Att ens göra jämförelsen är ett hån mot suzukin. Det är ju en riktig.
Härligt! då stryker jag Dinlin direkt.Det här med service nu då, hur tätt är det på den fronten på dom maskinerna?
Perfekt trådhoppas trådskaparen förstår att de svar som dykt upp är väldigt vinklade enligt extremförfattarnas tro (Gamla märken är bäst f*ck the rest) de sprider den i varje tråd som skapas och inte handlar om deras märken.Är du ute efter så mycket som möjligt för pengarna så är det en annan tro som gäller. Hoppas du förstår vadbjag menar. Lycka till med ditt köp vad det än blir. Och du kommer att bli omhändertagen oavsett vilket märke det blir.
Kalla oss vad du vill, men läs längst ner i våra signaturer så hittar du förklaringen till vår "tro". Vi har varit där. Nu är vi inte där. Det ger en viss tillfredställelse.Men självklart är ts välkommen med sina frågor oavsett vad det blir för något.
Varför tipsa om ett märke som inte finns i Sverige längre?Ber du dina polare köpa MG bil också för de är billiga nu?
Den här fajten uppstår aldrig på bilforum eller motorcykelforum. Där tar folk till sig fakta (som frågar) från folk med erfarenhet och förhoppningsvis får de hjälp.Istället för att brusa upp dig på alla som rekommenderar att TS ska köpa en riktig fyrhjuling kan du väl skriva VARFÖR han lika gärna kan köpa en Dinli.Ge honom lite information och erfarenheter, förklara varför su tycker som du gör istället för att svamla massa skit som inte leder någon vart.
Eeh okej? Så vilket icke japan märke syftade du på av Dinli och Dinli som berörs i tråden?Gällande min Ford är det den driftsäkraste bil jag någonsin ägt.Och så vitt jag vet är Focus en av väldens mest sålda bil. Men kul du nämner det
Ok tog det så hårt på dig det jag skrev Men jag kan ju skriva likadant som andra skriver om sina erfarenheter med sina gamla "top of the line"märken. (En Taiwan går inte sönder utan den kör man sönder för att man kör hårt och använder den, sedan har man råd att köpa reservdelar då dem OFTAST är billigare, en Taiwan maskin har massor av billiga ärliga hk, ja du förstår) Jag har faktiskt Skitroligt med min billiga maskin jag har åkt och åker med flera andra typer av märken på maskinerna (dyra som billiga)och vi har skitkul ihop och ingen är missnöjd med sin maskin heller. (Det som avgör hur och var vi åker är erfarenheten och maskintyp eller utrustning)Detta var ett helt härligt inlägg från en ganska så erfaren forumanvändare. (sedan 2005)
Taiwanmärken över lag.Ja nu skriver du om din erfarenhet av märket att det är så bra för att du aldrig haft problem och min erfarenhet av Ford är att jag aldrig skulle ta i en och skulle skämmas om det stod en på gården.Min erfarenhet av dinlin är väl ungefär samma som du har med din Fooooorrrrrdddd.... Usch kan knappt skriva det
Självklart går det att jämföra Dinli med Suzuki. Men dyrare märkeshoj har bättre kvalité. Men skillnaderna är inte så stora. Även en märkes hoj kan ju gå sönder.
....Hellman nu vet jag inte vad du tyckte var bra då det var en massa kritik mot din tro i mitt inlägg
Jag vet inte, men det var lite mer kött i kritiken och inte bara en dåres rop. Blir bättre läsning helt enkelt.
Har svårt att tro att detta va en Ford tillverkad efter 2006.
Äh. Jag skiter i detta nu. Köp en dinli så blir man ju jättenöjd tydligen. Jag ger upp.
"Är du ute efter så mycket som möjligt för pengarna så är det en annan tro som gäller"Är inte detta att säga att dinli är ett bättre val för dom 30k han vill spendera?
FORD = Fix Or Repair Daily Min Far kör som gårdsbil Sierra år´ 88 utan större problem. Bara rostar upp till slutet.
På ett sätt är det förlåtligt att en bil rostar bort efter 28 år i tjänst
Denkte ta lite försiktigt på denna gången o vågade inte säga :Har en FORD me
Nä, nu är jag här igen, framförallt för att diskussionen har spårat ur.Ts frågar om han ska välja maskin A eller maskin B. Då kan vi ju inte tipsa om maskin C och D. Även om de är jättefina så gäller frågan A eller B.Om ts har tänkt lägga pengar som räcker till båda sorterna kan man ju gå vidare och titta på hur lätta de är att äga.Prova t.ex. att googla fram en elritning på de båda maskinerna. Prova att kolla serviceverkstäder. Ring dem och fråga lite hur de ser på saken. Att gå på tips i denna tråden är ju totalt livsfarligt, för här verkar ju all möjlig dynga kunna spridas.Att det finns diskussionsforum och tipsvideor till förbannelse för Maskin A att hämta information ur, medan Maskin B ger massa konstiga träffar på all möjlig skit när man söker, kan ju vara en sak att väga in.Men jag säger det igen. Köp för allt i världen inte en kvalitetsmaskin som du vet det finns delar och kompetens på, satsa på den nya uppstickaren. Du sparar ju pengar!
Perfekt nu är vi igång igen (vinkelmästarna är igång)Ok så nu får man inte gå ifrån om vad tråden först handlade om för maskiner, kanske bara gäller mig som ifrågasätter men ni andra får skriva om helt andra tips på maskiner.... jajaSkriver bara, läs historiken och läs inte längre i tråden än hit, resten är helt oviktigtOver and out
Undra om TS blivit nöjd med alla konkreta svar? Känns som ni tappade honom/henne för ett antal sidor sedan
Vinkelmästarna tipsar iaf inte om sämre maskiner för samma pengar!Våga prova något annat nångång så kanske till och med du inser att finns bra maskiner.
eftersom den här tråden nu har spårat ur totalt och blivit en pajkastartråd så tänkte jag på en sak, om man har 30 tusen att lägga på en maskin så vilket skick får man en märksmaskin?ltz finns det för tillfället en som ligger ute för 30 eller mindre medans det finns ett gäng med tex dinli inom den budgeten.En tanke från en ej insatt
Du får en i bra skick.Men varför finns det så få LTZ ute och många Dinli? Också en tanke.
Är på jakt efter en allround hjuling och har satt blicken på dessa två maskiner, just pga det låga priset och den långa (vad jag fattat) serviceintervallen.De har likvärdiga serviceintervaller på 200-300 mil beroende på körningJag har sökt runt forumet men inte rikigt hittat alla svar jag velat ha.Vad saknar du exakt?Detta kommer bli min första fyrhjuling så alla tips om "köpesbesiktning" välkomnas varmt.Har ni andra förslag på passande maskiner så får ni gärna tipsa om dom och skriv gärna varför den modellen skulle passa bättre.Vill helsr inte lägga mer än 30.000:-Skulle rekommendera LTZ / Raptor 350 i denna prisklass. Inga större brister utan lyssna efter missljud och känn efter glapp.Hur står sig dessa mot varandra rent ekonomiskt och körmässigt?Dinli har värdelösa dämpare, och av forum och egen erfarenhet ofta dyra brister så som ventilras och allvarliga glapp redan efter 100 mil.Suzuki har kanske dyrare reservdelar i Sverige. Men hanterar du Ebay kostar de en bråkdel. Utbudet är enormt på både reservdelar och eftermarknad vilket Dinli mer eller mindre saknar helt. Allvarliga fel på LTZ är mycket sällsynt. Motorn är samma som Suzuki DR-400z som är en enduromaskin och således mycket kunskap och beg reservdelar om behov finns. Hur lång är serviceintervallerna egentligen? (Har sett lite olika svar i olika trådar)Se svar tidigare. Beror på körning.Maskinen ska mest användas på asfalt ungefär 20 mil/vecka, men självklart kunna busa till det på någon skogsväg ibland. Så vägreggad är det största kravet.Detta ställer alltså krav på hög driftsäkerhet? Hoppas jag inte är för omständig Ser fram emot era svar! Jag fyller garanterat på med mer frågor Fler frågor kom det ju inte, däremot ett svar att du inte ville ha vår hjälp?Tusen tack på förhand!Tack för vi fick skit tillbaka när vi försöker hjälpa till!
Slutsatsen jag drar här är att aldrig mer ställa två maskiner mot varandra i en fråga, nästa gång skiter jag fullständigt i att be om kunnigas råd och synpunkter, jag skaffar helt enkelt mina egna.
..som höjer Dinli upp i skyarna har OFTAST bara erfarenheter om eran Dinli.
Fast johannes har ju haft sukka innan. Och de var skit. Jag byter gärna min raptor mot en access. Den är ju bara en uppskalad barnfyrhjuling. Nä, vore fräckt att komma upp i e-atv- och access-skiktet.
Onlyhenke.Vart vill du komma?Att du är duktig och vi med erfarenhet ska vara tysta?Du har ju inte sagt ett positivt ord om LTZ?Du är precis likadan som oss märkesförespråkare förutom att du står på budgetmarkets sida.
Fick inte du byta motor på din dinli?
hej alla access ägare. är ny här .köpte mej en access 450sp har läst om dom här och fått uppfattningen överlag när jag läst om dom att ägarna är nöjda.hursom helst så slog jag till på en i helgen har aldrig kört quad maskin för enbart provat skogs fyrhjuling innan 2-3gg någera min. så jag har ingen erfarehet alls. hojen jag köpte har gått under 100mil precis enligt mätaren.men nu undrar jag lite över några grejer.1. hastighetsmätaren verkar glappa hela mätaren slocknar och blinkar lite beroende på hur man gasar till eller så bara glappar det hursomhelstvad trort ni kan vara fele? har kollat kontakter m.m och batteri poler2. upptäcker nu efter riktigt provkörning att maskinen spårar nåt hejdlöst?knappt körbar från 50kmh typ. den är riktigt jobbig . kan ju inte vara såhär ??såg att framdäcken knappt ar nån luft i sej . man kan trycka med lätthet in däcken mot fälgen bägge fram är exakt likadana? 3. maskinen har borttagna strypningar böjen blir glödhet och är röd gul nästan allstå på iktigt glöder. undrar om den går för snålt eller nåt. vad skall jag göra här? störrre munstycke i förgasaren eller ? mvh Johannesär MKT tacksam för hjälp
den maskinen jag hade mest problem med var en suzuki dr 350 95 a där rasa sista växeln? men detta var 15-17årsen
Det är bra nu Henke.Dina inlägg tyder bara på att du inte läser mina inlägg innan du svarar. Jag skriver sällan negativt om Dinli men när ett döende märke ställs mot ett världsledande så blir ju svaret som man förmodar.Tycker du kommit fram med din poäng.Du är nöjd med Dinli.Njut av livet medans vi sitter här.
har faktiskt läst att även ltz 450 har vissa växelådsras har allt sneglat på suzuki innan jag köpte accsess. men jag körde suzuki enduro offroad så var dom kända för veka låder. inget jag vill riskera om det nu även händer med ltz?
Hur du än vrider och vänder på det så stämmer mitt första inlägg i denna tråden:
Har du läst vad jag skrev?Och det var verkligen ingen köttig kommentar som du tycker vi ska göra. Det är en gammal vanlig spydig kommentar som inte ger den som är intresserad ett smack.Gör ett försök till varför jag ska köpa en då.
Att jag går hårt på Johannes är för han klart o tydligt skrev han inte har egen erfarenhet av LTR / LTZ.Inte heller Dinli. Så varför ens börja skriva i denna tråd om man inte vill tjafsa?Ett sånt här inlägg är vatten värt.Jag har hört av någon som skrivit och hört av någon.JAG skriver av egna och nära vänners erfarenhet.Och om jag nu har läst något är jag mycket kritisk utan källfakta.Som i de flesta fall gällande kinesmärken.T.ex Access största säljargument."Stora framgångar i tävlingssammanhang"CF moto"Med can-am känsla" och rimligt prissatta.Ni brinner för att försvara era märken.Och er taktik är att hoppa på oss med personliga angrepp. Vi brinner för att bevara ryktet om fyrhjulingar som inte är rullande dödsfällor eller faller i bitar (nej jag syftar faktiskt inte på dinli eller access nu) förstå skillnaden!
Jag tycker inte du ska köpa en suzuki. Det vore en skam för märket.
Är detta en mogen kommentar?
Jag fick precis reda på att en polare äger en ltz 400, bär snart iväg för att klämma och känna lite. Riktigt förväntansfull och känns spännande
Jag funderar på hur många sådana här trådar vi kanske besparat forumet:http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=51278
Hellman ett sånt fel kan väl bli på en dyrare maskin med även om risken kan vara mindre Men visst är det skillnad på en maskin som kostar det dubbla men det betyder inte att den är dubbelt så bra.Så håll det konstruktivt istället för skitkastningen som var
Kom igen nu, bli inte så tysta nu och blyga, skriv vad ni känner.Speciellt ni som tycker så ofta i trådarna, är väldigt fåordiga.Ni vet väl att tiger man så håller man med, eller rädd/feg eller kanske blyg.Nu har denna tråd spårat ur men en mer eller mindre spelar nog inte så stor roll i detta urspårade forum.
Intressanta vinklingar och tolkningar iaf. Läs inläggen annars funkar det inte. Suzukin är ett bättre val än dinlin men det kan vara kul att upplysa ts om att det finns andra märken som kanske passar bättre till vardagskörning. Tex tankmätare låsbart tanklock större m.m
Kul att du återkom med en summering Gick själv till raptor (eller först Renegade) efter 1200 mil på en LTZ.Börja med den och lär dig köra.Du skulle ju pendla en del. Då kanske LTZan blir lite trött över 70. Men värdetappet är typ inget om du håller den i bra skick.
Nu är ju allt relativt men jag tycker inte LTZ:an är speciellt trött efter 70. Var ute idag och körde lite asfalt och tycker den går hur bra som helst mellan 70-105 km/h trots att jag har 15 / 38 drevning. Efter 105 och uppåt då går det dock lite segare
Sådär ja! fick chansen och prova både suzukin och dinlin idag Efter att ha kört båda så känner jag mig ännu säkrare på mitt val.Dinlin satt jag faktiskt lite bättre på, men det var tyvärr det enda.Vet inte hur jag ska förklara det men den kändes väldigt "sladdrig" jämför med suzukin.Suzukin var allt jag förväntat mig och mer därtill, lugn och skön men riktigt rapp om man ville. Kändes verkligen att det var vad jag sökte Fick även prova en raptor 700 som var smått trimmad, och faaan att man inte kan dra ut på budgeten, vilken best ;P
Detta kallas trolling och utförs utav så kallade troll.Dvs medvetet triggar till tjafs, slänger ut krokar och låter de glida tills nån hugger.Och minsann, det funkade!Tråden är ju över tio sidor och till stor del fylld med rena sakfel, korkade argument och ihopblandningar som säger mer om skribenten än sakerna som sådana.Varför det blandas in crossmaskiner tex LTR eller nån "LTZ 450" förstår jag inte, men som sagt.....Argument som oljemängd eller att hög maskinvikt är lika med hållbarhet är så dumt så dumt så dumt att jag i slutet av mitt inlägg skall göra en liknelse.Och det är detta som är största orsaken till att många, jag inkluderad, är tysta... för nivån är bajs.Men ditt trollande funkade, jag svarade!...och vill mest ha sagt att Suzukis quads ibland har lite vekare lådor ja, än tex Yamaha och/eller Honda mfl, men det är inga jättedyra grejer att fixa.De har sällan problem med kamkedjerassel eller andra saker som kan orsaka och orsakar motorras... de har även ett väl fungerande reservdelsnät med snabba leveranser dessutom.Men framför allt är detta egentligen två helt olika maskiner och jag säger därför precis som jag brukar, provkör.Suzukin är liten och smidig, lätt och lekfull, hopp- och stegringsvänlig och populär.Det sistnämnda är en nackdel vid köp då begpriserna är samma nu som för tre år sen när jag sålde nån......men en fördel vid försäljning då man säkerligen inte kommer tappa många kronor.Dinlin är mer "fullvuxen" och större rent fysiskt, den är klart tyngre och inget man drar ut i skogen eller på så... kör man fast orkar man inte flytta den.Skall man pendla asfalt eller sladda grusväg så funkar den prima till detta.Men allt är individuellt, så som sagt... provkör!...och då kommer vi in på min korkade liknelse... och jag brukar jämföra med skor.För VEM köper skor utan att prova??Och vem skulle enbart gå på förmodad livslängd vid skoköp...?Då skulle ju tunga och gedigna skor med MASSA sula vara jättebäst, alltid... de håller ju jättejättelänge...(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..) Nä, prova och fundera om det passar dig och din körning.
Och detta med klena växellådor är ganska bra om det tas upp om det nu pratas om Suzuki exakta modeller som gäller m.m det verkar ni kunna bättre.
Noll erfarenhet ja. Men har erfarenhet av deras klena låder inom offroad hojar. Och har läst i förbi farten att problemet kan även finns i nån modell av Suzukis quadar . Tycker det är rätt viktigt att det tas upp iaf om man står inför köp. Men nu har ni förklarat att det inte gäller denna modell. Då är det ju inga problem Sen ville jag bara upplysa ts om att det finns även andra maskiner som har bra std utrustning och funkar på så vis väldigt bra för mer normal körning på väg. Där större tank. Låsbart mc tanklock samt tankmätare . Större. M.m
Ja om inte problemet även funnits i dagens quadar
Ja vem bryr sej om sånt. Jämnför accessen s tanklock med Suzuki n.vill man köra mer på väg m.m så kan man uppskatta högre detalj finish samt längre räckvidd plus tankmätare .
Jag har inte valt mellan en Suzuki och access. Utan mellan access smc och dinli. Men det handlar inte om det i denna tråd
Finns det inte någon bensinmack där du bor?Jämföra tanklock, finish? Men snälla.
Varför skriver du här då?Access är inte ens i TS prisklass?Och varken Dinli eller LTZ har du erfarenhet av?
Finns bensinmackar överallt som tur är det behövs. Hade inte velat bo i Norrland eller npt annat place med långt mellan mackarna. Kan vara uppskattade detaljer när man inte kör på cross banan
för att uppmärksamma ts att det finns andra märken än dessa 2 som nämns . Vad är det som är så svårt?
Dany: Hoppas din maskin fortfarande är tillsalu eller finns kvar när det är dags för mig att handla ;P
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️