ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Viktoor skrivet 18 maj 2012 kl. 22:57:10
-
Halloj!
Tänkte ifall någon kan svara va det är för fel på min Can am outlander 650 06a.
Efter vårträffen i Avesta svarar den väldigt dåligt efter tvätten på jobbet men det gick över efter 3 dagar ungefär nu idag så var jag ute en sväng sen åkte jag ner till stranden och körde ner den i vattnet och kom knappt upp för den orkade ingenting och har precis sätt dit ett snorkelkit och det rök otroligt mycket från snorkeln som är inkopplad i bakre intaget till variatorn och tillslut kom jag upp och åkte hem men den svarar skit dåligt när jag ger full gas eller lite gas.
Så frågan är ifall något håller på gå sönder eller kommit in vatten i diffen? Någon som har haft samma problem och vet vad felet är eller någon som kanske vet vad felet är?
-
läckande variator kåpa!!
-
läckande variator kåpa!!
hmm den har jag ju tagit bort och gjort rent och packningen såg nästan ny ut då det var typ 1 och en halv vecka sen..
-
inte helt ovanligt att den bakre kåpan slår sej/blir skev på 06/07or
-
försök titta noga på skarven mellan kåporna kan glipa bra på vissa
-
försök titta noga på skarven mellan kåporna kan glipa bra på vissa
okej iofs så kommer det ett lite lätt susande ljud från variatorn ibland.. frågan är då ifall man ska ta packningsilikon mellan variatorkåporna..
-
Hoj.
Vad jag har hört så på vissa maskiner kan det bli nå knas med nån sensor för transmission när man tvättar lite hårt och det gör att maskinen autmatiskt går ner i kraft för att inte ha sönder något.Men då brukar det komma felmeddelande oxå. Kan kanske va nått.
-
inre variator kåpan kan läcka mot låda/motor också,ta isär o fram med silikon tuben bara ;)
-
Du menar den kåpan som ligger imot motorn?.. Men då kör jag silikon i skarven mellan kåporna.. där packningen ligger..?
-
Enklaste sättet att kolla vart det läker är att hålla för ena snorkeln till variatorn medan du blåser i den andra. Känn efter var luften pyser ut. Bör vara helt tätt. ()p
-
ja tog loss bägge kåporna o tätade med sillikon+packning sen hade ja aldrig 1 problem efter det ;)
-
Åhh vad drygt trodde det skulle räcka med att lossa främre kåpan och täta på den vägen, eller är det jag som missuppfattar alltihop?
Du silikonade mellan kåporna där skruvarna sitter och gummipackningen?? Då borde man väll bara kunna lossa främre kåpan? eller är jag ute och cyklar? :)
-
Det är 2 kåpor inre och yttre.
Den innre tätar du mot motorn/växellådan.
-
Som Lowest skrev, dän med bägge variatorerna sen bort med inre kåpan, krävs ett spec. verktyg också för den främre variatorn har ja för mig ;)
-
Jahapp då kan man ju lika gärna riva ner maskinen och gå igenom allt
får man köra upp den till jobbet igen då :P
-
Jepp gör om gör rätt eller hur var det nu ;D
-
Man kan inte täta för mycket;)
-
Haha Jahapp inge åka detta år då blire skruva loss allt och serva smörja packningsbyten osv :P
-
Btw någon som vet ifall detta skall dras med moment och hur mycket isåfall?
-
Primärvariatorn är viktigast att dra med momentnyckel! den får inte dras för hårt. Momentet kommer jag inte ihåg, men det står nog på några ställen här på forat om man orkar leta lite:)