ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: NF250 skrivet 13 maj 2012 kl. 14:37:37
-
Hejsan
Tänkte byta bromsklossarna på framdäcken. Bakbromsen fungerar inte, tänkte ta och fixa den också. Men kan börja med att byta bromsklossarna. Måste framdäcken av när man byter bromsklossar? Kommer jag ens få tag på dessa bromsklossar? :)
-
Ja hjulet måste du ta av, oket sitter förmodligen skruvat i en hållare med skallarna på utsidan, i de utstickande klumpen som är på ovan och undersida av bromsoket. Hmm ja du fattar nog :hmmm:
Kan vara så att biltema har belägg som passar, de har ju några olika till MC. Ta med dig dina gamla belägg och åk och jämför.
-
Tack för svar. Då gör jag det i veckan. :)
Hur vet jag när jag ska byta dem? Hörs det? Eller måste jag se efter?
-
Om dom är totalt slut så hörs det, då är det järn mot järn. Går inte att ta miste på det! ;) Vet inte nu hur tjocka beläggen är nya men om dom bara är 1mm tjock nu så är det dags att byta! :)
-
Borde ju inte vara slut redan.
Låter det illa eller bromsar dåligt kan du kolla, annars kör du bara.
-
Borde ju inte vara slut redan.
Låter det illa eller bromsar dåligt kan du kolla, annars kör du bara.
Låter bra. Den har bara gått 55 mil. Körde rätt mycket idag. Kom nyss hem ifrån vår roadtrip. VI var lite i ängelholm, rosendal och lite här och där. :)
Fyfasen vad roligt det var! :)
-
Fyfasen vad roligt det var! :)
Kul att du är nöjd!
Grejer kommer ju gå sönder eller slitas ut, så du behöver ju inte leta grejer att skruva med.
Så om den funkar bra så är det bara att gasa och njuta av våren/försommaren.
-
Kul att du är nöjd!
Grejer kommer ju gå sönder eller slitas ut, så du behöver ju inte leta grejer att skruva med.
Så om den funkar bra så är det bara att gasa och njuta av våren/försommaren.
Tack för hjälpen. :)
-
Bromsen är fartens värsta fiende, så låt bli den!
:headbang:
Nä, men lite är det ju så... ju mer du bromsar desto fortare går beläggen åt... men på 55 mil borde de vara i nyskick.
Så varför byta?
Är det inte dessutom så att maskinen är nybesiktigad?
Normalt sett kollas beläggens kondition vid besiktning, och om allt funkar så KÖR!
Bakbroms behöver man inte ha, om fram funkar som den skall, så inte heller det behöver du skruva med... kör istället!
-
Bromsen är fartens värsta fiende, så låt bli den!
:headbang:
Nä, men lite är det ju så... ju mer du bromsar desto fortare går beläggen åt... men på 55 mil borde de vara i nyskick.
Så varför byta?
Är det inte dessutom så att maskinen är nybesiktigad?
Normalt sett kollas beläggens kondition vid besiktning, och om allt funkar så KÖR!
Bakbroms behöver man inte ha, om fram funkar som den skall, så inte heller det behöver du skruva med... kör istället!
Jag tar ert råd och kör istället för att försöka fixa hela tiden. :P
Ska även se till att jag motorbromsar lite mer då det blir att jag bromsar lite onödigt mycket nu. :P
(Den har kört 55 mil nu)
Den är besiktigad den 7:e maj och det här stod på besiktningen:
-
Det där "bra att veta" om bromsarna betyder väl bara att dom inte provat den i deras bromsprovare utan att dom provat under färd.
Tror jag fick samma text när jag besiktade min Golf country 4wd, dom kör dom ju inte i bromsprovaren heller för att det kan skada drivningen.
En fyrhjuling är ju för smal för den maskinen.
-
Jaha, förstod inte riktigt vad dem menade med bra att veta först.
Skönt att dem provades under färd dock. :)