ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kazuma/Viarelli/Titan => Ämnet startat av: mw375 skrivet 20 december 2008 kl. 12:56:43

Titel: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 20 december 2008 kl. 12:56:43
Tja nu är det nya avgassystemet klart, med bytt munstycke från 130 - 138 till 150 så går den ca 80 med 27 tums däck + dubbat ser ut så här.
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: joff skrivet 21 december 2008 kl. 10:15:40
Hoppas du återkommer med resultat om hur det blev o kanske en bild med det monterat.

hur blev skillnaden mellan 138 munstycke och 150
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 21 december 2008 kl. 17:42:39
FA.... att man inte har en kamera med, det skulle bli en bra bild på avgassystemet när jag körde fast för 2 tim sedan i en myr, den sjönk nästan ända till ljuddämparen, tur att extra winchen bak fungerar, har spolat med varmvatten över en timma, hela uppfarten är full med dy.
Maskinen blev mycket mera lättstartad med 150 munstycket, men ska prova ett 145 senare kanske lite väl mycket med 150, letar ett lågfarts munstycke vet ej vilket märke kineserna har kopierat? hittade ingen lika modell hos Ilsbo MC. Tips motages tacksamt.
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: *Anton* skrivet 22 december 2008 kl. 17:41:06
Säg till om du hittar ett bättre munstycke.
Om du hittar berätta pris och var du köpt det
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 1 januari 2009 kl. 21:44:27
Har nu lite bilder på avgassystemet, har även bytt munstycke igen till 142,5 det blev bättre än 150. Pris 20:-   :sunny:
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 1 januari 2009 kl. 21:51:41
Konstigt försökte lägga in 2 bilder men det blev bara knas ?? :hmmm:
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: *Anton* skrivet 4 januari 2009 kl. 00:09:41
Jävlar va snygg :D 
Vart hittade du munstycket?
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 4 januari 2009 kl. 17:01:53
Jag köpte munstycket hos min lokala handlare Ilsbo MC Service, dom flesta mc atv butiker har eller kan beställa munstycken lilla mikuni är det. Här kommer en bild på lågfartsmunstycket till vänster bredvid mikuni till höger, om någon vet vilken modell så skriv gärna och berätta
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: beavlon skrivet 28 februari 2009 kl. 12:16:56
ska genast pröva detta med munstycket!
Min toppar 75km/h orginal men känns klen på slutet!

Däremot har ja ett enormt bra tips till er alla ang svårstartade kazumaz, som min 500cc:
byt orginal bränsleslangar till oljebeständiga "riktiga" slangar, med klammer kostar detta under 100kr o ni får mer bränsle till förgasarn från tanken då orginal slangarna är det sämsta ja sett, inte oljebeständiga och om ni trycker/klämmer ihop dom så känner ni att dom "klibbar" ihop. Så får alltså inte en bränsle/oljeslang göra!!!!
Min startar i -25 ute nu utan problem, det gjorde den inte tidigare  ;)
****************************************************
Har även en varning för hur vissa försäljare monterar kylarslangen som går på höger framhjul ovanför länkarmen, är dena strippad o hänger fel över där så nöter den på undersidan när atv fjädrar, enkelt att flytta den lite högre upp och strippa fast den :)
Även dessa värdelösa klammer till kylaren ska ni se upp med, typ klämklammer som är svarta som finns på -07 och -08, har bytt mina mot skruvklammer då dom inte höll tätt vid belastning när ja körde med ved, följden blev glykol läckage!

Har även gjort egna rullar o vinklingar på vinschen fram då orginal konstruktionen vill till att nöta sönder vajern, samt monterat en vajer baktill för dom stunder när man träskar fast sig ordenligt någonstans  :)
Ja använder min till snöskottning, både med snöslunga som finns att köpa till monterat fram....den har dock återförsäljaren fått ta tebax då det var mer skruva i snöslungan än användning. Numera bara med största plogen, funkar utmärkt på min 2000 kvadrat tomt!
Använder den även till mycket vedkörning!
Ett tips är att köp inte till orginalvinschen, den har en tendens att bli böjd på axeln o vajern är riktigt kina-kvalite......be dom byta vajer eller lägg pengar på en liten dyrare, men se upp med att fästena skiljer med 2 mm mellan vissa vinschar   :)

Ska även ta o kika på tipsen angående styrradie o försöka hinna med o tillverka en ny slutburk med lite mer rakare rör  :)
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 23 mars 2009 kl. 12:08:53
Det var ju bra att beavlon tipsar om slangar och olja i kardanklumpen fram o bak, blev mindre glad när främre kardanen sitter löst en bult har gått av och sitter fast i klumpen även distansen är borta, skulle bli glad om någon kan mäta längden på distansen närmast kardanaxeln se bild.
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 23 mars 2009 kl. 12:10:53
även den främre bulten var krokig  :tickedoff
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: beavlon skrivet 23 mars 2009 kl. 12:21:13
oj satan....
 här kommer måtten iaf:
distansen är 25mm lång
innerdiametern är 11mm me skjutmåttet, men du har väl bulten....

bulten UTAN skalle är 54mm lång varav gängdelen, dvs delen som är längst in i godset är 28mm långt.
gängstorlek:m10

detta tog jag på v-fram då din bild såg ut att på den sidan.....


Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 23 mars 2009 kl. 12:37:46
Tack så mycket  :sunny: , då kan jag svarva en ny redan i kväll. man vill inte att maskinen ska vara ståendes i garaget har bara kört 100mil.
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: beavlon skrivet 23 mars 2009 kl. 12:41:08
du har tur du...min blir nog kvar i garaget i minst 2 veckor till......
blir enduron som får roa tills vidare......

bara roligt o hjälpa till   :)


Fråga:
funderar däremot lite över fälg o däckstorlek som kan användas, vill på med stora asfalt samt en uppsättning terräng men är rädd att för stora däck gör maskinen klen, ngn som har hunnit exprimentera med detta?????
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 23 mars 2009 kl. 13:15:42
Det blev Kenda bear claw  27-12-12 bak 27-12-10 fram med original fälgar, försökte köpa en uppsättning fälgar där jag köpte atvn men gensvaret var lika med noll  :dntknow:.. 27tum funkar bra för min del, maskinen verkar klara den storleken bra.
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: beavlon skrivet 23 mars 2009 kl. 13:49:50
Skulle du kunna ta en bild med jämförelse med däcken bredvid varandra så man sker skillnad o omkrets samt bredd på däcken???
 ::)
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: *Anton* skrivet 23 mars 2009 kl. 14:55:41
Det här med däcken...  Har läst att orginaldäcken slår i plasten när man kör i terrängen... hänt nån av er nån gång eller???  aldrig hänt mig men "mw375"  som kör med 27" har det hänt dig nån gång?  Man blir ju lite sugen på o skaffa Maxxis bighorn 26".. dom e tydligen lika stora som "vanliga" 27".

Ha det bra! 
//Anton
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: *Anton* skrivet 23 mars 2009 kl. 14:59:25
även den främre bulten var krokig  :tickedoff

Kan detta ha blivit orsakat av att du har större däck än orginal??  det blir ju mera vikt tänkte jag... = mer påfrestningar :dntknow:
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: beavlon skrivet 23 mars 2009 kl. 15:01:04
Har aldrig slagit i skärmarna eller ens varit i närheten....
Jag har dessutom dragit en 5,20 m husvagn efter gropig grusväg med den o fjädringen bak påverkas inte nämnvärt plus att ja väger 99,6 kg    :)
I skogen, stubbar, stenar o hopp så har det aldrig tagit......
Så det låter mer som en kass maskin än verklighet   :)
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 24 mars 2009 kl. 11:06:47
Det tar lite tid men svar kommer måste jobba ibland.

Enda gången hjulen tar i är om man kör nerför typ 45 grader + o svänger fullt i bottenvinkeln
då står maskinen nästan på ett hjul då skrapar framhjulet i lite men fastnar ej ens med skruvdubb.

Diametern på 27" är ca 660mm , original hjulen är utan fälg så det lönar sig inte att mäta dessa.
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 24 mars 2009 kl. 11:19:35
Så var det framhjul med på bild.
Kan bara konstatera att marktrycket blev mycket mindre med nya bredare större hjul.

Körde i höstas på samma myrväg till skogsröjning blev sämre djupare varje gång men efter hjulbyte gick det bra det stannade på ca 25cm djup. (fanns ingen alternativ-väg)
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: beavlon skrivet 24 mars 2009 kl. 11:34:53
Sprollar om svaret är sent, det kom ju iaf   ;)

Antar att du mätte från golv o rakt upp till höjden på hjulet, annars har du pygmehjul med en diameter 660mm  :)
mätte orginalen på samma sätt som du mätt nu, dina däck är då cirka 5-6 cm högre vilket gör en hel del på omkretsen o garanterat lägre varv i högre hastighet, är ju mest ute efter lite mera markfrigång, bärighet och lägre varv !
Vad kostade 4 däck för dig?

Ska även lägga in en beställning på rena sommar/slicks med större fälgar så har man 2 uppsättningar, 1 terräng o en asfalt/grus  :)
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 24 mars 2009 kl. 12:20:56
Sant D=660mm, omkrets= 2073,45mm mot orginal 1900,66mm ca,

Pris på hjul 1500 st vansinne men kul.

om du hittar prisvärda fälgar 115x4 bultcirkel samma som articat, vet ej om offset passar.
Så vill vi andra veta.
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: matte86 skrivet 24 mars 2009 kl. 18:11:15
beavlon

här har du en bild på ett par 18" fälgar utan däck :)

ser rätt grymmt ut ()p

(http://i43.tinypic.com/10gh154.jpg)
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: beavlon skrivet 24 mars 2009 kl. 18:45:26
18 tummare me lågprofil 45 eller 50 skulle bli nice   :)
Har pratat med mina kontakter på däckfirman o dom har lovat o kika på vad för storlekar som går på maskinen om ja lämnar den där sen för lite "testkörning"   :)
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 26 mars 2009 kl. 23:09:24
Äntligen är framaxeln på plats det var M10x1,25 på bultarna så 2 nya 55mm & 220mm + distans 25mm blev till i svarven. Hoppas det håller nu med typ ss2172 kvalité måste vara bättre än kinabultar.

Nästa utmaning är att få i olja i ett M10 hål, hittar inte någon riktig plugg mer än avluftningen?  Nivå pluggen sitter mellan klumpen & vinsch typ 10-15mm utrymme  :help: :hmmm:

Det här med bilhjul är kul ett litet tag, enligt en kompis med en cam am 800 så funkade det endast på väg bara lite i teräng så jävlades det hela tiden drog inte ens lite.. :dntknow:   

Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: matte86 skrivet 27 mars 2009 kl. 06:37:16
mw375

De stämmer, finns ingen annan plugg än avluftningen=)
Jag köpte den här på biltema, fungera kanon ()p

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=152472
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: matte86 skrivet 9 april 2009 kl. 18:47:26
Det var ju bra att beavlon tipsar om slangar och olja i kardanklumpen fram o bak, blev mindre glad när främre kardanen sitter löst en bult har gått av och sitter fast i klumpen även distansen är borta, skulle bli glad om någon kan mäta längden på distansen närmast kardanaxeln se bild.

Detta hände mig igår oxå, märkte de idag när ja tvätta den ;D

lär åka till jobbet i morgon o svarva en ny distans.
kanske ska ta en bult av 12.9 kvalitet så då går den nog inte av :)
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: beavlon skrivet 9 april 2009 kl. 21:34:38
<hehe, du har måtten längre upp i tråden iaf  ;)
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: mw375 skrivet 10 april 2009 kl. 19:20:28
Det var tråkigt att klumpen satt lös, bultarna är fingängade M10x1,25 vanlig M10 är 10x1,5 så slipper du dra villgänga i aluminiumet. Lycka till det, var lite pillrigt. obs kolla att den längsta bulten ej blivit krokig M10x220 !!
Titel: SV: Kazuma 500 anpassad
Skrivet av: matte86 skrivet 10 april 2009 kl. 21:11:16
Det var tråkigt att klumpen satt lös, bultarna är fingängade M10x1,25 vanlig M10 är 10x1,5 så slipper du dra villgänga i aluminiumet. Lycka till det, var lite pillrigt. obs kolla att den längsta bulten ej blivit krokig M10x220 !!

okey, den längre bulten är fin. De gick bra o dra i en vanlig m10 ()p
gentligen skulle man borra bort gengorna och dragit bulten rätt genom klumpen med en mutter.