ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Dany skrivet 28 mars 2014 kl. 21:13:30

Titel: Vilken glykol samt hur byta - LTZ 400
Skrivet av: Dany skrivet 28 mars 2014 kl. 21:13:30
Tänkte byta kylarvätska i min LTZ men blev osäker på vilken jag ska använda. Vet ju att tidigare modeller haft problem med att den frätte sänder vissa motordelar vilket jag vill undvika. Har en 2007 så vilken glykol ska man använda?

Vore även tacksam för en guide för hur man enklast tömmer systemet samt hur man fyller på igen.

Har sökt men inte hittat de svar jag vill ha......
Titel: SV: Vilken glykol samt hur byta - LTZ 400
Skrivet av: Dany skrivet 29 mars 2014 kl. 08:16:20
Ingen  :hmmm:
Titel: SV: Vilken glykol samt hur byta - LTZ 400
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 29 mars 2014 kl. 08:59:20
Har du googlat på nätet? Vilken färg är det på den glykolen du har i grön, blå eller röd då har du nåt att utgå från vilken typ av glykol du skall ha. Att tömma systemet gör du lättast att kolla vart lägsta punkten på kylsystemet är och om det går att tömma därifrån(helst ett ställe med slangklämma) lycka till
Titel: SV: Vilken glykol samt hur byta - LTZ 400
Skrivet av: Dany skrivet 29 mars 2014 kl. 09:05:09
Den jag har nu är röd men det säger ju ingenting om vilken glykol som använts (om man läser på nätet vilket jag gjort)

Det enda jag vet är att jag ska ha en som är snäll mot alu och magnesium men jag vet inte exakt vilken man ska köra på. Nån borde väl ha bytt och vet vilken som ska användas tycker jag :)
Titel: SV: Vilken glykol samt hur byta - LTZ 400
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 29 mars 2014 kl. 09:08:44
Du har en tömskruv vid vattenpumpen.

Sen är det röd longlife glykol.
Titel: SV: Vilken glykol samt hur byta - LTZ 400
Skrivet av: Dany skrivet 29 mars 2014 kl. 09:29:53
Tack Pelle!

Är det alltså den som kallas VW TL 774 D/F?

Nån som vet om denna finns på Mekonomen eller Autoexperten?
Titel: SV: Vilken glykol samt hur byta - LTZ 400
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 29 mars 2014 kl. 10:09:36
Brukar tömma och köra några minuter med rent batterivatten.

Sen kan du hälla i vad du vill.
Titel: SV: Vilken glykol samt hur byta - LTZ 400
Skrivet av: (ಠ ›ಠ) skrivet 29 mars 2014 kl. 10:53:55
Ett förslag är att inte köpa "mack" glykol. Köp en bra glykol. Det är både bra för prestanda och för att få motorn att må bättre.

Själv kör jag inget annat än engine ice. Kört vanlig glykol i maskiner tidigare men kommer aldrig gå tillbaka. Även om det är en race maskin eller en vägmaskin.

http://www.garage24.se/cross/forbrukning/kem/glykol/47-42-30_p47-42-30 (http://www.garage24.se/cross/forbrukning/kem/glykol/47-42-30_p47-42-30)
Titel: SV: Vilken glykol samt hur byta - LTZ 400
Skrivet av: Dany skrivet 29 mars 2014 kl. 17:45:07
Hmmm......kanske är sant men för min körning så duger nog "mackglykol" fint. Har denna hemma, funkar den för både magnesium och aluminium?

(http://i62.tinypic.com/b96u1h.jpg)
(http://i60.tinypic.com/zwcj83.jpg)
Titel: SV: Vilken glykol samt hur byta - LTZ 400
Skrivet av: Dany skrivet 30 mars 2014 kl. 08:08:39
Nu har jag läst överallt om olika typer av glykol och sammanfattningsvis så verkar det som det flesta anser att "mackglykol" funkar precis lika bra som dessa racing glykoler som sägs sänka motortempen mer osv...... Alltså, helt bortkastade pengar enligt de flesta sidor man läser på. Har själv alltid kört med "vanlig" glykol i mina maskiner utan några som helst problem.

Det viktigaste är således att man får rätt typ av glykol för att undvika frätskador och dylikt. VW longlife ska tydligen funka fint så det blir nog att köra på den  ()p