ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Delarium skrivet 28 december 2010 kl. 08:20:46

Titel: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: Delarium skrivet 28 december 2010 kl. 08:20:46
Håller på och tittar på en begagnad LTZ, har gått ganska långt och ca 6 år gammal.
Vad är det viktiga att titta på när det gäller LTZ'an? Vad brukar gå sönder?
Titel: SV: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: Micke Ax skrivet 28 december 2010 kl. 10:44:48
Håller på och tittar på en begagnad LTZ, har gått ganska långt och ca 6 år gammal.
Vad är det viktiga att titta på när det gäller LTZ'an? Vad brukar gå sönder?
Kolla vad en nya kolv/cylinder kostar och dra av det på priset. Byt direkt så kommer din maskin att hålla.
Har kört min sedan 08, utan problem.
Titel: SV: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: Delarium skrivet 28 december 2010 kl. 13:01:11
Håller på och tittar på en begagnad LTZ, har gått ganska långt och ca 6 år gammal.
Vad är det viktiga att titta på när det gäller LTZ'an? Vad brukar gå sönder?
Kolla vad en nya kolv/cylinder kostar och dra av det på priset. Byt direkt så kommer din maskin att hålla.
Har kört min sedan 08, utan problem.

Nu blev jag väldigt nyfiken på vad du menar. Är det troligt den rasar efter 500mil?
Titel: SV: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: Hydro skrivet 28 december 2010 kl. 13:08:57
500 mil är ju knappast långt så att byta cylinder då känns klart överdrivet.
Kolv också.

Det enda felet jag känner till på dessa är att fel glykol ibland använts och blocket har därmed korroderat sönder...
Och att någon av växlarna är lite klen, men det är väl en chans på tusen att detta skall hända då det är en slitstark maskin egentligen!
Titel: SV: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: Delarium skrivet 28 december 2010 kl. 13:17:18
500 mil är ju knappast långt så att byta cylinder då känns klart överdrivet.
Kolv också.

Det enda felet jag känner till på dessa är att fel glykol ibland använts och blocket har därmed korroderat sönder...
Och att någon av växlarna är lite klen, men det är väl en chans på tusen att detta skall hända då det är en slitstark maskin egentligen!

Glykolen kan jag väl byta när jag kommer hem, lika så olja och filter förstås. Hur är det med framvagn, styrleder och sånt där?
Titel: SV: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: Hydro skrivet 28 december 2010 kl. 13:21:08
Är den fem-sex år gammal och har kilometerräknare bör den alltså vara vägreggad... och då även besiktigad... och där kollas styrleder!
Det är en kvalitétsmaskin med vettiga prestanda, och om du inte anser dig ha råd med ett köp så låt bli att provköra.
Provkör du så lär du få svårt att låta bli köp.
 :headbang:
Titel: SV: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: Delarium skrivet 28 december 2010 kl. 13:53:38
Är den fem-sex år gammal och har kilometerräknare bör den alltså vara vägreggad... och då även besiktigad... och där kollas styrleder!
Det är en kvalitétsmaskin med vettiga prestanda, och om du inte anser dig ha råd med ett köp så låt bli att provköra.
Provkör du så lär du få svårt att låta bli köp.
 :headbang:

haha, det låter lovande. Vad bör man kolla för övrigt? hur kollar man dämpare, elektronik och sådant?
Titel: SV: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: teppas skrivet 28 december 2010 kl. 14:09:36
Är den på blocket som du funderar över?
Jag har hafft min ltz -06 nästan sen ny och jag har enbart hafft ett problem med den och det är högra motorkåpans vatten kanal som fräts sönder när man har hafft i fel kylarvätska. Och det felet är tydligen från fabrik.  Det är annars en riktigt drift säker maskin!!!
Titel: SV: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: Delarium skrivet 28 december 2010 kl. 17:09:57
Är den på blocket som du funderar över?
Jag har hafft min ltz -06 nästan sen ny och jag har enbart hafft ett problem med den och det är högra motorkåpans vatten kanal som fräts sönder när man har hafft i fel kylarvätska. Och det felet är tydligen från fabrik.  Det är annars en riktigt drift säker maskin!!!

Jag funderar förstås över allting som kan bli väldigt kostsamt att laga/reparera. Självklart kostar det pengar att äga och serva en quad, men det vore ju skönt om man kunde undvika de mest sönderkörda exemplaren.
Det där med blocket och kylarvätskan, kan man byta det själv på något sätt för att säkerställa att det inte sker på denna?
Titel: SV: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: Lowest skrivet 28 december 2010 kl. 17:24:39
Har den inte pajat efter alla år så är det ingen fara med det nu bara man slår i rätt glykol vid nästa byte.   
Titel: SV: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: Micke Ax skrivet 28 december 2010 kl. 18:52:44
Håller på och tittar på en begagnad LTZ, har gått ganska långt och ca 6 år gammal.
Vad är det viktiga att titta på när det gäller LTZ'an? Vad brukar gå sönder?
Kolla vad en nya kolv/cylinder kostar och dra av det på priset. Byt direkt så kommer din maskin att hålla.
Har kört min sedan 08, utan problem.

Nu blev jag väldigt nyfiken på vad du menar. Är det troligt den rasar efter 500mil?
Nä, men om vi säger att den gått på bana varje helg sedan -06. Känns det inte ok att byta när du får den?
Tim/KM-räknaren är inte att lita på, den går att nollställa.
Annars är det en kanonmaskin att äga. Lycka till.
Titel: SV: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: Delarium skrivet 28 december 2010 kl. 20:41:43
Håller på och tittar på en begagnad LTZ, har gått ganska långt och ca 6 år gammal.
Vad är det viktiga att titta på när det gäller LTZ'an? Vad brukar gå sönder?
Kolla vad en nya kolv/cylinder kostar och dra av det på priset. Byt direkt så kommer din maskin att hålla.
Har kört min sedan 08, utan problem.

Nu blev jag väldigt nyfiken på vad du menar. Är det troligt den rasar efter 500mil?
Nä, men om vi säger att den gått på bana varje helg sedan -06. Känns det inte ok att byta när du får den?
Tim/KM-räknaren är inte att lita på, den går att nollställa.
Annars är det en kanonmaskin att äga. Lycka till.

Hurvida den har gått på bana vet jag inte förstås. Han kan ju ljuga sig blå i ansiktet inför mig, vem vet. Men om misstanke finns att den har gått så "illa" att den är så plågad, blir det såklart en helt annan maskin. Jag har varken tid, kunskap eller lust börja byta sånna vitala grejer.
Titel: SV: köpråd beg LTZ400
Skrivet av: Hydro skrivet 28 december 2010 kl. 21:18:01
Är "framsidan" på a-armar och ram nymålat/färgfritt så KAN den ha gått på crossbana... där blästras nämligen dessa delar betydligt mer än vid normalt användande.
Är priset vettigt skulle jag dock knappast skrämmas varken av lite crossåka eller 500 mil.