ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: rekan skrivet 28 augusti 2011 kl. 10:30:44

Titel: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 28 augusti 2011 kl. 10:30:44
Hej alla på detta forum! Är ny här och med klädje då jag ska köpa mig en quad.

Jag har mer eller mindre bestämt mig för en ktm 525xc. Den kommer att användas hela året och mycket till jobbet. Jobbar mitt i centrum i Oslo men bor väldigt dumt till för kollektiv traffik. Sedan blir det grusvägar osv självklart!

Mopped går inte på vintern, bil är svin dyrt med, quad perfect!

Hur är det med service på dessa? Dyrt att ha dom? På vintern får man ju klä på sig som fan plus att man inte vill bli allt för blöt. Men det finns det ju lösningar på. Är det något annat som talar starkt emot att detta är en bra lösning?!  Eller har ni några andra tips. Budget ca 110.000.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Pv544 skrivet 28 augusti 2011 kl. 11:19:55
UTV är kanske något annat? Lite gubbigare men säkert väldigt trevligt med ruta och tak på vintern eller i regn.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Stable skrivet 28 augusti 2011 kl. 14:09:48
Så länge vägarna är bara och torra så är nog KTM:en en roligare maskin att pendla med, men om du tänker åka året runt så är det ju rätt skönt med 4wd när snön kommer...
Och med din budget får du ju en riktigt skaplig 4wd-maskin.

Min rekommendation är alltså, inte helt otippat, en Renegade 800!  ()p

EDIT: ...en Outlander är väl egentligen ännu bättre som pendlar-maskin, men jag gillar verkligen min Renegade!  ;)
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 28 augusti 2011 kl. 16:10:32
Du kan nog aldrig räkna hem en quad i de prisklasserna för att pendla i jämförelse med en bil.
Just den du nämner är ju dessutom en rätt utpräglad crossmaskin och inget man normalt sett äter mil med... vilket ju kommer märkas i dels andrahandsvärde och dels serviceintervall.
Är det förresten back på denna?
Sällan crossmaskiner har det...

En Adly 300 tex kostar lika mycket som du förlorar i värdeminskning och servicekostnader på ett år med KTM:en... denna har dessutom skärmar osv.
...men är självklart inte lika rolig som en 525:a på grusväg.

Men seriöst, det är duktigt overkill att köpa en 525:a för att pendla till jobb och sladda grusväg.

En begagnad Raptor 700 för kanske 60-70 eller kanske en Dinli 450/SMC500/Adly500 osv för typ 30-40 är ett mycket mer ekonomiskt alternativ...

...det är sällan man köper en Ferrari för att pendla med, och sen dessutom har ekonomin som argument.


Eller är det möjligtvis som så att du har detta med ekonomi och jobbpendling som argument för att övertyga tanten med plånboken?
För i så fall är det självklart både billigt, säkert och framför allt smidigt och billigt att åka KTM till jobbet!
 ()p
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 28 augusti 2011 kl. 19:02:56
Ja det med ekonomin och frugan var ju pricken över i:et :P. Jag har alltid varit den att ska det va så ska det va. Bil är inget alternativ pga tull,bensin,parkering osv kostnader. Plus all kö och skit i centrum.

Vad menar du med överkill? För mig betyder ju det: det bäst du kan köpa men... Kanske man tröttnar? Ok att det är en del pengar, inte mycket för bil i detta land (Norge) iof. Det är tot 7km enkel väg. Finns flera bra pendel alternativ på sommaren men få på vintern? Kollektivt tar 55min, tro det eller ej.


Detta käns som det smartaste alternativet. Eller vad har ni för erfarenhet som är i liknande situation.??
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 28 augusti 2011 kl. 20:35:21
En Raptor 700 kostar lika mycket, servas betydligt mer sällan, kommer har betydligt högre värde än vad en crossmodell har med tex 800 mil på mätaren, osv osv...

Crossmodellen du föreslog är precis som en Ferrari, fräck och vass... lätt och smidig... osv...

Men inget man använder till vardags.

De kräver mycket kärlek (läs pengar och arbete) och inte ens då är det alltid säkert att allt funkar... för marginalerna är så pass mycket mindre med allt jämfört med tex en Raptor 700 som väger kanske 30 kilo mera.

Crossmodeller har oftast rätt speciell växellåda dessutom, hur det är med just denna vet jag dock tyvärr inte.
Tex så kan växlarna vara löjligt täta...


Kolla lite i tvåhjulingarnas värld, där ser man OFTA att KTM:s encylindriga motorer blivit renoverade innan 1500 mil, vissa pga ras...
Detta gäller iofs LC4:an på tex 640, 690 kubik osv...
Jämför detta med Yamahas 660, eller 700 som den heter när den sitter i Raptorns chassie.
Där rullar tvåhjulingarna lätt och ledigt 10 000 mil innan minsta fel riskerar uppkomma.
Hur många mc-bud kör tex KTM?
Inga.
KTM har en slogan, READY TO RACE, och det stämmer oftast rätt bra.
Där är allt onödigt nedbantat och effekten i grejerna är uppskruvad till det yttersta, och sådant är jättekul!
...men inget man pendlar med.

Prova en 525:a och en Raptor så kommer du se skillnaden.... det är ungefär som en Ferrari och en Porsche.
Porschen håller att köra med till vardags = Raptor
Ferrarin håller inte att köra med till vardags och är svindyr att laga = 525:an

Lite överdrivet ja, men i princip!
 
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: TAZ™ skrivet 28 augusti 2011 kl. 21:50:18
kan nog instämma ganska mycket med vad hydro säger i detta, även i det att 4x4 kan vara skönt på vintern...vet inte hur det är ute på vägarna med quad på vintern, men om det är plogat men inte saltat så det är ett halt snölager man kör på så kommer du inte komma fram utan dubbat med en quad, vet felera gånger jag tvingats putta in min quad för att den inte har drivit över huvudtaget på sådant underlag :) och har heller aldrig sett några vettiga dubbdäck för pendlar åkning, på en atv kan man ju montera dubbade bildäck om så skulle vara!
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 28 augusti 2011 kl. 22:20:37
Okey. Det var ju inte så bra då. Om jag måste lämna den på service en gång i mnd, och det kostar 50000kr gången.

Kanske man ska lämna hela quad/atv grejen totalt. Bara å finna sig i att pendla eller flytta mer centralt.

Skit!!!
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Stable skrivet 28 augusti 2011 kl. 22:52:07
Bli inte sur nu!  :nono:

Jag trodde du startade tråden för att du ville ha råd och tips om alternativ till den KTM som du tydligen väldigt gärna vill ha...? Eller?
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 28 augusti 2011 kl. 23:22:59
Ja absolut. Det var bara tråkigt att börja inse att det kanske inte går. Eller inte är ett så bra alternativ. Kanske får nöja mig med en vespa under sommaren.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 29 augusti 2011 kl. 07:43:15
Allt går.
Även detta...
Men du skrev redan i rubriken och undrade efter bättre förslag.

Varför du fastnat för just KTM 525 vet jag inte, men det finns garanterat betydligt mer lämpade quads för detta ändamål än den.
Såg nu att den hade tillägget XC, kanske detta då är en enduroversion av crossmodellen?
Detta får crosskillarna svara på...
Jag har dock för mig att denna motor även sitter i någon av Polaris maskiner och där uppgav de oljebytesintervallet till TRE timmar.
...mot vanliga crossquads normala fem timmar...
På väg blir det ju självklart en helt annan belastning så några tre eller fem timmar behövs ju inte som intervall, men det ger ändå en hint om effektuttaget och marginalerna.

En uppdrevad Raptor 700 som rullar landsväg kan du lätt stretcha oljebytena till 3-500 mil.

Så visst är det skillnad.
 
Edit: Meningen om 50 000 per månad i servicekostnad hoppas jag skrevs under frustration eller liknande, för jag hoppas du läser svaren mer ingående än vad den meningen annars kan ge sken av.
 
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 29 augusti 2011 kl. 10:18:11
Ja xc skall vara en enduro variant. Nær jag pratade med dom sa de att med den kjørningen så ca var 10-14 dag.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 29 augusti 2011 kl. 10:43:15
De menade att det skulle krävas oljebyte var 10-14 dag?
Alltså tre gånger per månad...

En Raptor 700 vill för denna körning ha ny olja en till två gånger per år.

Ser du skillnaden och kanske därmed även förstår varför en 525:a normalt sett inte är ett förstahandsval bland dem som bla pendlar?


Alla har vi olika intressen, personligen hatar jag att diska, städa och byta olja.
...men som sagt, alla är vi olika.
 :djump:
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 29 augusti 2011 kl. 11:08:05
Nu har jag pratat med en kunnig.

Många blandar ihop de rena cross maskinerna med enduro. Kort svarat. Detta ær motsvarigheten till raptor 700. Minst lika stabil och bra.

??????
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 29 augusti 2011 kl. 11:09:52
Samma motor som sitter i enduro 500.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: pigge1 skrivet 29 augusti 2011 kl. 11:20:24
Hade jag haft dom pengarna så hade jag köpt en renegade 800.Finns massor man kan göra med en sån maskin.Själv kör jag en Hoysung 450 o den gick på 39 papp .Det blir min första vinter med den så jag vet inget om körningen på vintern.Men den räcker för att pendla med o busköra oxå kan jag lova dig.Och sen så måste man ju kunna serva lite själv oxå.Då menar jag att varför inte köpa en lite billigare för att lära, o känna dig för lite grann.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 29 augusti 2011 kl. 12:24:26
De menar att ett servcieintervall på varannan vecka är samma som en gång per halvår?
Är motorn i snällare version i enduron än på crossen, med mindre effekt osv?
Hur är det med backväxel?
Vet att vissa enduroquads har det.

Det känns för övrigt som om du bestämt dig långt innan du ställde frågan här för nu kommer argument upp som att eftersom motorn sitter i en enduro-tvåhjuling så passar den att pendla med...
Men tro mig, det är inte så många som pendlar med en enstånka från KTM, allra minst från deras endurosegment.

Jag önskar dig lycka till med din nya maskin!
  ()p
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 29 augusti 2011 kl. 13:44:15
Jag var också inne på att köpa den vägreggade KTM 525 men det blev inget pga att den bara är reggad för en person.
Ville ju ha med dottern i bak så då gick den bort.
Dock en mycket trevlig maskin som gick som själva fan.
Billiga reservdelar var det också om man jämför med japsen.
Men det där med servicen var mindre kul då det blir minst en service i månaden.
Så cirka 18 servicar per år räknade jag med.
Jag köpte en Honda TRX 700 istället.
Den har många fördelar om man jämför mot 525an.
:IRS bakvagn
:700cc
:Längre service dock inte lika lång som Raptor 700
:Billigare i inköp
:Man kan åka två på den
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Stable skrivet 29 augusti 2011 kl. 14:20:00
Nu har jag pratat med en kunnig.

Då är det väl lika bra att vi okunniga lägger ner den här diskussionen.
Kan det vara så att denna person är KTM-återförsäljare...?

Lycka till med KTM:en! Säkerligen en riktigt rolig maskin.  ()p
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: TAZ™ skrivet 29 augusti 2011 kl. 18:03:05
jag var införståd i att det var en XC moddel du pratade om (altså enduro).

och jag står fullt fast vid att det är för en pendlare som dessutom inte planerar att göra servicarna själv inte är något vidare vidare bra val! har svårt att se en enda punkt den gör det bättre än en raptor. givetviss gör den det bättre en än crossmodel, men inte än en raptor...

dessutom finns det 1000tals bra och vettigt prissatta produkter för att anpassa raptorn fullt ut för din typ av åkning...till ktm xc finns det nog knappt en enda som inte behöver specialbeställas.

Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 29 augusti 2011 kl. 20:29:08
Jag är nog en av de största förespråkarna på detta forum för att lyssna på hjärtat när man skall handla något, förståndet skall man inte bry sig så mycket om, för om man VILL köpa något och har råd... ja, gör det då!

I denna tråd konstrueras det dock argument som tyvärr inte håller.
...och sen har man grundargumentet, EKONOMI.
Och med detta i åtanke är idén skräp.
Och det håller säkerligen större delen av forumets rävar med om.

Men om man istället ser till hjärtat och viljan att ha just en sådan, ja då klart det går och klart att man då skall ha en!

Men man bör vara medveten om vad man köper och helst även provköra eftersom KTM:s enstånkor knappast är kända för att gå vidare mjukt.
(vibrationer långt utöver flertalet andra märken med kolsyra i klockspelet och domnande händer tex)

Förstånd och quads är oftast två helt skilda saker och i just detta fall får man inte koppla in förståndet alls för vettiga och hållbara argument finns helt enkelt inte.

Men ibland är viljan starkare än förståndet, så låt viljan vinna och KÖP en liten Kåtte och skriv sedan recension här!
  ()p
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: blink skrivet 29 augusti 2011 kl. 22:21:26
Jag äger själv en ktm 525 xc (cross country) och jag skulle aldrig i min vildaste fantasi få för mig att pendla med den. Gå in på ktmshopen och ladda hem manualen och kolla igenom vid vilka timmar som de olika servisarna skall göras innan du bestämmer dig iaf.
Det som skilljer sx och xc modellerna är brädden dämpare och motor. Xc kan även backa.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 29 augusti 2011 kl. 22:25:06
Det har ju föreslagits Raptor och Honda 700 för detta ändamål, men hans KTM-återförsäljare påstår att 525:an är KTM:s svar på just Raptorn och att den är lika stabil osv... och det är det säkert, men anser du den vara en jämlik maskin med tex Raptor 700?
 
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 29 augusti 2011 kl. 22:25:56
Jag är nog en av de största förespråkarna på detta forum för att lyssna på hjärtat när man skall handla något, förståndet skall man inte bry sig så mycket om, för om man VILL köpa något och har råd... ja, gör det då!

I denna tråd konstrueras det dock argument som tyvärr inte håller.
...och sen har man grundargumentet, EKONOMI.
Och med detta i åtanke är idén skräp.
Och det håller säkerligen större delen av forumets rävar med om.

Men om man istället ser till hjärtat och viljan att ha just en sådan, ja då klart det går och klart att man då skall ha en!

Men man bör vara medveten om vad man köper och helst även provköra eftersom KTM:s enstånkor knappast är kända för att gå vidare mjukt.
(vibrationer långt utöver flertalet andra märken med kolsyra i klockspelet och domnande händer tex)

Förstånd och quads är oftast två helt skilda saker och i just detta fall får man inte koppla in förståndet alls för vettiga och hållbara argument finns helt enkelt inte.

Men ibland är viljan starkare än förståndet, så låt viljan vinna och KÖP en liten Kåtte och skriv sedan recension här!
  ()p


Varit medlem här i 3dagar och diggar dig totalt Hydro!

Jag har fixat en provkörning med både en ktm 525 xc samt en yamaha raptor 700 mm. Skall ned imorgon eller på onsdag och provköra :)

Efter mycket om och men så kommer jag att köpa en, men nu är bara rågan vilken? Kanske det blir en helt annan. Vi får bara vänta och se :).  (Man kan inte bara planera denna dag för att leva nästa, som många gör. Ibland måste man vara lite dum i skalen. Sedan när jag har ekonomin så varför inte)

Spännande!!!!

Oavset kommer det bli en fin recension här :)

Kort oppsummering på mina tankar och idéer som kommit under detta beslut.

Moped - Kanon, billigt, lätt. Men det fungerar inte på vintern. Där jag bor = 5mnd

Bil - Bekvämt. Men alldeles för dyrt här i Oslo centrum.

Elbil - Billigt, bekvämt. Men sjukt tråkigt, krångligare med parkering + köer. Bästa alternativet till quad.

Sykel - Billigast, miljö-vänligt. Men då jag bor på "fjället" kommer jag inte hem, uppförsbacke 8km. Funkar inte på vintern.

Flytta - Inte aktuellt.
  
Atv/quad - Hyfsat billig drift, sjukt roligt!, fungerar hela året, fri parkering (mc) + null tullavgifter mm. Nackdelar; kalt på vinter, regn, lite större förlust affär.

Inte köpa - Inte aktuellt då det är väldigt dålig kollektivtrafik där jag bor.


Så atv/quad bäst. Förlorar lite mera pengar, men i mitt tillfälle tycker jag det är värt det.


Får vi se vilken det blir då!! Kort fråga? Är raptor reggad för två?
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 29 augusti 2011 kl. 22:27:39
men anser du den vara en jämlik maskin med tex Raptor 700?
 

Det får vi se när jag får testköra dem ordentligt nu under veckan. Har inte testat någon av dem.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 29 augusti 2011 kl. 22:38:56
Min fråga var riktad till blink som ju har en 525:a och även stor erfarenhet av quads generellt.
Ur rent ekonomisk synpunkt har jag mycket svårt att tro att en bil är dyrare totalekonomiskt än en quad typ denna för denna uppgift, ej heller inte i närheten så bra... du nämner fjäll, backar osv... kan bli tufft på vintern... halt... nysnö... kallt...
Men jag står fast vid min åsikt, man skall prova och följa sin vilja!

Man har ett liv och det är MYCKET bättre att ångra saker man gjort än saker man inte gjort.
 
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Thrulle skrivet 29 augusti 2011 kl. 22:54:59
jag har en raptor 700 till salu om du är intresserad den har gåt 280 mil och är en 09 som är uttagen 10 och alla servicar är gjorda av återförsäljaren
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 29 augusti 2011 kl. 23:07:10
Min fråga var riktad till blink som ju har en 525:a och även stor erfarenhet av quads generellt.
Ur rent ekonomisk synpunkt har jag mycket svårt att tro att en bil är dyrare totalekonomiskt än en quad typ denna för denna uppgift, ej heller inte i närheten så bra... du nämner fjäll, backar osv... kan bli tufft på vintern... halt... nysnö... kallt...
Men jag står fast vid min åsikt, man skall prova och följa sin vilja!

Man har ett liv och det är MYCKET bättre att ångra saker man gjort än saker man inte gjort.
 

Jag slipper 500,- i bomavgift varje mnd. Och jag har gratis parkering på jobbet. Annars kan jag räkna med minst 80-120 kr dagen på parkering. Om jag inte ska gå 2km. Och det är billigt det! 80kr dagen är inget i centrum.

Tror inte det är några problem, på vintern. Ordentliga däck så. Kallt ja, regn ja. Men hellre det några dagar än pendla 55min enkel väg. Jag har verkligen sålt in idéen hos mig själv. Men nu måste jag få testa ordentligt för några beslut tas.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 29 augusti 2011 kl. 23:09:45
jag har en raptor 700 till salu om du är intresserad den har gåt 280 mil och är en 09 som är uttagen 10 och alla servicar är gjorda av återförsäljaren

Tyvärr. Jag bor i Norge.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 29 augusti 2011 kl. 23:15:02
Norska kronor är välkomna i Sverige, har själv sålt quad till Norge och det funkar finfint!


Sen som sagt, tror inte det blir särskilt mycket mer ekonomiskt med quad, men garanterat mer "äventyrligt" och roligare... och minnesvärt.

Provkör och tänk på att Raptorn har rätt stor trim-potential medan KTM:en redan i original ligger rätt nära marginalen gällande effekt.
 
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 30 augusti 2011 kl. 00:08:04
Som jag också läst så är ktm'en mera sportig och snabbare än raptorn.

Är raptorn reggad för två? Hur är storleken mellan dom? Tänker på framkomlighet?
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 30 augusti 2011 kl. 01:09:16
KTMen är en ren tävlingsmaskin medans Raptorn är mer framtagen för att åka mer allround.
Jag har kört båda och tänkte som sagt köpa en KTM först men avstog.
Raptor 700 är en mycket trevlig maskin som verkligen passar som handen i handsken till ditt ändamål.
Vet inte hur det är i Norge men här är Raptorn reggad för 2 pers.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 30 augusti 2011 kl. 10:01:17
Okey :). Kanon før jag skulle gjærna vilja ha en med två sits på.

Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 30 augusti 2011 kl. 22:33:53
Jag skall ivæg imorgon och provkøra :). Något man borde tænka på?
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: The_Shadow^ skrivet 31 augusti 2011 kl. 06:29:51
att prova olika modeller och se vilken som känns bäst för dig.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 31 augusti 2011 kl. 21:27:59
Nu har jag varit och provkört både Yamaha och ktm.

Ktm: Jag upplevde den som mycket smidigare, lättare att leka med. Lite roligare motor och ganska ettrig vass. En sjukt kul maskin! Ordentlig bred på hjulbasen vilket gjorde att den låg super på vägen.

Yamaha: Okey ktm har lite mer power men det räcker i massor! Kanon maskin. Den kändes lite mera rejäll och något större.

Om man fick åka två på ktm hade det varit ett självklart köp för mig. Men utav lite praktiska skäl så gick jag för Yamaha. Plus att jag hade turen att komma över en lite billigare. Yamaha raptor 700 2008 modell. Men den var ny. Inte gott en mil. Fick den för 90kk. Ny kostar 129kk. Ktm kostade 110kl så 30kk billigare, eller 40kk under nypris på raptorn. Så är gott nöjd med det. Okey den är 3år men fortfarande ny.

Sedan så tror jag också at den kommer att hålla längre och bli mindre meck med.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 31 augusti 2011 kl. 21:32:57
Jag får med typ crossdäck. Klart det är bättre med mindre mönstrade på asfalt. Men eftersom det går mot vinter så kanske det funkar att köra på de tills vintern? Eller sliter det väldigt på däcken. Vad bör man ha?

Jag beställde även sprinters eller vad det kallas. För att hå ut breden lite som på ktmen.  Plus såndär skyddnät under fötterna. Något annat man skall ha ?

Vilken olja är bäst?
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 31 augusti 2011 kl. 21:39:55
OCH, med små lätta medel... billiga dessutom, kan du väcka Yamahans motor till nästan samma temprament som i KTM:en!
Yamahan har bra effekt på botten, men redan vid halvgas så avtar det... det blir självklart inte MINDRE effekt, men ökningen sker inte linjärt med varvet (alltså dubbla varvet ger inte dubbla effekten, typ).
Men för detta finns botemedel, om man vill...
Du har liksom rätt mycket marginaler i Yammans motor, den överlever lätt en effektökning på 50% utan att för den skullen få marginaler och servicebehov som KTM:en.
...så pengarna du sparade kan du lägga på detta... senare... om du vill...
Utbudet på tillbehör till Raptorn är enormt mycket större än till KTM:en och att sänka och bredda den till Kåttens profil kostar inte många kronor, en tusing eller två.

Grattis till en bra maskin med bra driftsäkerhet, bra totalekonomi och stora möjligheter till att få en personlig maskin... men liiite besviken är jag faktiskt på dig, du som var SÅ inne på en Kåtte!    :whip:
 


Edit: Spacers breddar... Nerfbars kallas "näten".
Originaldäcken håller några hundra mil på asfalt, men de behöver du inte vara så rädd om då de ärligt talat inte är så värst bra... de är runda och fina, bra balans och är rätt tysta då klackarna är ihåliga, men greppet är så där... Personligen skulle jag kört på dem, sen om man märker att man kör mycket i backen skaffar man sig crossdäck från Maxxis eller liknande och en uppsättning för asfalt... men att hålla på och skruva hjul fram och tillbaka är tråkigt, så kanske asfaltsdäck blir melodin för dig sen...
Klart sämre grepp på grusväg dock... för att inte tala om i terrängen... men du ser ju själv lite hur din körning utvecklas och då blir valet enklare.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: blink skrivet 31 augusti 2011 kl. 21:50:27
tycker du har gjort ett bra val. och som nu nämner har ktm,n ett aggressivare temprament och varvar därför väldigt mycket och med de kommer mera service arbete. att åka gata med den är ohållbart om man inte vill ligga och plåga maskinen mil efter mil, däremot ska jag inte lämna det osagt att även en drevning till yamahan kan vara på sin plats om det är mycket landsväg som du kommer att åka.
Hydro, du nämner att det finns fler tillbehör till yamahan, jag skulle säga att det endast finns mer lul lul och flera firmor som tillvärkar samma saker, men visst resulterar det ju i fler prylar =)
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 31 augusti 2011 kl. 21:55:39
Generellt så finns ju allt som finns till KTM:en finns till Yamahan också... oftast i minst tio olika versioner dessutom... plus då ytterligare massa prylar som inte alls finns till KTM:en... ()p
Men visst, 90% är lullull... men vad jag förstått genom åren på detta forum och i fyrhjulingsvärlden så är det just detta lullull som är det ALLRA viktigaste!
Det är ju tex betydligt fler bilder här på forumet på tillbehör och lullull än vad det är på strapatsrika körupplevelser, nya platser eller liknande...   :whip:

Gällande drevningen så är det ett mycket bra tips, minst en kugg upp fram, då blir det både lugnare motorgång men normalt sett även aningen bättre utnyttjande av effekten = bättre acc.
 
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 31 augusti 2011 kl. 22:07:34
Kanon :).

Skönt att ni är eniga i mitt val :). Då kör jag på de däck jag får. Så ser jag hur det blir efter vintern.


Hydro! Den dagen jag blir singel. Då blir det KTM! :D


Jag får se hur den kommer fungera original och vad jag kommer önska ändra på. Men sänka den lite och kanske bredda ytligare mer. Effektavgas plus nytt luftfilter kanske?

Ja listan kan göras lång. Men jag ska testa så som den är, så gör jag ändringar allt eftersom.



Tusen tack för alla råd. Kanon forum och det blir nog och hänga här framöver :). 
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 31 augusti 2011 kl. 22:09:33
En annan fråga som jag tänkt lite på.

Den kommer ju med bara 20hk pga regler. Men jag har ordnat med butiken så de tar bort strypningen.

Vad händer om man blir stoppad i en poliskontroll? Testar dom den? Tar in den? Eller är det lungt så länge man inte blir tagen i en radarkontroll i 120 på 30 väg.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 1 september 2011 kl. 12:18:01
Egentligen skall man ju inte svara om man inget vet... men i detta fall bör det kanske förtydligas att du alltså kommer köra i Norge.
...och hur regler och polisarbetet sker där är nog inte så många bland svenskarna som vet.  ()p
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 1 september 2011 kl. 12:32:15
Egentligen skall man ju inte svara om man inget vet... men i detta fall bör det kanske förtydligas att du alltså kommer köra i Norge.
...och hur regler och polisarbetet sker där är nog inte så många bland svenskarna som vet.  ()p


Hur är det i Sverige då?
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 1 september 2011 kl. 13:33:43
Grattis till ett mycket klokt val! ()p
Du lär inte ångra dig.
Jag har blivit stoppad en gång och då sa dom inget om strypning dock om mina backspeglar som saknades. :lol:
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Motoya skrivet 1 september 2011 kl. 15:42:05
Om du tänkt pendla så är kanske inte effektrör och luftfilter+ev bränslebox att föredra. Då det höjer bensinförbrukningen markant. I detta fallet är det väl meningen att den skall ta dig ifrån A till B...fast däremot finns de kanske plats för lek under resmålet? ;)
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 1 september 2011 kl. 17:38:04
Ja och med annat system så lär du ju höras lång väg också! :lol:
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 1 september 2011 kl. 20:16:45
Visst ökas förbrukningen och ljudet med helsystem och bränslebox, men vad jag förstår så rör sig pendlingen om någon enstaka mil per dag och då är skillnaden i soppakostnaden rätt marginell.
Beroende på inställningar, körstil osv kanske man ökar förbrukningen från 0,5 till 0,7 liter per mil, vilket i pengar blir typ tjugo spänn per vecka i skillnad med din pendling... en summa som i alla fall jag knappast skulle bry mig om på en quad.
Ljudet blir oftast rätt våldsamt med öppet helsystem, men låter man den oftast medföljande insatsen (så kallad quiet core) sitta kvar så höjer sällan folk på ögonbrynen.
Utan insats kan det bli svårt vid poliskontroll, därmed inte sagt omöjligt.
Jag har passerat en kontroll med öppet system utan att mc-polisen följde efter, visserligen rullade jag förbi med kopplingsgreppet intryckt då jag ju såg kontrollen rätt långt innan.
En gång blev jag även inplockad för spritkontroll, och då kollades just bara det... efter att jag blåst dreglade de lite över maskinen men hade inget negativt alls att säga om den.
En tredje gång gick det lite för fort mm, mm och en civilbil högg mig vid garaget... den polisen hade MYCKET att säga, om precis allt... jag skrev dock inte på något och han hatade nog pappersarbete för hörde varken något från polisen, Bilprovningen eller rätten och nu är det två år sen så det är nog bortglömt nu.
...men insatsen är väl faktiskt att rekommendera ifall man skall åka mycket bland poliser och folk osv.
Utan insatsen kan din flickvän höra dig hela vägen till jobbet...
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 1 september 2011 kl. 21:23:42
Det blir ju bara böter i värsta fall ändå. Så ljudet blir markant högre när man tar ut insatsen. Fett!! :D

Men det måste väl bli ganska stor skillnad med insatsen i?? Menar power.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 1 september 2011 kl. 21:49:07
I Sverige kan det bli registreringsbesiktning om polisen är sur... då kollas allt så det överensstämmer med det som står i maskinens regbevis, så om där tex finns en uppgiven maximal ljudnivå så mäts detta.
Detta skall mätas vid 3000 varv, saknas varvräknare så kör de "på känn".
Hur det är i Norge vet jag inte, men generellt har ni ju betydligt strängare straff där...

Olika system låter olika mycket och vissa insatser dämpar mer än andra... men markant skillnad blir det ifall insatsen är i röret eller kvar hemma i garaget.
 
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 2 september 2011 kl. 00:03:00
Kanske det är dumt att ta bort strypningen? :/.

Fast då känns det ganska värdelöst att ha en 700cc. haha

Finns det inga andra bra lösningar så att man slipper skruva isär massa när man ska leka och åka i centrum samtidigt. Någon på av knapp :D?? En slags box med inställningar kopplat till motorn.


Liknade blackbox som man hade på moppen?
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 2 september 2011 kl. 08:19:04
Det finns maskiner med den funktionen, hade det på min EATV.
Dessa är dock rätt ovanliga.

Dock ser jag inte problemet riktigt, bara för att man inte kör med helt öppet helsystem och då riskerar problem så behöver ju inte alternativet till detta vara att köra strypt!
...man kan ju åka avstrypt och med moderat ljudnivå med tex insatsen i ett helsystem.
Att åka strypt tror jag knappt ens funkar, motorn går som en påse nötter då.
 
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 2 september 2011 kl. 09:35:43
Som jag förstår det så kan man bara sätta var spärr med en black box. Och det hjälper ju mest till med hastigheten inte så mkt med effekten. Finns andra alternativ för att ha liknande system kopplat till cdi'n. Eller funkar det med en black box ändå?

Jag vägrar åka strypt men samtidigt vore det fint om det fanns en lösning när man rör sig i centrum.

Är det besiktning varje år eller varannan? Får då måste man ju ha tillbaka strypningen. Är det mycket jobb/svårt att göra det?


Mycket frågor nu men hur ska man annars lära sig. Tack på förhand!
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Hydro skrivet 2 september 2011 kl. 10:21:17
I Sverige skall motorcyklar besiktigas först fyra år efter första ibruktagande och därefter varannat år, men nu gäller ju din fråga säkert Norge.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 2 september 2011 kl. 11:15:42
I Sverige skall motorcyklar besiktigas först fyra år efter första ibruktagande och därefter varannat år, men nu gäller ju din fråga säkert Norge.



Det brukar som vanligt vara mycket det samma.

Nu har jag pratat med flera butiker och alla säger samma sak. Ingen kör med strypning. Polisen har inte lov att att testtköra dem och om du vill bänka den på plats kan dom inte det. Du får bara plats med ett hjul på de portabla (för mopped osv) de har med sig vilket gör det omöjligt för dem.

Det enda är om man blir inblandad i en olycka eller liknande. Har man riktigt otur kan man få böter men alla jag pratat med har knappt hört att folk fått det heller. Blir ju liknande som att köra med trimmad moppe.


Så det är nog bara att köra och ha kul. Men ta det lungt bland folk/trafik osv.


Kör ni på vägen ostrypt?
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: Motoya skrivet 2 september 2011 kl. 14:31:17
Blackbox på en 4t är väl inte optimala, de fungerar bättre på en två-takts moped då effekten ligger runt 10 +-k RMP på de flesta trimmade. En 700 enstånka 4takt har BETYDLIGT lägre effekt register, då skulle blackboxen nästan vara bra så man inte övervarvar motorn bara.  ()p

...är 100% säker att du har en skruv vid tumgasen, och när du skruvar in denna kan du inte trycka gasreglaget i botten. Vilket fungerar som strypning. Annars kan du alltid har en strypning installerad i handleden och huvudet, den fungerar även bäst av dem förslagen jag nämnde.
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: blink skrivet 2 september 2011 kl. 18:21:28
Det är inte så mycket att oroa dig över. Jag tror inte att det finns någon på detta forum som har över 200cc som kör med strypningar kvar..?
Titel: SV: KTM 525xc eller bättre förslag?
Skrivet av: rekan skrivet 2 september 2011 kl. 20:06:13
Det är inte så mycket att oroa dig över. Jag tror inte att det finns någon på detta forum som har över 200cc som kör med strypningar kvar..?



Ja nej jag førstod det. På atv som har fyrhjulsdrift (reggade som traktor) kan man ju bara koppla av två kablar så gør den fullt. Kopplar du i den gør den bara 40 som traktor.

Men jag pratade med selgaren och han skulle fixa en kabel/data/switsch grej . :D