1
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till. 2
Säljes / Precision Styrdämpare Säljes« skrivet: 10 september 2012 kl. 22:35:03 »
Precision Styrdämpare säljes.
Sitter på ett fäste till Renegade å Outlander. Passar på flera bara å greja ett fäste. Pris 3000 el högsbjudande. Tel 0762305574 Mvh Micke 4
Skötsel / Fakta om olja« skrivet: 6 mars 2011 kl. 02:19:37 »
Oljor…
Quadar 4x4 å crossar mc m,m med någon form av koppling av typ slungkoppling å koppling med lameller. En sådan motor kan du köra på mineral del eller helsyntets olja, förutsatt att oljan har rätt klassificering api jasco m,m. En vanlig motor olja har inget addativ för koppling, men den funkar i en sådan motor ändå . Där i mot får kopplingen annan karaktär dvs att den kommer att slira, bli segare att hugga i beroende på oljan. Vid racing "tävling" med Trial mc är det väldigt noga med kopplingens funktion många motions åkare använder "vanlig" motorolja för att kopplingen inte ska bli aggressiv, tävlings åkare brukar vilja ha en aggressiv koppling och använder då istället ATF olja, alltså olja för en automatiskväxellåda. Nu till frågan om rak och multigrade olja. Mineral oljan är ursprunget till motorolja den används fortfarande idag, många inom racing använder den typen av olja pga sina egenskaper. Vi jämför.. I nascar tex motorn går på ett högt varv å mycket belastning konstant å länge i det här läget tänker många att en modern olja av helsyntet är ett bra val. Visst det kan det säkert vara bra val, men många använder sig av en mineral olja typ en rak 50 olja, alltså att den bara har en viskositet. En olja med 2 viskositets betäckningar typ 10w 40. 10 w betyder att oljan har en viskositet på 10 när den är kall, w: et står för vinter. Å 40 är då alltså viskositeten när oljan är varm. En sådan olja kallas för multigrade olja och för att få en sån olja har man nått som heter addativ i olja vilket ändrar oljans karaktär. Tillbaka till nascar exemplet om oljan i en sådan motor skulle bli överhettad och det var en multigrade olja så bränns addativen och oljan förlorar sina egenskaper, är det däremot en rak mineral olja så har man inga addativ och när olja blir i normal temperatur igen så har den samma egenskaper som innan den blir överhettad. Mineral hel och del syntet. Är precis som det låter, mineral oljan är originalet ur hålet i backen, delsyntet är lite syntetisk å lite mineral, helsyntet är helt syntetisk.. Addativ Addativ är det som tillsätts i oljan för att få fram deras olika egenskaper. Klassifisering En okq8 olja med klassificering tex api SL/SM klarar vissa krav, en olja ifrån statoil med samma api klass klarar exakt samma krav men sammansättningen med addativ kan skilja sig. Så är det med alla oljor oavsett tillverkare klarar dom samma krav. Sen myten om att en dyr märkes olja alltid är bättre. Alla dom här olika klassificeringarna, tex har många biltilverkare en egen klassificering pga att dom har ett samarbete med just den oljetillverkaren. Tex volvo vill använda statoils olja i sina bilar då ringer dom å säger tjena vi vill ha eran olja i våra bilar, om vi gör så här att ni trycker instruktionsboken till S60 så får ni ha våran klassificering på era dunkar är det ok, javisst säger statoil. Sen ringer okq8 till volvo å säger att ni vill ju använda våran olja oxå eller hur, nja säger volvo då eller okej då men då kostar det 1 mille, ok det är bra pris säger okq8 då. Detta resulterar ju i att ju flera klassificerings som är utskrivna på dunken desto dyrare blir dunken med olja. Det är därför biltemas olja är billig, dom har bara grund klassificeringarna på dunken men all olja därifrån klarar det som står på dunken. Sen är det klart att olja från olika tillverkare är olika pga att dom inte har samma recept på addativ dom har i oljan. Hoppas detta löser många frågor om olja. 6
Dalarna / ATV Åkare Falun« skrivet: 5 oktober 2010 kl. 23:28:06 »
Gör en ny tråd för körning i och runt Falun, har fått flera förfrågningar från folk som vill vara med och åka. Å för å under lätta lite så jag slipper kontakta alla via pm så gör jag en tråd för framtida körningar.
Körningen kommer väl att ligga lite lågt i ca 2-3 veckor nu med tanke på älgjakten.. Alla åkare välkommnas från förstagångs åkare till extrem åkare, vi anpassar körningen efter dom som är med! Så ingen behöver känna sig bortkommen.. mvh Pson 7
Träffar och evenemang / Hur många ska till Kratten på vinterträff?« skrivet: 17 januari 2010 kl. 23:12:33 »
Bara lite nyfiken hur många det blir?
3 eller 4 från SouthSideAtv Falun iaf.. 8
Tillbehör, stötdämpare, däck osv / warn plog Can am?« skrivet: 2 januari 2010 kl. 21:16:19 »
Är det nån här som har warn plog med front monterat plog fäste.. Jag skulle vilja se bild på hur det är monterat det front monterade fästet.. Även bilder eller film eller vad som helst bara man ser hu det är monterat.. Tror att det heter Pro vantage system..
9
Säljes / Goes 520 -08 -= SÅLD=-« skrivet: 21 december 2009 kl. 23:18:21 »
Goes 520 säljes ca 350 mil
27" Mudgear bra mönster 25" Mudgear följer med skapligt mönster Snorklar Hasplåt Packväskor mjuka fram+bak vinch med syntetlina Rostfritt helsystem med dubbla rostfria ljuddämpare ombestyckad förgasare Handtagsvärme Tumvärme alla originaldelar finns kvar å följer med Ny fotplast sitter på gamla följer med om man vill. Oljetrycksmätare monterad. Hemmagjord plog kan följa med om man vill Olja och filter bytt var 50:d mil + fram å bak axel Startar alltid å fungerar bra. Några repor å sprickor i plasten finns. Pm eller ring för bilder å frågor Pris 40000:- Bvsa Tel 0762305574 10
Köpa en ATV / Att tänka på vid köp av can am outy 800« skrivet: 15 december 2009 kl. 19:15:57 »
Som sagt går i bytes tankar.. Och det blir en outlander 800 å då undrar jag om det är nått speciellt man ska kolla eller bör veta å tänka på vid köpa av begangnad maskin...
11
Övrigt / Du som åkte Arctic cat ?« skrivet: 28 november 2009 kl. 20:36:57 »
Såg idag nån som åkte Arctic cat på I13:s övningsområde 28/11 i falun.. Undrar bara om du finns här på forumet? I sånna fall får du gärna vara med oss i Southside Atv Falun å åka
12
CF Moto / Nån som haft problem med tempmätaren?« skrivet: 15 november 2009 kl. 18:45:06 »
Funderingar om någons tempmätare har kronglat?
Maskin Goes 520 754 gäster, 0 användare (0 dold)
Users active in past minutes: Flest online idag: 758. Flest online någonsin: 1767 (26 oktober 2023 kl. 02:28:12) |
|