ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: atv skrivet 18 april 2005 kl. 17:48:06

Titel: Åka bakhjul
Skrivet av: atv skrivet 18 april 2005 kl. 17:48:06
Någon som har något bra kenp för hur man gör för att åka på bakhjulen. jag har en 4 hjulsdriven arbets atv
Titel: kenta
Skrivet av: kenta skrivet 18 april 2005 kl. 18:55:35
knep o knep, har du en maskin med lite "pulver" i ,ja då är det bara att gasa så ska du få se att framhjulen lättar
Titel: Åka bakhjul
Skrivet av: Anonymous skrivet 18 april 2005 kl. 19:38:53
Vad är de för ATV? Går de att köra 2wd eller är de konstant 4wd....isf tror jag nog de blir svårt att få upp den. Men prova att ställa dig på "pakethållarn" bak och gunga till när den börjar dra, så kanske framhjulen blir "airborn" om du har flyt!! :D
Titel: Åka bakhjul
Skrivet av: atv skrivet 18 april 2005 kl. 20:50:45
Köp en Polaris 800, Kawa 750, suzuki 700 så har du löst problemen.

Mvh Mattis
Titel: kenta
Skrivet av: kenta skrivet 18 april 2005 kl. 21:20:54
Det var precis vad jag tänkte, har ingen bet 2/4-drift,finns det tillräckligt med kusar så kan man slå runt om man vill
Titel: Åka bakhjul
Skrivet av: Gustaf skrivet 18 april 2005 kl. 21:36:47
Hur är det själv med slangandet Kenta, -drar du upp den inför damerna vid busshållplatsen? :lol:
Titel: Åka bakhjul
Skrivet av: Veyron skrivet 18 april 2005 kl. 22:25:38
att ställa sig på pakethållaren ger alltid bra lyft
Titel: kenta
Skrivet av: kenta skrivet 18 april 2005 kl. 22:26:30
stjälvklart att jag gör det, ( i mina drömmar alltså) ha,ha,ha

nädu, den får man inte upp på nåt bakhjul där inte
Titel: kenta
Skrivet av: kenta skrivet 18 april 2005 kl. 22:30:53
Traktorns framhjul o även bakhjulen brukar lätta ibland,så jag får nöja
mig med det
Titel: åka akhjul
Skrivet av: atv skrivet 19 april 2005 kl. 14:44:26
Det är konstant fyrhjulsdrift, men varför blir det svårare då?
Titel: Re: åka akhjul
Skrivet av: roadkill skrivet 19 april 2005 kl. 15:30:27
Citat från: "atv"
Det är konstant fyrhjulsdrift, men varför blir det svårare då?


Fyrhjulsdriften kostar mycke effekt...effekt som förmodligen behövs för
att kunna få den att slanga...desutom är arbetsatv´s tämligen tunga...

Prova i en ordentlig uppförsbacke med bra underlag..ställ dig på knä lr på en fot så långt bak som möjligt samt gunga lite med gasen...ryck till i styret å punga fullt (kanske t o m med ev lågväxel i) kan gå....

Lycka till // roadkill
Titel: Åka bakhjul
Skrivet av: Betongbonde skrivet 19 april 2005 kl. 15:40:22
Sätt tanten eller morsan längst bak (använd silvertejp om nödvändigt) och
och tryck fullt  :) Skämt åsido, det är inte lätt med tunga maskiner även om det är gott om cc. Lycka till!!
Titel: Åka bakhjul
Skrivet av: Benny skrivet 21 april 2005 kl. 20:20:48
Har  e sketa svårt nöjjer mig me att stegra me moppen eller nåt annat typ gräsklipare
 :D  :D
Titel: kenta
Skrivet av: kenta skrivet 23 april 2005 kl. 15:45:13
Åkte på bakhjulen idag i ältagropen,åk dit om ni inte får upp framhjulen
Titel: Åka bakhjul
Skrivet av: LedThumb skrivet 27 juni 2005 kl. 11:42:51
Liten info... Lägg märke till att Honda FourTrax 300EX är i princip en Adly 300 fast Adlyn har lite mer kraft...

Detta är saxat ur Dirt Wheels Magazine:

How To Wheelie-Mar'00

(11/6/2000)



We don't quite know what it is about wheelies, but they sure are fun to do on an ATV. And they?re not just for entertainment either. Out on the trail the ability to pop the front end a couple feet off the ground will make you a better, more efficient (and in some cases a cleaner) rider.

Of course some quads are easier to wheelie than others. Much of it has to do with the type of transmission and clutch used, while in others the so-called "balance" of the machine?its ability to be ridden at a certain angle for a length of time?factors into the equation as well. Fortunately, all quads made today have a rear grabbar that allows the rider to "overcook" it a bit without tipping all the way over backwards, eliminating most of the fear factor when practicing wheelies for the first time.

Following are step-by-step techniques for wheelies on manual-clutched, and auto-clutched four-wheelers. We?ve also included a list of what we feel are the top 10 wheelie quads made today.

Once you have the front end up in the air, the next step is to find the "balance point" of the machine. On most quads it?s the angle pictured here, a point where the quad feels like it can balance on the two rear tires without falling forward or rearward, with you staying put on the back of the seat. Keep it in this position by using both the clutch and the throttle to control the power, and taps on the rear brake to push the front end down slightly if you feel like you?re tipping over backwards. The trick is to make all of these moves quickly and smoothly so the front end doesn?t drop to the ground and you don?t go the other way and drag the grabbar. Once you can keep the quad at the balance point, you can theoretically wheelie forever. Expert wheelie guys can even shift through the gears.

To start your wheelie with a sport or hi-performance quad, pull in the clutch, shift into first or second, rev it up to around 3/4 throttle, sit back, and pop the clutch. Once you start getting close to the balance point, you can use your arms to slightly push or the pull the front end to the right spot, as well as using the clutch and the throttle. If your quad is always pulling to the right or the left when you?re doing a wheelie, one of your tires has lower air pressure than the other.

Auto-clutch quads are little harder to wheelie, but once you get them up, they?re generally easy to balance since the powerband of their engines is so smooth. To get an auto-clutch quad into a wheelie, depress the foot shifter down but don?t let it pop up yet. Then give the quad about half thottle, let the foot shifter pop up into first and at the same time pull up on the bars. Get your weight back, find the balance point, and off you go.

The wheelie-out-of-a-cor­ner is a stylish move you can use to impress the girls. Simply throw the quad into a slide and just as you?re getting forward momentum, pop the clutch, sit back on the seat, and hang on! Top guys can sometimes do one-wheeled wheelies for a moment, but that maneuver will eventually catch up to you. It is best done in the sand so you don?t scrape yourself or your quad up too much.

DIRT WHEELS TOP 10 WHEELIE QUADS
1. Honda FourTrax 400EX
2. Honda FourTrax 300EX
3. Yamaha Blaster 200
4. Kawasaki Mojave 250
5. Honda Recon 250
6. Suzuki QuadSport LT80
7. Yamaha Banshee 350
8. Yamaha Warrior 350
9. Kawasaki Lakota 300
10. Kawasaki Bayou 220
Titel: bakhjulen
Skrivet av: Tenacious_Dboy skrivet 14 september 2006 kl. 19:50:16
ja nu har jag äntligen köpt mig en Suzuki Ltr 450 så nu är det bara hitta mod och balans..och vill gärna lära mig med att åka och pumpa lite med bakbromsen så man kan åka sakta och med cool lutning :) men man får väl fixa sig nåt stöd så man slipper slå runt första gångerna :S
Titel: Åka bakhjul
Skrivet av: Hallbo skrivet 13 oktober 2006 kl. 19:27:17
Är själv jävligt rookie med åkandet i allmänhet men nyss här på kvällen var jag ute och provade på och slanga lite för första gången och är jävligt imponerad av hur bra det gick, kom nästan 250m som längst.
MEN, jag körde knästående, petade i 4an på raptorn, när man fick upp lite varv tröck jag tummen i bott och lutade mej bakåt, fick upp en fin vinkel och i den får man fippla lite med gasen för att hålla balansen, felet är att jag inte vågar gå längre bak så att när jag inte har mer gas att ge så kommer jag ner på jorden igen.
Lite taffligt kanske men jag känner mej jäkligt tuff ändå.
Måste antingen lära mej växla på slangen eller våga lite mer.
Roligt var det iaf.
Titel: Åka bakhjul
Skrivet av: Jocke72 skrivet 14 oktober 2006 kl. 00:30:42
Citat från: "Hallbo"
Är själv jävligt rookie med åkandet i allmänhet men nyss här på kvällen var jag ute och provade på och slanga lite för första gången och är jävligt imponerad av hur bra det gick, kom nästan 250m som längst.
MEN, jag körde knästående, petade i 4an på raptorn, när man fick upp lite varv tröck jag tummen i bott och lutade mej bakåt, fick upp en fin vinkel och i den får man fippla lite med gasen för att hålla balansen, felet är att jag inte vågar gå längre bak så att när jag inte har mer gas att ge så kommer jag ner på jorden igen.
Lite taffligt kanske men jag känner mej jäkligt tuff ändå.
Måste antingen lära mej växla på slangen eller våga lite mer.
Roligt var det iaf.


Gör du 250meters powerwheelie?! Det var inte dåligt...

Hoj var inga problem men Quad är värre. Har börjat nöta lite med hustruns GasGas, men jag har blivit så förbannat feg sen min olycka. GG:n verkar inte vara den bäst lämpade heller, om man tittar på Kjelle och hans LTZ... GG:n är så förbenat framtung avsaknaden av bakbroms och bristande teknik hjälper inte heller...  :roll:


/J
Titel: Åka bakhjul
Skrivet av: Hallbo skrivet 15 oktober 2006 kl. 17:57:20
Doh, såg det nu, en nolla kom med också, 25 ska det vara. Flåt
Im no superman.
Och enda anledingen att jag kommer så långt är att det går så fort innan jag drar upp den, det hela är ju över på några sekunder.
Titel: Raptor 700
Skrivet av: Hoogan skrivet 19 oktober 2006 kl. 21:52:04
Ok, har nu monterat en grab-bar så kom med trixen för jag bara måste köra på bakhjulen.

/ h
Titel: Åka bakhjul
Skrivet av: Hallbo skrivet 29 oktober 2006 kl. 14:49:16
Åk inte bakslang med ojämt luftryck. Då bär det iväg åt h-vete
Titel: SV: Åka bakhjul
Skrivet av: Atv Roslagen skrivet 19 november 2010 kl. 22:27:36
Nytt rekord i trådlyft??

Denna tråd lyfter fram ett problem som jag har, och det är att jag bara kan köra på fyra hjul. Kanske lika bra det egentligen.. :-X
Titel: SV: Åka bakhjul
Skrivet av: Pson™ skrivet 19 november 2010 kl. 22:29:21
Lågväxel å rycka lite i styret.. Då ska det gå.. ()p
Titel: SV: Åka bakhjul
Skrivet av: wheel1 skrivet 20 november 2010 kl. 16:42:04
Har hört att det är nån slags lågvarvsstrypning på min maskin (För att skydda de amerikanska försäkringsbolagen från bakåtvolter) :knupple:
Vet inte om det är därför jag har svårt att få nåt ordentligt lyft på min Kawa Brute Force, eller om det bara är jag som har svårt att hitta tillräckligt fäste (Eller om jag är för mesig   :dntknow: )?
Ja ja..
Det borde lösa sig när jag så smånigom får på ett Muzzy och ett lämpligt trimchip.
Titel: SV: Åka bakhjul
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 20 november 2010 kl. 22:56:33
provade lite idag att åka bakslang med renegaden.,.,.,.,.,.,., skitläskigt ju  :P  har framhjulen inte högre från marken än mina knän men det känns som om jag skall slå runt. försökte sätta dit hasplåten idag och hissade upp hojen i fronten till det läge där det är + - att den tippar och satte mig på och djäv.... va högt upp man kan få fronten innan hojen tippar bakåt men nerverna ballar ur. måste öva sig lite.
Titel: SV: Åka bakhjul
Skrivet av: *Anton* skrivet 20 november 2010 kl. 23:33:54
prova på gräs! Renen ska tydligen kunna åka på "baken" o om man kör på gräs borde sakerna hålla  :)

Jag fick möjligheten o prova min wheeliebar ofrivilligt förra helgen....  kan säga att det va en upplevelse som man ogärna upplever igen  :lol:  Men den funkar!  :)
Titel: SV: Åka bakhjul
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 21 november 2010 kl. 00:23:50
Du menar att man kan köra på aluframen som sitter bak? så upprätt hade jag inte tänkt åka så den släpar i, tanken är vell att man skall kunna få den i bra höjd och hålla den där. Lite balansgång  ()p
Titel: SV: Åka bakhjul
Skrivet av: *Anton* skrivet 21 november 2010 kl. 00:43:06
Ja det funkar, sen om man verkligen vill det är en annan sak  ;)
Titel: SV: Åka bakhjul
Skrivet av: Thyrén skrivet 21 november 2010 kl. 15:14:28
leta reda på en torr myr och testa på ()p Fast det kan ju vara lite svårt att hitta nu men men..

Sen är det bara köra ()p