Det är varvtalet som dräper motornBara en tanke att tänka på visst får du ut mer effekt. jag skulle vilja säga som såAtt det är i princip det enda sättet utan annat bränsle eller turbo.har du en 1/2 liter cyl volym och ett blandförhållande på ca 14-1 så får du ut en viss mängd energi.Förutsatt att du har en topp som är rätt portad osv.sedan är det ju varvtalet som du kan justera på .Håller själv på med ett crosscart projekt i 500cc klassen Där vi använder en Dinli 450cc motor Vi började med att borra upp den till 500cc och satte i polaris kolv och den första toppen vi använde hade vi polaris ventiler påMen vi övergav detta pga ett litet räkne fel på durationstiderna så det slutade med ett ventilrasoch då det även är en viss kostnads skillnad då polaris kolven kostade 2500:-Och dinli kostade 900:-Vi köpte en racevev av joey chandler så det vi nu gör är att vi trimmar en ny racetopp där vi reser insug och avgas allt som går Det är Pitevevmek Trydvall fd Pitemc expressVi har nu på nuvarande motor satt på en mikuni tm 40 flatsslide (och fått det att funka)Den har vi fått i sponsring av bra i gasen så nästa vecka ska vi in och bromsa maskinen på rullande landsväg.Sedan till racetoppen så har vi Vortex cdi där vi ska höjja varvet till ca 10000 rpmOch det jag nu skulle komma till är att vi räknar med problem pga varvtalet men då det är ganska korta heat osv så hoppas vi att detta fungerarMen är du inte sugen att skruva så ställ inte upp varvtalet för mkt eller rättare sagt toppvarva inte för mkt.
Hej Mrgilera, har din maskin knacksensor?//jens
Jag tycker det är kul och spännande att ni bygger på Dinlimotor samt att projektet börjat rulla ordentligt nu Vore väldigt trevligt om ni la upp en projekttråd med bilder tycker jag!Man kan nästan säga att jag sponsrade er också då ni fick bra pris på vevstaken.. glöm inte att dekalkitta Joe Hidén på hela crosskarten Jag är nog nöjd med pulvret i min maskin ändå och tänker att det får varva det den gör original så motorn får hålla sin livslängd. Men det är grymt synd att inte få det sista för den bryter exakt när effekten börjar byggas upp till sitt crecendo Verkar rimligt att bryta den vid 10K i varv men borde inte det vara ganska "safe" för den motor ni bygger? Det finns ju originalmotorer som håller för 1200 i högre varv? Eller är det glädjesiffror som vanligt?Citat från: Ironman skrivet 18 februari 2011 kl. 13:27:14Det är varvtalet som dräper motornBara en tanke att tänka på visst får du ut mer effekt. jag skulle vilja säga som såAtt det är i princip det enda sättet utan annat bränsle eller turbo.har du en 1/2 liter cyl volym och ett blandförhållande på ca 14-1 så får du ut en viss mängd energi.Förutsatt att du har en topp som är rätt portad osv.sedan är det ju varvtalet som du kan justera på .Håller själv på med ett crosscart projekt i 500cc klassen Där vi använder en Dinli 450cc motor Vi började med att borra upp den till 500cc och satte i polaris kolv och den första toppen vi använde hade vi polaris ventiler påMen vi övergav detta pga ett litet räkne fel på durationstiderna så det slutade med ett ventilrasoch då det även är en viss kostnads skillnad då polaris kolven kostade 2500:-Och dinli kostade 900:-Vi köpte en racevev av joey chandler så det vi nu gör är att vi trimmar en ny racetopp där vi reser insug och avgas allt som går Det är Pitevevmek Trydvall fd Pitemc expressVi har nu på nuvarande motor satt på en mikuni tm 40 flatsslide (och fått det att funka)Den har vi fått i sponsring av bra i gasen så nästa vecka ska vi in och bromsa maskinen på rullande landsväg.Sedan till racetoppen så har vi Vortex cdi där vi ska höjja varvet till ca 10000 rpmOch det jag nu skulle komma till är att vi räknar med problem pga varvtalet men då det är ganska korta heat osv så hoppas vi att detta fungerarMen är du inte sugen att skruva så ställ inte upp varvtalet för mkt eller rättare sagt toppvarva inte för mkt.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️