ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: erixon500ed skrivet 22 juni 2012 kl. 22:48:15
-
nu har jag försökt med allt men får inte fotbromsen å funka...jag bytte olje burk å en bromsslang fram så försvann bromsen helt...nån som vet hur man gör...har provat lufta med å pumpa å hålla tryck...har provat tryckt i olja bakvägen...har provat lufta med en riktigt luft luftare men helt dö i fotbromsen...är det nå special på cf500???mvh.
-
Menar du att inget rör sig nånstans eller bara att du int får nått tryck?.
Kolla på oljekärlet om det kommer bubblor eller om oljan stiger alt sjunker när du pumpar på bromsen. Sitter ju självluftande på en del fordon men om det gör de på din har ja inte en blekaste om, tänkte om oljan "rör" sig men du inte får tryck så kanske den ventilen e kass.
Bara en ide.
-
kommer ibland olja ur nipplarna å ibland inte när jag luftar...alla bromsarna funkade kanonbra innan jag bytte oljebehållaren å en oljeslang.så tror inte nånting är trasigt...
-
En dum fråga kanske men öppnar du rätt nippel på oket? Det finns ju 2 nipplar på okena i fram den ena på handbromsen den andra på fotbromsen. :hmmm:
-
jodå...jag öppnar rätt nippel...
-
Annars kan du lufta systemet bakvägen, om du tar en oljekanna (pumpmodell) fyller den med bromsvätska och en slang mellan denna och oket och fyller systemet sakta på det viset då borde luften komma ut ur systemet och bromsen fungera igen.
-
har ju provat med oljekanna me...
-
Har du sett att det sitter 2 nipplar på bakre oket med? Tog en stund innan jag la märke till det.
-
jo jag har sett båda nipplarna på bakoket...har nu luftat igenom ca 2liter olja.men får inget tryck...har ju bara bytit en bromsslang fram å då försvann allt tryck å sen varit helt dött...har provat med allt som jag vet å fått råd på...men inge tryck än...kan ju inte lämna in den heller,för nu börjar det handla om kan å ska fixa själv,känner sej ju som en liten unge....har ju fixat tusentals bromsar...men inte lyckas på en kines maskin...men tacksamm,för alla råd.kan nå annat gått sönder nån som plockat isär ett helt sånt system kanske nångång???mvh.
-
Har själv precis samma problem efter att jag bytt en bromsslang som brann upp av värmen från avgassystemet. Skulle va lyxigt med bakbroms igen. Nu har jag bytt bromscylinder och låter bara fotbromsen gå till oket bak, för att kunna välja fram eller bakbroms, men det funkar ändå inte att lufta. Ifall du kommer på vad felet är så glöm inte att berätta :)
-
Hade problem att lufta jag med. De som var problemet när jag gjorde det var att vajern från vänstra handbromsen var för spänd så att fotbromsen inte gick tillbacka till max läget. För om den inte gör de så kommer de rinna olja och kännas som man luftat men trycket kommer aldrig.
Så kolla den vajern nere vid behållarn och släpp den ifall den håller fotbromsen lite nertryckt.
-
Nu har jag iofs en Terralander 800.. Men om jag inte har fel för mig så det i grund och botten samma system? Hursom .. jag har samma problem som ni. Lufta, lufta, lufta...ingen skillnad.
Jäkligt frusterande på en splinkens ny maskin dock.
Kommer följa denna tråden noga om någon kommer med en "Eureka" lösning =)
-
jag har släppt av vänsterbromsen med.men utan nån skillnad.får väl köpa ett ankare snart.haha...självklart meddelar jag om jag lyckas.å hoppas att nån med samma grej som löst det skriver här...är väldigt trist utan broms bak...mvh.
-
Så här har "jag" (PSon hjälpte mig) gjort:
Pumpa femtielva gånger, tills du känner att det är tryck i slangarna
Håll inne bromsen
Öppna rätt nippel nere vid oket
Stäng nippeln
Repetera... om och om och om igen...
Hade det inte varit för den allvetande skräphögen PSon's hjälp hade jag aldrig testat att pumpa så många gånger.
-
Eller pröva en sån här, och nöj dig med att hålla hydraulbehållaren fylld tills inga bubblor kommer ut ur slangen mer. Pumpa mycket kan man få göra i vilket fall, men man slipper hålla på med luftningsnippeln. ;-)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/)
-
har pumpat som en galning...utan fått minsta tryck,har ju provat öppnat nipplarna å låtit olja rinna sakta.men inge tryck...har tryckt i olja från båda hållen...men inge tryck...men det finns olja i slangarna...är skit skumt...
-
Kan det här vara ett tips?
Vet ej hur din fotbroms ser ut, men kan du inte lossa slangen precis vid själva fotbromsens "kolv/pump" och se att du har fritt flöde dit?
Och då kan du ju lufta och fylla direkt i själva "pumpen"
(en luftbubbla precis där kan ställa till med mycket bekymmer)
Ibland kan det räcka att lossa hela "pumpen" (utan att demontera slangen) och vrida och knaka lite försiktigt, så att luftbubblan flyttar sig
Eller om du har en fördelningsbox på vägen, så även här kan det ibland vara svårt att bli av med en luftbubbla
-
Tror att du behöver en sug för att lufta bromsarna pga lite dumma placeringar på fördelare mm
-
har kört med en riktig luftningspump,utan resultat...ja nästa steg är nog å riva isär skiten...
-
Bromsarna på dessa maskiner verka inte vara klockrena. Min fotbroms har lagt av utav någon anledning. Hur kolla man om beläggen back är ok? Man ser ett par jack i dom som jag antar är slitage varnare.
-
ta bort beläggen å kolla på dom.ta reda på hur tjocka nya belägg är.å gemför dom...nått hack i dom tror inte jag ska vara nå problem iallafall...
-
Testa att skruva loss oket och lyft upp det medans du luftar. Har varit med om att man har behövt göra det.
-
Hur kolla man om beläggen back är ok? Man ser ett par jack i dom som jag antar är slitage varnare.
Samma som på mc, kanske bil också, när du inte ser jacket längre är det dags att byta beläggen. Finns inga jack är väl en millimeter eller minimigränsen innan byte. Beläggen slits fort som fan på slutet...
-
Luftade bromsarna och fick inte upp trycket igen, luftade som satan men inget tryck till slut tänkte jag provar med locket av på bromsvätskebehållaren och äntligen fick jag tryck.. kanske funkar för er oxå.. :)
-
Luftade bromsarna och fick inte upp trycket igen, luftade som satan men inget tryck till slut tänkte jag provar med locket av på bromsvätskebehållaren och äntligen fick jag tryck.. kanske funkar för er oxå.. :)
Locket ska vara av när man luftar, hur fyller du annars på med mer vätska? Utan lock pumpar du bara mot ett vakuum och den bataljen kommer du att förlora. ;)
-
har funkat på bilarna jag luftat, brukar släppa ut luften inte vätskan ;)
-
har funkat på bilarna jag luftat, brukar släppa ut luften inte vätskan ;)
Har aldrig luftar på, kanske speciell procedur?
-
Nu har jag iofs en Terralander 800.. Men om jag inte har fel för mig så det i grund och botten samma system? Hursom .. jag har samma problem som ni. Lufta, lufta, lufta...ingen skillnad.
Jäkligt frusterande på en splinkens ny maskin dock.
Kommer följa denna tråden noga om någon kommer med en "Eureka" lösning =)
Rätt gammal tråd men jag fyller i min erfarenhet från 1h sen. Jag hade samma problem som ovanstående, att jag inte fick till nått tryck för bakbromsen. Jag bytte huvudbromscylinder fram och det gick som en smäck. Luftade med min kompressor och bromsluftare.
Tricket med att lufta bak är att först låsa fast frambromshantaget i full bromsverkan, med t.ex. buntband. Luftnipplarna för bakbromsen på de främre oken använde jag bromsluftaren, funkade bra. Men för bakbromsen fungerade inte bromsluftaren alls kändes det som, den sök å sög men inget hände. Gav upp och gick på den gamla hederliga metoden. Pumpa, lufta, pumpa lufta... vipps så fick jag tryck och nu är bromsarna som dom ska igen.