ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: tobbe77s skrivet 15 februari 2013 kl. 16:55:57
-
Är sugen o testa 1,5" bultspacers på min renegade för o få den bredare, har ju redan black moose fälgar 4+3 offset tror jag det är, så den är ju ganska bred redan nu, frågan är om det blir för mycket slitage o bredda den ytterligare?
Varför jag vill bredda? jag gillar utseendet på breda hjulingar, samt att det blir smått omöjligt o välta med dom. Och har man tippat över 1 gång så är man inge sugen o testa det 1 gång till.
-
Jag har bultspacers på min och jag har orginalbedlock fälgarna på med 28" gator och den är strax under 130cm bred.
Tycker det funkar bra men vill inte ha den bredare för då blir det sämmre att köra i skogen.
Hur bred är din ? mät den
-
1" räcker långt, skillnaden blir markant.Men inte blir den omöjlig att välta inte, en liten risk är att man blir lite för styv i korken. Men det blir absolut stabilare. ()p
-
Va o mätte nu, min är 132 cm bred, skulle gärna vilja ha den runt 140 cm=)
-
Hur bred är en renegade orginal? Har för mig att den va 119-120 cm orginal när jag mätte, men är inte säker.
-
Är också sugen på bultspacers.
Tänkte testa på Polarisen först och se hur de blir :)
-
Ganska billigt http://www.ebay.com/itm/3-ATV-WHEEL-SPACERS-CAN-AM-CAN-AM-OUTLANDER-ALL-MODELS-/180485289669?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2a05c2f6c5&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/3-ATV-WHEEL-SPACERS-CAN-AM-CAN-AM-OUTLANDER-ALL-MODELS-/180485289669?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2a05c2f6c5&vxp=mtr)
Totala längden är 3 tum, alltså 1,5 tum/sida
-
Jag hade aldrig valt bultspacers, men det har väl men min okunskap i materiallära att göra kanske :hmmm:
www.manton.se (http://www.manton.se) levererade spacers till Vetten, å de har hållt + har hög finnish :)
De hade jag valt om jag skulle bredda :rtfm:
-
Det är riktigt billigt!
Och mailar du så fixar de säkert så du bara behöver betala en frakt kostnad :)
-
Jag hade aldrig valt bultspacers, men det har väl men min okunskap i materiallära att göra kanske :hmmm:
www.manton.se (http://www.manton.se) levererade spacers till Vetten, å de har hållt + har hög finnish :)
De hade jag valt om jag skulle bredda :rtfm:
På en bil ja.
Men prisskillnaden är enorm.
Och påfrestningen är ju inte så stor på en 400kg maskin och förare jämfört 2 ton bil
-
På en bil ja.
Men prisskillnaden är enorm.
Priset är inte alltid allt ;)
-
Priset är inte alltid allt ;)
Nej självklart går säkerhet före.
Men jag har inte hört om nån som knäckt nån bultspacer (ännu)
Och 500 resp. 3-4000? Är iaf skillnaden om jag ska bry mig om att bredda eller ej :)
-
Tror 2.000kr
-
Var faktiskt inte så blodigt för 4 hjul.
Är väl t.o.m samma pris som bultspacers i Sverige?
-
Gooffroad har för 2.000 med. fast där ser det ut som centreringen saknas :hmmm:
http://www.gooffroad.se/falgar-atv/spacers/spacer-platta-1-polaris-xp.html (http://www.gooffroad.se/falgar-atv/spacers/spacer-platta-1-polaris-xp.html)
-
Tror ni att dessa skulle passa min cf?
Har vart sugen på detta länge men har inte känt för att punga ut tusenlappar
-
Var faktiskt inte så blodigt för 4 hjul.
Är väl t.o.m samma pris som bultspacers i Sverige?
halva priset på skruvspacers
http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/polaris/sportsman-1/bultspacers-1-5-38-polaris.html (http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/polaris/sportsman-1/bultspacers-1-5-38-polaris.html)
-
Tror ni att dessa skulle passa min cf?
Har vart sugen på detta länge men har inte känt för att punga ut tusenlappar
Till Manton säger du vad du vill ha så gör de det ;)
-
Var faktiskt inte så blodigt för 4 hjul.
Är väl t.o.m samma pris som bultspacers i Sverige?
Du har rätt, samma pris http://www.gooffroad.se/falgar-atv/spacers/rostfria-bultspacers-1.html (http://www.gooffroad.se/falgar-atv/spacers/rostfria-bultspacers-1.html)
-
Då är enda plusset att man kan ha de till olika maskiner. Kanske lite lägre vikt iofs.
-
Vem ää det? :dntknow: (ärblite efterbliven)
-
Vikten är ju skit samma. Pratar vid nåt hekto på sin höjd?
Men som du säger.
Det är ju smidigt att de passar de flesta maskiner (bult alltså)
-
Sålänge som gängorna är samma, Polaris förra generation kör ju med tum...
-
Vem ää det? :dntknow: (ärblite efterbliven)
Tidigare i tråden :whip:
www.manton.se (http://www.manton.se)
-
Men dom på ebay då.
Tror ni det är samma gängor på min cf som på en canam?
-
Men dom på ebay då.
Tror ni det är samma gängor på min cf som på en canam?
Du får länka, de lär finnas ett par på ebay... :whip:
-
Ganska billigt http://www.ebay.com/itm/3-ATV-WHEEL-SPACERS-CAN-AM-CAN-AM-OUTLANDER-ALL-MODELS-/180485289669?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2a05c2f6c5&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/3-ATV-WHEEL-SPACERS-CAN-AM-CAN-AM-OUTLANDER-ALL-MODELS-/180485289669?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2a05c2f6c5&vxp=mtr)
Totala längden är 3 tum, alltså 1,5 tum/sida
-
Behöver man inte bredda för att tex få på nya däck som annars tar i styrleder eller liknande, så tycker jag ni ska spara pengarna.
Rent "vält mässigt" så gör det ingen märkbar skillnad.
Däremot påverkas både styrning och stötdämpning av för bred stans.
Slag i styret märks skitväl om man saknar servo, och vändradien ökar ganska mycket.
För att inte nämna att det blir lättare att kröka styrstag.
Välter man lätt i terrängen så är det faktiskt körstil, spårval och en felaktig användning av frambrom som är de största bovarna. :)
-
Behöver man inte bredda för att tex få på nya däck som annars tar i styrleder eller liknande, så tycker jag ni ska spara pengarna.
Rent "vält mässigt" så gör det ingen märkbar skillnad.
Däremot påverkas både styrning och stötdämpning av för bred stans.
Slag i styret märks skitväl om man saknar servo, och vändradien ökar ganska mycket.
För att inte nämna att det blir lättare att kröka styrstag.
Välter man lätt i terrängen så är det faktiskt körstil, spårval och en felaktig användning av frambrom som är de största bovarna. :)
()p
Jag skulle göra det för utseendet :)
-
Tror ni att dessa skulle passa min cf?
Har vart sugen på detta länge men har inte känt för att punga ut tusenlappar
Vet ej hur det e på x7, men gamla cf moto kör med samma som can am, dvs m10 1.25
-
"This set of spacers will fit any ATV with 10mm X 1.25 "
Så fram med gängtolken, eller sök här på forumet ;)
-
http://www.ebay.com/itm/3-ATV-WHEEL-SPACERS-CAN-AM-CAN-AM-OUTLANDER-ALL-MODELS-/180485289669?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2a05c2f6c5&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/3-ATV-WHEEL-SPACERS-CAN-AM-CAN-AM-OUTLANDER-ALL-MODELS-/180485289669?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2a05c2f6c5&vxp=mtr) 2st set beställda ()p
-
Och för dom som undrar över hållbarheten på bultarna så har dom trycktestat dom, axeln på hjulingen knäcks innan bultarna knäcks enligt tillverkarna.
-
Fick du betala 7$ i frakt eller 14$ ?
-
Fick bara 2 dollar i rabatt på frakten, så 512:- gick det på.
-
Är ju halva priset minst!
Blir nog en beställning för mig me!
-
Sker frakten med uspc får man räkna med postens importtillägg också
-
Sker frakten med uspc får man räkna med postens importtillägg också
Det enda jag åkt på nån gång är tull. Och det har bara varit på värden över 1000kr än så länge :)
-
jag har bara tullat 1 gång, o då handlade jag för runt 5000:- (tullade för 302:-), lär nog vara uppe i en bra bit över 50 ordrar nu från ebay.
-
Och för dom som undrar över hållbarheten på bultarna så har dom trycktestat dom, axeln på hjulingen knäcks innan bultarna knäcks enligt tillverkarna.
Axeln har väl inte lika mycket med saken att göra som hubben studdsen/pinnskruvarna sitter i!!? :hmmm:
-
Jag fick en chock under veckan, har beställt ett ryggstöd till barnen, importavgift 640:-...
-
Jag fick en chock under veckan, har beställt ett ryggstöd till barnen, importavgift 640:-...
fy fan! Vad var totalvärdet då?
-
1800:-
-
Varor under 1300:- är iaf tullfritt, varor under 300:- är momsfritt, det vet ju oftast ebay försäljarna om o skriver ner värdet lite. Och att dom skriver ner värdet tycker jag är helt ok, betalar så jävla mycket skatt ändå, speciellt om du röker/dricker som jag gör.
http://www.tullverket.se/innehallao/c/checklistaforhandelpainternet/checklistaforhandelpainternet.4.230c8d84122d2a4008e80006445.html (http://www.tullverket.se/innehallao/c/checklistaforhandelpainternet/checklistaforhandelpainternet.4.230c8d84122d2a4008e80006445.html)
-
Kom på att jag även betalat skatt, beställde 12 liter vodka från spanien, 2400:- i skatt, så 200:-skatt/1 liter 40% vodka, samt nått bötesbelopp på runt 400:-, slutade med att spriten kostade ca 300:- litern. Är ju inom eu, så tycker det är fel att sverige ska få ha nån undantags regel om vissa grejer, såsom sprit/tobak.
-
Fick bultspacers från ebay för 2 dagar sedan, kört nån mil o gillar bredden, nackdelen e att den inte får plats på släpvagnen nu, har 3 släpvagnar i familjen, så lär väl sälja dom o investera i en större. Kanske blev lite mer trögstyrd, inget jag direkt märker av, kör fortfarande på minsta inställningen på servon ()p
-
:nopics
-
Ska se om jag kan fixa nån bild senare idag.
-
Axeln har väl inte lika mycket med saken att göra som hubben studdsen/pinnskruvarna sitter i!!? :hmmm:
Själv har jag en tums smidda bultar på 800 potäten, den är ordentligt nedtyngd av en hydraulvagn vilket ger ett kultryck på minst 150 kilo, jag har dessutom axellås så hjulingen är helt stum bak, håller det för mig så håller det för dig. ()p
-
Lite bilder, ställde outlandern bredvid så man kan se skillnaden. Skärmbreddarna åker av till våren!
-
Satan va bred den blev :headbang:
-
Bred som en O0 röv :lol:
-
Själv har jag en tums smidda bultar på 800 potäten, den är ordentligt nedtyngd av en hydraulvagn vilket ger ett kultryck på minst 150 kilo, jag har dessutom axellås så hjulingen är helt stum bak, håller det för mig så håller det för dig. ()p
Jag skall inte ha breddare, ligger redan över 140cm
-
Jag skall inte ha breddare, ligger redan över 140cm
He, he, hej Stefan. nej det var någon annan i tråden som undrade om det höll, jag orkade inte kolla vem. ()p
-
Riktigt fett ju! Om du inte upplever några problem med vändradien, eller lider av den "sämre" framkomligenheten runt träd osv... så kör hårt! Min gamla SMC var totalt livsfarlig med däck med runda profiler. Rondellkörning blev en rysare, trots att jag var beredd och tog det lugnt. Skaffade bultspacers bak (endast), och det blev som en helt ny maskin. Och ett brutalt bättre utseende!!
EDIT: Brutal cred för den manuella photoshopandet av regplåtarna!
-
Riktigt fett ju! Om du inte upplever några problem med vändradien, eller lider av den "sämre" framkomligenheten runt träd osv... så kör hårt! Min gamla SMC var totalt livsfarlig med däck med runda profiler. Rondellkörning blev en rysare, trots att jag var beredd och tog det lugnt. Skaffade bultspacers bak (endast), och det blev som en helt ny maskin. Och ett brutalt bättre utseende!!
EDIT: Brutal cred för den manuella photoshopandet av regplåtarna!
Vändradien e inga problem, vänder ju på en 5 öring, bara gasa lite o sladda runt, men i skogen e det ju mer problematisk, men alla jag kör med har outlander max, dom e ju inte heller direkt smidiga i skogen (samt att det blir ett jävla gnäll när man kör i skogen), men min körning är mest grus/asfalt.
-
När man har kört renegaden ett tag o sätter sig på outlandern så känns det ju som den ska tippa över på sidan för den e så smal, lite överdrivet, men den känns som en orm, lång o smal.
-
Nytvättad och utan skärmbreddare
-
EDIT: Brutal cred för den manuella photoshopandet av regplåtarna!
HAHA såg inte detta förrän nu när jag läste det här... vilken ver av photoshop? :D
-
HAHA såg inte detta förrän nu när jag läste det här... vilken ver av photoshop? :D
OOOOOOOld school 8)