ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Guidetavlan - så gör man! => Ämnet startat av: Grobari skrivet 26 januari 2012 kl. 13:13:16

Titel: Någon som är expert på inställning av dämpare på Renegade -10 ?!?! :)
Skrivet av: Grobari skrivet 26 januari 2012 kl. 13:13:16
Tja! Behöver ställa om mina dämpare på min Renegade så den blir optimal för skogskörning och lerkörning.

Tog bort krängningshämmaren för ett tag sedan och efter det slog jag igenom på högra sidan så lampan + plast blev sopor! Har försökt ställa in dom själv, men tycker det inte blir helt bra.


Någon som vet hur man ska ställa in dom? :)


Tacksam för svar  ':)
Titel: SV: Någon som är expert på inställning av dämpare på Renegade -10 ?!?! :)
Skrivet av: yello skrivet 26 januari 2012 kl. 15:08:02
Om något proffs yttrar sig  ;),
så får ni även gärna meddela hur dom skall vara inställda för asfalt, och kombinationen mellan asfalt o skog  O0
Titel: SV: Någon som är expert på inställning av dämpare på Renegade -10 ?!?! :)
Skrivet av: DuktDanne skrivet 26 januari 2012 kl. 17:33:35
Hejsan! Jag har slitit bort krängningshämmaren jag också. Lågfartsjusteringen har jag på mjukaste. Och jag har inte rört högfartsjusteringen. Jag blev kanonnöjd, följsam som tusan i upp till fullt på lågväxeln. Men känns bra på asfalt på högen. Att den lyfter innerhjulet när man svänger kraftigt är en biverkning från utebliven krängningshämmare. Men det skiter jag i ;) för det är i skithålen o tuviga myrar som det ska fungera optimalt tycker jag...
Titel: SV: Någon som är expert på inställning av dämpare på Renegade -10 ?!?! :)
Skrivet av: Grönis skrivet 25 februari 2012 kl. 21:13:14
tyvär kan du inte få otimalt för bägge, utan du måste fundera på hur du kör.

När jag ställer in en dämpare så gör jag följande.

1. Hitta rätt förspänning på fjädrarna, och det betyder att man ska hitta ett läge som pallar med din vikt. Och det här e inget man gör på 10 minunter utan det här får man testa sej fram, bäst är det att man släpper så mycket man vågar sen spänner på dom tills man hittar ett läge som funkar.

2. Sen kan du ju börja pilla på lågfartsinställningen, samma sak där ut och kör och försök hitta ett läge som passar dej bäst.

3. Ja sen samma sak med högfartsinställningen åsså, det gäller att hitta nått som funkar för allt.

Många gör misstaget att man skruvar lite här och där så blir det skit av alltihopa. När jag ställer in mina dämpare/fjädrar så brukar jag ta en hel dag på mej minst och väkligen köra och testa när jag ändrat nått.

Grejjen med det här är ju att du ska få en optimal fjädrig för just DIN vikt och inge annat!