ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: 95 oktan skrivet 7 juli 2009 kl. 17:12:44

Titel: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: 95 oktan skrivet 7 juli 2009 kl. 17:12:44

Jag har en Linhai 300 Allroad med 8 kw.
Har ni några bra tips på hur jag kan höja denna effekt till ca 13-15 kw !

Många tack för tips och råd!
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: T skrivet 7 juli 2009 kl. 18:03:28
Hj.

Har den verkligen bara 8 kw?! (På pappret kanske men i verkligheten?)

Jag såg din andra tråd om detta, det måste vara ett skrivfel?

Vad hade du för årsmodell?

MVH / benny
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: Hanen skrivet 7 juli 2009 kl. 19:02:42
Det stämmer nog, min är också reggad med 8 kw. Ger lägre försäkringspremie.
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: T skrivet 7 juli 2009 kl. 19:05:29
Ja ok för den saken men den har ju knappast 8 kw i motorn, det va det jag menade :)
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: 95 oktan skrivet 7 juli 2009 kl. 19:21:20
Hej!

Det är en -04 årsmodell.

Som sagt jag tog kontakt med vägverket och bad dem faxa COC dokumentet och där står exakt (Maximun engine power in KW 7.7)
Och på bevis från vägverket 8 kw
Det känns lite konstigt att man har valt att strypa ner maskinen så kraftigt även med tanke på att det kan ge lägre försäkringspremie.
Finns det något vettigt sätt att uppskatta alt testa motoreffekt utan att behöva uppsöka verkstad med bromsbana.

//
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: T skrivet 7 juli 2009 kl. 20:05:35
Kom förbi mig på Trech så kan vi jämföra lite :)

/Benny
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: 95 oktan skrivet 7 juli 2009 kl. 20:33:30
Hej!

Vet du hur Linhai stryper sina ATV`s ?
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: chris skrivet 7 juli 2009 kl. 21:14:26
svarar inte benny på de så ring jimmy på geromar 041321979 han vet o e bra
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: T skrivet 7 juli 2009 kl. 21:43:00
Alltså, det jag funderar på är hurvida motorn verkligen HAR 8 kw.

Jag känner inte till någon Linhai 300 med 8 kw i motorn...Vad som står i reggpappret och vad motorn verkligen har kan vara två olika saker, pga försäkringar etc.
Linhai 200 ligger på 7 kw tex.

Linhai 300 är normalt bara "strypta" med en täppt ljuddämpare samt en CDI med varvspärr. Den spärren kan du klippa bort på baksidan av CDI'n.
Då får du runt 1000 RPM mer på topp vilket bara ger mer toppfart.

En Linhai 300 har inte så värst mycket mer effekt än just 20 hästar "ostrypt" så det sitter inte några ditmonterade strypningar som du kan plocka bort och få 10 hästar till.

Om nån nu VET att det sålts Linhai 300 med endast 8 kw i motorn så vill jag gärna veta det :)

/Benny
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: manneman skrivet 8 juli 2009 kl. 03:37:00
Benny...
Nu kommer Manneman och undrar?
När du menar att klippa varvspärren menar du då att ta bort en begränsning eller att klippa den helt? :hmmm:
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: T skrivet 8 juli 2009 kl. 08:51:07
Manneman... :)

Jag var lite snabb i min förklaring:
Det jag menar är att på baksidan av CDI (på äldre boxar) så sitter det en liten bygel som gör att varvspärren ligger runt 7000 RPM (Minns inte helt hundra nu på vilket varvtal den låg).

Klipper man av den så flyttas spärren till ca 8000 RPM, där det ligger en "ny" varvspärr.

Bygeln är till för att begränsa, vad jag tror, hästarna. Med den bygeln så hamnar motorn på sina lagliga max Kw.

Jag körde själv över tusen mil på det viset och tyckte det var mycket bekvämare på vägen eftersom jag lätt nådde denna varvspärr, då ryckte den o hade sig.

Efter klippning gick den lite fortare och utan ryck, fast efter mer trim nådde jag den nya spärren iaf och då var jag ju tillbaka där igen :)

Kör man inte på vägen, över 70km/h, så kan man strunta i att klippa bygeln, den tillför bara mer toppvarv, inte mer effekt på lägre varv.

Vidare vill jag lägga till att du ska byta olja ofta i din linhai, speciellt om du kör den på vägen mycket.
/Benny
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: Blizzter skrivet 8 juli 2009 kl. 11:40:45
Hej!

Vet du hur Linhai stryper sina ATV`s ?

Förutom det Benny sa så var det någon som påstod att det även sitter en strypning i förgasaren så att trotteln inte öppnar helt. Har inte kollat det själv eftersom maskinen går tillräckligt fort med 150 munstycke och Wileyco avgassystem. Bara avgassystemet gjorde maskinen grymt mycket starkare och den axxar upp till toppfart på nolltid, innan jag bytte så fick man ta en lunch innan maskinen kom upp i toppfart.. Effektsystemet ger allltså en bra mycket starkare maskin men toppfarten påverkas inte så mycket, runt 5km fortare toppfart ungefär.

/Blizzter
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: 95 oktan skrivet 8 juli 2009 kl. 15:01:24

Mycket intressanta och mattnyttiga kommentarer.
Naturligtvis så kommer det alltid en massa följdfrågor

1) om man vill byta avgassystem och munstycke är detta svårt att göra på egen hand! Och om man skall köpa ett nytt avgassystem
vilket skulle passa bäst till en 300 Allroad, och kommer den att bli mycket mer högljud?

 
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: Hanen skrivet 8 juli 2009 kl. 22:39:13
Jag klippte bygeln på min för några år sedan, blev absolut ingen skillnad alls.
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: T skrivet 9 juli 2009 kl. 07:37:13
Om du inte når varvstoppet original så gör det ingen skillnad att klippa det.
Du måste först uppnå det "första" varvstoppet om det ska vara värt att klippa bygeln.

Hurvida det är lätt eller svårt att byta rör och munstycke beror ju på vem som frågar :)
Har du tummen på någolunda rätt ställe så grejar du det själv.

Det finns inte så många rör att välja på, Wileyco är en variant, hemmabyggt är en annan.

Oavsett så blir den mer högljudd.

MVH / Benny
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: 95 oktan skrivet 9 juli 2009 kl. 08:16:42
Hej Benny!

Enligt era åsikter kanske ett avgasrörsbyte kan vara nära tillhanda. Jag är som sagt ute efter att få lite bättre vrid på min maskin
då jag tycker att det tar lite väl lång tid att få upp hastigheten, bättre hk och topphastighet är ju alltid kul men inget måste i mitt fall.

1) Säljer du komplett Wileyco system som jag kan använda till min Linhai 300 så jag bara kan ta bort det gamla och ersätta med det nya? Och isåfall vad kostar det.

2) Fick följande rekommendation, Om jag byter avgassystem, så måste jag även byta munstycke och öppna locket på filtret är det något jag måste göra för att få önskad effekt av det nya avgassystemet.

3) Vad innebär "att öppna locket på filtret" Hur gör man detta!

Tack på förhand för era kommentarer.

Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: T skrivet 9 juli 2009 kl. 08:47:50
Hej Benny!

Enligt era åsikter kanske ett avgasrörsbyte kan vara nära tillhanda. Jag är som sagt ute efter att få lite bättre vrid på min maskin
då jag tycker att det tar lite väl lång tid att få upp hastigheten, bättre hk och topphastighet är ju alltid kul men inget måste i mitt fall.

1) Säljer du komplett Wileyco system som jag kan använda till min Linhai 300 så jag bara kan ta bort det gamla och ersätta med det nya? Och isåfall vad kostar det.

I dagsläget så säljer vi inte Wileyco, däremot så är nya Allroad 300 Challengers avgasrör helt ok, byt bara dämparen på det röret så kommer du långt

2) Fick följande rekommendation, Om jag byter avgassystem, så måste jag även byta munstycke och öppna locket på filtret är det något jag måste göra för att få önskad effekt av det nya avgassystemet.
Ja, det är ett krav, annars går den för snålt. Rekomenderar 155-160 munstycke.

3) Vad innebär "att öppna locket på filtret" Hur gör man detta!
Under sadeln sitter luftburken, snäpp upp locket bara så har du mer luft in, det måste du göra om du ska ha nytta av röret.



Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: 95 oktan skrivet 9 juli 2009 kl. 11:12:33
Hej!

Ok min är en -04 Allroad allså inte senaste modellen.

Har du några andra avgashelsystem till salu som passar Allroad 300 eller om du kan rekommendera något annan återförsäljare.
Du måste väl även byta mellanrör för att kunna få ut mest effekt av slutrör.

Kan man köpa 150 munstycke från er.

En fråga till gällande luftfiltret, när du har knäppt upp luftburken kan man ha den uppknäppt hela tiden eller behöver man  stänga alt öppna allteftersom man använder maskinen. (kommer det inte in smuts lätt om du kör i gyttjig  och våt terräng)

Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: Blizzter skrivet 9 juli 2009 kl. 17:31:17
Hej Benny!

Enligt era åsikter kanske ett avgasrörsbyte kan vara nära tillhanda. Jag är som sagt ute efter att få lite bättre vrid på min maskin
då jag tycker att det tar lite väl lång tid att få upp hastigheten, bättre hk och topphastighet är ju alltid kul men inget måste i mitt fall.

1) Säljer du komplett Wileyco system som jag kan använda till min Linhai 300 så jag bara kan ta bort det gamla och ersätta med det nya? Och isåfall vad kostar det.

2) Fick följande rekommendation, Om jag byter avgassystem, så måste jag även byta munstycke och öppna locket på filtret är det något jag måste göra för att få önskad effekt av det nya avgassystemet.

3) Vad innebär "att öppna locket på filtret" Hur gör man detta!

Tack på förhand för era kommentarer.

1. Jag köpte mitt system hos Scandimoto, det kostar ett par spänn men är ju helt i rostfritt. Du kan ersätta hela det gamla systemet med det nya, köper du komplett system så följer allting med för montering. Dom missade att skicka mig fästena men det fixade sig med ett telefonsamtal. Jag gillar inte när det låter högt så jag blev glatt överaskad av Wileyco systemet som går rätt tyst och dessutom så låter hojen mer som en motorcykel istället för som tidigare en förvuxen gräsklippare. Original systemet på Linhai är skräp och det spelar ingen roll vilken årsmodell du köper. Om möjligt så är det faktiskt ännu sämre på Linhai kopian Challenger, polarn har haft sin maskin inne flera gånger på garanti reparation pga kasst avgassystem.

2. Vad det gäller munstycke så verkar det som om man får olika svar beroende på vem man frågar.. Effektökningen på min maskin märktes mest med avgassystemet, munstycket tillförde inte så mycket och det känns som om jag behöver större munstycke än 150. Avgassystemet stod för 90% av effektökningen och munstycket 10%. Men å andra sidan så kostar ett munstycke bara 30 spänn så det är värt att byta. jag fick rekommendation att byta filter till sportfilter och att lyfta på locket. Luftfiltret är bra att byta eftersom original filtret har en tendens att spricka och då suger maskinen i sig skit och sen är det kört. Jag köpte skumfilter av Benny som var väldigt bra, men kom ihåg att olja in det med luftfilter olja!!!! Provade även att lufta på locket och jämförde effekten före och innan. Skillnaden blev att maskinen brölade som en brunstig älg och lät förjä... Men det gick absolut inget fortare, prova själv och se vad du kommer fram till, mitt lock stannar dock på. Kan hända att min maskin kan gå fortare om man får grejorna inställda av folk som kan det bättre, men just nu så är den väldigt stark och den går tillräckligt fort.

3. För att byta luftfilter så tar du loss sadeln och där är en låda med lock, ta loss locket för att byta filter eller för att prova om maskinen går bättre utan lock, se ovanstående text.

/Blizzter
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: 95 oktan skrivet 9 juli 2009 kl. 19:55:55
Hej Blizzter!

Många tack för de mycket konkreta, utförliga och tydliga svar som du gav gällande mina ovanstående funderingar.
Som nybörjare känns det alltid bra att höra kommentarer från folk med egna erfarenheter och kunnande. Som sagt STORT TACK!

En fråga var det svårt att byta avgassystemet, för du pysslade väl med det själv eller lämnade du in din maskin på verkstad, skulle en nybörjare som mig själv klara av det.
Slutligen det var väl ett Wileyco system som du köpte hos Scandimoto.

// 
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: maxorn skrivet 9 juli 2009 kl. 20:57:32
fråga till trech
är det avgasen som gör effekt skillnaden på gamla challenger mot is ca 3kw
i mitt reg står det 11kw men på atv swedens hemsida 13kw på allroad 300
såg även att is har högre toppvarv .har en polare med en is det verkar inte som det skiljer speciellt mycket.
då min är inkörd drar jag honom än så länge:)
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: T skrivet 10 juli 2009 kl. 06:38:06
Det är en liten "lustig" detalj, på gamla så har dom skrivit in effekten vid ett lägre toppvarv, på dom nya så har dom ökat toppvarvet och därmed effekten, men bara på pappret.

Däremot så är det ingen verklig skillnad då båda varvar lika mycket.
Det ser alltså ut som att den nya har mer effekt än den gamla men så är det inte.
Samma sak gäller gamla och nya CF Moto 500.

MVH / Benny
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: Blizzter skrivet 10 juli 2009 kl. 18:34:17
Det är en liten "lustig" detalj, på gamla så har dom skrivit in effekten vid ett lägre toppvarv, på dom nya så har dom ökat toppvarvet och därmed effekten, men bara på pappret.

Däremot så är det ingen verklig skillnad då båda varvar lika mycket.
Det ser alltså ut som att den nya har mer effekt än den gamla men så är det inte.
Samma sak gäller gamla och nya CF Moto 500.

MVH / Benny

Är det inte även så att 260 2wd har 250cc cylinder medans 300 4wd har 275cc?

/Blizzter
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: T skrivet 10 juli 2009 kl. 19:55:11
Jo, så är det. (260 = 257cc)

300=375cc(oavsett 2 eller 4 hjulsdrift)

En 260 lär väl ha något mindre hästar, eller så är hästarna samma men sämre vrid.
Just 260 har jag inte kollat upp

/Benny
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: mats_o skrivet 11 juli 2009 kl. 14:03:33
Stämmer bra det

260 har 19 kusar på pappret mot 300:ans 20.
Sen är ju 260 30 kg lättare så HK/KG är bättre på en 260

Om vi sen lämnar teorin och ger oss ut på vägen så ligger min 260 på runt 7500 RPM på fullgas på högväxeln.
Den indikerar då 75-80 blås så jag tippar att runt 70 är realistiskt
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: T skrivet 12 juli 2009 kl. 12:57:06
Så du menar att en 300 Allroad har 2 hästar mindre än 500 Allroad (Cf moto 500)?

Och det skulle skilja 11 hästar på 18 cc?

Vilket papper har du kollat i som säger att det är hela 30 hästar i en Allroad 300?

Att en 260 har 19 häst köper jag.

EDIT: Du skrev kanske fel och menade 20 häst på en 300? :)
MVH / Benny
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: mats_o skrivet 15 juli 2009 kl. 12:54:37
Japp tryckfelsnisse jobbade visst lite extra där

20 kusar ska det vara
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: GreenBlood99 skrivet 13 december 2010 kl. 17:44:43
Hej. Är ny i detta forum och denna veckan får jag hem min nya Allroad 300 is 4x4 -10 :). Är det samma motor och motoreffekt på den som på dom äldre modellerna, det vill säga "inga strypningar"?. Och om det är samma modifieringar och justeringar man måste göra för att öka effekten som på dom äldre? T.ex klippa bygeln å byta ljuddämpare? eller finns det fler möjligheter på den??

Vi ses i snön :)

MVH Rasmus
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: Buggy skrivet 13 december 2010 kl. 19:10:06
Hej. Är ny i detta forum och denna veckan får jag hem min nya Allroad 300 is 4x4 -10 :). Är det samma motor och motoreffekt på den som på dom äldre modellerna, det vill säga "inga strypningar"?. Och om det är samma modifieringar och justeringar man måste göra för att öka effekten som på dom äldre? T.ex klippa bygeln å byta ljuddämpare? eller finns det fler möjligheter på den??

Vi ses i snön :)

MVH Rasmus

Samma motor och effekt och samma modifieringar. Bygel fanns det inte på min när jag köpte den 2008 så risken finns att det inte
finns på din heller. Ljuddämpare bytte jag och den vart lite mera dragvillig på låga varv och lite snabbare i axet.Nu när jag bytte koppling på min så blev det en Dr Pulley, hjulingen blev mycket bättre att åka med i terrängen så den rekommenderas.
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: GreenBlood99 skrivet 13 december 2010 kl. 22:17:35
Tack för svaret buggy :) bra och snabba svar gillas skarpt :)
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: Buggy skrivet 13 december 2010 kl. 22:31:50
Tack för svaret buggy :) bra och snabba svar gillas skarpt :)
()p
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: Trazan skrivet 14 december 2010 kl. 23:08:38
Vill minnas att jag läst i nån tidigare tråd att någon använt en trimkam från nån yamaha scooter som ska passa. Sen kan man ju alltid grotta ner sig i vedbodtrimmarens handbok å beräkna ett avstämt avgasrör  :sunny:
Nån som provat?
Titel: SV: Hur frigör man mer effekt på bästa sätt till Linhai 300 Allroad ?
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 december 2010 kl. 23:49:19
Linhaimotorn är väl en kopia på Yamaha Majestymotorn. Sen om kam och sånt passar har jag ingen aning om, men det kanske det gör. Borde ju även finnas lite att göra åt variatorn, lättare vikter har jag i min. Och annan koppling finns ju också, men om det är värt det vet jag inte.
Jag körde sönder min koppling, blev en ny original då det inte fanns någon annan just då (vad jag visste iaf). Men skulle jag byta igen så blev det nog en Dr Pulley koppling.

Jag gjorde ett halvhjärtat försök med min maskin, större munstycken i förgasaren och en annan ljuddämpare(och flyttat varvstopp).
Men svårt att uppskatta hur mycket skillnad det gjorde för mig, gjorde nog en del för toppfarten och säkert lite vrid också.
Men jag orkade aldrig göra någon fastsättning av ljuddämparen som fungerade, så den envisades med att vibrera loss avgasröret hela tiden. Så nu sitter originaldämparen och munstyckena på igen.
Mitt intresse kring effekten i Linhaien avmättades en hel del när jag köpte min Outlander också kan jag säga.  :o

Men en sak som man gott kan kolla är hur svetsarna ser ut i avgasröret och i dämparen. Precis i inloppet på avgasröret är det ofta en riktigt ful svetsklump som stryper flödet en del. På min var även anslutningen till ljuddämparen taffligt gjort, satt lite förskjuten så det blev en ful kant för avgaserna att passera. Dock hade min originaldämpare gått sönder lite där man fäster avgasröret, så det blev en ny hylsa där med lite friare vägar in i dämparen.

Jag skulle nog inte ge mig på några större utgifter för att få mer fart i maskinen, då är det nog bättre att kliva upp till en 500cc eller värre.
Jag uppskattar att min Linhai går rätt så tyst och fint nu, sen om man saknar några procent i effekt känns inte så noga.

Och det vore ju trist om man kostade på motorn en massa och trimmade och sen höll inte dom andra sakerna.