ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Firetobbe skrivet 2 december 2012 kl. 18:29:15
-
Är åter igen lycklig ägare av en ltz400, och jag har lite funderingar som kanske någon kan svara på.
1. Är det svårt att montera tillbaka "Fotbroms fram" ? Fick med grejerna när jag köpte maskinen. (kan vara fint att ha inför besiktning kanske?)
2. Hastighetsmätare där siffror försvinner men display lyser blått. Är mätaren paj? Har kollat kontakter och det verkar schysst.
-
Bromsen är kopplad med en vajer mellan handtag och fotbroms.
Detta är inget de kontrollerar på SPB
Med 99% säkerhet.
-
Inte heller jag känner till några krav på fyrhjulsbroms på fyrhjuling mc i Sverige.
-
Vad det gäller hastighetsmätaren kan jag rekommendera en Trail tech Vapor.
Då får du även lite andra gadgets som
Vattentemp
Varvräknare
klocka
osv.
Så är många som gör och vips så har maskinen gått 0mil.....
-
Vad det gäller hastighetsmätaren kan jag rekommendera en Trail tech Vapor.
Då får du även lite andra gadgets som
Vattentemp
Varvräknare
klocka
osv.
Så är många som gör och vips så har maskinen gått 0mil.....
Eller "endast 250 mil" med 5-15 ägare och 4-5 år på nacken.
-
Det är dock lagkrav egentligen på denna broms...
-Ska bromsa på alla 4..
Men som tur va ingen som bryr sig längre,men -05 när vi börja så var dom noga vid regbesiktningar..
/N #60
-
Det är dock lagkrav egentligen på denna broms...
-Ska bromsa på alla 4..
Men som tur va ingen som bryr sig längre,men -05 när vi börja så var dom noga vid regbesiktningar..
/N #60
Detta säger jag inte för att jag inte tror dig. Men har du en paragraf på detta?
-
Det är dock lagkrav egentligen på denna broms...
-Ska bromsa på alla 4..
Men som tur va ingen som bryr sig längre,men -05 när vi börja så var dom noga vid regbesiktningar..
/N #60
Ja du sa de ju själv, regbesiktning.
Då ska den väl ändå sitta där.
Sen att min ÅF gav min bromsfördelare till mig i en kartong gör det ju inte mera lagligt för det.
Tror (läs med största sannolikhet) så handlar det bara som vanligt om bilprovningens okunskap.
*edit*
Det är ju knappast ett "tillbehör" som någon en gång i tiden efterfrågade utan snarare ett påtvång (eh, nytt ord?) för typgodkännande.
-
Intressanta kommentarer och information! Ska kika på TrailTech. Är det svårt att installera med alla nya gadgets? har Liiite CMT (centralMonterad Tumme) :hmmm:
-
Intressanta kommentarer och information! Ska kika på TrailTech. Är det svårt att installera med alla nya gadgets? har Liiite CMT (centralMonterad Tumme) :hmmm:
Fick ju även höra att kosomätaren drivs av internt batteri. cr2032. Så då får jag ju försöka bryta mig in i den å se om det blir bättre, annars blir det investering i Trailtech.
-
Koso drivs av maskinens el,Trailtech ha inbyggt...
-Sen ang bromseländet,så är det bara okunskap hos SBP ,om inte det blivit lagändringar ganska nyligen..
/N #60
-
Å förresten, ang en lysande tom display på Koso..
-Oftast pga fukt blir dom så,ibland yttre våld..
Har klarat några genom att förvara dom på varm plats,t.ex panna i nån vecka, så kan dom vakna igen..
MEN har ett X antal liggande som mött döden genom yttre våld..
Så man bör inte köra högtryckstvätt nära dessa små grisar,då pajjar dom ibland..
:nono:
/N
-
Kan tillägga att Trailtech driva av maskinen också.
Men har även batteridrift för minne och klocka. Höll ca 0,5-1 år. tar 1 min o byta.
-
Var ju lite skeptisk till det där med batteri-driften, så då är det mätaren som är paj förmodligen, trots att den är "ny".
-
Någon som vet någon bra sida med stötdämparskydd till LTZ-an? Vill inte ha Qmax-skydden, vill ha svarta med Antingen vit eller röd Suzuki-text, men det jag hittar är i utlandet och kan inte skickas till sverige av någon jäkla anledning... :(veryangry):
-
Bara välja o vraka
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=Suzuki+ltz+shock+covers&_sacat=0&_from=R40 (http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=Suzuki+ltz+shock+covers&_sacat=0&_from=R40)
-
Bara välja o vraka
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=Suzuki+ltz+shock+covers&_sacat=0&_from=R40 (http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=Suzuki+ltz+shock+covers&_sacat=0&_from=R40)
Oh! Det fanns ju hur mycket skoj som helst! Blev faktiskt inte svarta med Text, utan lite mer "odiskreta". Bilder kommer! Tack för hjälpen!
Förresten så var det glappkontakt och lite för spänt kablage (gav ej efter när man svängde) som gjorde att hastighetsmätaren slockna. Upptäckte det när man vred på styret. Så det fick göras om och göras rätt! Bara fortsätta leta roliga saker att montera på. Kikar lite på diod-blinkers och ny bumper, men snygga bumprar var det ont om.
-
Ytterligare en liten undran. Har lite funderingar på att köpa handtagsvärmare till ltz-an och undrar då om det är någon som monterat det förr och vet vad man kan ta strömmen ifrån för tråd, eller har ni gått direkt till batteriet? Har som sagt lite tumme mitt i hand så lite tips å trix är välkomna!
-
Ytterligare en liten undran. Har lite funderingar på att köpa handtagsvärmare till ltz-an och undrar då om det är någon som monterat det förr och vet vad man kan ta strömmen ifrån för tråd, eller har ni gått direkt till batteriet? Har som sagt lite tumme mitt i hand så lite tips å trix är välkomna!
Glöm inte värme på tummen..;)
På min smc så tar jag ström direkt på batteriet. Dock får man inte glömma att stänga av värmarna..
-
Glöm inte värme på tummen..;)
På min smc så tar jag ström direkt på batteriet. Dock får man inte glömma att stänga av värmarna..
Ja, å tummen så klart! så det funkar bra bara man kommer ihåg att stänga av dom? Vad kör du med för märke?
-
Ja, å tummen så klart! så det funkar bra bara man kommer ihåg att stänga av dom? Vad kör du med för märke?
ja det funkar bra.. dock fryser jag om min tumme ;) då jag bara har handtagen. hmm... bra fråga.. noll koll men det finns trådar om handtags värmare här inne. om man söker lite.
-
Tjoa!! Tänkte vara lite nyfiken och höra vart andra ltz:a-ägare satt sin/sina switchar för handtagsvärmare/tumvärmare? Gärna bilder om ni har så jag får lite tips å trix. :)
-
Happ! Första (!) Service gjord på kvadden, åkte till ÅF Fourbyfour i Södertälje å lät dom göra den och även kika på hastighetsmätaren. Fick en glad överraskning iaf, och det hade inte med mätaren att göra...:
En bricka på nålen i förgasaren som Dresel förmodligen fingrat med. Ialla fall så lades denna på "rätt" ställe och blev en väldig skillnad i gång. Går renare, startar lättare, jämnare tomgång. Lite vassare! Men hastighetsmätaren kommer bytas ut för den slockna igen... Ska försöka få tag på Trailtech med Rätt dashboard å ge mig in i outforskade marker eftersom jag är liite skraj för å göra brutalfel å pajja allt. Funderar även på att sätta 40-drev bak för att få den att varva lite mindre vid högre hastigheter. Detta blir nog första åtgärden då pengar måste prioriteras på Volvo-villa-vovve... Över å ut!