ATVForum, allt om fyrhjulingar

Annonsörer, Prenumeranter och ATV/Quad-Föreningar. => Annonsörer, Prenumeranter och Föreningar => Svenska ATV Föreningen => Ämnet startat av: Mudde skrivet 3 december 2010 kl. 21:20:41

Titel: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Mudde skrivet 3 december 2010 kl. 21:20:41
Vilka ändringar skulle du vilja se i terrängkörningslagen? Nu menar jag inte fri framfart överallt utan realistiska förändringar!
Som det verkar kommer en översyn av terrängkörningslagen att påbörjas och det vore intressant att veta vad Ni andra tycker. Själv tycker jag att det borde bli enklare att få tillstånd till leder och körområden samt att antalet registreringsformer kunde/borde ses över.
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: AtvNerd skrivet 3 december 2010 kl. 21:51:01
Utnyttjandet av skoterleder sommartid, samt möjligheten att få köra på egen mark utan att nån bärplockare från Stockholm ska kunna anmäla mig för brott mot lagen.
Man borde få framföra fyrhjulingen på de stigar/körvägar som finns inritade på kartor med markägarens medgivande förstås.
Det finns ju en hastighetsbegränsning i terräng, varför finns det? Jag har aldrig sett en skördare som gått så snabbt som 70km/h.
Varför ha en hastighetsbegränsning om man ändå inte får köra i terrängen?

Det måste bli lättare att få till körområden, Paralleller måste dras med framförande av enduro och alla dessa slingor som finns.

När vi ändå är igång, (har inget med terrängkörningslagen att göra men) jag tycker att kravet på strypning på mc reggat är absurt, man får köra bil med 500+ hk på vanligt b-kort och mc har ingen effektbegränsning, varför begränsa Atv, alla kör ju ändå olagligt och det vet folk, varför måste man känna sig som en brottsling, ?
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Trazan skrivet 3 december 2010 kl. 22:06:00
Amen! Jag håller med AtvNerd på samtliga punkter.
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Pson™ skrivet 3 december 2010 kl. 22:18:42
Att det måste bli lättare att få till leder körningar m,m håller ju vi alla med om.

Utnyttjandet av skoterleder sommartid, på leder med mycket myr mark ( så kallad känslig mark) möjlighet till kvoterad körning kanske?

Vi befintliga körvägar stigar leder m,m som är inritade på karta få tydliga regler vad? vilka? storlek? Var man får köra?

Paralleller måste dras med framförande av enduro och alla dessa slingor som finns.

En hastighetsgräns kan vara bra för att blidka politikerna, men den skall vara realistisk.

Att få använda kraftledningar lättare.
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: BEERHUNTER skrivet 3 december 2010 kl. 22:20:23
Amen! Jag håller med AtvNerd på samtliga punkter.

Ja med !!
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Bjärkwen skrivet 3 december 2010 kl. 22:22:17
Kommer säkert att bli fler förbudsområden i fjällvärden då oxå, alla skidåkandebullenspilsnerkorvsätanderenlevnadsfriluftstvättbarablöjfantaster pressar ju fram förbud överallt för både skoter och atv. Tycker att det borde ju gå att samsas med dessa människor om leder och områden som är tillåtna för oss båda. Är ju oftast bara en liten grupp som förstör för oss andra med körning där ingen hänsyn visas, och inte minst kommer dom från vårat grannland (ingen nämd ingen glömd ;))
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Thyrén skrivet 3 december 2010 kl. 22:28:54
Amen! Jag håller med AtvNerd på samtliga punkter.

Ja med !!


Och jag med! :)
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: SmileRacer skrivet 4 december 2010 kl. 09:04:35
Själv tycker jag att man ska vara med i t.ex. i SATVF,  man kanske skulle få bli tvungen att gå en introduktionskurs i regler/Lagar och körteknik. och med detta få intyg om att man har gått den. på Så sätt kan man säga att man får ett "körkort" att man får framföra fordonet på de ställen där lagen tillåter.

Områden man borde få tillgång till:
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 4 december 2010 kl. 09:21:17
Amen! Jag håller med AtvNerd på samtliga punkter.

Ja med !!


Och jag med! :)

Håller helt med... En hel drös idiotiska regler det där...  :dntknow:
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: muran skrivet 5 december 2010 kl. 18:44:15
Områden man borde få tillgång till:

Ledningsgator
Arrangemang
Motorklubbars område
Egen Mark
Annans Mark med tillstånd från markägaren

Detta tycker jag låter mkt bra  ()p
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: jaas skrivet 5 december 2010 kl. 18:50:19
Själv tycker jag att man ska vara med i t.ex. i SATVF,  man kanske skulle få bli tvungen att gå en introduktionskurs i regler/Lagar och körteknik. och med detta få intyg om att man har gått den. på Så sätt kan man säga att man får ett "körkort" att man får framföra fordonet på de ställen där lagen tillåter.

Områden man borde få tillgång till:
  • Ledningsgator
  • Arrangemang
  • Motorklubbars område
  • Egen Mark
  • Annans Mark med tillstånd från markägaren

Körkort för ATV finns ju redan :) För oss som tog b-körkort efter 2000 så ska man ju ha det för att få köra terrängreggade maskiner överhuvudtaget.

Men håller helt klart med om de listade punkterna ()p
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 5 december 2010 kl. 22:53:19
Utnyttjandet av skoterleder sommartid, samt möjligheten att få köra på egen mark utan att nån bärplockare från Stockholm ska kunna anmäla mig för brott mot lagen.
Man borde få framföra fyrhjulingen på de stigar/körvägar som finns inritade på kartor med markägarens medgivande förstås.
Det finns ju en hastighetsbegränsning i terräng, varför finns det? Jag har aldrig sett en skördare som gått så snabbt som 70km/h.
Varför ha en hastighetsbegränsning om man ändå inte får köra i terrängen?

Det måste bli lättare att få till körområden, Paralleller måste dras med framförande av enduro och alla dessa slingor som finns.

När vi ändå är igång, (har inget med terrängkörningslagen att göra men) jag tycker att kravet på strypning på mc reggat är absurt, man får köra bil med 500+ hk på vanligt b-kort och mc har ingen effektbegränsning, varför begränsa Atv, alla kör ju ändå olagligt och det vet folk, varför måste man känna sig som en brottsling, ?

Håller helt och hållet med, lägg till förslagen som smileracer skrev så är det en riktigt bra lista att sträva efter  ()p
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: SmileRacer skrivet 6 december 2010 kl. 08:36:01
Själv tycker jag att man ska vara med i t.ex. i SATVF,  man kanske skulle få bli tvungen att gå en introduktionskurs i regler/Lagar och körteknik. och med detta få intyg om att man har gått den. på Så sätt kan man säga att man får ett "körkort" att man får framföra fordonet på de ställen där lagen tillåter.

Områden man borde få tillgång till:
  • Ledningsgator
  • Arrangemang
  • Motorklubbars område
  • Egen Mark
  • Annans Mark med tillstånd från markägaren

Körkort för ATV finns ju redan :) För oss som tog b-körkort efter 2000 så ska man ju ha det för att få köra terrängreggade maskiner överhuvudtaget.

Men håller helt klart med om de listade punkterna ()p

min tanke var att gå en ytterligare kurs/introduktion, just bara att man har visat att man kan behärska och framföra ATV på ett säkert och bra sätt. och dessutom kanske få lite lagar och regler i baggaget. Har sett så mycke idioti åkningar, och tror detta vore en "aha" upplevelse även för de som kan köra...

//SmileRacer
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: jaas skrivet 6 december 2010 kl. 09:48:46
Förlåt för OT!

Sådana kurser där man får lära sig köra och hur reglerna är i dagsläget finns redan flertalet av. Beroende på vart i man väljer att ta det och årstid kör man antingen atv eller snöskoter. När man klarat av utbildningen får man ett "Förarbevis Terrängskoter" av vägverket eller vilken instans det nu är idag. Jag tog mitt på Snöskoter och då var det 3 dagar teori och en dag körning. Körningen är givetvis inte exakt lika men jag tyckte den speglade ganska bra även hur man ska köra ATV på sommaren.
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: SmileRacer skrivet 6 december 2010 kl. 09:58:50
Förlåt för OT!

Sådana kurser där man får lära sig köra och hur reglerna är i dagsläget finns redan flertalet av. Beroende på vart i man väljer att ta det och årstid kör man antingen atv eller snöskoter. När man klarat av utbildningen får man ett "Förarbevis Terrängskoter" av vägverket eller vilken instans det nu är idag. Jag tog mitt på Snöskoter och då var det 3 dagar teori och en dag körning. Körningen är givetvis inte exakt lika men jag tyckte den speglade ganska bra även hur man ska köra ATV på sommaren.

aaa, de var någe liknande jag gick då, innan, har ett bevis från STHR (Sveriges Terränghjulingsutbildares Riksförbund)
De är en grundutbildning för terränghjuling...

Kan säga att de var fasen de roligaste jag gjort, när jag tog de... snacka om körteknik på hög nivå, och maxa maskiner och vagnar till max...  ()p ()p
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Hyson skrivet 6 december 2010 kl. 14:43:56
Jag har en pojk som har Down syndrom och problem med höfter och vrister samt själv fått problem med en ljumske så vi har problem att ta oss ut någe längre sträcker. Min dröm vore att få ta honom på en safari upp i fjällvärlden med fiske och det ögon godis som bara finns där. I min ungdom vandrade jag i fjällen minst en vecka om året. De leder jag följde skulle en atv lätt ta sej fram och med svårhet förstöra. Den enda nackdel jag ser är motor ljudet.
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: SmileRacer skrivet 6 december 2010 kl. 14:46:38
Jag har en pojk som har Down syndrom och problem med höfter och vrister samt själv fått problem med en ljumske så vi har problem att ta oss ut någe längre sträcker. Min dröm vore att få ta honom på en safari upp i fjällvärlden med fiske och det ögon godis som bara finns där. I min ungdom vandrade jag i fjällen minst en vecka om året. De leder jag följde skulle en atv lätt ta sej fram och med svårhet förstöra. Den enda nackdel jag ser är motor ljudet.

jag citerar från www.satvf.se

Citera
För handikappade
Med en terränghjuling får man köra fritt på de markområden man själv äger och dessutom på främmande mark med markägarens tillstånd. En handikappad i sällskap av medhjälpare är dock berättigad att med stöd av allemansrätten köra på mark som ägs av andra.

I hjälpmedelsklassificeringen hör terränghjulingar till motordrivna fordon. I enlighet med handikappservicelagen ersätts hälften av en terränghjulings anskaffningspris, medan tilläggsutrustningen ersätts till sitt fulla belopp inom ramen för anslagen. Till anskaffningskostnaderna räknas även leveranskostnader och registreringsavgifter. Vissa kommuner har till och med skaffat en eller flera terränghjulingar, vars besittningsrätt getts till kunderna. Då ansvarar användarna för driftskostnaderna och kommunen för service- och reparationskostnaderna. Källa: http://yrkesforarutbildning.se/atv.php
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 6 december 2010 kl. 17:50:19
Jag har en pojk som har Down syndrom och problem med höfter och vrister samt själv fått problem med en ljumske så vi har problem att ta oss ut någe längre sträcker. Min dröm vore att få ta honom på en safari upp i fjällvärlden med fiske och det ögon godis som bara finns där. I min ungdom vandrade jag i fjällen minst en vecka om året. De leder jag följde skulle en atv lätt ta sej fram och med svårhet förstöra. Den enda nackdel jag ser är motor ljudet.

jag citerar från www.satvf.se

Citera
För handikappade
Med en terränghjuling får man köra fritt på de markområden man själv äger och dessutom på främmande mark med markägarens tillstånd. En handikappad i sällskap av medhjälpare är dock berättigad att med stöd av allemansrätten köra på mark som ägs av andra.

I hjälpmedelsklassificeringen hör terränghjulingar till motordrivna fordon. I enlighet med handikappservicelagen ersätts hälften av en terränghjulings anskaffningspris, medan tilläggsutrustningen ersätts till sitt fulla belopp inom ramen för anslagen. Till anskaffningskostnaderna räknas även leveranskostnader och registreringsavgifter. Vissa kommuner har till och med skaffat en eller flera terränghjulingar, vars besittningsrätt getts till kunderna. Då ansvarar användarna för driftskostnaderna och kommunen för service- och reparationskostnaderna. Källa: http://yrkesforarutbildning.se/atv.php

Där ser man, man lär så länge man lever. Hade jag aldrig hört talas om tidigare.
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: SmileRacer skrivet 6 december 2010 kl. 17:55:33
Jag har en pojk som har Down syndrom och problem med höfter och vrister samt själv fått problem med en ljumske så vi har problem att ta oss ut någe längre sträcker. Min dröm vore att få ta honom på en safari upp i fjällvärlden med fiske och det ögon godis som bara finns där. I min ungdom vandrade jag i fjällen minst en vecka om året. De leder jag följde skulle en atv lätt ta sej fram och med svårhet förstöra. Den enda nackdel jag ser är motor ljudet.

jag citerar från www.satvf.se

Citera
För handikappade
Med en terränghjuling får man köra fritt på de markområden man själv äger och dessutom på främmande mark med markägarens tillstånd. En handikappad i sällskap av medhjälpare är dock berättigad att med stöd av allemansrätten köra på mark som ägs av andra.

I hjälpmedelsklassificeringen hör terränghjulingar till motordrivna fordon. I enlighet med handikappservicelagen ersätts hälften av en terränghjulings anskaffningspris, medan tilläggsutrustningen ersätts till sitt fulla belopp inom ramen för anslagen. Till anskaffningskostnaderna räknas även leveranskostnader och registreringsavgifter. Vissa kommuner har till och med skaffat en eller flera terränghjulingar, vars besittningsrätt getts till kunderna. Då ansvarar användarna för driftskostnaderna och kommunen för service- och reparationskostnaderna. Källa: http://yrkesforarutbildning.se/atv.php

Där ser man, man lär så länge man lever. Hade jag aldrig hört talas om tidigare.

Gå med i www.satvf.se, de värnar för ALLA som har ATV/Fyrhjuling
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 6 december 2010 kl. 21:12:26
ja jag har tänkt att gå med men aldrig fått arslet ur vagnen , men beslutet om att handikappade får göra si och så är vell inte satvf förtjänst?! Missförstå mig rätt men hittills har jag inte sett nånting i närheten av vart jag bor som satvf har gjort för att förbättra min tillvaro som atv ägare utan det är ju mest där dom bor som startade föreningen och intilliggande som har fått äta av kakan så att säga. Jag har så lite fritid så den tiden vill jag lägga på mitt åkande och inte på att kanske starta ett lokalt kontor där jag bor och hålla i det. Inte heller vill jag  hyra dyra släp eller änn värre köpa ett och ta ledigt från jobbet då vissa körningar är på en vardag för att få åka några timmar. Det blir så mycket verksamhet ikring innan det blir åkning av. Ta nu inte detta fel för jag tycker att satvf gör en kanoninsats och det är bra att folk som är likasinnade och även dom som fördömmer atv åkning har en förening att vända sig till vid frågor och synpunkter, och all prinsesstårta på ICA till dom som orkat starta denna förening och hålla den rullande.
Jag kan skicka in en avgift på en gång bara för sakens skull men jag anser att just i detta läget så förändrar det inget för mig förutom att jag blir en peng fattigare. Sätter in en peng ikväll.  :)
En sak till. man betalar ju för kalenderår! Om jag betalar in nu så måste jag ju betala in en avgift till vid årsskifftet?!
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: SmileRacer skrivet 6 december 2010 kl. 21:32:38
ja jag har tänkt att gå med men aldrig fått arslet ur vagnen , men beslutet om att handikappade får göra si och så är vell inte satvf förtjänst?! Missförstå mig rätt men hittills har jag inte sett nånting i närheten av vart jag bor som satvf har gjort för att förbättra min tillvaro som atv ägare utan det är ju mest där dom bor som startade föreningen och intilliggande som har fått äta av kakan så att säga. Jag har så lite fritid så den tiden vill jag lägga på mitt åkande och inte på att kanske starta ett lokalt kontor där jag bor och hålla i det. Inte heller vill jag  hyra dyra släp eller änn värre köpa ett och ta ledigt från jobbet då vissa körningar är på en vardag för att få åka några timmar. Det blir så mycket verksamhet ikring innan det blir åkning av. Ta nu inte detta fel för jag tycker att satvf gör en kanoninsats och det är bra att folk som är likasinnade och även dom som fördömmer atv åkning har en förening att vända sig till vid frågor och synpunkter, och all prinsesstårta på ICA till dom som orkat starta denna förening och hålla den rullande.
Jag kan skicka in en avgift på en gång bara för sakens skull men jag anser att just i detta läget så förändrar det inget för mig förutom att jag blir en peng fattigare. Sätter in en peng ikväll.  :)
En sak till. man betalar ju för kalenderår! Om jag betalar in nu så måste jag ju betala in en avgift till vid årsskifftet?!

kontakta någon på satvf.se, har för mig att om man betalar nu så gäller de för 2011, men mejla eller ring dem så får du ett mer exaktare svar...

Jag förstår din frustration, Men jobbar vi med satvf.se och hjälper dem i arbetet tillsammans med Civil, och MHF-U så kommer de bli mer anläggningar och leder att åka på, över hela Sverige...

Och att få åka ut till en träff var något som jag tyckte var oerhört kul, har vare på en träff i Säter och de var de bästa jag gjort, och kommer göra de fler ggr...

mvh Håkan
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Hydro skrivet 6 december 2010 kl. 21:43:07
...Rolf Atterling...

Skjut inte budbäraren.
 :knupple:
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Mudde skrivet 6 december 2010 kl. 21:47:21
Hoj hoj. Oavsett var i landet man bor har vi gjort mycket gott tycker jag.

- Vi har fått en led godkänd vilket bryter mot terrängkörningslagen men vi fick den ändå.
- Vi har fått fram licenser och reglementen för de som vill tävla.
- Vi har haft möten med politiker för att påpeka att terrängkörningslagen skrevs innan fyrhjulingen fanns och därför bör revideras vilket gjort att justitiedepartementet har frågan uppe.
- Vi har tagit fram en broschyr tillsammans med myndigheterna som jag tycker är läsbar.  
- Vi har initierat ett samarbete med SNOFED för att sprida förarbevis- och yrkesförar utbildningarna över hela landet.
- Vi har fått skoterklubbar att godkänna bandade fyrhjulingar på vissa preparerade skoterleder.
- Vi har gjort det enklare att bilda klubbar för att kunna skapa fler leder och körområden

Listan kan göras lång.

Broschyren http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: AtvNerd skrivet 6 december 2010 kl. 22:18:55
Hoj hoj. Oavsett var i landet man bor har vi gjort mycket gott tycker jag.

- Vi har fått en led godkänd vilket bryter mot terrängkörningslagen men vi fick den ändå.
- Vi har fått fram licenser och reglementen för de som vill tävla.
- Vi har haft möten med politiker för att påpeka att terrängkörningslagen skrevs innan fyrhjulingen fanns och därför bör revideras vilket gjort att justitiedepartementet har frågan uppe.
- Vi har tagit fram en broschyr tillsammans med myndigheterna som jag tycker är läsbar.  
- Vi har initierat ett samarbete med SNOFED för att sprida förarbevis- och yrkesförar utbildningarna över hela landet.
- Vi har fått skoterklubbar att godkänna bandade fyrhjulingar på vissa preparerade skoterleder.
- Vi har gjort det enklare att bilda klubbar för att kunna skapa fler leder och körområden

Listan kan göras lång.

Broschyren http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
Japp! jag tycker ni gör ett jättebra jobb!  ()p
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: bebbe skrivet 18 december 2010 kl. 10:21:07
Hur stor chans är det att det kommer bli ändringar? Någon som har en känsla av vilka ändringar som kan vara rimliga?

Det jag menar är vilka människor som styr och vad man kan begära. Antar att om man vill ha för stora ändringar på en gång kanske det blir tvärstopp?

I övrigt tycker jag som någon annan skrev att det borde vara en självklarhet med mer körning på egen mark eller ev på annans mark med tillåtelse. Är väl i så fall bättre att man instiftar någon slags lag liknande vårdslöshet i trafik (typ vårdslöshet i skogen). Där man inte får bete sig på ett visst sätt, dvs tex medvetet köra sönder marker mm. Köra vårdslös eller köra i natur områden om inte särskilda tillstånd finns (kanske markerade spår eller vid särskilda tider på året osv).

Finns mycket att göra på detta området. Gäller nog bara att börja rätt  :)
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: anersimyra skrivet 13 januari 2011 kl. 15:49:46
C :djump:rossbanor,vissa kraftledningsgator är helt ok :djump:,men terränglagen ska inte tummas på för mycket,vore det mer fritt fram blev sannolikt många områden outhärdliga att visstas i :banghead: Heja apostlahästarna
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: bebbe skrivet 14 januari 2011 kl. 06:22:51
C :djump:rossbanor,vissa kraftledningsgator är helt ok :djump:,men terränglagen ska inte tummas på för mycket,vore det mer fritt fram blev sannolikt många områden outhärdliga att visstas i :banghead: Heja apostlahästarna

Ja, så lär det bli. Svensken har ju en förmåga att alltid fördärva om han tror att det inte går att bevisa vem det var.

Bara titta på våra offentliga toaletter och jämnför med många andra "civiliserade" länder.

I tex USA finns det massor med "trails" där det kör folk nästan dagligen och de är långt ifrån sönderkörda.
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Svezon™ skrivet 17 januari 2011 kl. 10:20:11
Jag tycker SATVF har gjort ett kanon jobb!  ()p Hur lätt kan det va att få igenom våra önskningar, när det finns ett sånt genuint motstånd hos myndigheterna för vårat intresse?   

Egenmark tycker jag vore självklart, så även ledningsgator vilket ju borde gynna kraftbolagen. Annans mark med tillstånd. Militära övningsområden under ordnade former typ träffar. Skoterleder sommartid.

KEEP UP THE GOOD WORK!
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Mudde skrivet 17 januari 2011 kl. 10:42:23
Här kan Ni läsa mer om hur det gått för den första MHF Ungdomsklubben som startade med SATVF´s koncept.

Det kommer snart inbjudningar att komma och köra på våra lagliga områden. Vi talar om STORA varierande områden  ()p

http://terranggruppen.wordpress.com
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: HeatFire skrivet 17 januari 2011 kl. 10:53:14
Som det är nu när det är lagom med fyrisar så borde ju lagen gå att fixa till utan för mycket förtret för andra.
en annan sak om halva sthlm för för sig att köra fyrhjuling på en viss kraftledningsgata är det bästa som finns o 10k fyrhjulingar är ute där varje dag. svampplockare o hundrastare får leva med att andra har andra intressen om inte annat är det väll bra för dom som vill ha svamp om söndagsplockarna plockar på annat håll  :D
allt jag vill ha är en fin liten stig till mig o min raptor. borde väll inte vara så svårt att få till i den trånga lagboken.
typ bara kalla den enskilld väg endast för terrängfordon och mc?

dom som kör MC har ju en förening eller två där väldigt många är medlem.. vi ATV/quad tokar måste börja med det också så någon har råd att föra vår talan så ofta som möjligt.
hmm jag menar alltså att dom har sitt SMC som alla går med i mer eller mindre.. vi har inget sådant..
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: sssozze skrivet 8 april 2013 kl. 10:27:32
En gammal men bra tråd som förtjänar en bump.  ()p
 
Hur ser det ut? Är lagen på väg att revideras?
Någon som har ny info kring detta?
 
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: anersimyra skrivet 9 april 2013 kl. 09:50:23
En gammal men bra tråd som förtjänar en bump.  ()p
 
Hur ser det ut? Är lagen på väg att revideras?
Någon som har ny info kring detta?
Det går framåt, SATV och många andra icke anslutna åkare är tillfrågade att aktivt bevaka Botkyrkas naturreservat. Kommunens tjänstemän kommer besöka Avestaleden som ett led i arbetet med att eventuellt skapa en laglig led. Tyvärr finner man fortfarande riktigt korkade tillmälen om andra naturintressen i trådar som handlar om denna fråga. Glöm inte att SATV, vilka arbetar hårt med denna fråga, "får stå till svars" för alla korkade idiotiska inlägg om korvgrillande, svampplockande naturmuppsidioter. ()p
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: Bwanamdogo skrivet 25 maj 2013 kl. 13:39:46
Här kan Ni läsa mer om hur det gått för den första MHF Ungdomsklubben som startade med SATVF´s koncept.

Det kommer snart inbjudningar att komma och köra på våra lagliga områden. Vi talar om STORA varierande områden  ()p

http://terranggruppen.wordpress.com (http://terranggruppen.wordpress.com)
Vill man köra hjulingar får man nog flytta till USA eller Australien. För övrigt är det inte bara ATV numera är UTV populära så varför inte byta namn på föreningen. Skulle vara medlem om jag bodde i Sverige men tack o lov gör jag inte det. Lycka till med arbetet :banghead:
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: gutte84 skrivet 20 oktober 2013 kl. 21:07:41
Vill man köra hjulingar får man nog flytta till USA eller Australien. För övrigt är det inte bara ATV numera är UTV populära så varför inte byta namn på föreningen. Skulle vara medlem om jag bodde i Sverige men tack o lov gör jag inte det. Lycka till med arbetet :banghead:

det räcker att flytta till finland dom har ingen terrängkörningslag därför många åker till åland och kör
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: JussiN skrivet 20 oktober 2013 kl. 22:04:59
Men man måste ha lov av markägaren.
Titel: SV: Ändringar i terrängkörningslagen
Skrivet av: gutte84 skrivet 21 oktober 2013 kl. 03:59:20
Men man måste ha lov av markägaren.


så klart   ()p