ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: Johannes rydberg skrivet 2 februari 2014 kl. 22:00:53
-
hej alla access ägare. är ny här .
köpte mej en access 450sp har läst om dom här och fått uppfattningen överlag när jag läst om dom att ägarna är nöjda.
hursom helst så slog jag till på en i helgen :)
har aldrig kört quad maskin för enbart provat skogs fyrhjuling innan 2-3gg någera min. så jag har ingen erfarehet alls. :-\
hojen jag köpte har gått under 100mil precis enligt mätaren.
men nu undrar jag lite över några grejer.
1. hastighetsmätaren verkar glappa hela mätaren slocknar och blinkar lite beroende på hur man gasar till eller så bara glappar det hursomhelst
vad trort ni kan vara fele? har kollat kontakter m.m och batteri poler
2. upptäcker nu efter riktigt provkörning att maskinen spårar nåt hejdlöst?
knappt körbar från 50kmh typ. den är riktigt jobbig . kan ju inte vara såhär ??
såg att framdäcken knappt ar nån luft i sej . man kan trycka med lätthet in däcken mot fälgen bägge fram är exakt likadana?
3. maskinen har borttagna strypningar böjen blir glödhet och är röd gul nästan allstå på iktigt glöder. undrar om den går för snålt eller nåt. vad skall jag göra här? störrre munstycke i förgasaren eller ?
mvh Johannes
är MKT tacksam för hjälp :-\
-
Den verkar gå snålt, ja.
Är mod utfört gällande tex luftfilter/ljuddämpare?
Kolla stift för rätt besked.
Däcktryck för väg typ 0,5 kg, har du asfaltsdäck kan du dubbla om du vill.
-
Får man svara även om man inte har en access?
Jag gör det ändå, lufttrycket kan ha stor betydelse för spårkänsligheten men även framvagnsinställningen, kontrollera även glapp i styrleder mm så det inte är ngt där som spökar.
Ang strypningar och glödgad krök, hur har den avstrypts?
Är alla strypningar i avgas borta, luftburkslocket är en strypning med och ändras detta skall större munstycken sättas i. Vilken trottel sitter i förgasaren? Nu ställde jag motfrågor men kan vara hjälp till självhjälp, Mv h tb
-
Får man svara även om man inte har en access?
Jag gör det ändå, lufttrycket kan ha stor betydelse för spårkänsligheten men även framvagnsinställningen, kontrollera även glapp i styrleder mm så det inte är ngt där som spökar.
Ang strypningar och glödgad krök, hur har den avstrypts?
Är alla strypningar i avgas borta, luftburkslocket är en strypning med och ändras detta skall större munstycken sättas i. Vilken trottel sitter i förgasaren? Nu ställde jag motfrågor men kan vara hjälp till självhjälp, Mv h tb
jag vet inte mkt. Men det tredje hålet i luftburken är där.
hojen låter nåt in i h-vete
den går riktigt bra. Nu funkar inte hastighet s mätarn men den gör nog lätt100kmh skulle jag tro.
Är det nåt som fattas i avstrypningen så kan det inte vara nåt av jätte vikt. Mer justering troligen.
0.5kg är inte mkt till däcktryck. Skulle ifs tro att det är lite mindre nu.
-
Det är monterat rullgas på den oxå.
Vet inte vad jag skall tycka om det men det känns ok
-
Ok, ja då är det ju mixtrat med luften, frågan är ju då om även munstycken är bytta? Det är ganska pilligt och krångligt på dessa att komma åt,
Det är ju svårt att hjälpa innan vi vet vad som är gjort och vilka munstycken som sitter i.
Prova som hydro rek, pumpa däcken och jämför.
100km/h låter klent. Den borde gå bättre men det var som du uppskattade farten till så prova med gps ()p
Edit!
Drevningen kan ju vara av stor betydelse för toppfarten med.
-
Skall jag plocka isär förgasaren och kolla detta ?
Känns ändå viktigt att motorn mår bra .
Skall pröva att pumpa i mer luft i däcken. Hur mkt är max på offroad däck och 0.5kg är lagom ?
Vad tror ni om min glappande hastighet mätare/hela panelen. ?
Vad brukar vara fel här ?
-
"Om" skall det stå.
Är jätte tacksam för era svar. All hjälp är värdefull för mej oavsett vad man äger eller inte äger en fyrhjuling.
Jag är helt grön inom detta.
-
Angående glappet så kan du börja med att kontrollera kontaktstycken på kablarna som går till mätaren, som en enkel första åtgärd.
Sen kan du söka lite på forumet så kommer du hitte en del om tips och tricks på access. Lycka till
-
Var ute i garaget med accessen och efter 3tim el felsökande hittade jag felet varför den glappade
Jag kom på ganska tidigt att den stängdes av när man satte sej på den. Och senare precis vid ett speciellt nedtryckt läge.
Hursomhelst så blrv detu nån slags kortslutning i sladden till en
Slags givare som sitter vid drevet misstänker att det är hastighets givare men den sitter skumt där vid drevet ?
Iaf så var det den som orsaka att allt slockna
-
Och tror även jag har löst varför den spåra nåt fruktansvärt.
Däcken var inprincip tomma på luft. Gjorde inte ens utslag på min mätare.
Fyllde på till ca 0.8kg och efter det lär det bli skillnad. Däcken fram tex står ju mer på mitten . Och behåller formen. Innan var det lite ihop tryckt
mätte oxå toe in som låg på totalt 8mm obelastad och däcken centrerade
-
Hur mycket luft man ska ha i är en smaksak, men på lågprofil kan man köra lite mer tryck än "ballongdäck". Vad har du för däck? Kör du lite ballongdäck väljer många att köra runt 0,5 bar, men som sagt.. smaksak. Det är väl justerbar toe-vinkel på denna maskin? Detta påverkar om den känns orolig.
-
Det är typ cross däck. Vad händer med körkänslan och beteende vid högre ringtryck ?
-
Har bytt sladd till hastighets givaren tog vanlig utomhus kabel och löda dit och satte 3 dubbla krymp slangar över och värmde
funkar kanon.
originalet låg smält mot avgassystem et ;)
Körde en sväng nu med 0.8 kg i däcken.
En helt annan fyrhjuling helt annan känsla
är riktigt nöjd med maskinen motorn är rå och kraftfull över hela registret.
Men ksn inte se att dom bytt trottel n skruvarna ser nya ut:/
-
Gött att det funkar ()p en del accesser är ju strypa med annan trottel som bilden visar är det extra hål i dessa vilket gör att trotteln inte orkar lyfta helt. Men din verkar inte vara så med om den går bra vilket är skönt för dig att slippa mecka med detta :)
-
Ja riktigt gött. Den går lite för bra för att inte vara avstrypt. Men man vet ju inte om den är helt o hållet avstrypt.
Funderar på att ringa den förre ägaren. Men kanske bästa är väl att kolla stiftet .
Böjen blir röd gul så jag Undrar lite om den verkligen kan ha avstrypnings munstycken ?
Den låter som in i h-vete . Så jag tror alla strypningar i avgas är borta.
Samt luft burken är uppborrad. Men kan den fortfarande ha original bestyckning ?
-
Sitter ju rull gas på den. Så kanske iaf trotteln bytt