ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: pek skrivet 9 juni 2009 kl. 21:54:10

Titel: Hållbarhet på CF
Skrivet av: pek skrivet 9 juni 2009 kl. 21:54:10
Tjena..  Är lite sugen på att köpa en Cf, men jag vill gärna veta om det är någon kvalitet i Cf.
Frågan gäller X5 och allrod.  Kanske blev lite felstavat   :D
Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: Pson™ skrivet 10 juni 2009 kl. 22:41:20
Ska du köpa en ny så är det ju 3 års garanti. Men jag har en goes 520 samma som allroad eller cf å jag har kört 230 mil å ingenting har hänt med den. Men x5an är ju ny så är väl inte så många som har hunnit åka långt än..
Men jag tycker det är en väldigt prisvärd maskin å inte nå mycket skruva.
Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: pek skrivet 11 juni 2009 kl. 21:10:23
Åhhh   äntligen ett svar  :headbang:
Tack för det.  Kör du varierad terräng? Eller är det bara asfalt? Hur är dom i skogen/lerhål. Visst dom har ju inte jättemycket effekt, men det kanske räcker för att ha kul ändå?!

Fler får gärna vädra sina åsikter om dessa maskiner.
Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: Dhenniz skrivet 11 juni 2009 kl. 21:29:40
hämtade min goes 520 idag, har bara hunnit 2 mil än, men testade såklart på mitt hygge där jag ska hämta hem några kubik grot sen, och den känns väldigt stabil och fin i terräng, lågväxeln är riktigt fin då, känns varken för hög eller för låg, sen jag plockade strypningen på den, blev jag nöjd, med strypning gjorde den 70 på asfalt, efter en lång tid och full gas, utan är den faktiskt ganska snabb upp till 80, gör 95 på rakan, (allt efter den egna mätaren så viss felmarginal får man räkna med) dock känns det nog fort för mig.

Blev mycket piggare överlag.

Jag känner mig nöjd hittills, ska ut i skogen i morgon och sätta plant så då ska den testas lite mer.

Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: Kenth skrivet 11 juni 2009 kl. 22:11:01
Jag var nog den första som fick min X5:a direkt från containern i hamnen till firman och ut på vägen  :D
Jag har kört snart 60 mil utan problem! Det enda som jag kan tycka är jobbigt en lätt åtgärdat är att fjädringen är tokhård men det är bara att pysa ur luften ur dämparna vilket jag inte har haft tid med än.
Vad det gäller kval. på motorn så är det ingen skillnad mot tidigare modeller eller Goes då det är lika motor som tidigare förutom växlelföraren som är en klar förbättring och en kanonfin design!
Har haft en 07:a tidigare som jag tokskruvade på men det beror inte på att maskinen är dålig utan att den har nog varit med om en hel del hos tidigare ägare! Vad jag vet så går den bra nu och jag träffade den som köpte den på träffen i Hofors nyligen. Helt klart en trevlig maskin och prisvärd känner många som har Goes och CF och dom går bra. Många säger köp en dyrare maskin ex. Can-Am eller något annat för runt 100.000 och uppåt, ja helt klart en annan maskin utan tvekan men har man behovet? Skruvar dom aldrig på dom dyra maskinerna? Jo helt klart gör dom det! Delarna till en CF är billiga om man gämför med andra märken.
Men du ska tänka på vad du ska ha maskinen till och köpa utifrån detta!
Min gör 90 + utan problem och då har jag bara tagit bort spärren där gasvajern går in vid förgasaren annars gör den bara 60 + i nedförsbacke men jag har inte köpt en tävlingsmaskin hahaha....

Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: Kenth skrivet 11 juni 2009 kl. 22:13:49
Säg detta efter jag skrev inlägget! Trech.se skrev se nedan!

"Kenth: Du ska inte släppa trycket i dämparen, vi testade lite olika varianter, du ska skruva ner fjädrarna till mjukaste o sedan pumpa upp dämparen.
Detta ger bäst dämpegenskaper."
Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: pek skrivet 11 juni 2009 kl. 22:26:21
Tackar Kenth för den utförliga beskrivningen av Cf/Goes.
Ja användnings området kommer bestå av skottning av gård+ lite skogsköra. Absolut ingen timmerdragning eller andra tunga arbetsområden. Jag håller helt med dig ang prisfrågan. Jag ser ingen anledning till att lägga ut ca 100k, när man inte har användning av den sortens maskiner. Visst det är säkert jätte kul med effekten som dom bjuderpå, men som sagt så duger säkert en Cf/Goes alldeles utmärkt till mina behov. 

Fortsätt gärna att berätta om era tankar & erfarenheter av dessa maskiner. Det skadar inte att ha lite kött på benen innan man bestämmer sig  :)
Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: Pson™ skrivet 12 juni 2009 kl. 13:31:49
Jag kör mycket blandad körning både väg å i skog å lera. har nyligen satt på 27 tummare å jag tycker effekten räcker om man inte ska åka på bredhäng i 60 70.. men jag har iof tagit bort strypningarna å byggt ett nytt avgassystem å ett variatorkitt på.. det enda jag kan klaga på är att framhjuls inställningen inte var den bästa men å andra sidan är det ju inte så svårt att justera den.
Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: pek skrivet 12 juni 2009 kl. 20:48:37
Jag kör mycket blandad körning både väg å i skog å lera. har nyligen satt på 27 tummare å jag tycker effekten räcker om man inte ska åka på bredhäng i 60 70.. men jag har iof tagit bort strypningarna å byggt ett nytt avgassystem å ett variatorkitt på.. det enda jag kan klaga på är att framhjuls inställningen inte var den bästa men å andra sidan är det ju inte så svårt att justera den.

Pson. Låter ungefär som det min kommer att användas till. Går det bra att ha 27t på? Det tar inte i någonstans?  Är det lätt att plocka på variatorkittet? Dyrt?    Många frågor blir det ;D .  Men det är tur att ni här på Cf forumet är så hjälpsamma  ()p
Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: Pson™ skrivet 13 juni 2009 kl. 09:30:09
Det finns en guide på trechs hemsida hur man monterar variator kitet men kan man skruva är det inte svårt.
Det tar i lite granna med 27t på vid lyckt insatserna å lite i bakskärmarna vid mycket fjädringsutslag men det är inget som stör mig efter som det inte händer så ofta.
Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: SugBritt skrivet 13 juni 2009 kl. 11:51:17
Jag har en CF ED som jag ska lämna in på 700mila service nästa vecka. Min har jag använt mkt varierande, både långa träffkörningar med en hel del vägåka men även på många skogsturer. Det som Alla drabbas av är ju plasten i fotbaljorna, dom spricker ganska lätt sönder, det som är bra med plasten är att man kan ta sin lödkolv o smälta ihop plasten igen, det funkar Riktigt bra. Tex så har jag kört sönder min frontplast, denna har jag lagat ett flertal ggr :)

Jag har oxå 27" på min, även variatorkittet som är ett Måste. Man får en annan maskin med detta monterat så det Rekomenderar jag Varmt, den blir inte lika "mjäkig" efter man bytt fjädern! CF ED modellen har ju lite annorlunda plast o vid lyskåporna fram Kan däcken slå i vid brant-nerför-samtidigt som man svänger-eller när man lyfter plogen o ska köra över en snövall. Då Kan den fjädra ihop lite väl mkt men det finns ju bot mot detta med....

På en träff såg jag en som körde Gås (goes) o han hade trixat till så att han kunde ratta ett typ halv varv Ytterligare på fjäderspänningen. Jag har fått hjälp o modda om min spännare oxå o nu funkar det superbra + att hjulingen upplevs inte lika svampig längre. Antar att 650mil gjort sitt på stötdämparna ;) Nu är den bättre än när den var ny så jag är skitnöjd med denna lösning.

Fel o brister då*
Jag måste ha haft en väldans tur med min, iaf om man läser i CF Moto tråden. Det är ett par saker som "hänt" men det beror inte på hjulingen utan det har uppkommit efter den varit hos CF doktorn på service pga .... vad ska man säga.....viss oerfarenhet kanske?

Sen är det ju fel o jämföra en CF med en Can Am för över 100k, jämför den med vad man får för
ca 65k ist.....Can Am 400. Den har lika effekt så den är väl närmast, om Den är bättre vet jag inte? Antagligen så är den det, annan plast tex.

Jag tycker helt klart att man kan köpa en CF, vi hobby åkare som gillar detta gillar nog att pyssla om våra hjulingar oxå, ta en yrkesman som ska jobba med maskinen, ja Han köper väl en Honda kan jag tro. Man får mkt för pengarna, det går inte o komma ifrån, sen om man monterar på hasplåt som jag gjort, smörjer damasker ibland, kör med sunt förnuft o inser att en 800cc klarar mer än en 500cc så då kommer man få många långa felfria turer med sin CF Moto. Se på min, den har rullat 718mil i skrivande stund, på 1år dessutom!

//Janne
Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: sällström skrivet 14 juni 2009 kl. 11:34:25
En svag punkt på Goes 520,antar att det är samma på CF är att bränsleslangen är tillv i väldigt mjukt gummi/silicon(funkar inge bra i värmen som alstras från motorn,blir som ett sladder)bytte ut min mot en riktig br slang+ett nytt br filter eftersom orginal ser ut att vara lite b kvalitet.Sköter annars servicen själv eftersom man läser ett å annat om återförs... här på forumet(utom trech,en stor eloge för erat angagemang och bemötande ()p ).
Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: Kenth skrivet 14 juni 2009 kl. 15:58:58
Hittade en svag punkt tanklocket som gummitätningen lossnar och sen är det dålig passform i locket för att få tillbaka den kan bero på vår svenska bensin som innehåller beståndsdelar som påverkar gummi och plasten!
Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 15 juni 2009 kl. 19:11:29
Har haft lite otur med min maskin men jag kör ganska hårt med den och även om det blir en del skruvande så tycker jag det är en kanonmaskin då priset väger en del, visst prestandamässigt har den vell inget att säga till om om man jämför med dyrare maskiner men den här maskinen levererar rätt bra tycker jag då den är en billig maskin. Skall man bara ha maskinen till att åka landsväg eller i skogen och lite surhål och kanske med ett släp med lite virke/timmer på så duger den fin fint. Min rekommendation är att byta variatorfjäder, och till det en replika drivrem för dom är bättre utformade så att dom tar fortare och du slipper remtjutet som blir på dom här maskinerna plus att du få en bra mycket längre livslängd på remmen med en annan fjäder.
Titel: SV: Hållbarhet på CF
Skrivet av: [Looser] skrivet 22 juni 2009 kl. 12:54:27
Jag har en CF ED som jag ska lämna in på 700mila service nästa vecka. Min har jag använt mkt varierande, både långa träffkörningar med en hel del vägåka men även på många skogsturer. Det som Alla drabbas av är ju plasten i fotbaljorna, dom spricker ganska lätt sönder, det som är bra med plasten är att man kan ta sin lödkolv o smälta ihop plasten igen, det funkar Riktigt bra. Tex så har jag kört sönder min frontplast, denna har jag lagat ett flertal ggr :)

//Janne

Tack för tipset om lödkolv för att smälta ihop plasten igen....fungerar skitbra och sparar många sköna tusenlappar  ()p