ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Hoffmaestro skrivet 25 september 2014 kl. 22:12:20
-
Någon som kan förklara hur man lossar denna bult!? Har provat skruva både höger och vänster "gäng"
-
Någon som kan förklara hur man lossar denna bult!? Har provat skruva både höger och vänster "gäng"
Det är bara att ta i, be en vän sitta på maskinen, bromsa fram o bak så borde du få loss han...
-
Om det är kronmuttern i mitten du menar då lossas den genom att vrida motsols.
Går det inte - försök igen.
(håll koll på att det inte sitter nån deformerad sprint där)
-
Ok, får spruta lite 5-56 då. Låssprinten har jag tagit bort ☺
-
Något är ju galet för den rubbas nada och då har jag spärrskaftet som jag drar åt hjulbultarna med, är väl bara att ta bort sprinten sen lossa!? Har en -10:a
-
Kan ju vara att det är satt låsmedel och då får du värma den.
-
Vafan, inte konstigt att jag höll på att slita på mig när jag försökte då. Varför sådant skitig, sitter ju med en Låssprint.
-
Låssprinten håller inte fast någon mutter det är bara en säkhetsdetalj så den inte släpper helt.
-
Ok, behövs det värmas mycket?
-
Beror på vilket låsmedel som har använts. Så du får börja elda på den och se vad som händer
-
Förläng spärrskaftet med ett järnrör eller motsvarande.. när jag tog loss mina senast så använde jag 80 cm järnrör ;D
-
Eller en redig muttermaskin.
-
Provade nyss med ett förlängningsrör och det enda som hände var att distansen till hylsnyckeln kröktes ☺
-
Fram med gasolen och grilla den lite så funkar det nog
-
Provade nyss med ett förlängningsrör och det enda som hände var att distansen till hylsnyckeln kröktes ☺
Fyfan :o
-
Tecken på dålig kvalité, släng den.
Och varför hade du den ens från början??
Det skall inte finnas hävarm åt det hållet öht, bäst är ju mutterknack då saknas hävarm eller kraft åt fel håll... eller typ fälgkors/T-handtag alltså som man BÅDE drar och trycker i samtidigt.
...då blir också hävarmen noll.
Och med tvåmeters förlängning SKALL det lossa.
-
Öh vad svamlar du om fyllplyte! ?
-
Kanske beskrev dåligt, men hade du hängt med i vad jag menat hade du förstått ändå.
Du skall ha ett VRIDANDE moment, inte något som går nedåt, böjande.
Och med ett T-handtag så tar krafterna ut varandra och endast det vridande kvarstår.
Men är detta nytt för dig så är det omöjligt att förklara via text, och bilder ids jag inte leta efter.
Lycka till.
-
Kan ju meddela att man inte ska skruva motsols!!!!
-
Nä... och..?
Googla kraftkomposant och lär dig nåt innan du pratar om "fyllplyte"...
Sen hur "motsols" kom in i bilden har jag verkligen ingen som helst aning om, men du förstår ju inget av vad jag menar så det är kanske inte så konstigt att jag inte fattar ett skit varken av vad du skriver eller vad du har för egentligt problem.
Så länge inte muttern är svetsad (vilket jag faktiskt sett på nån Dingeling) så skall den lossa om man gör rätt.
Så... så länge den är kvar gör du alltså fel.
()p
-
Den lossnade utmärkt med en mutterknackare och om man skruvade åt rätt håll. Det var nämligen en massa folk som skrev i tråden att den skulle lossas motsols.
-
Normalt så lossar man en mutter just motsols
-
Motsols? det är ju mörkt ute nu ju!
-
Det är generellt vet-hut att vibrationer och värme får saker att lossna. Ta spindelleder t.ex dom ramlar ur av sig själv om man slår på fästet med en hammare så det blir vibrationer, ska man använda en avdragare och dra spindeln ut med våld så krävs det bra mycket mer kraft.
Detsamma gäller allt annat, därför just mutterknackare är så jävla grym på sånt. Klarar inte mutterknackaren lossa en mutter, fortsätt kör med den och låt den liksom slå muttern i 30-60sek och sen använd något stort hävarmsaktigt, som det skrivits tidigare, håller verktygen så SKA det lossa med 2m hävarm. Hjälper som sagt även att värma på grejerna, men ska ju göras med viss måtta och se tills å det inte finns lager och packningar i närheten, men just på en hjulhubb är det ju lugnt ()p