ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Mazze skrivet 14 maj 2014 kl. 19:28:57

Titel: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Mazze skrivet 14 maj 2014 kl. 19:28:57
Hejsan!
Då var det dags för första posten, många frågor på samma gång men kan kanske vara bra även för andra som har funderingar att få det lite samlat på samma ställe.

Har suttit och läst igenom vartenda tråd här ang trim osv till min x5a aka Terralander 500 (2013).
Men är total novice inom detta ämne och det är en del frågetecken som ej rätats ut, eller ja är mest förvirrad haha.

Maskinen går idag original, minus pinne i fugge samt utskruvad gasskruv vid tumgas.
Har tittat lite på drpulley koppling då folk verkar vara nöjda med dessa. (import från tyskland då trech ej finns kvar :/) det finns även olika variatorkit att köpa.

Behöver man/ är det värt att köpa både koppling samt variatorkit ihop, eller räcker det med tex koppling?
Enligt vad jag förstår så, enkelt förklarat så står kopplingen för "bettet" och kraftöverföring till hjulen och variatorn sköter mer utväxlingen / hastigheten vid visst varvtal?
Sen tillkommer det ju 519 olika alternativ, då man kan mikla både med fjädrarna på kopplingen samt vikten på variatorrullarna, finns det något bra standard/allround läge på detta? kommer att köra en del i skog/terräng, men även en del på landsväg. idag visar mätaren att den gör 75km/h på landsväg fullt ös, normalt?

Nästa fundering är...om man skulle montera: koppling, variatorkit samt RJWC weld system på hojen, hur kommer det funka generellt sett?
Antar att munstycke i förgasaren är ett måste att byta i detta läge? likaså, hur blir detta om man ej har trimbox? "måste" man ha det om man öppnar upp den så pass? eller funkar det fint utan?

måånga frågor nu, men jag är nyfiken av mig och vill gärna veta lite mer konkret innan man ger sig in på något som får motorn att explodera haha. Ska inte skämmas för att erkänna att man inte kan :)

/Mazze
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 maj 2014 kl. 20:00:35
Först välkommen!

Tråkigt svar: kör original,  kommer gå lite bättre när den är inkörd.
Och jagar du ändå effekt så byt maskin, du kan lägga 15k på den där och ändå vilja ha mer. Så då kastar du pengar i sjön och det hela slutar ändå med att du köper en maskin på 800cc eller mer.
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 14 maj 2014 kl. 21:17:07
Byt till en bra olja ifall kopplingen slirar.
Hastighetsmätaren ska man inte lita på, någons visar 110, någons 70.

Min gjorde 95 i nedfördbacke och medvind. Kollad med gps.
Annan pipa och liknande ger väldigt lite på maskinen.
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Olsson.morgan skrivet 14 maj 2014 kl. 21:55:54
Byt till en bra olja ifall kopplingen slirar.
Hastighetsmätaren ska man inte lita på, någons visar 110, någons 70.

Min gjorde 95 i nedfördbacke och medvind. Kollad med gps.
Annan pipa och liknande ger väldigt lite på maskinen.
Vilken olja rekommenderas om den slirar? Gissar att när man lämnar på service så använder dom nog inte de dyraste oljorna!
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Tripod skrivet 15 maj 2014 kl. 08:40:37
Har väl varit en del problem med DrPulley kopplingar som gått sönder och raserat motorer?
Min brors CF 500 har variatorkit (både vikter och fjäder) och originalhjul. Sen har vi tagit bort "katalysatorn" i kröken, mest för värmens skull.
Kör på Castrol Power1 4T 10W-40 olja, funkar kanon.
Går ganska bra. Inga problem att hinna med vi andra 500, 550, 850 i terräng.
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 15 maj 2014 kl. 08:56:58
Körde också castrol olja i min, gick riktigt bra.
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Mazze skrivet 15 maj 2014 kl. 08:59:23
Tackar för svaren. Får bli att knacka kattarna och sen köra utan massa grejjer. Tack för åsikter :) har inte haft problem med slir utan mest kul att höra sig för om något är värt pengarna osv. Vill inte trimma utan mest öppna upp så den går som det är tänkt.

hur funkar det med landsvägs körning osv. Hur länge vågar man gasa fullt? Vill inte plåga ihjäl motorn. Hur kör ni när ni ligger på landsväg? Vilken marchfart funkar osv? :)
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 15 maj 2014 kl. 09:46:52
Jag höll stumt i 5-6 mil utan bekymmer... O0

Det finns ju två motstånd i dämparn, bla katten du pratar om samt en kona där röret går över i slutburk.
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Mazze skrivet 15 maj 2014 kl. 10:02:30
jaha haha, då e det nog inte några problem då, blev halvnervis med stum gas efter någon kilometer ;)

fint, ska kika på det, eller blir det ett nytt avgas som andas riktigt, så kan man pillra tillbaka originalet med kat i när man ska till SBP
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Rickard J skrivet 15 maj 2014 kl. 10:04:48
Kör in den ordentligt innan du ligger stumt längre sträckor. Sen ska det inte vara några problem.  :)
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: RobertSydbrink skrivet 15 maj 2014 kl. 15:47:07
Har själv precis köpt en 500 BE som original var lite tråkig så har och kommer göra lite med den för att få mer fart.
Men som någon sa kör inte stumt under inkörning. Man ska helst inte belasta motorn fullt och ej heller hålla konstant varv under inkörning. Så variation och inte plåga.
Sen tycker jag inkörningslängden och service intervallerna är lite luddiga. Jag lägger ganska snabba mil så blir inte så mycket timmar.
På min är det till exempel 25 mils inkörning eller 25 timmar. Dom 25 milen la jag på under en vecka och inte på några 25 timmar i alla fall och min ÅF sa att jag kunde ha lite längre mellan intervallerna om jag la snabba mil. Funderar på att montera en timräknare så man får koll på det.

Just nu har jag ostrypt och variatorkit på min och den går rätt ok men på grusväg vill jag ha lite mer ändå. Variatorkittet gjorde en del och flytta upp varvtalet så det vart lite rappare.
Ska hämta nytt avgassystem imorgon och får se om jag hinner byta det och bestycka om förgasaren imorgon.
Får se om jag kanske lägger upp lite bilder och info i en tråd sen när jag är klar. Kommer montera lite annat jox på den också, precis fått hem en uppsättning arbetslysen som ska dit (:
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Mazze skrivet 15 maj 2014 kl. 17:35:08
tjenare!

Jag köpte den lätt begagnad så den hade gått 50 mil när jag fick hem den, kanske kört 5-6 kilometer med den ännu bara.
Kom hem tidigare från jobbet idag och plockade bort avgaseriet som ett litet projekt. råkade dra ett sökborr och en lång huggmejsel i "bikakan" dvs katten i röret och fick ut denna på ett bra sätt, så nu efter testrunda visar mätaren 85km/h istället för 75km/h samt att jag upplever att den svarar på gasen mkt mer. Däremot tycker jag den knackar lite från motorn, låter lite metalliskt nästan, men den lät kanske lika dan innan med iofs, tog en testrunda utan hjälmen så allt lät ju betydligt mer *duh* ;D, samt att den lät mer generellt nu tycker ja. hojen är precis servad med nya oljor osv med.
"knackar" era lite med?
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Mazze skrivet 15 maj 2014 kl. 17:43:32
Mja är nog ingen fara, tycker jag lite utav samma ljud från denna...
CF Moto X5 (http://www.youtube.com/watch?v=d9227daA0zE#)
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: RobertSydbrink skrivet 18 maj 2014 kl. 16:28:51
Förmodligen ingen fara.
Jag har jobbat hela veckan nu men bror min har fixat dit avgassystemet, bestyckat om och öppnat upp luftburken lite på min. Ska ta mig en provtur efter jag slutar idag :)
Utan insatsen låter den av bara helvete, tror fan min KTM 690 med akrapovic system jag hade förut ligger i lä.
Får se om jag monterar dit lite arbetslysen och extraljus till veckan. Har så mycket jag vill göra på hus, gård, bil och atv så tiden räcker inte till (inte pengarna heller för den delen).
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: nederhed skrivet 10 juni 2014 kl. 17:59:30
På min gamla 500 så hade jag rjwc helsystem, trechs trimbox och ett dial-a-jet kit. Den gick ju faktiskt bättre än original. Låg faktiskt jämt med en cf 625 upp till ca 80 km. Men nu i efterhand så känns det som att det var inte riktigt värt pengarna. Men jag kan ju inte låta grejer vara ifred.  ;D
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Hanen skrivet 4 maj 2016 kl. 14:45:25
Har väl varit en del problem med DrPulley kopplingar som gått sönder och raserat motorer?
Min brors CF 500 har variatorkit (både vikter och fjäder) och originalhjul. Sen har vi tagit bort "katalysatorn" i kröken, mest för värmens skull.
Kör på Castrol Power1 4T 10W-40 olja, funkar kanon.
Går ganska bra. Inga problem att hinna med vi andra 500, 550, 850 i terräng.

Lite trådlyft här, men borrade ni ur katalysatorn eller går det att knacka ur den?
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Tripod skrivet 4 maj 2016 kl. 22:24:51
Vi både borrade och knackade sönder den. Var inga större problem att få bort.
Titel: SV: Frågor ang trim cfmoto 500 terralander
Skrivet av: Hanen skrivet 5 maj 2016 kl. 05:58:58
Vi både borrade och knackade sönder den. Var inga större problem att få bort.

Ok, tack för svar.  ()p