ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Hsson skrivet 6 augusti 2009 kl. 12:09:40

Titel: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: Hsson skrivet 6 augusti 2009 kl. 12:09:40
Jag ska köpa en 450 maskin, men jag behöver tips och råd vad gäller maskin.
Kommer att använda den som en nöjesmaskin med 90% asfaltkörning och resterande 10% på grusväg.
Vilken av överstående märken ska man välja på?

V.g. kom med inlägg om egna erfarenheter mm.
ps. står sig gasgasén bättre i andrahandsvärde än de övriga?

Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: Escobar skrivet 6 augusti 2009 kl. 13:16:09
Hej!

Jag är ingen expert i detta ämne, men jag skaffade mig en SMC 500 Wildcat Racing Ed. för en vecka sedan och jag är mer nöjd, vilken kraft. Ligger smäckad på vägen, hur bred som helst, (130) bred bak, med feta 225  :headbang:
Jag är nöjd med tanke på att det blir 95% asfalt och 5% grusväg till badet. Jag kan rekomendera stark denna maskin  :djump:
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: manneman skrivet 6 augusti 2009 kl. 14:04:48
Vissa eller snarare de flesta maskiner visar sitt rätta jag efter att ha körts hårt i många mil och i det fallet går tyvärr Dinli bort.

GasGas är inget stort märke i Sverige men desto större i södra Europa och har mångårig erfarenhet av att tillverka motorcyklar.

Hyosyng 450 och Goes 450 är i stort sett samma maskin och iaf vad jag hört finns det få eller inga problem med dessa maskiner.
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: Hsson skrivet 6 augusti 2009 kl. 14:06:31
Har inte riktigt lust med att punga ut de pengarna.
Jag räknar med att lägga max 45000:-
Men tack för tipset!, kanske fler som läser tråden och följer din rekomendation.
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: Hsson skrivet 6 augusti 2009 kl. 14:11:19
Manneman!
Frågan är om gasgasen är mer hållbar och bättre andrahandsvärde på än koreanen?
Har testat en hyosung och den går utav bara den.
Ska testa en gasgas i det närmaste och det ska bli intressant att jämföra dessa.

MEN sedan är frågan återigen. Vilken ska man välja?!
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: p_stman skrivet 6 augusti 2009 kl. 14:12:11
Vissa eller snarare de flesta maskiner visar sitt rätta jag efter att ha körts hårt i många mil och i det fallet går tyvärr Dinli bort.

GasGas är inget stort märke i Sverige men desto större i södra Europa och har mångårig erfarenhet av att tillverka motorcyklar.

Hyosyng 450 och Goes 450 är i stort sett samma maskin och iaf vad jag hört finns det få eller inga problem med dessa maskiner.

Jag fattar inte hur du kan skriva "tyvärr går dinli bort"....
min 450 SS har gått 600 mil blandad skog/lera/grusväg/väg. (dock ca 70% asfalt)
det har ALDRIG vart ett enda fel på den (det enda som bytts var bromsskivan bak efter en riktig grundstötning med en sten)

den bekvämaste hjuling jag har kört vad gäller asfalt/grusväg så är det dinlin, den har överlägset bästa sittställningen av dom flesta quadar. och ja.. jag har haft och kört en hel del hjulingar.

nej jag röstar på dinlin.. beprövad maskin och dom FÅ sjukdomarna som fortfarande finns är lätta att åtgärda.
sen att det finns hur mycket kunskap som helst om dinlin gör inte saken sämre.
den har ändå vart med sen 05.
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: MrGoose skrivet 6 augusti 2009 kl. 14:12:26
Tycker nog defenitivt inte att Dinli har mer problem än Goes/Hoysung...
Vet någon här på forumet som kört 3000mil med sin Dinli!!
Och detta utan större problem, men slitdelar byts ju också på alla hojar..
Ska du köra mycke väg som du skrev så tycker jag att Dinlin slår dom andra pga, den mycket skönare körställningen, har iofs ingen erfarenhet av GasGas...
Beggade Dinlis idag är fynd i mina ögon!!!
Har själv haft en som jag var fruktansvärt nöjd med!!

Lycka till!!  ()p :)
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: MrGoose skrivet 6 augusti 2009 kl. 14:14:07
Nu blev vi fler som skrev nästan samma sak....! Men det gör ju inge...!! :)
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: Hsson skrivet 6 augusti 2009 kl. 17:23:18
Fick chansen att testa en gasgas redan idag!
O helvete vad den gick!
Dock var det på en grusväg med bra crossdäck monterade, men draget var utan tvekan värre än hoysungen jag testade förra veckan.
Någon som har mer kunskap om gasgas?
Verkar inte vara någon jätteprodukt i Sverige, undrar varför!
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: LAHA skrivet 6 augusti 2009 kl. 19:24:25
Gas gas är en riktig racemaskin med bla Öhlindämpare som standard, den går nog inte att jämföra med någon Kines/Taiwanesmaskin.....  När det gäller vilken av de övriga du bör välja så är mitt råd Dinli, den är klart bättre än Goes/Hyusong. Dessutom finns det en hel del begagnade att hitta, försök hitta en med så få mil som möjligt som dessutom är välvårdad.
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: manneman skrivet 6 augusti 2009 kl. 19:54:56
Mitt underlag på Dinli baseras på maskiner som kompisar äger/ägt som gått mellan 1000 och 3200 mil och även om ägarna är nöjda med maskinerna som sådana så känns det som att det är för mycket som gått sönder under resan för att jag personligen skulle satsa på märket sen får inbitna Dinliägare säga vad de vill, jag är inte intresserad av att ta den diskussionen igen...

Klart man vill försvara sitt köp... :hmmm:

Men i sammanhanget är just GasGas ett väl etablerat europeiskt märke i södra Europa och därmed så tror jag att kvalitén klassar sig mycket bra och hade nog hellre tittat på maskinen som helhet än att se efter 2a handsvärde på en nyintroducerad  maskin.

När folk upptäcker GasGas så lär det inte dröja förrän värdet ökar.
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 6 augusti 2009 kl. 20:11:28
Jag säger bara ska du ha kul utan att bränna mycket pengar köp en dinli. (Nästan för billig men det är nog bara för att det finns ett stort utbud)

Serva den och den verkar hålla för evigt.(talar av egen erfarenhet och inte vad kompisarna har för problem.)

Jag har inte kört många mil asfalt utan det är skogsvägar, sandtag, skoterleder och ytterst lite väg.
Det som slits ut, går sönder är sånt som alla byter till slut oavsett märke.

Sedan finns det så mycket kunnigt dinlifolk här på forumet så du lär inte ångra dig.

Jag kan tänka mig att ha en yammma polaris eller zukka eller annat så kallat märkes tjafs. om jag betalar lika mycket som jag gör för en dinli. Pga priset så köper jag hellre en dinli och har råd att utrusta  den med annat som gör att fyrhjulingslivet blir bara roligare. Sedan att det finns mer tillbehör för märkestjafset är lite synd, men dinlin är inte många år, så det kommer nog med tiden och efterfrågan ökar. Vänta bara till då Dinlin har erövrat usa då komemr tillbehören att flöda.... :headbang:


MVH
Henke
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: Tedde89 skrivet 6 augusti 2009 kl. 21:18:11
Har inte kört dinil eller gasgas.
Dinlin går *nog* sönder lite oftare iaf av vad jag tycker att man har hört. men detlarna är ruskigt lätta att få tag på och de är inte så dyra heller och det är bra klipp i dom. Ser köna ut att åka med också.


Gasgas är väldigt ovanliga men får redigt bra och lämpar sig nog bäst på banan tror jag. Men det finns nog ganska några ÅF av dom och delar vet jag inte redigt hur lätt det är att få tag på.

Själv kör jag Goes och är jätte nöjd med vad jag köpte visst den väger lite mycke och skulle hellst vilja ha bättre dämpare men den går jätte bra. Lätt att hitta vanliga orginal delar till men finns inte lika mycke tillbehör som tex dinli.
Efter snart 1000mil på min så håller den fint!
Goes/Hyusong är det bra klipp i och jag tycker dom ser mycke mycke bättre ut än både dinli och gasgas :)

Hoppas du hittar nått fin!
MVH Ted
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: Hydro skrivet 6 augusti 2009 kl. 21:51:29
Du hade ju testat Gasgasen... och ändå tvekar du? :whip:

Gasgasen har ju bla Öhlindämpare och Brembobromsar original
...och lite annat värstinggodis va?
(beroende på årsmodell...)

Hur är det med backväxel?
Tror de är sexväxlade, men finns back?
Sen har de ju insprutning, och även kick som backup...

Gasgasen väger torr typ 175 medan Dinlin 220.
Gasgasen har dessutom en tank på 18 liter, medan i stort sett alla andra quads har på mellan elva och tolv...
Och på asfalt rullar ju gärna milen på, och hur kul är det då att tanka titt som tätt?

Jag vet inte om Gasgasen säljs ny i Sverige längre, men -06 kostade den 100 000... så får du en för 40 nu känns det som ett bra köp.
Titel: SV: gasgas, hyosung eller dinli????
Skrivet av: Motoya skrivet 6 augusti 2009 kl. 22:00:09
Sägs de inte att de tidiga modellerna av GasGas inte håller? Att motorn ofta skär eller liknande? Eller är det bara avensjukt snack? Tycker lätt att GasGasen är den grymmaste utrustade quaden på marknaden... på pappret, i original utförande iaf... Men den har då inte back, för motorn kommer väl ur en crossmaskin?

En atv tidnings gjorde ett reptortage om de flesta quadar (de är väl ett antal år sedan nu) och så såg GasGasen ut som de bästa quadarna på marknaden. Fast efter test på crossbanan så va det bland de sämre quadarna dom har kört märkesväg på banan. Har jag för mig, jämnfört mot YFZ LTR osv... Sen har den ju en konstig formgivning på plasten o så. Både utseendemässigt och funktionellt.

Om du ska piska grusväg så ta dig en rejäl titt på en Yamaha Raptor 660. Fin grus/väg maskin... Även Raptor 700 fast då blir ju prislappen en annan.