet av: Magnuso skrivet 21 augusti 2006 kl. 21:48:32
Vore intresant att veta så jag kan tipsa min verkstad men de skall å andra sidan ringa till Trendimport i morgon och informera om felet så jag får det fixat innan mörkret kommer.
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: Snyggve skrivet 21 augusti 2006 kl. 22:36:20
Vad menar du med "fixat innan mörkret kommer"?
Innan vintern??
Jag förutsätter att de fixar min omgående, den är ju helt obrukbar!
Posta gärna hur det gick för dig imorgon, när och hur de tänker fixa den m.m.
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: zacka skrivet 21 augusti 2006 kl. 23:23:22
snyggve
funderar du fortfarande på att beställa en hoj eller ?
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: Fyrhjulingpunktse skrivet 22 augusti 2006 kl. 09:37:59
De fel ni har är inte helt ovanliga... Vi har fixat samma fel på några Linhaier...
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: Snyggve skrivet 22 augusti 2006 kl. 17:10:13
Citat från: "Fyrhjulingpunktse"
De fel ni har är inte helt ovanliga... Vi har fixat samma fel på några Linhaier...


Ok, var det tändplattan eller laddningsrelät i de fallen? Av att döma av MagnusO så var det i hans fall inte laddningsrelät.
Det känns som att det inte är nåt som gått sönder i mitt fall utan att det var fel från första början och att det tog just 24 km att dra ut batteriet.
Titel: Nu kollar min verkstad vidare
Skrivet av: Magnuso skrivet 22 augusti 2006 kl. 19:17:19
De har jagat Trendimport hela dagen (22aug) utan att de svarar. Jag bor i Norrköping och är hänvisad till dem. Hoppas de får svar under morgondagen. Börjar tröttna på det här, kan inte vara så svårt att lokalisera fel och få det fixat. Tackar samtidigt för alla svar och har rekommenderat min verkstad att kolla denna sida.
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: zacka skrivet 22 augusti 2006 kl. 21:10:06
då är verkstaden keff (oerfaren) som inte kan lista felet...  8)
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: proffen skrivet 22 augusti 2006 kl. 21:15:06
Hade samma fel på min 03.Felet satt i tändnings låset.
Titel: Re: Nu kollar min verkstad vidare
Skrivet av: STENE skrivet 23 augusti 2006 kl. 21:49:03
Citat från: "Magnuso"
De har jagat Trendimport hela dagen (22aug) utan att de svarar. Jag bor i Norrköping och är hänvisad till dem. Hoppas de får svar under morgondagen. Börjar tröttna på det här, kan inte vara så svårt att lokalisera fel och få det fixat. Tackar samtidigt för alla svar och har rekommenderat min verkstad att kolla denna sida.


Har de lyckats att få tag på Trend?
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: Snyggve skrivet 23 augusti 2006 kl. 22:17:47
Citat från: "Fyrhjulingpunktse"
De fel ni har är inte helt ovanliga... Vi har fixat samma fel på några Linhaier...


Nå! :?:
Titel: Re: Nu kollar min verkstad vidare
Skrivet av: Magnuso skrivet 24 augusti 2006 kl. 14:46:56
Ja nu har de lyckats efter många samtal och Trend har lovat att skicka nya prylar till generatorn. Som du märker är jag inte så tekniniskt bevandrad men jag ger mig inte förrän felet är fixat. Återkommer om resultatet !
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: Snyggve skrivet 24 augusti 2006 kl. 20:47:34
Citat från: "Fyrhjulingpunktse"
De fel ni har är inte helt ovanliga... Vi har fixat samma fel på några Linhaier...


Lite halvdålig stil av Fyrhjuling.se att säga A men inte B. Det kanske hade varit bättre om du var tyst från början. Jag förstår att du tiger och inte vill avslöja felet som du tycks vara säker på. Det du kanske tror att du förmedlar till övriga forumbesökare är:
Vi kan det här, vi har erfarenheten och servicen. Handla av oss så går du säker...
Själv tolkar jag ditt tidigare inlägg som förtäckt reklam och det hör defenitivt inte hemma i detta forum. Ditt inlägg ger ingen extra Goodwill direkt... iallafall inte hos mig.

Om det mot förmodan är så att du inte läst mina återkommande frågor ovan så tar jag tillbaka ovanstående.  :wink:

Är det någon annan som har erfarenhet av detta problem och som vill dela med sig av sina erfarenheter så tas de tacksamt emot
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: STENE skrivet 24 augusti 2006 kl. 22:05:17
Snyggve.

Ta det lungt. Kanske det är så att fyrhyling.se (vem av de som jobbar där skrev första inlägget) inte varit inloggad och läst detta ännu.

Men nästa gång kanske du kan lämna in dig hoj till fyrhjuing.se och de fakturerar trend import.  :lol:
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: zacka skrivet 25 augusti 2006 kl. 06:15:47
Jag skulle inte heller tala om lösningar åt en annan verkstad
det är ju konkurent, kunder är en annan femma
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: Snyggve skrivet 25 augusti 2006 kl. 20:30:05
Citat från: "zacka"
Jag skulle inte heller tala om lösningar åt en annan verkstad
det är ju konkurent, kunder är en annan femma


Som jag skrev så är det förståligt... men då kunde han gott skippat det första inlägget...
Men men, jag tror nog han läst mina frågor fast han låtsas som det regnar, och det är det som stör mig. Vi får väl se om han skriver nåt i denna tråd framöver
Titel: Nu Blinkar laddningslampan
Skrivet av: Magnuso skrivet 6 september 2006 kl. 23:26:54
Var ute i skogen i helgen och när jag kör i terrängen och 4-hjulingen skakar och far så börjar plötsligt laddnigen fungera, måste vara glapp någonstans eftersom den laddar ibland o ibland inte, min verkstad jagar fortfarande Nissarna på Trendimport
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: STENE skrivet 6 september 2006 kl. 23:56:40
Hur såg du att den laddade?
På min gammla häck så sitter det bara en batteri "icon" på hastighets mätaren. Och den lyser lite ibland (=när den laddar) men annars inte. Så kanske den funkar som det ska bara att den inte behöver ladda just nu. Har du kopplings schemat?
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: STENE skrivet 6 september 2006 kl. 23:58:13
Hur såg du att den laddade?
På min gammla häck så sitter det bara en batteri "icon" på hastighets mätaren. Och den lyser lite ibland (=när den laddar) men annars inte. Så kanske den funkar som det ska bara att den inte behöver ladda just nu. Har du kopplings schemat?

BTW: Så verkar det kanske som våra farhågor ang trend import kanske inte var fel iaf.. Trist.. Har som sagt själv försökt att göra affärer med dem och tänker nog aldrig göra om det.
Titel: Laddningen
Skrivet av: Magnuso skrivet 7 september 2006 kl. 17:31:01
I början när batteriet är fulladdat lyser ej laddlampan, men när laddningen i batteriet börjar ta slut blinkar laddlampan för att sedan lysa rött hela tiden och då går det ej att starta motorn. Nu lyste lampan men när jag körde i ojämn terräng började lampan blinka för att sedan ej lysa vilket jag tolkar som något glapp eller ledningsfel.
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: Snyggve skrivet 7 september 2006 kl. 20:49:11
Citat från: "STENE"
Hur såg du att den laddade?
På min gammla häck så sitter det bara en batteri "icon" på hastighets mätaren. Och den lyser lite ibland (=när den laddar) men annars inte. Så kanske den funkar som det ska bara att den inte behöver ladda just nu. Har du kopplings schemat?

BTW: Så verkar det kanske som våra farhågor ang trend import kanske inte var fel iaf.. Trist.. Har som sagt själv försökt att göra affärer med dem och tänker nog aldrig göra om det.



Ju mer en laddningslampa lyser desto mindre laddning sker. Lyser den starkt med fast sken är det förmodligen ingen laddning alls. Lyser den lite svagt eller småblinkar lite fram och tillbaka oregelbundet så ligger det på gränsen om man tillför eller suger ut ström ur batteriet.

För övrigt tycker jag inte du kan dra den slutsatsen om Trendimport på den informationen du har. Se min tråd om Trendimport tidigare. Själv kan jag tillägga att alla jag hittills varit i kontakt med på Trendimport har varit helt OK och jag känner att de sätter kunden i fokus och bryr sig. Det enda jag kan anmärka lite på är deras verkstadspartner på min ort samt lång telefonkö till supporten.


MagnusO. Låter som om det är glapp någonstans. Vad väntar din verkstad på från trendimport? Att få klartecken att sätta igång med garantijobbet?
Om nej, vart har de lokaliserat felet till genom mätningarna?
Om ja, varför tar du inte saken i egna händer och sätter dig i telefonkön och förmedlar ett OK mellan dessa parter? Det fick jag göra, jagsa till han som sålde hojen att han skulle lösa förmedlingen och ringa mig när det var gjort. Han fixade det direkt och verkstaden kunde starta.
Verkstaden som jag lämnade in den till sa f.ö. följande: Nja du vet...host host... vi lagar ju bilar på dagarna, ska se om jag kan kika på din hoj nån kväll vid sidan om. Då blev jag förbannad och fråga varför han bad mig lämna in den omgående och fråga om han var Linhai reparatör. Då ursäktade han sig och sa att han skulle ta den omgående som han lovade från början. Jag fick känslan av att han skyllde på att han inte fick tag i trendimport för att skjuta på jobbet framåt i tiden

Mitt tips till dig är att du synar verkstaden och ser var flaskhalsen EGENTLIGEN är. Visst har trendimport lång support kö men det går att ringa deras försäljning, då svarar de snabbare och de hjälper en.[/quote]
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: STENE skrivet 7 september 2006 kl. 22:32:18
"Ju mer en laddningslampa lyser desto mindre laddning sker"
- Nja detta stämmer inte riktigt. Den lyser när späningen är så pass låg att laddning startar via laddregulatorn.

"Lyser den starkt med fast sken är det förmodligen ingen laddning alls"
-Nej den lyser när späningen sjunker under en viss nivå. När jag kör med helljus (har extra lampor) så lyser lampan med ett fast sken en tid för att sedan slockna igen.. Efter en stund så tänds den igen.. så håller det på så.

"För övrigt tycker jag inte du kan dra den slutsatsen om Trendimport på den informationen du har"
-Min slutsats drog jag av:
1. Magnuso skrev "min verkstad jagar fortfarande Nissarna på Trendimport".. Skrivet Ons Sep 06, 2006 vilket är 17 dagar efter det att denna tråd skapades. Känns inte sunt att en verkstad skall behöva jaga dem i över två veckor.
2. Jag har själv försökt att handla från trend utan att lyckas. Deras kund fokus gentimot mig var noll.. De hörde ALDRIG av sig utan jag fick jaga dem varje gång.
3. Sedan vet jag inte om du lästa vad jag skrev "Så verkar det kanske som våra farhågor.." Lägg märke till kanske = Jag säger inte det är så.
Men jag tycker att ett KANSKE är på sin plats.

"varför tar du inte saken i egna händer och sätter dig i telefonkön och förmedlar ett OK mellan dessa parter? Det fick jag göra, jagsa till han som sålde hojen att han skulle lösa förmedlingen och ringa mig när det var gjort. Han fixade det direkt och verkstaden kunde starta. "
- Skall man behöva göra detta som kund? Låter väl inte så bra eller.. Skall kunden behöva driva ett garanti ärende som borde ligga på de företaget som man handlat maskinen av.

Om inte trend lyckas knyta upp några service verstäder som klarar eller har lust att göra garanti rep så kanske de kan se till att transportera tillbaka maskinen till trend så de själva får titta på den. Det borde iaf gått fortare än de 17 dagar som nu gått.
Titel: Laddningslampan
Skrivet av: Magnuso skrivet 7 september 2006 kl. 23:09:04
Citat från: "STENE"
"Ju mer en laddningslampa lyser desto mindre laddning sker"
- Nja detta stämmer inte riktigt. Den lyser när späningen är så pass låg att laddning startar via laddregulatorn.

"Lyser den starkt med fast sken är det förmodligen ingen laddning alls"
-Nej den lyser när späningen sjunker under en viss nivå. När jag kör med helljus (har extra lampor) så lyser lampan med ett fast sken en tid för att sedan slockna igen.. Efter en stund så tänds den igen.. så håller det på så.

Tack för alla tips och jag börjar tro att min verkstad i Norrköping inte prioriterar min ATV men nu har jag jagat dem varje dag !!! Jag har ingen lust att transportera ATV:n till Stockholm men snart börjar mitt tålamod ta slut. Skall kolla alla anslutningar i helgen och återkommer på måndag hur det har gått
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: Snyggve skrivet 9 september 2006 kl. 03:56:17
Stene:
Som sagt, det kan vara MagnusO versktad som sackar och skyller på skoskav, och visst är ju det Trendimports fel. Varken jag eller MagnusO behöver befatta oss med verkstaden egentligen och jag har också rådit MagnusO att fråga TI varför det finns en flaskhals. Vi kör bara hojen till verkstaden, det är TI som är ansvariga för reparationen.

Nej, jag tror inte den lyser när spänningen på laddlampan går under en viss nivå som du säger utan när strömmen går en viss riktning (kirchoffs lag) genom dioden (ta eller tillföra ström till batteriet). Lyser den starkt så går det mycket ström i fel riktning, lyser den svagt så går det lite ström i fel riktning. Spänningen ökar och minskar givetvis också men riktningen måste nog vara av en viss polaritet. Jag kan ha fel men det är så det borde fungera
Om din lampa lyser då du kopplar i helljusen så bedömmer laddrelät att det trots den batterisugande riktningen inte vill släppa på laddning. Efter en stund när dina lampor sugit tillräckligt vill sedan laddrelät släppa på ström.
På tex tomgång orkar inte motorn ge ström nog och riktningen blir annorlunda, då blinkar den lite svagt, ofta även om laddrelät laddar. Så gör iallafall min vid tomgång och jag har aldrig ännu sett den tändas helt under normala förhållanden. Den tändes helt en gång för mig och då åkte cykeln in på verkstad eftersom jag själv inte ville befatta mig med problem då cykeln var helt ny. Då var det laddrelät som inte gav nån laddning till batteriet alls och flödet var fel.


Vidare tycker jag inte dina "farhågor" stämmer. Jag efterlyste tidigare folks åsikter om trendimport här på forumet och jag såg faktiskt ingen som direkt ratade dom. Du verkar vara den ende som är missnöjd med dom. Det vi redan vet om TI är att de inte är så snabba på telefon, men när man får hjälp så gör de ett bra jobb. Det är mitt och många andras intryck

För övrigt är det lustigt hur man ser saker olika. Jag skulle tex inte handla min nästa hoj av Fyrhjuling.se eftersom de i ett tidigare inlägg sa att de visste vad mitt problem men inte ville säga mer sedan. Det tycker jag är kasst och det ger ingen goodwill direkt. Då kunde de hållt klaffen från början. Fast jag kanske är den ende som är missnöjd med dom ;-)
Du förstå vad jag menar, det är ofta småsaker som gör det :wink:
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: STENE skrivet 9 september 2006 kl. 14:22:50
Tjena Snyggve.

Nu gjorde du mig lite osäker på det där med laddningen. Dessvärre så märkte jag igår att en IBM thinkpad och Vodka-lime inte gillar varandra.. Och det är på den som jag har verkstadshandboken med alla el-scheman. Så jag gick ut och provade och kom fram till följande:
Jag kan få "batteri ikonen" i hastighets mätaren att lysa utan att maskinen är igång vilket skulle grusa din teori om att den skulle lysa när strömmen "går" åt andra hållet. Dessutom så går det endast 5 kablar in i hastighets mätaren. 3 st är för hastighets sensorn som sitter på bakaxelns vänstra sida. de andra två är matning (+ och -). För att mäta åt vilket håll strömen går måste strömen gå igenom mätaren vilken den alltså inte gör. När batteriet blev lite dåligt (körde med vinchen för att få ned batteri spänningen) så fick jag ikonen att lysa bara genom att bromsa (vilket tänder broms lyset och sänker spänning). Men jag skall försöka kolla detta på el-schemat när jag varit på jobbet och bytt maskin..
Titel: Laddningsproblem
Skrivet av: Magnuso skrivet 11 september 2006 kl. 16:43:36
Ligg lågt grabbar, ny generator är på väg enligt Killarna på verkstaden som pratat med Trendimport. Så nu börjar jag efter 1,5 månader bli optimist. Återkommer när den är monterad o klar.
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: Fyrhjulingpunktse skrivet 12 september 2006 kl. 19:55:29
Tjena grabbar,

nu är det ju så att det inte är varje dag man är här och kollar alla inlägg. Så enkelt var det.

Hade du slagit en signal så hade vi kunnat hjälpa dig på telefon, troligtvis.
Visst känner man att man kanske inte vill hjälpa en "postorderkonkurrent" som "dumpat" priserna, men det är inte anledningen till att jag inte svarat.
Vanligaste Linhaifelen är (utan inbördes ordning):

+Laddrelä
+Tändningslås
+Startrelä
+Tändplatta (generator)
+Div glapp/oxid
+Cylinderfotspackning
+avgasstrumpa (numer ersatt av helt rör.)

Vi har även bytt vaccumpump t bränslet, mototer, växellådor, mm mm. Men det är inte lika vanligt...

Hoppas du får ordning på din hoj!
Titel: Svar på tjena grabbar
Skrivet av: Magnuso skrivet 12 september 2006 kl. 22:32:37
Tack för ditt svar vilket jag tycker är en ärlig och sund reaktion även om jag inte köpt ATV av er. Däremot har jag köpt ett "överdrag" som är helt perfekt (via er webbshop) så lite har jag bidragit till er buisness !


+Laddrelä
+Tändningslås
+Startrelä
+Tändplatta (generator)
+Div glapp/oxid
+Cylinderfotspackning
+avgasstrumpa (numer ersatt av helt rör.)

Vi har även bytt vaccumpump t bränslet, mototer, växellådor, mm mm. Men det är inte lika vanligt...
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: STENE skrivet 14 september 2006 kl. 13:34:45
Någon som har en bra sida där man kan ladda upp filer?

Jag har en verkstads handbok som till och men trend imports verkstads folk borde kunna läsa. Där finns felsökning på bland annat laddning.
Titel: Kolla mitt nya inlägg
Skrivet av: Magnuso skrivet 28 september 2006 kl. 22:04:41
Och på måndag är det bara en vecka kvar till älgjakten

Hälsningar Magnus
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: STENE skrivet 28 september 2006 kl. 22:37:28
Är det inte fixat än!!!!

Se till att åka till trend och byt din maskin mot en ny..
Titel: Ingen laddning trots byte laddregulator
Skrivet av: TeknikOchFritid skrivet 6 oktober 2006 kl. 04:59:08
Citat från: "Snyggve"
För övrigt är det lustigt hur man ser saker olika. Jag skulle tex inte handla min nästa hoj av Fyrhjuling.se eftersom de i ett tidigare inlägg sa att de visste vad mitt problem men inte ville säga mer sedan. Det tycker jag är kasst och det ger ingen goodwill direkt. Då kunde de hållt klaffen från början. Fast jag kanske är den ende som är missnöjd med dom ;-)
Du förstå vad jag menar, det är ofta småsaker som gör det :wink:



Du missförstod nog. Laddar inte maskinen trots bytt laddrelä är det generatorn (såvida inga kablar är ur eller saknar kontakt) vilket är det jag tror de menar.
Detta kan man lätt mäta med en multimeter eller kolla med testmejsel vilket en firma värt namnet kollar. Vem fan byter laddrelä utan att kolla att det funkar?