ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: Lövås skrivet 21 september 2022 kl. 21:31:26

Titel: Köpa fyrhjuling
Skrivet av: Lövås skrivet 21 september 2022 kl. 21:31:26
Hej.
Jag ska köpa mej en fyrhjuling men har inga som helst erfarenheter av dom. Jag har tittat på Can-am 570 och Kymco 550. Provkört dom lite grann och tyckte att Kymcon kändes bättre. Dom är nya båda två eller kan man satsa på begagnat?  Dom finns nära mej och tycker att det är en fördel. Är dom märkena något att ha eller ska man gå på en japan? Cf moto finns också i närheten men det är ju en kines.....  Tänkte använda den både till nöje och arbete i skogen. Hoppas på svar och tackar på förhand.
Titel: SV: Köpa fyrhjuling
Skrivet av: GeFeldz skrivet 22 september 2022 kl. 06:58:54
Jag skulle säga att det beror mycket på handlaren och deras verkstad. Kymco brukar vara bra grejer, men de har inte direkt ett jättestort nätverk av handlare. Can Am finns ju överallt, CF Moto också. Yamaha och Suzuki gör nog de bästa hjulingarna när det gäller kvalitet och för arbete är de superbra, men de är inte billiga.
Can Am 570 är ju fin för att den har en v-twin om man tycker att ljudet är viktigt, dessutom är de nyare 570 bara strypta 650 som går att elektroniskt låsa upp.
CF Moto har bra kvalla och känsla på de nyare modellerna, min CF 1000 är riktigt fin i både "ihopskruvningskänsla", i kvalitet och känsla på knappar och reglage och så är den väldigt lättväxlad vilket inte alla maskiner är. De nya Cforce 625 är nog riktigt fina maskiner, men encylindriga. CF moto 850 är mycket hoj för pengarna om du gillar v-twin-ljud och bra vrid. CF-modellerna har ju väldigt fina passagerarsäten också om du vill kunna ha nå'n med dig.

Begagnat kan vara en bra idé, även om andrahandsvärdet är rätt högt på hjulingar. Det gäller att kika på maskinen och fundera, om den har mycket sprucken plast osv så har den nog levt ett hårt liv. Som beggat skulle jag titta närmare på japanska maskiner, de brukar mest vara använda som by-moppar och för att dra fram lite ved eller en älg. Fina mud-däck kan ju vara bra, men kan också vara ett tecken på att maskinen har levt mest i lerhål. Inte för att det behöver vara dåligt, men det kräver en annan nivå av service och omvårdnad. 

Det är inte ett enkelt beslut att välja maskin, men som sagt så skulle jag inte vara rädd för en CF Moto.
En sak som kan vara bra att tänka på om du ska dra tungt i låg fart är att då borde du välja en maskin som har våtkoppling.
Can Am, Polaris, CF Moto 850/1000 för att nämna några har ingen slungkoppling utan de har primärvariatorer som inte greppar remmen förrän ett visst varvtal. En maskin med våt slungkoppling har remmen i ingrepp hela tiden, så det är mycket svårare att skada remmen till exempel när maskinen ska dra igång ett tungt vedlass.
Remmarna är dyra och det kräver lite skruvande för att byta dem. Dessutom fungerar motorbromsen bättre, eftersom utan våtkoppling så släpper primärvariatorn greppet om remmen plötsligt när varvtalet blir för lågt. Det krävs mer körteknik och jobb med bromsarna på en maskin som inte har våtkoppling när man ska nerför branta slänter.

Titel: SV: Köpa fyrhjuling
Skrivet av: GeFeldz skrivet 22 september 2022 kl. 07:14:18
Jag har haft flera maskiner förresten, så det är inte bara tom-snack =D
Började med en Polaris Sportsman 500 HO, det var en fin maskin, men bytte in den mot en skoter.
Efter det hade jag en Dinli Centhor 700, den var helt okej men jag bytte in den när Dinli kånkade. Vågade inte chansa när det gällde reservdelar och det var ett bra val. Jag gjorde en väldigt bra affär då jag bara förlorade 7000 om jag kommer ihåg rätt. Dinlin bytte jag mot en Arctic Cat 700 och det var en väldigt fin maskin på många sätt. Otroligt bekväm och följsam i terrängen, det enda negativa var att generatorn var vek så det blev att ladda batteriet ofta. När jag sålde motorcykeln bytte jag in Arcticen (den var reggad som T3A så den fick bara gå 40, den var upplåst men ville vara mer laglig) mot en CF Moto 800 2015. Det var en fin maskin på många sätt, den var mc-reggad så skulle vara strypt till 20 hästar egentligen, men jag tog bort trottelstoppen på insprutningen första dagen jag hade den. Jag var nöjd med maskinen men så blev den stulen. Som ersättning för den stulna 800an köpte jag en ny Yamaha Grizzly 700SE 2016 och det var en otroligt fin maskin! Enda anledningen till att jag bytte in den mot min CF 1000 var egentligen för att Grizzlyn var terrängreggad och jag vill kunna köra här i byn utan att bli stoppad av farbror blå. Numer har ju Yamaha traktorreggade maskiner, men 2016 fanns de bara som terräng. Tyvärr har Yamaha verkligen höjt priserna... Jag fick min 2016 för 115 tuss om jag kommer ihåg rätt, med monterad hasplast. Nu kostar de betydligt mer.
Titel: SV: Köpa fyrhjuling
Skrivet av: GeFeldz skrivet 22 september 2022 kl. 07:20:13
Om du köper en ny maskin, se till att förhandla på en hasplast. Hasplåtar är bra, men plast är mycket bättre. Det är i princip ett måste om du vill kunna köra över stock och sten utan att behöva vara orolig för skador under. Hasplast glider bättre än aluminium och håller formen. En bucklig hasplåt i alu kan vara hopplös att montera efter att den har varit bortskruvad.

En annan viktig sak, se till att köpa en maskin med servostyrning! De flesta nya maskiner har det som standard eller tillval och det är nästan ett måste. Jag skulle aldrig köpa en maskin utan servo igen.
Titel: SV: Köpa fyrhjuling
Skrivet av: Lövås skrivet 22 september 2022 kl. 20:50:09
Tack för snabba och utförliga svar. Kymcohandlare finns inom tre mil från mej så det tycker jag är ok. Han säljer Suzuki atv och jord och skogsbruksmaskiner så verkstan är helt ok. Det där med motorbroms förstår jag inte. En centrifugalkoppling släpper väl också vid låga varv så det borde väl bli samma sak eller tänker jag fel?
Titel: SV: Köpa fyrhjuling
Skrivet av: Lövås skrivet 22 september 2022 kl. 21:28:26
Hej igen. Centrifugalkopplingen måste ju slira vid start. Slits inte den då eller klarar den sej för att den är i oljebad? Kymco har centrifugalkoppling och servostyrning och det vill jag naturligtvis ha.
Titel: SV: Köpa fyrhjuling
Skrivet av: GeFeldz skrivet 23 september 2022 kl. 19:53:20
Varför exakt motorbromsen beter sig på det viset vet jag inte faktiskt, men alla mina maskiner med våtkoppling har motorbromsat ned till väldigt låg fart och min CF 1000 släpper remmen snabbare. Den äldre CF 800 och 820 (helt annan maskin än 850 och 1000) hade våtkoppling och den motorbromsade ner till lägre fart.
 
Kopplingen slirar lite vid start, men det är den tillverkad för att tåla. De flesta som har centrifugalkoppling har kopplingen i oljebad, yes.
Utan centrifugalkoppling slirar remmen istället vid start och den slits betydligt mer än vad den metalliska/keramiska beläggningen på kopplingen gör.