ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: antry skrivet 21 augusti 2021 kl. 14:10:53

Titel: Sänka motorvarvet?
Skrivet av: antry skrivet 21 augusti 2021 kl. 14:10:53
Har en vägreggad TGB Blade 520i, som jag använder som färdmedel/personfordon.
Detta är ju egentligen en arbetsmaskin, så det innebär att motorvarvet är väldigt högt eftersom det är tänkt att den ska vara stark.
Jag kör bara på vägar, och har inget behov eller intresse av att byta maskin då jag starkt gillar denna maskinen.

Vid stadskörning (hastigheter mellan 20-50 km/h) så ligger motorvarvet generellt 3700-4400rpm, vilket i längden innebär onödiga bränslekostnader, samt tänker jag att det i över tid påverkar livslängden på motorn.
Jag kör mest inom 50-skyltarna, men då och då även ute på större vägar.

Så min fråga är, vad går att göra för att få ner motorvarvet?
Jag förstår att det går att justera variatorn, nuvarande vikter ligger på 15g, och jag har läst mig till att tyngre vikter kan sänka varvet i högre hastigheter, men vad är bäst om jag mest kör i 30-50km/h?
Samt har jag förstått att en bredare drivrem kan sänka varvtalet ytterligare, stämmer detta?
Större diameter på däcken bör också kunna sänka motorvarvet?

Vad stämmer egentligen? och finns det andra lösningar för att åstakomma samma mål?
Titel: SV: Sänka motorvarvet?
Skrivet av: Tripod skrivet 22 augusti 2021 kl. 00:42:15
Med större däck så ändrar du utväxlingen och går du då efter hastighetsmätaren så kommer den nog att visa ungefär samma varv som innan vid en bestämd hastighet. Jämför därför med gps hastighet.

Bredare rem är jag tveksam till då den mest troligt hamnar fel i variatorerna. Däremot går det laborera med vikter och fjädrar i dom. Mjukare fjäder i primären ger lägre tillslagsvarv, tyngre vikter (i primären)ger också lägre tillslagsvarv men också snabbare "uppväxling". Viktigt att tänka på är att fjädrarna i primär och sekundär tillsammans med vikterna och helixen är ett samspel. Man kan lite förenklat säga att primären är varvtalsberoende (vilket omvandlas till centrifugalkraft) och sekundären är vridmomentsberoende.
Tyngre vikter och mjukare fjäder i primären tvingar ihop den vid lägre varvtal vilket innebär att den växlar upp snabbare.
I teorin alltså  :)
Jag skulle sätta så stora däck som bara går och välja tex Maxxis Ceros eller Duro Frontier så det rullar lätt och tyst.
Titel: SV: Sänka motorvarvet?
Skrivet av: antry skrivet 23 augusti 2021 kl. 20:13:30
Har läst mig till att tyngre vikter/modifikationer av variatorn kan i längden orsaka mer slitage. Samt även av större däck.
Hur rädd behöver jag egentligen vara för detta? om jag nu bara kör på vägar så innebär väl detta minimal belastning?
Titel: SV: Sänka motorvarvet?
Skrivet av: Tripod skrivet 24 augusti 2021 kl. 18:49:17
Låter konstigt att det skulle bli så mycket mer slitage av att modda så. Har kört tusentals mil med variatordrivna fordon, allt från mopeder till fyrhjulingar och snöskotrar, har renoverat EN variator hittills och det var på en arbetsskoter som dragit skoterledsladdar i flera hundra mil.
Det måste ju gå hitta info om hur stora däck du rymmer i hjulhusen, 28-30 tum är ju önskvärt för att det ska bli skillnad (kom ihåg att atv-däck varierar i storlek, två olika märken med "samma" dim i märkningen kan skilja mycket i storlek).
Börja där och se hur du då tycker den går.