ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: SpendeX skrivet 3 september 2015 kl. 11:55:50

Titel: Drivlina på en 4-hjuling
Skrivet av: SpendeX skrivet 3 september 2015 kl. 11:55:50
Hejsan! jag är ny här, ville ställa en fråga angående fyrhjulings drivlina.

Vad finns det typer för drivning? jag vill bygga en liten bil/kart till min dotter och tänkte använda mig av en mc motor för det, dock behöver jag en delad bakaxel.

finns det kardan drivna med delad bakaxel 4-hjulingar? eller är dom bara kedjedrivna? tanken var att börja med någon mindre motor och rörramchassi sen öka motorstorleken vid behov.

Posta gärna bilder på lite olika drivlinor.

Jag är oerhört tacksam för alla svar.
Mvh Sigge
Titel: SV: Drivlina på en 4-hjuling
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 3 september 2015 kl. 12:34:09
Citera
finns det kardan drivna med delad bakaxel 4-hjulingar? eller är dom bara kedjedrivna?

Jag skulle nog vilja påstå att det är vanligare med kardan än kedja. Min gissning utgår från att jag tror det finns fler ATV än quad, och en ATV har i 999 fall av 1.000 kardan.
Titel: SV: Drivlina på en 4-hjuling
Skrivet av: Pv544 skrivet 3 september 2015 kl. 21:16:43
Hur stor ska den vara?
Motorstorlek, hastighet?

Backväxel är nog inte dumt.
Titel: SV: Drivlina på en 4-hjuling
Skrivet av: SpendeX skrivet 3 september 2015 kl. 23:51:18
Hur stor ska den vara?
Motorstorlek, hastighet?

Backväxel är nog inte dumt.

hon fyller 3 snart, karten ska väl bli klar tills hon är runt 7-9 år gammal, effekten vet ej just nu, börja lite smått och sen öka vid behov :)

backväxel ja det är en bra grej :)
Titel: SV: Drivlina på en 4-hjuling
Skrivet av: Pv544 skrivet 4 september 2015 kl. 00:10:57
Köp en billig risig barnfyrhjuling och bygg om.
Plast brukar gå sönder lätt och div elproblem är inte ovanliga.

Går nog att hitta vettiga objekt kring 1-2000kr

Då har du ju en framvagn redo att använda också.
Varför behövs delad bakaxel? Terrängkörning?
Titel: SV: Drivlina på en 4-hjuling
Skrivet av: SpendeX skrivet 4 september 2015 kl. 09:05:32
Köp en billig risig barnfyrhjuling och bygg om.
Plast brukar gå sönder lätt och div elproblem är inte ovanliga.

Går nog att hitta vettiga objekt kring 1-2000kr

Då har du ju en framvagn redo att använda också.
Varför behövs delad bakaxel? Terrängkörning?

delad bakaxel vill jag ha för möjligheten till en räjal sänkning och eventuellt negativ camber ;)
Titel: SV: Drivlina på en 4-hjuling
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 4 september 2015 kl. 09:57:55
delad bakaxel vill jag ha för möjligheten till en räjal sänkning och eventuellt negativ camber ;)
Men det kan bli lågt ändå, utan delad axel. Titta på en gokart. Lägre blir det inte, och de har stel axel.
Titel: SV: Drivlina på en 4-hjuling
Skrivet av: Pv544 skrivet 4 september 2015 kl. 11:58:28
Om man utgår ifrån en fyrhjuling så är ju dom flesta med delad bakaxel större maskiner och har även kardandrift.

Då tappar du ju möjligheten att dreva om den för att anpassa fart och styrka på ett enkelt sätt. Eller för att kompensera för ändrad hjulstorlek om du bygger om den.
Titel: SV: Drivlina på en 4-hjuling
Skrivet av: Tripod skrivet 4 september 2015 kl. 14:36:14
Hejsan! jag är ny här, ville ställa en fråga angående fyrhjulings drivlina.

Vad finns det typer för drivning? jag vill bygga en liten bil/kart till min dotter och tänkte använda mig av en mc motor för det, dock behöver jag en delad bakaxel.

finns det kardan drivna med delad bakaxel 4-hjulingar? eller är dom bara kedjedrivna? tanken var att börja med någon mindre motor och rörramchassi sen öka motorstorleken vid behov.

Posta gärna bilder på lite olika drivlinor.

Jag är oerhört tacksam för alla svar.
Mvh Sigge

Kolla på bakändan på en Polaris Outlaw 500/525 IRS. Individuell hjulupphängning med en "bakdiff" i mitten där kedjan också sitter.
Borde ju gå hitta delar på ebay.