ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: E-Fire skrivet 8 maj 2016 kl. 22:49:32

Titel: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 8 maj 2016 kl. 22:49:32
Startar en ny tråd om drevning.
Kört 15t 42t och original hjul nu sen 2008.
Toppfart 135km/h. Nu äntligen tog däcken slut. Köpte nya bakdäck 225/45 10 och samtidigt nytt bakdrev 36t. Det visade sig att med nya däcken och drevning 15t 36t vart toppfarten som original 115 km/h. Har nu beställt 16t från tyskland. Finns det någon mer på forumet som åker lågprofil och hur varvar era maskiner?
Ska även skriva att fram vart det scooter däck 130/90 10 från biltema.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Hydro skrivet 9 maj 2016 kl. 21:52:46
Är samtliga farter uppmätta med gps?
Mäts de med maskinen och du byter diameter på hjul så kan det slira lite med siffrorna.
Vet dock inte hur en Dinli mäter farten, men är alla hjuldiametrar ändrade bör man hålla sig till gps för rättvis jämförelse.
(skall man iofs alltid hålla sig till när man börjar diskutera hastigheter)
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 9 maj 2016 kl. 22:22:06
Är samtliga farter uppmätta med gps?
Mäts de med maskinen och du byter diameter på hjul så kan det slira lite med siffrorna.
Vet dock inte hur en Dinli mäter farten, men är alla hjuldiametrar ändrade bör man hålla sig till gps för rättvis jämförelse.
(skall man iofs alltid hålla sig till när man börjar diskutera hastigheter)

Efter däckbytet kalibrerades hastighetsmätaren samt mätte med gps. Så dom tidigare mätningarna var enligt mätare och kan tänka mig +- 5- 10 km/h.
Det jag fiskar lite efter är om det finns fler som åker lågprofil på dinli och hur har dom löst det med det höga varvtalet.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 10 maj 2016 kl. 05:39:53
Har upptäckt samma siffror som du ungefär.

16t fram lär lösa en hel del. Lägg in länk till firman du köpte på tack !

Jag har tänkt gå upp i tum på bakfälgarna till 12" - men hela hjulet måste ju vara större. Kanske runt 20" bak men kanske ännu mer. Vill landa på 150kmh topp hastighet (om det går med original kraft i motorn).

Sen om den blir högre i baken blir det ju ej optimalt för väghållningen, så det får man ju fixa. Lufttryck i däck gör mkt! Sänkte till 0.6 bak och blev väldigt mkt bättre. (Kör stora däck på 9" tum bak nu - 15/36 - får kolla tum på hela bakhjulen, tror de är 20" nu)
Spacers runtom gör underverk

129,7 gav min med gps nu senast - så 150 blir väl svårt. Men högre utväxling är inte fel ändå så 16t får bli
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 10 maj 2016 kl. 20:49:10
Har upptäckt samma siffror som du ungefär.

16t fram lär lösa en hel del. Lägg in länk till firman du köpte på tack !

Jag har tänkt gå upp i tum på bakfälgarna till 12" - men hela hjulet måste ju vara större. Kanske runt 20" bak men kanske ännu mer. Vill landa på 150kmh topp hastighet (om det går med original kraft i motorn).

Sen om den blir högre i baken blir det ju ej optimalt för väghållningen, så det får man ju fixa. Lufttryck i däck gör mkt! Sänkte till 0.6 bak och blev väldigt mkt bättre. (Kör stora däck på 9" tum bak nu - 15/36 - får kolla tum på hela bakhjulen, tror de är 20" nu)
Spacers runtom gör underverk

129,7 gav min med gps nu senast - så 150 blir väl svårt. Men högre utväxling är inte fel ändå så 16t får bli

http://www.motorsportgoetz.com/Ritzel-Z16-Dinli-DL901-902-904-DMX-Dinli-450-Spezial-DL904-Masai-A450?shopgate_redirect=1

Får se om det passar kanske kommer hem i morgon.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 10 maj 2016 kl. 21:11:41
Härligt ! Haft span på 16t drevet från dem.

Återkoppla gärna vad du tycker om det !
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 11 maj 2016 kl. 21:38:23
Härligt ! Haft span på 16t drevet från dem.

Återkoppla gärna vad du tycker om det !
Ja nu har drevet kommit. Hålbilden för låsbläcket är något större än dinli. Och sen fick jag slipa ur lite för att drev och kedja ska få plats. Ska hitta på någon lösning på låsbläcket i morgon. Mobilen lyckades vända alla bilder tyvärr.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 11 maj 2016 kl. 22:06:54
Fan va nice  ()p  ()p Kan du läsa några beteckningar på det så kke det går att beställa i Sverige ?
Lycka till med låsblecket och berätta hur det går! Blir ju spännande att se hur den går med 16t nu  :sunny:
Måste balansera mina framhjul - vibrerar som Fn på motorvägen i 110 märkte jag - trots scooterdäck av bra kvalité
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 11 maj 2016 kl. 22:16:44
Fan va nice  ()p  ()p Kan du läsa några beteckningar på det så kke det går att beställa i Sverige ?
Lycka till med låsblecket och berätta hur det går! Blir ju spännande att se hur den går med 16t nu  :sunny:
Måste balansera mina framhjul - vibrerar som Fn på motorvägen i 110 märkte jag - trots scooterdäck av bra kvalité
FE2105/16 är det som står.
TROR suzuki gsx 600 katana ska passa. Men har också annan bultdelning för låsbläcket.
Såg ett annat forumsinlägg om det.
Prova och ta bort hjulet och sedan dra åt hjulbultarna för hand innan du drar åt dom med spärrskaft. Hjulet blir bättre centrerat då. Hade samma problem fast bak förut. Försvann helt efter jag gjorde så.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 12 maj 2016 kl. 00:06:38
Thanx  ! Är det Jt eller JP eller vad det stora märket av drev heter ?

Nyss haft av dem för spacermontage (som ej passade btw ) , tkr det är samma obalans som förut. Men bra tips att pröva. Får nog bli balansering så den blir bättre. Kan iof testa med spacers o smc wildcat fälgar och vanliga vägdäck fram och se skillnaden i balans (det var bultomvandling på de spacers jag köpte, och har smc hjul liggandes)
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 12 maj 2016 kl. 15:58:03
Thanx  ! Är det Jt eller JP eller vad det stora märket av drev heter ?

Nyss haft av dem för spacermontage (som ej passade btw ) , tkr det är samma obalans som förut. Men bra tips att pröva. Får nog bli balansering så den blir bättre. Kan iof testa med spacers o smc wildcat fälgar och vanliga vägdäck fram och se skillnaden i balans (det var bultomvandling på de spacers jag köpte, och har smc hjul liggandes)
Dom hävdar att det tyskt drev. Noname.
Nu sitter allt på plats. Överarbetade i skallen på en lösning på låsringen. Men kom snart på enkla lösningen. Skyddet gick att montera efter lite filning. Topfart 120 km/h gps sen varvstopp.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 12 maj 2016 kl. 16:39:04
Briljant enkel lösning för låsblecket ! Smart  :sunny:

Att det ej gav mer än 5kmh var en nyhet ?
Kommer ej ihåg varför folk ej kör med mindre bakdrev än 36t. En tagg fram lika med fyra bak ? 32t bak då.

Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Michelin skrivet 12 maj 2016 kl. 16:53:56
Kan ni inte sätta på SMC Wildcat drev/hub bak då? De har ju 32T till Racing Edition ;)

Körde 15/32 på min Wildcat och då gick den 130km/h iaf!
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 12 maj 2016 kl. 18:57:19
Bra idé michelin  :sunny: passar hubben rakt på då ?

Min gör 129,7 kmh på gps. Original med 15/36 och 20" bakdäck
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 12 maj 2016 kl. 20:07:46
Briljant enkel lösning för låsblecket ! Smart  :sunny:

Att det ej gav mer än 5kmh var en nyhet ?
Kommer ej ihåg varför folk ej kör med mindre bakdrev än 36t. En tagg fram lika med fyra bak ? 32t bak då.
Tror det gav något mer. Svårt att se gps:en men ska prova ny app som loggar max fart.
Den gick nästan exakt som den gjorde med originaldäck och 15/42
Var lite trög mot slutet och man fick pressa ett tag innan varvstoppet slog i. Och exakt så gjorde den förr också. Jag är också en tung klump.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 12 maj 2016 kl. 20:17:24
Kan ni inte sätta på SMC Wildcat drev/hub bak då? De har ju 32T till Racing Edition ;)

Körde 15/32 på min Wildcat och då gick den 130km/h iaf!
Lättare att bara köpa ett Honda TRX 450R bakdrev finns 34 T & säker mindre också.
Är nästan helt säker på att det är samma.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Michelin skrivet 12 maj 2016 kl. 20:44:50
Jag vet inte hur passformen är med olika hubbar, bara brainstormar ;) Men många som kör Yamaha Raptor brukar byta till Honda hub t ex, då kan man komma ner ända till 31T om jag inte missminner mej!
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 12 maj 2016 kl. 21:33:57
Gillart michelin  :)

Honda trx 450r  alltså. Kan vara nåt e-fire! Kör hastighetsmätare via luren monterad på styret ändå. Speedgauge heter appen. Bra som fan. Bara en stor hastighetsmätare ! Distans och loggar topp hastighet också - good shit   :sunny:
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 19 maj 2016 kl. 21:20:51
16 fram 36 bak. Och med dom små bakdäcken vart toppfart loggningen 117 km/h med GPS.
Nöjd? Inte det minsta nöjd.
Skulle varit kul och loggat med GPS innan däcken sattes dit. Men känns som den varvar något mer vid 100 än vad den gjorde med original däcken och 15t 42t. Får försöka åka så här ett tag. Sen kanske det blir mindre bakdrev eller högre profil.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 20 maj 2016 kl. 00:45:17
Förstår det ! Trodde det skulle ge mer jag med.

Undrar vad som händer med 16t fram och mina stora bakhjul ? Skulle nog ligga på lågt och fint varv i 90
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 20 maj 2016 kl. 06:13:50
Förstår det ! Trodde det skulle ge mer jag med.

Undrar vad som händer med 16t fram och mina stora bakhjul ? Skulle nog ligga på lågt och fint varv i 90
TROR att varvtalet du har nu i 75- 80 km/h kommer du att få i 90 km/h med 16t fram.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 20 maj 2016 kl. 21:57:03
Jo bör väl bli så

Var det krångligt att beställa ? Betala med kreditkort? Sugen nu då jag beställt spacers fram så den blir komplett med spacers runtom. Bara drevet kvar så är den redo för riktig långåka. Biltema har en typ dremel slipmaskin som kke funkar att göra plats för drevet med
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 20 maj 2016 kl. 22:01:27
Jo bör väl bli så

Var det krångligt att beställa ? Betala med kreditkort? Sugen nu då jag beställt spacers fram så den blir komplett med spacers runtom. Bara drevet kvar så är den redo för riktig långåka. Biltema har en typ dremel slipmaskin som kke funkar att göra plats för drevet med
Inga krångel alls förutom att jag körde tyska sidan. Finns engelska. Jag körde paypal och leveransen är hem till dörren. Så du måste vara hemma. Annars får du vänta 2 dagar extra och sedan hämta det på posten. Jag körde dremel och slipsten. Gick riktigt lätt. Men ta inte för mycket. Inte så kul om det
 kommer ut olja.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 20 maj 2016 kl. 22:58:46
Ok så PayPal är smidigt. Ringa banken och fixa PayPal?  DHL då kke. Vore mindre kul ja - blir svett bara tanken på hål i motorn :) tack för info !
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 20 maj 2016 kl. 23:04:30
Ok så PayPal är smidigt. Ringa banken och fixa PayPal?  DHL då kke. Vore mindre kul ja - blir svett bara tanken på hål i motorn :) tack för info !
Bara gå in på paypal.se och starta ett konto. Sedan för du över pengar från ditt bankkonto till paypal kontot. För alltid över lite mer än vad du räknar ut för paypal tar %. Sedan betalar du säljaren med paypal.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Midget skrivet 21 maj 2016 kl. 07:42:21
https://nvmyz28.com/quads/700R_Gearing.htm
Samma princip på Dinli450
Ifall ni inte fattar siffrorna. Såhär räknat man https://www.youtube.com/watch?v=O35AwCp-6b8&feature=share ()p
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 23 maj 2016 kl. 19:41:29
Tackar för info E-fire !  ()p atvdäck.se har bra priser på däck och fälg btw om du vill ha större bakhjul

Midget: orkar ej lära mig. Byter grejer och ser om det blir bättre istället  ;D
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: E-Fire skrivet 23 maj 2016 kl. 20:02:40
Tackar för info E-fire !  ()p atvdäck.se har bra priser på däck och fälg btw om du vill ha större bakhjul

Midget: orkar ej lära mig. Byter grejer och ser om det blir bättre istället  ;D
Var där jag köpte däcken. Så se upp! Det är jätte olika fysiska storlekar mellan olika märken. fast det är samma dimention. Innova 225/45 10 är brutalt små jämfört med Kenda 225/40 10.
Titel: SV: Drevning dinli 450
Skrivet av: Dinli 4500cc skrivet 24 maj 2016 kl. 17:13:05
Aha ja bra tips  ()p

Är det samma mått där de angivit tum storlek på däcksidan ?