ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Quadjonen skrivet 13 november 2006 kl. 21:42:20

Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: Quadjonen skrivet 13 november 2006 kl. 21:42:20
Undar lite på vad för olja ni har i motorn, och nu blir det minus grader ute oxså.  Funderar på om ok/q8 SEA 10W-40 delsyntet

http://www.okq8.se/data/internal/data/10/15/1141902747309/OKQ8%20Delsyntet%2010W_40.pdf

 passar för denna årstiden ?  Den har spes  SJ  som det står i instruktionboken. Min ÅF vill att jag bara kör på mineralolja i motoren.
  Nån som kör på ok/q8 olja i sin motor ?
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: pålamalm skrivet 13 november 2006 kl. 21:52:22
vad jag vet så blir mineral oljan tjockare när det är kallt , när den senare blir varm så blir den mer lätt flytande.men delsyntet blir inte tjockare.i så fall så borde delsynteten vara bättre vinter tid. är ej 100% på det jag kör på mobil 1 efter som jag får den gratis  :lol:  :lol:
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: Jocke72 skrivet 13 november 2006 kl. 23:46:23
Finns ingen anledning att köra något annat än helsyntet.

Bland de mer dumma ställen du kan spara några kronor... Personligen har jag aldrig förstått vitsen med delsyntet. Det kan vara 99% mineral och 1% syntet, eller tvärtom. Tillverkaren vill tjäna pengar så vilket förhållande tror ni på?

Filmen brister alltid i sin svagaste länk (mineral delen).


Enda tillfället när mineral kan vara befogat, är under inkörning. Aldrig annars...


/J
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: chilloutman skrivet 14 november 2006 kl. 08:10:43
Föreslår visco 7000 från castrol/bp 0-40w motsvarande den som finns till polaris denna olja är framtestad för att gå i kyla, denna olja har oxå lite bredare register, du kommer långt även på en 10-40 w men den kan bli tunn vid höga tempraturer!
slutligen använd helst helsyntet av bra märke och klassning,10-40 skiljer sig mycket i receptena från tillverkare till tillverkare

m.v.h jonny mt-service
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: Quadjonen skrivet 14 november 2006 kl. 19:21:21
Kollade lite  till på ok/q8 och hittade denna här
Q8 4T SBK Racing SEA15W-50 , den har SL som det står i boken

http://www.okq8.se/data/internal/data/10/16/1141982504402/SBK%20Racing.pdf
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: chilloutman skrivet 14 november 2006 kl. 19:46:47
Hej igen  :lol:  denna olja är som de står gjort för racing som oftast är framtagen till sommarbruk,de gör oljan lite tjockare och kan resultera i dålig smörjning på vintern
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: cableduude skrivet 14 november 2006 kl. 19:46:56
Kör själv med mobil 1 5w-40 tror nog att den funkar året runt

 :!: Den blir hyffsad i pris om man köper 20lit åt gången finns på volvo bl.a
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: Dany skrivet 14 november 2006 kl. 20:04:41
Citat från: "Quadjonen"
Kollade lite  till på ok/q8 och hittade denna här
Q8 4T SBK Racing SEA15W-50 , den har SL som det står i boken

http://www.okq8.se/data/internal/data/10/16/1141982504402/SBK%20Racing.pdf


Den kör jag min Adly på. Har gått hur bra som helst. Men som nån sa så är det rätt tjock, så vintertid kan det säkert vara smart att gå ner till 10-40 olja (det har jag gjort iallafall)
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: Quadjonen skrivet 14 november 2006 kl. 20:44:39
Ska oxså prova 5W-40 eller 5W-50 olja , och som är helsyntet

(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/14/130465_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/130465)
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: zacka skrivet 14 november 2006 kl. 20:56:56
jag kör med OKQ8 racing oljan helsyntet på LTZ
vet inte vad jag ska köra vinter tid, men troligtvis samma då jag vill helst ha en o samma olja i maskinen o inte byta från olika oljor titt som tätt
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: chilloutman skrivet 14 november 2006 kl. 21:01:51
Är skeptisk till okq8 vid kall vinter! 5w-40 5w-50 av bra kvalitet funkar fint sommar som vinter även om 0w-40 är bättre ! glöm ej att kvalitetsolja är värt pengarna då de kan bli riktigt dyrt med fel olja!
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: Quadjonen skrivet 15 november 2006 kl. 22:04:20
Jag har nu lagt ned det med ok/q8 olja, åkte till LandRover/Porsche Åf och hittade denna oljan.  

Mobil 1  0W-40 Protection Formula  Fully Synthetic Motor Oil

Med denna beskrivnig

Världledande tri-syntetisk motorolja för alla typer av moderna bilad,speciellt bilar med hög prestanda och turboladdade motorer.Expertmässig förbättrad med unik kombnation av högpresterande väskor inklusive SuperSyn slitskyddsystem,för att ge snabbare skydd vid start med reduserad motorslitage och reducerade avlagringar,bättre bränsleekonomi och skydd vid låga tempraturer.

Nu har jag den bästa oljan  :D  :D  Och den kostar 122.-lit

http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lubes/PDS/GLXXSEPVLMOMobil_1_0W-40.asp

(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/15/130611_thumb.jpg) (http://quick.imgfree.net/130611)
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: cableduude skrivet 16 november 2006 kl. 20:20:48
det blir nog kanon bra  :D

Men ännu bättre blir det när jag får tummen ur (=snart) och skickar bromsarna till dig
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: Dany skrivet 16 november 2006 kl. 22:26:00
en fråga i samband med denna diskussion.....spelar oljans tjocklek enbart roll vid start? Dvs om min maskin står i varmgarage kan jag då ändå köra på en 15-50 olja vintertid eller blir denna olja för tjock även när jag kör vintertid?
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: chilloutman skrivet 17 november 2006 kl. 07:55:41
De e klart att de har på verkan ,varmgarage är en bit som sparar motorn precis som motorvärmare,men blåser du ut i -10-15 g med ett oljekyl kan du få problem,ja skulle valt en olja med en lägre spec på 10w-40-50 minst
helst 0-5w-40w. sedan kan man ifrågasätta vårt klimat?? inte så många dagar med denna kyla i söder .
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: Dany skrivet 17 november 2006 kl. 08:09:02
men om man inte har en oljekyl, spelar det då någon roll vilken tjocklek oljan har under själva körningen om starten sker i varmgarage?
Titel: Olja i Rotax
Skrivet av: chilloutman skrivet 17 november 2006 kl. 08:51:53
Här är ett utklipp som kan hjälpa i valet av olja :lol:

Antag att vi har en "rak" olja. Säg SAE 40
Ok?
NÄR är den 40?

40 är ju ett mått på trögflutenheten ju, ett viskositetsmått.
Men alla vet ju att ju varmare en olja blir, desto mer tunnflytande blir den.
Alltså: vi måste fastställa NÄR den har trögflutenhet SAE 40...
Detta är vid temperaturen 40 grader C för ISO standarden, och vid 104 grader Farenheit (49 grader C anm.) för API stanarden. Man måste alltså veta vilken standard man refererar till, och API använder ju SAE-systemet, så om Biltema anger sina oljor mot ISO så ger man kunden huvudbry i onödan, då man ju anger viskositeten i SAE-grade och inget annat.
Jaja petimetermått kan tyckas, vi drar vidare:

Vid 100 grader har din 40-olja kanske SAE 10 eller 5.
Och vid minus 20 grader kanske den har övergått till smörjfett.
Ok?

Sen trollar man lite med viskositetsförbättrande tillsatser och gör så att oljan kan vara lättfluten kall, men ändå vara hyfsat tjock när den blir varm.
Ok?

Vi tar din 15w-40

Den är alltså en grunden SAE15 olja, som, när den når 100 grader, kommer att vara lika tjock som om den DÅ hade varit en SAE 40.
D.v.s 25 SAE-steg högre än den eljest hade varit vid den temperaturen om den hade varit en "rak" 15 olja som den ju började sitt liv i det kalla tråget som
(nu börjar en del inse att "raka" oljor är skit. tjocka när de är kalla och vatten när de är varma...  Och inte för inte domineras marknaden av oljor med ett brett viskositetsområde, s.k multigrade-oljor)

W:et dårå?

W står mycekt riktigt för Winter. Weight säger andra, men oavsett vilket man väljer att kalla det så har det med varann att göra, för det handlar om en viss egenskap vid en viss temperatur, och det betyder i sin tur att oljans densitet (weight) kommer att vara given, och därför är den oxå användbar för vinterbruk.
Kriteriet är pumpbarhet, så därför testas olika tjocka oljor vid olika temperaturer enligt följande:
5W testas vid -25C, 10W vid -20C, 15W vid -15C, och 20W vid -10C.

Som du ser ner till -15 funkar din olja sedan ?? men hur ofta är de -15 mer av ut i fall att skäl att använda en bredare typ 0-5w>40w och naturligtvis ej inköpt på biltema eller dyligt!