ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: segafreaks skrivet 24 juni 2012 kl. 22:37:41

Titel: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: segafreaks skrivet 24 juni 2012 kl. 22:37:41
Hej!

Jag och brorsan har börjat fundera på att skaffa varsin ATV! Har sökt en del på nätet och har fastnat för Dinli 450.

Har inga kunskaper om atv så det kanske kommer en del underliga frågor.

Är det handväxel eller fotväxel?
Vart kan man köpa reservdelar och trim till Dinli 450?
Vad är det för tophastighet?
Vad kostar försäkring?
Dricker dom mycket bensin?

Tacksam för hjälp!

Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: Skeden skrivet 24 juni 2012 kl. 22:55:08
Hej!

Jag och brorsan har börjat fundera på att skaffa varsin ATV! Har sökt en del på nätet och har fastnat för Dinli 450.

Har inga kunskaper om atv så det kanske kommer en del underliga frågor.

Är det handväxel eller fotväxel?
Vart kan man köpa reservdelar och trim till Dinli 450?
Vad är det för tophastighet?
Vad kostar försäkring?
Dricker dom mycket bensin?

Tacksam för hjälp!
Fotväxel 5växlad med back. Min gör 125 med 14 drev fram tror 15 är orginal. Min dricker runt 0.7l milen vid blandad körning. Atvhuset har reservdelar
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: karma skrivet 25 juni 2012 kl. 08:45:49
Halvförsäkring kostar för mig ca 3000 kr / år hos salusansvar.
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: mejnis skrivet 25 juni 2012 kl. 09:53:41
Hej jag tittade runt lite på nätet och ringde runt till olika försäkringsbolag o jag fick det bästa priset på folksam har för mig att det var helförsäkring och året runt för 2300: Kan ju vara värt o kolla ....

Annars kan jag bara säga att Dinli 450 är en trevlig maskin.

Lycka till ....
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: segafreaks skrivet 25 juni 2012 kl. 21:30:12
Tack för alla svar xD
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: valje ink skrivet 26 juni 2012 kl. 06:32:07
dinli är en mycket trevlig maskin min gör ca 125 kmh ,och jag betalar 3000 helförsäkring hela året på folksam mvh tb
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: segafreaks skrivet 26 juni 2012 kl. 23:37:56
Skulle vara tacksam om någon hade lite bilder på sin Dinli 450 så man kan se vad man kan göra med dom!
Hoppas det inte är för mycket begärt.

Kan man koppla på väskor eller liknande om kanske ska åka väg och handla lite lätt någon gång?`

Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: Tictic skrivet 26 juni 2012 kl. 23:42:17
Ryggsäck på ryggen??
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 27 juni 2012 kl. 08:42:59
Skulle vara tacksam om någon hade lite bilder på sin Dinli 450 så man kan se vad man kan göra med dom!
Hoppas det inte är för mycket begärt.


Trevligt val av maskin
Ang om det finns bilder har du inte surfat runt här på forumet under projektdelen eller i denna tråd http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28636.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28636.0)
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: segafreaks skrivet 27 juni 2012 kl. 14:14:15
Trevligt val av maskin
Ang om det finns bilder har du inte surfat runt här på forumet under projektdelen eller i denna tråd http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28636.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28636.0)
Tack för svar!

Jo har kollat denna tråd du länkat och såg att den inte verkar vara så aktiv!
Skulle gärna vilja se privata bilder på 2012 modellen xD Kan du länka till projekttråden?


Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 27 juni 2012 kl. 16:20:40
Här har du ju projekt tråden du kan kolla igenom (allt ligger ju inte på 1a sidan)

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?board=39.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?board=39.0)


Du lär nog inte hitta så mycket på 12:or då det inte är så många som hunnit trixa med dessa. (nu skiljer ju dinli 450 inte så mycket mellan modellerna. Är mest plast och färg ända från 05 och frammåt och lite förbättringar här och där)
Det finns nog mycket inspiration även från äldre modeller som säkert passar din 12:a också.
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: segafreaks skrivet 29 juni 2012 kl. 14:02:27
Ok tack för svaren! Håller på spar pengar just nu! Har snart hälften men fortfarande 2 löner kvar från sommarjobbet! :D
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: segafreaks skrivet 4 juli 2012 kl. 14:16:23
Vad är skillnaden mellan dirt och street?
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: segafreaks skrivet 4 juli 2012 kl. 20:49:04
Har en till fråga som vi vill ha besvarat!

Hur många mil kan man tänka sig att den går om man bara ska använda den på vanliga vägar/Grusvägar?

Hur ofta ska man göra service på den ? Vad är kostnaden för en service?

Tacksam för svar!
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: FaC skrivet 4 juli 2012 kl. 21:44:22
Vad är skillnaden mellan dirt och street?

http://www.dealy.se/dinli2012_produkter/450-Street.aspx (http://www.dealy.se/dinli2012_produkter/450-Street.aspx)
Citera
450 Street
Lightning är den ultimata nöjesfyrhjulingen med en fet motor på 448 kubik.
Dinli Lightning 450 är en av marknadens mest populära fyrhjuingar av quadtyp och vår storsäljare varje år. Fyrhjulingen har en vattenkyld 4-taktsmotor med elstart med 448 kubiks motor. Allrounddäcken gör att du kan köra på mer än bara asfalt. Några detaljer: Vattenkyld 4-taktsmotor, elstart, femväxlad växellåda med back, allrounddäck, dubbla hydrauliska skivbromsar, luftboxen under sadeln och fullt justerbara gasdämpare.

http://www.dealy.se/dinli2012_produkter/450-Dirt.aspx (http://www.dealy.se/dinli2012_produkter/450-Dirt.aspx)
Citera
450 Dirt
Lightning är den ultimata nöjesfyrhjulingen med en fet motor på 448 kubik.
Dinli Lightning 450 är en av marknadens mest populära fyrhjuingar av quadtyp och vår storsäljare varje år. Fyrhjulingen har en vattenkyld 4-taktsmotor med elstart med 448 kubiks motor. Allrounddäcken gör att du kan köra på mer än bara asfalt. Några detaljer: Vattenkyld 4-taktsmotor, elstart, femväxlad växellåda med back, allrounddäck, dubbla hydrauliska skivbromsar, luftboxen under sadeln och fullt justerbara gasdämpare.

De har samma text till bägge  :hmmm:
Men där ser du rätt bra skillnaden på dem.

Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor!
Skrivet av: FaC skrivet 4 juli 2012 kl. 21:56:06
Har en till fråga som vi vill ha besvarat!

Hur många mil kan man tänka sig att den går om man bara ska använda den på vanliga vägar/Grusvägar?

Hur ofta ska man göra service på den ? Vad är kostnaden för en service?

Tacksam för svar!

Testa söka lite  ;)
Hur många mil ..
Ja de var en svår fråga men sköter man den så flera tusen mil.
Givetvis är det som med alla maskiner att man måste underhålla dem.
Lager i bakaxeln brukar vara en sak som brukar ge upp på en del (alla märken)
Sedan om man inte sköter kedjan så är risken att man måste byta drev och kedja lite oftare.
Leder slits ju också ibland.

Vill minnas att det finns serviceschema utlagt i forumet här.
Men servicelampan brukar lysa varje 100 mil.
Olje och filterbyte är väl främst tänkt att man ska göra då.
Men kör man inte så fasligt hårt så går det fint att dra ut på den sträckan en bit.

En del har angett pris här
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=15310.msg144089#msg144089 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=15310.msg144089#msg144089)

Testa söka på pris service (i bara dinlidelen) så får du säkert fler svar ()p
kolla även serviceschema eller liknande ;)
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Nya frågor!
Skrivet av: Hydro skrivet 4 juli 2012 kl. 22:42:57
De anger markfrigången till närmare trettio centimeter, när den ju snarare ligger på typ tio.
Det är dåligt att svamla på det sättet.  :nono:

Det är också kass att ha samma text till två olika modeller.

Men man ser ju att Street är sänkt och har asfaltshjul och är tiotalet kilo tyngre.
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Nya frågor!
Skrivet av: segafreaks skrivet 4 juli 2012 kl. 23:50:25
Tack för alla svar ! xD

Vi har inget garage hemma så ska man ha den inne under vintern? Finns säkert möjlighet att hyra garage någonstans också!

Är den svår att trimma?

Är det svårt att lära sig växla? (Dum fråga)

Finns det någon lag på kläder? eller kan man åka med vad man vill?
Vet självklart att  man behöver hjälm.

Kommer den med klistermärken på eller får man sätta på dom själv?

Kommer säkert mer frågor ska ni se!

Tacksam svar! :D
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Nya frågor!
Skrivet av: Hydro skrivet 5 juli 2012 kl. 00:38:47
För de som kan är inget svårt, att lära sig att växla är dock betydligt enklare än att trimma...

Det finns ingen lag på med skydd än hjälm, men många bolag har CE-märkta skyddskläder som krav för att full ersättning skall betalas ut vid personskada, om man smäller.
Men det skiljer från bolag till bolag.

Dekaler bör sitta på vid leverans.
 
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Nya frågor!
Skrivet av: segafreaks skrivet 11 juli 2012 kl. 19:29:36
Har glömt ställa en viktig fråga!

Får man köra på motorväg vi har E18 där vi bor?

xD
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Nya frågor!
Skrivet av: Aerotic72 skrivet 13 juli 2012 kl. 07:43:34
Har glömt ställa en viktig fråga!

Får man köra på motorväg vi har E18 där vi bor?

xD

Japp, det är ju en MC ;)
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: segafreaks skrivet 13 juli 2012 kl. 16:32:52
Tack får svaret!
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: ksv3nsson skrivet 8 augusti 2012 kl. 21:58:01
Vet ju att du beställt en dirt nu, men streeten har högre markfrigång pga hjulens dimension, och är 16cm bredare, annan framvagn och sving, det enda som är lika dant är motorn  :headbang:
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: Hydro skrivet 9 augusti 2012 kl. 08:05:53
...streeten har högre markfrigång pga hjulens dimension...

Högre markfrigång än vad?

Känner inte till Dinli nåt vidare, men nog har de väl Street/Dirt samma däckdiameter?
Sen att de uppger en markfrigång på över två decimeter kan man ju diskutera, denna siffra är troligtvis uppmätt under ramen mellan a-armarna, och visst är det bra i skogen med höjd där, men maskinen är garanterat betydligt lägre på andra ställen.
En quad med 20-hjul, stel bakaxel och drev brukar ligga på knappa deciemetern i frigång baktill.
Är den sänkt, vilket Streeten verkar vara, så är ju frigången under motorn också lägre än standard.
 
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 9 augusti 2012 kl. 11:26:32
Street har bredare bakaxel, bredare a-armar och större däck därav den högre markfrigången. annars ska det inte skilja mycket mellan dirt och street
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: Hydro skrivet 9 augusti 2012 kl. 12:22:24
Dinli skriver på sin sida om Street så här:

Däck fram och bak: 21x7-10 och 20x11-9, markfrigång 250 mm och "vidare är den sänkt ca 9 cm".


...och om Dirt:

Däck fram och bak: 21x7-10 och 20x11-9, markfrigång 285 mm.


Är detta alltså fel?
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: segafreaks skrivet 12 augusti 2012 kl. 14:59:31
En fråga!

Kan man försäkra vi Internet? Nån sida?

Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 12 augusti 2012 kl. 19:19:43
En fråga!

Kan man försäkra vi Internet? Nån sida?

Jag har kollat de flesta. Man måste ringa, men finns bra sidor ex. insplanet? tror jag de heter som kan jämföra priser. DOCK att tillägga blir det oftast billigare att ringa runt själv. Jag har Dina försäkringar och är än så länge nöjd kund :)
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: Delarium skrivet 13 augusti 2012 kl. 11:58:22
En fråga!

Kan man försäkra vi Internet? Nån sida?

Lättaste är faktiskt att ringa. Jag jämförde en del priser på nätet, det är kanon. Men för själva försäkringen gäller det att ringa! Kan tipsa om Folksam, var billigast för mig (samma motorstorlek som era).
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: segafreaks skrivet 13 augusti 2012 kl. 16:24:00
Vad är det man registrerar en atv eller fyrhjuling som?

Tung-MC?

Vill gärna ha svar fort om nån har tid att svara :D

Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: mechanic skrivet 13 augusti 2012 kl. 19:26:11
http://www.korkortsportalen.se/upload/bibliotek/broschyrer/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf (http://www.korkortsportalen.se/upload/bibliotek/broschyrer/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf)


första träffen på google om du skriver registrering fyrhjuling i sökfältet.
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: segafreaks skrivet 24 augusti 2012 kl. 22:46:29
När man ska svänga in på ny väg (In till byn) och är på 5ans växel och och ska till 2ans, kan man hålla in kopplingen och trycka 3 gånger på växeln och sedan släppa kopplingen? Eller hur gör ni?

Måste veta så vi inte kör sönder maskinerna det första vi gör när vi får dom xD
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: Hydro skrivet 24 augusti 2012 kl. 22:48:24
Ja  ()p
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: Delarium skrivet 24 augusti 2012 kl. 22:50:16
Växla på fritt du. I fart går det oftast ganska bra tom att växla utan att koppla, dock är det INGET jag rekommenderar. Så länge ni kopplar ur så kan ni peta i vilka växlar ni vill, när som  ()p
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: segafreaks skrivet 24 augusti 2012 kl. 22:54:30
Kan man göra det åt andra hållet också?

2an till 4-5an? 3an till 5an?

xD
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: Delarium skrivet 25 augusti 2012 kl. 11:05:14
Kan man göra det åt andra hållet också?

2an till 4-5an? 3an till 5an?

xD

Växla på fritt du. I fart går det oftast ganska bra tom att växla utan att koppla, dock är det INGET jag rekommenderar. Så länge ni kopplar ur så kan ni peta i vilka växlar ni vill, när som   ()p
Titel: SV: Dinli 450! Nybörjarfrågor! Ny fråga igen! 11 Juli
Skrivet av: Hydro skrivet 25 augusti 2012 kl. 11:09:39
Har man backväxel bör den generellt undvikas när man kör framåt, men visst hoppar man ju ofta över växlar, jag kör tex ofta från sexan ner till tvåan-trean direkt.
...och tvärtom.