ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: Beta skrivet 4 januari 2010 kl. 09:26:13

Titel: Körställning?
Skrivet av: Beta skrivet 4 januari 2010 kl. 09:26:13
Hur sitter ni då ni kör? (tänker mest på körning med quad på bana nu)
I grova drag så ser jag att det finns 2 olika sätt att sitta,
nr 1 är att man sitter ganska långt fram, så smalbenet lutar lite framåt och röven är placerad ganska precis ovanför fotpinnarna.

nr 2 så sitter man som längre bak så att själva smalbenet är nästan i 90 graders vinkel mot låret och röven placerad en bit bakom fotpinnarna.

Då man ser på filmer så verkar de flesta köra som i exempel nr 2, och jag ser ju fördelarna med det. Är väl kanske så man ska köra också? Men jag kör enligt exempel 1, jag försöker dock att sitta ganska långt bak för att få mer bakvikt och det går väl ok (även om jag tycker att det är skönare att sitta långt fram) tills första kruvan då jag flyttar fram för att kunna burka, sedan så är det bort glömt, och jag sitter "längst fram" igen.

Vet inte om det bara är jag som gör så eller om det är olika beroende på hur lång man är. Men skulle vilja höra hur ni andra gör.

Hoppas ni förstod hur jag menade med mina exempel, hade tänkt rita en liten bild i paint men det hade nog bara blivit ännu mer rörigt  ::)
Titel: SV: Körställning?
Skrivet av: Karlssson skrivet 4 januari 2010 kl. 09:32:41
Hur sitter ni då ni kör? (tänker mest på körning med quad på bana nu)
I grova drag så ser jag att det finns 2 olika sätt att sitta,
nr 1 är att man sitter ganska långt fram, så smalbenet lutar lite framåt och röven är placerad ganska precis ovanför fotpinnarna.

nr 2 så sitter man som längre bak så att själva smalbenet är nästan i 90 graders vinkel mot låret och röven placerad en bit bakom fotpinnarna.

Då man ser på filmer så verkar de flesta köra som i exempel nr 2, och jag ser ju fördelarna med det. Är väl kanske så man ska köra också? Men jag kör enligt exempel 1, jag försöker dock att sitta ganska långt bak för att få mer bakvikt och det går väl ok (även om jag tycker att det är skönare att sitta långt fram) tills första kruvan då jag flyttar fram för att kunna burka, sedan så är det bort glömt, och jag sitter "längst fram" igen.

Vet inte om det bara är jag som gör så eller om det är olika beroende på hur lång man är. Men skulle vilja höra hur ni andra gör.

Hoppas ni förstod hur jag menade med mina exempel, hade tänkt rita en liten bild i paint men det hade nog bara blivit ännu mer rörigt  ::)
   
jag föredrar att sita långt fram,i (allafall i kurvor ()p
Titel: SV: Körställning?
Skrivet av: Devil skrivet 4 januari 2010 kl. 10:09:20
Haha, kul att någon gjort samma iaktagelse som ja själv...  :lol:
Kör enligt exempel #1 ...  ()p
Titel: SV: Körställning?
Skrivet av: SkoGsvilden_ skrivet 4 januari 2010 kl. 12:27:31
Ja först från grinden och till första kurvan så hänger man så långt bak som går för att armarna inte ska gå av,
Sen beror det ju på hur snäv kurvan är och så om man ska runt så gott som 90 grader är man ju så långt fram som möjligt för att lättare få runt baken.
Är det en lång kurva nästan rak så är man ju nästan nr. 2 men burkar så mycket som möjligt.
Så jag använder hela sätet och inte bara en del, jag har ju ändå betalat för hela quaden!  ;D

Men sen äre ju som ni säger att man glömmer bort ibland och blir trött och man gör det inte riktigt så mycket som man borde..  ()p
Titel: SV: Körställning?
Skrivet av: ennon23 skrivet 4 januari 2010 kl. 12:41:52
Skulle vilja säga att en kombination av 1 och 2 är det bästa.
Ett tips är att skaffa styrhöjare som går att justera tex. http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&cPath=100_102&products_id=4272 (http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&cPath=100_102&products_id=4272)
Med en sådan styrhöjare kan man anpassa "arbetsområdet" för kunna arbeta så smidigt som möjligt fram och bakåt samt åt sidorna.
Rör kanske till det lite extra mycket :hmmm:
Det jag menar är att sadel-längden är ditt arbetsområde och desto lättare man kan utnyttja hela desto bättre kontroll får man.
Sen beror dessa faktorer också på hur lång eller kort man är.

Fan vad svårt att förklara :hmmm: ;D
Titel: SV: Körställning?
Skrivet av: Beta skrivet 4 januari 2010 kl. 17:57:49
Skönt att det finns fler som verkar köra som jag iallafall :) trodde att ett tag att jag var ensam om att köra på det där viset, då kanske jag inte har så kass körställning ändå  :headbang:
Titel: SV: Körställning?
Skrivet av: TAZ™ skrivet 25 januari 2010 kl. 22:47:59
anntar man sitter långt bak i accselerationer, för att sedan flytta fram och åt sidan för att burka igenom kurvan för att när man närmar sig slutet av svängen gå bak igen för att få så mycket vikt på bakhjulen så möjligt, och så håller man på!

har fått lära mig något om att man ska ha höga armbågar så man är i "attack" ställning igenom kurvorna, såg detta i någon tips o tricks film och har testat lite och de verkar faktiskt vara ganska vettigt, dock jobbigt :hmmm:

har undrat en sak om styrhöjare, jag körde med ganska högt styre förr, men ju mer jag kör destu lägre har jag haft styret...och om man kollar profs och duktiga åkare så ser man aldrig någon med en "styrhöjare" utan max en ett par cm längre styrstång, så är verkligen en styrhöjare bra för banan och tävling? för vanlig åkning på gata, grusgropar lite bana mm kan jag se en stor för del med styrhöjaren då man kan sitta bekvämre, men för banan är den verkligen bra då?
Titel: SV: Körställning?
Skrivet av: Beta skrivet 25 januari 2010 kl. 23:06:06
har fått lära mig något om att man ska ha höga armbågar så man är i "attack" ställning igenom kurvorna, såg detta i någon tips o tricks film och har testat lite och de verkar faktiskt vara ganska vettigt, dock jobbigt :hmmm:
Jag har fått för mig att man skulle hålla armbågarna högt för att det skulle vara mindre jobbigt, främst att man skulle spara på orken i underarmarna och ta emot stöttarna eller hur jag nu ska formulera det, med bröstmusklerna istället. Men det var iofs en 2-hjlingsåkare som sa det till mig men det borde vara ganska lika. Men det kanske är som du säger det låter ju också ganska logiskt.
Titel: SV: Körställning?
Skrivet av: Karlssson skrivet 26 januari 2010 kl. 08:04:06
anntar man sitter långt bak i accselerationer, för att sedan flytta fram och åt sidan för att burka igenom kurvan för att när man närmar sig slutet av svängen gå bak igen för att få så mycket vikt på bakhjulen så möjligt, och så håller man på!

har fått lära mig något om att man ska ha höga armbågar så man är i "attack" ställning igenom kurvorna, såg detta i någon tips o tricks film och har testat lite och de verkar faktiskt vara ganska vettigt, dock jobbigt :hmmm:

har undrat en sak om styrhöjare, jag körde med ganska högt styre förr, men ju mer jag kör destu lägre har jag haft styret...och om man kollar profs och duktiga åkare så ser man aldrig någon med en "styrhöjare" utan max en ett par cm längre styrstång, så är verkligen en styrhöjare bra för banan och tävling? för vanlig åkning på gata, grusgropar lite bana mm kan jag se en stor för del med styrhöjaren då man kan sitta bekvämre, men för banan är den verkligen bra då?
jag tror mest bara att man ska styrhöjare för att det ska va "fränt" iaf i skoter vet jag att det är knattar som kör med styrhöjare å de ser ju verkligen inte bekvämt ut... :hmmm:
Titel: SV: Körställning?
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 26 januari 2010 kl. 08:32:23
Kul med diskusion ang styhöjare, 

Jag har styrhöjare på större delen av mina hojar men största anledningen för mej är för att inte behöva böja ryggen så mycket när man står upp om ni förstår hur jag menar, sedan finns det ju grader av hur högt man skall höja, jag kör inte men mer än 2" höjning. Man vill ju inte ha Chopper stuket när man sitter ner .......

Med styrhöjning får man oxå lite mer känsla att sitta i hojen isf på hojen.
Jag gillar no både och beroende på var jag skall köra, på isbana tex skulle jag nog föredra lågt styre för både tyngdpunkt och känsla, medan crossbanan mitt e mellan, långsamma leder där man står mycke lite högre.
Jag tror att man skall testa sig fram till det som passar var och en bäst, precis som TAZ, tror det beror massor på körstil och var man åker.

Det finns säker även de som monterar styrhöjare utan att egentligen vet varför, men om dom känner sig nöjda med det så, ok för mej.

Rock on  :headbang:

Mvh

Titel: SV: Körställning?
Skrivet av: Yffan skrivet 26 januari 2010 kl. 09:23:56
jag måste ju säga att jag inte ångrar mig ett dugg sen jag köpte min styrhöjjare, undrar bara varför jag inte gjort det tidigare, har även det på skotern, och det är inte bara en grej som gör ett snyggt utseende, utan även sparar in på ryggont osv :)
Titel: SV: Körställning?
Skrivet av: TAZ™ skrivet 26 januari 2010 kl. 13:35:35
jaa man brukar ju knappst föredra en kör ställning som tar på krafterna ??? när jag gjort de har de kännts som att jag måste koncentrera mig för mycket på att hålla armbågarna rätt att de blir jobbigt...villket innebär att jag troligen gör fel ;D

Citera
jag måste ju säga att jag inte ångrar mig ett dugg sen jag köpte min styrhöjjare, undrar bara varför jag inte gjort det tidigare, har även det på skotern, och det är inte bara en grej som gör ett snyggt utseende, utan även sparar in på ryggont osv

jo så kännde jag oxå när jag började köra med styrhöjare, (vet att du inte kört med höjare så länge) men varje gång jag böjt en styrstång (villket man lätt gör med styrhöjare) så har jag alltid flyttat styret lägre och lägre och tyckt de blivit bekvämare, men fram förallt mycket lättare och mindre jobbigt att köra i kurvor :)