Att den inte startar kan ju bero på slut batteri, eller slut bensin, behöver inte vara värre än så.I övrigt skulle jag nog bara göra en komplett service och sen om den inte startar börjar med att kolla gnista och om den får bensin.Lite startgas som starthjälp om den stått länge kan vara ett tips, om den ger gnista alltså.
Framförallt byt till ny fräsch bensin direkt innan du börjar felsöka.
Jag är ingen "skruvare" själv, så jag skulle nog inte börja peta i ventiljusteringar och den typen av saker, men alla oljor, smörjställen, filter och så vidare skulle jag fixa.
Bränsle och luft ska du kolla först.Töm tanken, skölj den ren.Nytt bränslefilter.Töm och rengör förgasaren/förgasarna Gärna ny soppaslang.
OK, jag behöver alltså montera av tanken eller hur "sköljer man den ren"? Oavsett, sköljer jag ur den med h2o?Riktigt bra lista där, jag tar dina punkter rakt av, tack som f_n!
Ta loss tanken, häll i lite soppa och ruska runt och med lite schvong vänder du runt så ev bottensats hänger med ut. Upprepa för bästa resultat. Eller spola ur med vattenslang, bara du blaskar ur den med lite bensin efteråt. Kolla extra noga där slangen går ut ur tanken så allt är OK.
Trogligen några olika skruvmejslar. Fasta nycklar från 6 till 19 och några hylsor, några tändstifthylsor med:)
Tack Oliver, när vi ändå är på detta område - är momentnyckel (torque wrench) central i ATV mekande? Det finns ju momentnyckel med olika spann i n/m, vilka ska man satsa på?
Ställbar
Kollar man i servicemanual så listas moment under 20 n/m, bifogar 1 av 4 sidor som går igenom moment. Frågan är egentligen, hur har ni andra gjort? Ska man inte lägga för stor vikt vid exakt n/m eller sitter ni på 2-3 momentnycklar allihopa?
Du behöver knappast en momentnyckel för att göra en service.Ska du behöva öppna motor osv kommer du behöva det, men det tar du då.EDIT: Jag drar allt med momentnycklar då jag får en sjuk tillfredställelse av det.Plus har jag lagt de sura pengar de kostar ska de fan användas med
Är det inte bara å tanka och ladda batteriet å prova starta den.Så länge har den väl inte stått still.Kolla oljan först bara sen provar du å starta den.Service kan du göra när du vet att den funkar.Vet inte hur det ser ut på en 650 men på en 750 tar man inte bara ur tanken.
Saken är denna, precis innan sommaren fick ägaren inte igång den. Hon har under H1 2013 haft den inne på rep ett flertal tillfällen och ledsnar nu på hela grejen, låter den sedan stå fram tills nu då hon väljer att sälja den.Hon har alltså haft problem med att den inte startar redan innan sommaren, därför känner jag väl att man åtminstone borde ge den en hel service.Eller?
Tanka och ladda batteriet, startar den så startar den.
Om vi vänder på det då, ponera att den inte startar med laddat batteri, vad gör man då? Sannolikt x antal punkter av det som ändå ingår i servicelistan? I så fall går det ju på ett ut och jag kan köpa grejerna nu...
Börja med att lyssna så soppapumpen funkar. Den går ett par sekunder efter man vridet på tändningen och den hörs bra.Vanligt fel på kawa att dom pajar.Om pumpen funkar så gå vidare och kolla om det finns gnista på tändstiftet.Ett annat vanligt fel på kawa är att insugningsgummit är trasigt.
"varningslamporna" ska ju lysa om tändningen är på (dvs inte motorn startad utan enbart tändläget) och det är väl för att man ska veta att det fungerar? Det ska vara normalt.Snurrar startmotorn som den ska när du vrider på nyckeln?
Säkringar, kablage från tändlåset ner till startmotorn och innan det startreläet, funktionskontroll startmotor.Du kan ju även testa att lägga en startkabel från plus på ett 12v-batteri direkt på startmotorn. Snurrar den då så är det inte den det är fel på Jag är dålig på el, men gör mitt bästa!
Eller nån här inne som bor i närheten kanske?
Har du testat att sätta ström rakt på startmotorn?
Batteri laddare om du inte har det:)
Nejnejnej! Du ska koppla en startkabel på batteriets +pol och toucha med andra änden på startmotors "pluskoppling". Det ska gå en i relativt till allt annat grov kabel tillstartmotorn. DÄr den sitter ska du "toucha", dvs inte i motorns chassie http://www.startmotor.se/page/startmotor Läs litegranna här så kanske du är mer förberedd.Då märker du om startmotorn "slår till".Kylartanken aka expansionskärlet ska vara på en "min"-nivå när motorn är kall. Förmodligen det lägre av två streck på den. Systemet är slutet men det är inte helt onormalt att lite kylarvatten försvinner. Testa att fylla på till rätt nivå och få igång den innan du forskar i annat.Såg att du hade lite mer olja än man ska ha.Egentligen är det såklart inte bra.Men ett fel i taget, right?
Ytterligare en status - jag kopplade in det nya batteriet och tändningen går igång. Jag hör ett buzz:ande ljud i några sekunder. Samma ljud fast under kanske 10 sekunder när jag slår av tändningen. Är detta bensinpumpen?OCHOljelampan blinkar rött och upphör inte, hade tändningen igång ca 5 min. Om det nu är för mycket olja i motorn, indikeras även detta med blinkande oljalampa?
det du hör som surrar det är servomotorn till motorbromsen och oljelampan blinkar så länge du inte startar maskinen då slocknar den.
Läst igen tråden. Tobiasspet du har fått många "goda råd" men de flesta råden verkar var lite överkurs och helt åt pipan i din situation.En Kawa 650 -07 har väl inte bränsleinsprutning? Den har väl förgasare?Har den då bränslepump? Jag är tveksam. Förgasare eller insprutning Jag har bara el schema för insputad Kawa 750 2008-2009. Första villkor för att startmotorn ska snurra är inte att bara att vrida på startnyckeln, det är också att trycka på startknappen efter att tändningen är påslagen med nyckeln.Om en växel ligger i ,eller givaren tror att växel ligger i så måste bromshandtaget hållas in för att startmotorn ska snurra.Dödar knappen på styret får inte vara aktiverad då snurrar inte startmotorn.30Amp säkring och säkringshållaren måste var ok.Det finns en vicka-omkull-sensor som heter Vehicle-down-sensor, en brytare som reagerar på om maskinen har hamnat på sidan eller upp och ner. Om den sensorn som finns under sadeln inte är i rätt fysisk position går det inte att starta motorn (startmotorn död).Det kan finnas andra elektriska villor som ska uppfyllas innan startmotor kan snurra.När du har fått startmotorn att snurra och drar runt motorn använd start gas.Start gas är det absolut bästa och enklaste sättet att bena ut om motorn vill tända och gå.Går den fint på start gas men inte utan start gas då kan du koncentrera dig på bränsle problem. Tänder motor inte alls på start gas då är det tändningsfel eller något villkor som förhindrar tändningen att fungera. Jag gissar på något villkor.Man börjar inte med att riva ut bränsle tankar och köpa moment nycklar.
Startmotorn sitter ovanför oljefiltret innanför främre snorkel på variatorkåpan.Frampå motorn Man tar bort främre snorkeln nere vid motorn sen kåpan som snorkeln sitter på sen får man ut startmotorn.Man kan starta med växel i om man bromsar med fotbromsen eller högra bromshandtaget. Man lär aktivera bromsljuset för att starta med växel i.Då vänstra bromshandtaget inte har bromsljuskontakt så funkar det inte.
Fråga, ponera att vehicle-down sensor har slagit ut. Kan man då by-pass:a detta genom startkabel-till-startmotor-tricket som diskuterats tidigare i tråden. Eller är det så att man helt enkelt inte får igång hojen innan V-D reset:ats?
Inte för att vara elak men jag tror du behöver lite hjälp av någon med i alla fall grundläggande mekkunskaper annars kanske du förvärrar situationen.
Man kan ta isär den å kolla det gorde jag på min.Har den legat på sidan eller upp å ner så går den till normal läge direkt när den står normalt igen.Den sitter längst bak under sadeln och den ser ut som ett vanligt relä.Det är som en pendel i den vid för mycket sidolutning har den ingen kontakt, finns inte mycket som kan krångla iden.Blir det fel på den så har den inget med startmotorn att göra.
Startmotorn sitter ovanför oljefiltret innanför främre snorkel på variatorkåpan.Frampå motorn Man tar bort främre snorkeln nere vid motorn sen kåpan som snorkeln sitter på sen får man ut startmotorn.
+polen ser du väl vart det går en kabel in på startmotorn... (röd)- ska du koppla på chassiet. Allt - går ut i chassiet...
OK, det ser så ut, bra.Alltså, ska jag nu sätta:1. Plus batteri till plus startmotor2. Minus batteri till hjulingens chassiVill gärna ha konf på detta innan jag vågar köra
Om du inte vet vad det är för kablar in i startmotorn så är det bara att testa. Du har ju jordat chassiet, och om du drar battplus till "fel" tråd (minus) så märker du det genom att dutta till snabbt. Sprakar det som f*n är det minus till startmotorn, händer inget är startmotorns minus inte jordad inne i startmotorn.
Provat dra igång den med snöret?+ på startmotorns +- i någon metalldel i ramen.
Gör så här?
Det är startmotorn, Det är väl bara en pol på den?Jordar direkt i chassiet.
Det är väl bara en pol på startmotorn? och det är +.
Tjo, då testade jag följande:1. minus från batteri till en metalldel på hojramen2. plus från batteri till "muttern"inget händer, inte ett ljud. Dubbelkollade batteriet med multimeter och laddning är full (runt 12,5)Har jag gjort allt ovan rätt? Om så, kan det finnas ett villkor som hindrar startmotorn när man kör ovan metod; typ säkring, vehicle-down, eller annat ELLER ska den bara starta och gör den inte det så är startmotorn paj?
Testa snörstarten!När man startar startmotorn via startkablar kan man väl skippa minusen egentligen. Startmotorn är ju redan jordad i ATVn. Startmotorn verkar ju vara död. Det är ett bra steg i felsökningsprocessen
Ja du har en starterclutch som bara låter startmotorn snurra motorn när den ska.Du lär få dra en hel del om du ska ha igång den på snörstarten.Glöm inte ha på tänningen bara
Har du kollat startrelät, Det sitter under sadeln bredvid säkringarna det är runt på ena sidan och det sitter grova kablar på den.Plus från batteri och kabeln till startmotorn och ett stift med 2st små kablar sitter på den har jag för mej.
Är inte startrelä bara ett villkor innan startmotor dvs att även om reläet var ur funktion så hade hojen startat när jag touchade startmotorn med startkabeln?
Jo, startreläet är ju bara en rejäl strömbrytare (som aktiveras med startknappen) som kopplar strömmen från batteriet till startmotorn. Så när du kopplade ström direkt på startmotorn så gjorde du ju jobbet startreläet ska göra. Många startproblem beror på dåligt startrelä eller taskig kontakt på vägen mellan batteri och startmotor, eller jordfel för den delen. När man felsöker får man ju kolla olika saker tills man hittar felet. Sätter man ström direkt på startmotorns pluspol och har minuskabeln ordentligt jordad på motorn, då bör den snurra. Gör den inte det är den nog defekt, ibland kan man väcka liv i en startmotor genom att knacka på den lite. Tex med skaftet på en rejäl skruvmejsel, ganska hårt. Om resten av elsystemet funkar som det ska, då ska det klicka i startreläet när du trycker på startknappen. Men det är ju inget liv där heller. Hur gjorde du när du testade sätta ström på startmotorn? Använde du startkablar, kom du åt pluspolen med startkabeln? Vart satte du minuskabeln?
Bra jobbat, då är startreläät nästa punkt då Kollat tändstift och prövat startgas?
Schysst filmsnutt! Som fenris sa så blir ju startreläet nästa sak att kolla. Och även kolla om det blir gnistor när du kör på starten. Jag tror du har nått jordfel eller dålig kontakt nånstans, inget större fel men kan vara lurigt att hitta. Börja med att göra rent allt runt batteriet och startreläet, lossa kablar och kolla att anslutningarna ser bra ut. Slipa lite med smärgelduk eller fint slippapper om det behövs.
Men, det kommer säkert ingen gnista ändå, eftersom du måste ha ett antal villkor uppfyllda för det. Typ:-tändningsnyckel på-dödarknapp av-broms nedtryckt (?)-växel ur (?)osv.Så prova med att ställa alla dessa saker i så snälla lägen som möjligt.
Och även om tändstiftshatten är av gummi kan man få rätt bra stötar när man håller i den och kör runt motorn...
Villkoret angående tändning, krävs det verkligen är tändningen är igång eller räcker det att nyckel är vriden mot tändning? Om tändning igång krävs så behöver jag ju två batteri - ett för tändningen, ett för startkablarDet där är ju riktigt oskönt, hatar elektricitet, gissar att man kan hålla stiftkåpan med gummiförsedd polygrip?
När det gäller tändstiftshatten behöver du inte hålla i den. Låt stiftet hänga i kabeln och se om gängorna vilar mot blocket. Det brukar man kunna rigga upp utan att hålla i. Är gummit fräscht och inte fuktigt ska det inte bli överslag så kan man trycka lite tätt med handen. Och blir en stöt i näven så är det INTE farligt, knappt obehagligt. Hög spänning = känns, och låg bakomliggande energi = ofarligt.
Är nog den över svarta boxen Ang tändstiftet: det glöder inte, Utan det kommer in liten gnista
Jag skulle tro det:)Om du har strömmen i och trycker på startknaappen borde den klicka!NU KOM JAG PÅ EN SAK!!!!!! Kan det vara så att du har glömt att hålla i bromsen och därför startar den inte?
Lugna dig lite nu. Vad vi vet:-startmotorn funkar vid direktmatning, ej via startrelä.Att du inte har gnista på stiften hänger troligen ihop med att du heller inte får startmotorn att gå runt den normala vägen.Efter att startmotorn är konstaterad ok skulle jag föreslå att försöka få liv i startreläet. Antingen är det paj, eller något av villkoren för det att dra. Säg att tex tändningslåset är paj så visar det felet sig genom att dels startreläet inte drar, men även att du inte får gnista på stiftet.
Startreläet hittar du om du följer kabeln från startmotorn. Det går en grov kabel från batteriet till startreläet, sen en vidare till startmotorn.Den har även ett par mindre kablar som går till startknappen och jord. Så, när du har ett friskt och laddat batteri inkopplat så ska du alltså ha ström på den grova kabeln som kommer från batteriet. Då kan man testa att koppla samman den kabeln med den som går till startmotorn, man kan använda en tång eller skruvmejsel. Man gör alltså samma sak som startreläet gör, kan gnistra lite. Snurrar startmotorn inte då, då har du kabelbrott eller dålig kontakt. Ta isär och gör rent. Snurrar startmotorn, då kan du prova ge ström på ingående kabel som kommer från startknappen. Då ska reläet slå till och startmotorn snurra. Man kan även testa jorda minuskabeln från reläet bättre och testa igen. När startreläet slår till så klickar det, ibland när man har klent med ström eller dålig kontakt kan det låta lite illa både från reläet och från startmotorn. Men, motorn måste ju ha gnistor för att gå. Och det kan ju vara nått mer knas med tex tändningslås eller dödarknapp. Eller varför inte broms eller nån annan givare. Men det är ju fint om du kan felsöka i någon slags ordning. Vad jobbar du med förresten?
Var bor du någonstans? Kanske finns nån här inne i närheten som kan hjälpa till?
Ingångssidan i tändspolen (där tändstiftskabeln INTE är ansluten) har ju bara spänning när motornn snurrar, iditt fall när du fulkör startmotorn. Då kan du mäta växelström, och det bör vara något mellan 3VAC-50VAC, kanske? Troligtvis har du inget där heller, men kolla. Det är ju en pulsad spänning direkt från cdi-boxen, som i sin tur får en bösig spänning från generatorn (alternatorn). Slingan med startvillkor går ju att koppla sig förbi, och har nån skramlat fram elschemat kan man ju rätt enkelt se vilken tråd in i cdi-boxen som den slingan går in på. Den kabeln kan man som regel klippa, då den bara jordar för att döda.Men:Tändstift=okTändspole kan mätas genom att resistansmätas tunn inkommande tråd mot jordskruv och tjock utgående kabel mot jordskruv. Lite siffror är bra att få här, då vet du att det inte är avbrott. Men rätt otroligt att båda tändspolarna ger upp samtidigt. Så spolar=ok?Då är vi framme vid cdi-box, och den kräver elschema innan man kommer vidare.Åt andra hållet då? Startreläet? Koppla dina startkablar till jord och den tunna tråden på relät. Då ska det klicka. Kolla det.
Kollar i servicemanualen efter CDI, kan den heta "igniter" på eng?
Jo det är den. Men jag ska se om jag kan printa ut skiten strax. Omöjligt att följa annars.
Nu är du inne på elgrejer som övergår mitt förstånd, sheriff hell-man är nog din hjälp här. Men, jag tycker du ska isolera dom där skadade kablarna och sen kolla runt så du inte har en bränd säkring nånstans. Sen är det ju inte så dumt om du kollar vart dom skadade kablarna tar vägen, och även gör bättre kopplingar där. Ser ju inte ut att vara original direkt. Extraljus, handvärme?
Iom att inte startmotorn gick igång när du skicka ström på den så är det nog motorn som är trasig. Inte relät:) dock kan ju relät va trasigt med men det borde inte påverka startmotorn:)
Blandar ihop dig och hellman, två pers med tung kunskap helt klart...Jodå startmotorn går igång med startkablar, fick det inte att funka de första gångerna bara... Jag saxade ut följande ur servicemanual, angående startmotor-reläet, det finns två stycken - ett för neutral växel och ett för broms. Vad tror ni, finns det bättre spår än detta att följa? Vid sidan om hell-mans sjukt intressanta teser om CDIn
Inte förvirra honom mer om du inte har någon koll.Direkt ström på startmotor och startmotor snurrar = Startmotor OKAllt annat kan vara defekt.
Men, kan någon tyda färgerna här? Liiiite suddigt!
Skapligt synthat att låta neutralgivaren dra ett relä och även bromskontakten att dra ett relä. Men är NÅGOT av dessa reläer dragna ska du när du trycker på starter button på styret få spänning in på starter relay.
Slingan med startvillkor går ju att koppla sig förbi, och har nån skramlat fram elschemat kan man ju rätt enkelt se vilken tråd in i cdi-boxen som den slingan går in på. Den kabeln kan man som regel klippa, då den bara jordar för att döda.
Om ingen kan luska ut färgkoderna, gör så här:Resistansmät mellan jord och de tre trådarna. En av dem ska ha 0ohm mot jord. Det är min gröna.Spänningsmät mellan jord och de tre trådarna. Den som har 12v är den som inte ska vara med nu.Så den tredje som blev över är den som är intressant. Seså. Ut och mät nu.Gonatt.
Färgerna är från vänster till höger - W, BK/Y, BK
PV är ett relä. En mellanhand. Som gör grovjobbet på kommando av lillkillen (givaren i motorn)
Du har fångat mig på pricken! Vem är lillkillen förresten?
Om du inte ser ngn spännning är nästa steg att dutta med startkablarna på de trådarna och höra om det klickar. Vi måste reda ut om startreläet funkar, innan vi går vidare!
What? Vad f*n pågår??
Eftersom mulitmetern (bör) stå på volt så är dess inre resistans i nuläget nästintill oändlig. Det innebär att den inte kan fylla någon funktion. Snarare är att du lyckas jockla i kontakten så det hoppat igång. Men det är ju bara att prova att ta bort den.
Ta bort mm och prova!
...och då öppnar vi dörren för mina kollegor.Mem töm tank och förgasare och blås ur lite. Tanka och testa. Så brukar jag göra.
Nejdå, kör bara. Kan du hålla den igång tillräckligt länge kan den ju börja gå fint av sig självt. Kör bara.Men är det en eller två förgasare? I botten på förgasaren är det en liten tank som fungerar som mellanbuffert för bensin. Absolut i tokbottnen på det lilla "tråget" går det ut en slang (dräneringsslang) som slutar under hojen. En kisseslang bara. Precis där slangen börjar sitter det en liten skruv, en kran. Öppnar du den kissar det soppa ur slangen. Men om tanken är full med soppa fylls ju förgasaren hela tiden på. Jag har städat förgasare genom att ta bort tank och spola ur med vattenslang. Sedan har jag följt slangen från tanken ner till förgasaren. Sen har jag blåst med tryckluft neri slangen från tanken ner i förgasaren med kisseskruven öppen. Då får man med ev bös i bensinfilter, bensinkran, bufferttank i förgasare och ut i kisseslang.Har funkat på två motorer för mig det senaste året.
Den delen han monterar på vid 13:37 är ju "tråget", dvs underdelen för de två bufferttankarna. De två slangarna som går ihop till en är kisseslangen. (tror jag...?)
Satt det ett luftfilter därpå innan då? En luftburk? Det skulle isf innebära att den inte har den begränsning på flöde som den är inställd för, vilket naturligtvis innebär att den går dåligt. Men hur ser den delen ut som satt där innan då? Burken?
Fast nu känns det som "svarta hålet" snarare går ner till cvtn (remmen). Men som sagt, jag äger ingen remhjulig så jag hoppas någon annan kan hjälpa till här.
Det där är till remmen så inget som bör påverka. Går de att seggasa upp den eller dör den på en gång?
När jag fick igång den tidigare (funkar alltså inte att få igång den just nu) så kunde jag "seggasa" upp den till en viss gräns. Du ser på den senaste video tidigare i tråden
Personligen hade jag gått vidare med följande när du fått liv i hojen igen,1: Kolla så inte luftfilter är helt igengrott med skit 2: Göra rent förgasaren/bränslefilter.kul att det börjar röra lite på sig iaf : )
Det är ju helt klart glapp i starterslingan. Vetif*n om du inte skulle dra en egen 12v tråd från någonstans via en ny egen tryckknapp och in på BK. Och skita i alla villkor.
Vi tar det igen:Alla reläer funkar ju.SåSTART VID 1. Startnyckel2. Dödarnknapp3. Startknapp4. Bromsrelä eller5. NeutralreläSLUT VID STARTRELÄ!Men varför funkade det tidigare då?Dödarknapp + startknapp är ju nu huvudmisstänkta. Verkar de jobbiga att dissikera?
Här har ni ett elschema över bl a start- och dödarknappen, är det sladdarna eller själva donen för start/stop som bör undersökas?
Den där bilden lirar ju inte med det du skickade igår kväll. Var är startknappen?Hur många elritningar ska det behövas på en maskin?
Det handlar om att hitta vettiga mätpunkter. Lämpligt är ju att hitta kontaktstycken med öppna bakdelar som du kan köra in pinnarna i. Annars är det ju anslutningarna på knapparna som man kan mäta på.
Japp. Ena mätpinnen på chassie och den andra på baksidan kontakter. 12v in? 12v ut?
Tyvärr kan jag inte supporta nu på ett tag. Sitter i möte, sen kvällsquad, så jag får överlåta till ngn annan lite, eller så återkommer jag sent ikväll. Sorry.
I botten på förgasaren är det en liten tank som fungerar som mellanbuffert för bensin. Absolut i tokbottnen på det lilla "tråget" går det ut en slang (dräneringsslang) som slutar under hojen. En kisseslang bara. Precis där slangen börjar sitter det en liten skruv, en kran. Öppnar du den kissar det soppa ur slangen. Men om tanken är full med soppa fylls ju förgasaren hela tiden på. Jag har städat förgasare genom att ta bort tank och spola ur med vattenslang. Sedan har jag följt slangen från tanken ner till förgasaren. Sen har jag blåst med tryckluft neri slangen från tanken ner i förgasaren med kisseskruven öppen. Då får man med ev bös i bensinfilter, bensinkran, bufferttank i förgasare och ut i kisseslang.
Jag tycker du ska försöka få igång den igen innan du går vidarenär den väl började köra startmotorn, vad gjorde du då?Där du var och micklade har du troligtvis dålig kontakt.försök rengöra och rackla lite för att få kontakt. Har du någon elektronikspray eller 5-56 hemma? i så fall spruta och rackla lite.kan du spruta i start och dödarknapp och kontakt don så gör det också.
Du kan vara lugn. Det verkar inte bli quaddande för mig heller eftersom detta möte inte verkar ha ett slut.
Det vore så skönt att få igång den igen så att vi kan börja leta luftläckage och igensatta filter m.m Får du igång den så låt den stå och gå länge på tomgång.
Får du igång den igen så låt den stå länge på tomgång och försök inte gasa alls så att den blir varm och du kan få ut eventuell fukt här och där.
Riktigt härligt å se hur bra de kan funka och få hjälp på ett forum, man blir ju glad av att bara läsa tråden Försök slanga/tappa ur bensinen som är i och tanka i lite nytt och ta dig en liten kortare provtur tycker jag. Och kom ihåg att kolla motoroljan så de är rätt nivå och den inte är grå av kondens och vatten om den stått ute.
Det beror hur för mycket olja det är i motorn.Kanske läge att byta olja å filter i motorn nu när den går
Detta verkar vara jordfel någonstans.Har du tagit bort kabelskorna på batteriet och gjort rent både polerna på batteriet och kabelskorna ordentligt så att det är ren metall mot varandra. Följ även minuskabeln ifrån batteriet som i andra änden är fastskruvad i ram eller motor och gör även rent kabelsko och fästpunkt där.Spruta i 5-56 där du kommer åt i kontakter och tändningslås och försök vrida/dra ur/trycka i/trycka på knappar eller vad som nu kan motionera/få bort oxid.Tror denna fyrhjuling stått ute jämt utan skydd.
Vet inget om Kawasaki men på Polaris så kan det bli glapp i dödaren på styret. Hopplöst fel som kommer och går tills man byter ut den.Mitt råd är att spraya OCH ta isär/sätt ihop så många kontakter du kan hitta. Även reglagen på styret och eventuella kontakter som påverkas av broms och så vidare, tänker på startspärrar och så. Låter väldigt likt ett glapp/korrosion-i-kontakt fel.Sen om maskinen var misskött så bör du nog göra en stor service också, alla oljor och filter och så!
Skönt att se dig där du hör hemma PV - gick med en nervös känsla hela kvällen igår när jag inte såg dina inlägg...
Haha, jag var uppe i Leksand och kollade på hockey. Och då passade ni på att gasa på, både start av maskin och flera nya sidor av inlägg. Ikväll kan jag ha lite mer koll men imorgon är jag borta på hockey igen.
pv544 dom har riktigt bra 3 perioder, dom maler ner allt motstånd. c-yaaaaaaaaaa
Oerhört opassande , jag sitter som på nålar här, blir ju inget åka idag heller för min del.
Riktigt viktiga matcher nu imorgon och på lördag också. Hittade du på vart dom där skadade kablarna hörde hemma? Såg ju inte fabriksgjort... Kanske finns fler skavda kablar, eller så kanske nån sån kabel ställt till nått någon annanstans. Blivit överslag eller nått, vad vet jag. El är märkligt... Dödarknappen och tändningslåset är ju misstänkta bovar i mina ögon...
Skit i knapparna på styret nu. Mecka till en knapp bak vid startreläet som skickar in 12v direkt på BK-kabeln. Klart.Sätt knappen på ett bra ställe så kan du ut och åka sen.Detta tar alldeles för lång tid för att jag ska kunna hålla mig koncentrerad.
+1!GÅ över elen kan du ta någon annan dag.Körtid Körtid!
Vart ska jag skicka smörgåstårtan? Grattis!
Detta känns inte bra att säga, men jag tror inte du är i hamn än... Men vi kan ju passa på att vara lite glada nu när den går. Kör!
Hur tror du då det känns att höra? Siar du mer elproblem eller problem i anslutning till att hojen har stått med gammal soppa för länge?
Att displaykontakten glappar känns inte som att det har med startslingan att göra. Men jag har kanske studerat ditt elschema ohälsosamt länge för att tro på tur.Självklart är säkert problemet löst, men som sagt, jag är inte övertygad förrän du kört den ett par veckor så här. Kör då! Nu! Genast!
Kan vara ett jordfel, bilden nedan visar att displayen är jordad. När jag drog i kontakterna så kanske jag tajtade till "jordningen". Hade ett jordfel kunnat orsaka problemet?
Normalt skulle jag svarat "ja" för jordfel är skitmuppiga. Men när jag blundar ser jag det där j*vla schemat framför mig nuförtiden, och nä, panelen är direktansluten mot tändmodulen och actuatorenheten. Startslingan är mer på bonnaelnivå utan massa fansy elektronik, därför anser jag inte att de har med varandra att göra. Men jag kan ha fel.
Seeing is believing H-man, eller?
Jojo, men vilken tråd är det då? F*n jag borde göra massa annat nu, men men....*läser ritning**zzzzz*"drive belt failure detection switch" är ju strömtjuvad från nån pissetråd till panelen. Kan det vara den som löser ut då och förhindrar start?
Din pdf där är ju inte helt ointressant..."The Drive Belt Failure Detection system can be activated due to sudden changes in voltage. Several common conditions that can activate the system:Disconnecting/connecting the battery with the key in the ON position, this is common for new units during initial setup.Use of accessories that have a significant draw on the battery.The Drive Belt Failure Detection switch sends voltage to the igniter. If the battery is connected or disconnected when the key is in the ON position, the igniter reads the sudden change in voltage as the switch being tripped."
Klart. Den där j*vla resetkontakten du rycker i innehåller ju en tåt för DÖDARKNAPPEN med!Dessutom en avstickare till displayen.belten har nog inte löst ut, men glappet i den kontakten påverkar DIREKT dödarslingan.
Du har ju bättre bilder än jag, men jag skulle gissa på Y/BK till dödaren och R/W (ingen aning faktiskt..?)
Ok, vidare så har jag uppenbarligen punka på ett hjul. De andra tre är sprängfyllda med luft så jag drar den slutsatsen. 1. Är det någon som har erfarenhet av det här lagningskit:et från Biltema?http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-82573/2. Någon som har ett trick på lager för hur man hittar punkan/hålet i däcket?
2. Inte alldeles enkelt när hjulen är i denna storlek. Jag har pyspunka (ca5h) på SMCn just nu, och lurar på hur man ska hitta det. Jag funderar på såpvatten, men det känns snabbare att åka ner till sjön och slänga i hela j*vla hjulet från bryggan -> bubbelbubbel. Fler tips är jag sugen på iallafall.
Vi tar åtgärdsdiskussionen i morrn. gonatt.
Har du tips på hur man fixar den glappande kontakten nu då hell-man? Tar en sväng till Jula imorrn efter jobbet om jag behöver inhandla något...
Denna är ju fin om du inte vill hålla på att pressa crimpkontakter själv:http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/kontaktdon-med-snapplas/kontaktdon-4-polig-p37557bara att skarva på själv med lödning och krympslang.eller om du inte är rädd för att crimpa:http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/kontaktdon-med-snapplas/kontaktdon-m-snapplas-p37334Notera att du får köpa dubbla uppsättningar så du får till resetfunktionen med. Men det ser du ju i schemat hur det ska vara. Säg till om du behöver hjälp.
Kolla trycket i däcken först, 0,3-0,6 brukar funka bra i dom flesta fall. Jag brukar försöka ligga runt 0,5 bar för att inte kränga av däcken i skogen.Har lagat punkan flera gånger med såna där korvar, atv, bil och ett traktordäck. Funkar utmärkt så länge det inte är slang i däcket.Tuberna som man använder att pumpa med då man inte har tillgång till kompressor går åt fort. Ett standard atv däck kräver minst 2 tuber för att gå köra på i terrängen (iallafall om det är nollgradigt ute då man använder dom). Köp ett extra gäng tuber och "lagningskorvar" på en gång.
Har du tagit isär kontakten som glappar? Var det något oxid eller skit i den?
Det där ser ju klockrent ut: 1. Jag klipper av nuvarande kablar i närhet till kontakterna 2. Trär på krympslag 3. Lödar på K&CO kontakter 4. Värmer krympslangen med en svetslåga?
Krympslangen är nog lämpligare att värma på med varmluftpistol. Alternativt att du använder skarvhylsor att skarva på kontakten med. http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/kabelskor/skarvhylsa-rod-p67238Köp typ en sån:http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-12675/eller http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/verktyg/tanger-kabelskalare/kabelsko-pressverktyg-pro-p40190 .Såna där presstänger som följer med i sortimentlådor kan vara bra ibland men den här typen är mycket bättre.Närmar sig provtur nu!
WTF kan man inte pumpa atv däck på macken eller? Står här som ett fån nu... Nippeln ser likadan ut som på bilen men det kommer ingen luft
Jag tycker man inte ska börja klippa och byta kontakt innan han tagit isär och kollat hur det ser ut i kontakten? Är ju säker bara göra ren, spraya lite i den och i med kontakt fett
kolla om det finns en liten ring på ventilen du kan plocka väck. Den kan göra att pumphylsan inte bottnar ordentligt så att stiftet trycks in.
Här
Nån bild på helheten, kanske? Du får ju bjussa på lite nu när det går bra med.
Bra som fan blir det!Du verkar lära dig en hel del under resans gång också.
Att behöva använda choken på kall motor är väl knappast ett fel.Det är ju det den är till för.
Min cf strulade lite med choken, men det var för låg tomgång som var boven.Värt att kolla kanske?
Kan man ställa in det på hojen? Det måste ju vara lösningen eftersom jag kan hålla den vid liv genom att smyggasa.Är det något så enkelt som att tajta till vajern för gasreglaget?
Fan vad roligt att du är igång med maskinen och att du är nöjd! Fin hjulklapp i förskott! Och snart kommer ju vintern, kul att leka då! Och kanske ploga lite om du har möjlighet till det. Bra jobbat än så länge!
Mitt tips till alla som köper en maskin: byt olja direkt. Oavsett.En maskin för 25.000 är värd olja för 300. Direkt! Biltemaolja är ju bättre än ett gammalt löfte från säljaren....
Hell-man, alltid där med kloka ord.Vad kör du för olja, det står ju del-syntet i servicemanualen men har sett att flera på forumets hellre köper Biltemas mineral, tydligen en del motorras med synteten?
Alla företag har sin olja dom rekommenderar. Det enklaste är att gå in på en atvverkstad / kawaÅF och be om att få köpa 2 liter ( Ska rymma 1,75 till 2 liter enligt http://www.okq8.se/privat/pastationen/motorolja,fett-smorjmedel/oljeguiden knappa in din modell så ser du deras rekommenderade olja).Du ska väl ändå dit och köpa ett oljefilter antar jag Eller så köper du på nätet och håller på. Har du testat justera upp tomgången lite? Ska inte vara någon "fara" om du minns hur du har skruvat och skruvar tillbaks den till utgångsläget ifall det blir tokigt.Jag vet inte hur det är på kamasutri men oljan ska kolla kall eller varm. Det står i boken exakt vid vilket tillfälle man ska kolla och vad den då ska visa.Den kan visa lurigt om det är typ torrsump, har jag för mig.Som sagt. En billig garanti på att det är gjort.
Vilken fröjd att köra denna maskin, helt lyrisk. Det finns så mycket kraft under denna sadel. Vänta bara tills du har fått prova en Can am..
Vad händer
Det är väl en plog en manuell ploglyft, om man saknar vinsch tex. Man spänner väl fast den röda remmen i frontbumpern tror jag.Det där används nog mest för dom med åkgräsklippare, där finns det ju sällan vinsch.(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Där har vi det, tack som tusan PV!
Är du redo för snön när den kommer då? Surt att handskotta när du har en ny leksak.
Alltså, dra inte in min raptor nu, men detta är ju en arbetshäst? Bumpern ska skydda maskinen från skador? Bara den fyller den funktionen räcker väl det? Eller ska du ut och finåka? Använd bumper är respekt. Jämför med en vanlig personbil, ja den har ju lackad plast i fram. Men en lite grövre terrängbil har ju bara en balk. Respekt.
Dom där mätarna är ju inte så bra när man ska ha så lite tryck i, men kör strax under 0.5 på mätaren. http://www.jula.se/search-result/?q=DIGITAL%20LUFTTRYCKSMÄTARE jag köpte en sån, funkar fint för 99kr. Mellan 0.2-0.5 ligger nog dom flesta. Beror ju på vilka däck man har och vart man kör. 2-3 bar har man ju i bildäck.
vad händer?
Inte mycket de senaste månaderna! Rå vinter och kallt garage är anledningen men tänkte snart kasta mig över rengöring av förgasare och lite fiddel med tomgasenskruven (?). Den går bra nu men är ganska svår att hålla vid liv under uppstarten.Lägger upp lite bilder på hojen i helgen, tror aldrig jag gjort det sedan den fixats till!
superbra tobias!Fungerar motor och drivlina med?
Kul att du kostar på med lite riktiga delar också, det gör ju att den håller/stiger i värde.
Har aldrig hört om att det kunna vara kylvätska i en förgasare, låter märkligt. Är det inte någon slags returslang till tanken? Eller "överfyllnadsslang", hittar inte ordet nu... Men när inte flottörena stänger flödet utan att det kommer in mer bensin än det ska. Då rinner det ut någonstans.Vart tar slangarna vägen? Den där dräneringsslangen brukar väl bara hänga ner någonstans, mot något mindre varmt helst. Ska ju inte komma något där om du inte öppnar dräneringen.
Det var ju kul att lära sig något nytt, ang kylvattnet alltså. Dräneringsslangen tycker jag borde klara sig utan check valve, om det nu är så att inget kommer ut där automatiskt. Du kan ju dra en slang och sätta i en liten flaska, så ser du om det kommer ut något.
Idle screw eller nått liknande. Den borde sitta som stoppskruv där gaswiren sitter fast på förgasaren, att den stoppar på det läge där gaswiren är opåverkad.
Funkar diffen fram som den ska? Kollat oljan där?
Jag kör med en Claes ohlsons vinsch, funkat klockrent för mig iaf.. Drar närmare 1200 kg har jag för mig.. Köp till ett vinschfäste bara..
Skräp... Hade en sådan bak på kawan.. Lät som en stenkross o funkade 5ggr... Sedan stendöd
Runt 40 kanske?
denna är ju likvärdig din http://www.blocket.se/dalarna/Kawasaki_Kawasaki_KWF_650_63551600.htm?ca=7&w=3
Och folk klagar på att kawor går sönder oftare än andra märkes hjulingar. Min har gått en bit över 1000 timmar nu.