ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 23 december 2009 kl. 13:42:47
-
Jag har nu testat att ploga lite med maskinen. Blir ju en del hissande med winschen, så batteriet ville inte hålla sig igång så väldigt länge.
Jag laddade upp det fullt igår, och sen körde en sväng utan att winscha något alls. Endast halvljus och ett par starter under ca 1 mil.
Men nu vill laddningslampan lysa upp till halvgas ungefär om man har lyset påslaget. Vid endast parkeringsljus så slocknar den tidigare.
Mätte volten på batteriet, vid tomgång så låg den på 11.75v och gasade man upp den lite mer så kom den precis över 12v.
Nu vet jag inte riktigt i vilken ände man ska börja, har även läst i nån gammal tråd att tändningslåset ställde till det så den laddade sämre.
Och en annan sak, sitter det någon belysning i hastighetsmätaren?
Man har ju en liten fantasi om att sätta på extraljus också, så man vill ju få ordning på laddningen.
-
Tror nog att du får vara beredd på att ladda ofta om du använder vinschen mycket. Jag köpte ett nytt "bra" batteri istället för originalskruttet som satt i och knapp gick att ladda. Har inte plogat men vinschat träd å så och jag har bara laddat batteriet 2 ggr sen hösten -07... helt otroligt att det funkar än om jag tänker på hur jag skött det... Jag har dock inte på nått annat ljus än "varselljusen".
-
Vad köpte du för batteri då?
Dyrt?
-
Skulle man kunna hänga på ett seriekopplat fritidsbatteri när man plogar? Eller blir det något knas med elsystemet då?
Funderar på om man skulle kunna göra ett snabbfäste för batteri som man kan sätta dit när man ska ploga, eller kanske köra ved.
Man kan ju även koppla winschen direkt på extrabatteriet, men det blir ju lite omständigare direkt.
-
Skulle man kunna hänga på ett seriekopplat fritidsbatteri när man plogar? Eller blir det något knas med elsystemet då?
Funderar på om man skulle kunna göra ett snabbfäste för batteri som man kan sätta dit när man ska ploga, eller kanske köra ved.
Man kan ju även koppla winschen direkt på extrabatteriet, men det blir ju lite omständigare direkt.
Det går bra förutsatt att du har samma spänning på batteriet (12V). Och du bör ladda batterierna så ofta du kan. Då kanske det är enklare att köpa en bra laddare och montera en snabbkontakt för att enkelt kunna underhållsladda varje gång du kört. Jag har sett att man får med sådana kontakter om man köper tex en ctek-laddare.
-
kolla laddningen för de ska va över 12 volt på tomgång
-
Jag tyckte ju också att det var dåligt med 12v, men hur ska jag göra?
-
Den ska ligga på helst 14v med lite lite gas!
-
Om jag bara har 12v är det då fel på laddningen eller batteriet?
Ska försöka kolla över kablar och sånt, och mäta igen.
-
Om jag bara har 12v är det då fel på laddningen eller batteriet?
Ska försöka kolla över kablar och sånt, och mäta igen.
då är det laddningen om du inte kommer upp till 14. men då ska inget ljuse va på!
är ljuset på så ka del ligga runt 13,5
-
Ingen som kan tipsa om nåt superbatteri som ryms under dynan som är tokenkelt att ladda fast svårt att ladda ur, om än det kostar en slant, börjar vara less, man borde ju få med en skarvsladd som e så lång att laddarn alltid kan vara ikopplad!!
-
Det ska ligga mellan 13.8 till 14.2 om det laddar som det ska.
-
minn svarta dosa vid vänster bak va trasig så den ladda inte bytte den nu går den va en 520
-
Ingen som kan tipsa om nåt superbatteri som ryms under dynan som är tokenkelt att ladda fast svårt att ladda ur, om än det kostar en slant, börjar vara less, man borde ju få med en skarvsladd som e så lång att laddarn alltid kan vara ikopplad!!
Jag kan utan problem ploga och vincha ett par timmar om jag bara kör med varsel ljusen, vet inte hur länge det pallar med ljuset på. Men det första jag gjorde med inrådan från skoterfolket, var att köpa en batteriladdare CTEK ZAFIR 45. Den laddaren laddar inte bara fullt utan det går att ha den på dygnet runt utan problem. Den sköter allt helt automatiskt och ska vara en av dom bästa laddarna som går att få tag på, batteriet blir fullare med den här laddaren än min vanliga laddare. Beror säkert på att den laddar på ett annat sätt och sedan går över till trickel laddning. Det följer med en snabbkontakt som du monterar på batteriet på hjulingen, sen tar det bara ett par sekunder att ansluta varje gång du behöver ladda.
/Blizzter
-
om du skall sätta dit ett till batteri så se för guds skull till att PARALLELL koppla det. Annars får du 24v in i maskinen och då kommer det garanterat att lukta bränt.
Jag körde med dubbla batterier ett tag men har nu kopplat ur det lilla och bara kör med ett fritidsbatteri på typ 100 Ah. Jag har bygget ett ryggstöd på min med lådor. och i en av lådorna har jag mitt batteri. Att få plats med något mirakel batteri under sitsen tror jag blir svårt.
-
Det finns ingen risk att man jobbar slut på generatorn med ett för stort batteri?
-
Skulle generatorn få jobba "hårdare" med ett stort batteri?
Och vad i generatorn är det som skulle "jobba slut"?
Det sitter inga kol i denna generator utan det är permanent magneter som snurrar runt fasta spolar.
Så det är inga kol som slits.
Måste erkänna att jag inte är helt säker på detta men jag TROR inte att generatorn skulle ta mer stryk av ett stort batteri. För som jag ser det så kommer ett stort batteri ge jämnare laddning eftersom det har större "buffert". Det laddar inte ur lika fort som ett litet och då behöver det inte ladda lite "hårt/mycket" under korta tider utan lite "lugnare" under längre tid. Men som sagt jag kan ha fel men det är så jag har tänkt.
-
Det enda jag kan säga med säkerhet är att jag knappt begriper något alls när det kommer till el...
Men jag ska nog investera i ett nytt batteri sen, och kanske göra så man kan hänga på ett större batteri också. Utan dragstart känns det farligt tycker jag, man vill ju inte bli stående ute nånstans.
-
Men det är ju känt att Linhaien laddar ganska dåligt. :knupple:
-
Står med en allroad 300 på lyften o väntar på ny generator.Laddade över 14 på tomgång utan lyset på.Men så fort man slår på lyset laddar den inte mer än 12,5 o sjunker stadigt med en tiondel varannan sekund.Regulatorn var ok,så nu chansar jag på att byta generator.Känns dock som ett longshot.Får se hur d går.Nytt batteri o tändningslåset verkar ok. mvh//hades
-
Har du bytt generatorn? Hunnit mäta?
Är det ett stort projekt att byta den?
-
Hade samma problem med min när jag köpte den, mätte upp den på tomgång, låg strax under 12 volt. plockade då av sidokåpan och motståndsmätte spolarna var för sig, enligt instrumentet var det inga fel men jag bytte spolar iaf och nu laddar den som den ska, har plogat hela vintern med orginal batteriet och har inte behövt ladda en enda gång. Lita alltså inte på mätinstrumentet. hoppas det löser sig
-
Får delarna idag,Meddelar hur det blev när d e klart. mvh//hades
-
Nu e den klar.Laddar inte så mycket mer än innan.Men den laddar lika bra med tändningen i båda lägena nu,det gjorde den inte innan.
-
nu ladar inte min igen kan de va regulatorn igen
-
Om du har haft problem ed den så kolla den igen då.