ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: ulas skrivet 11 september 2014 kl. 18:48:57

Titel: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: ulas skrivet 11 september 2014 kl. 18:48:57
Hej på er alla Z-Force 800 ägare.
Nu börjar det komma lite roliga tillbehör till våra maskiner.
Här kan vi tipsa varandra om tillbehör till Z8.

RJWC har tagit fram en Slip On dämpare till den, klart bättre vrid i motorn, och ett härligt sound blir det, jag vet, för dom har tagit fram prototypen på min maskin.  ()p Finns snart för leverans.
http://www.rjweldcustom.se/product/cf-moto-snyperc-force-800-slipon/ (http://www.rjweldcustom.se/product/cf-moto-snyperc-force-800-slipon/)

Snygga dörrar finns i Kanada, som jag ska beställa.  :headbang:
700$Can + frakt 145$Can med USPS.
http://www.scapdoors.com/ (http://www.scapdoors.com/)
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: ulas skrivet 11 september 2014 kl. 19:08:26
Jag hittade ett glädjande klipp  ()p
Z8 piskar en RZR 800
https://www.youtube.com/watch?v=z1-k11F0KK0 (https://www.youtube.com/watch?v=z1-k11F0KK0)
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 11 juni 2016 kl. 18:45:36
 :headbang:
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 11 juni 2016 kl. 18:58:45
0-100 är rätt ok siffror med tanke på vikt/effektförhållandet kan jag tycka.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 11 juni 2016 kl. 19:05:44
 :)
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 11 juni 2016 kl. 19:08:17
Inte när det blir 6 sekunder mer än med orginal systemet.
Skrev ingenstans vad 0-100 var, så du läste nog fel
Jag syftade mer på att 0-100 på 6 sek med en utv är rätt ok siffror i mina öron.  :) Men jag läste lite fel såg jag.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 11 juni 2016 kl. 19:10:08
 8)
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 11 juni 2016 kl. 19:11:47
Ja men det var 6 sekunder längre, inte 6 sekunder upp till 100.

Orginal gör den 0-100 på runt 11 sekunder.
Med rjwc pipan 17-18 sekunder, alltså går maskinen sämre.
Har du bara bytt avgassystemet? Luftfilter och bränsle?
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 11 juni 2016 kl. 19:15:36
.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 11 juni 2016 kl. 19:18:55
Bytt avgas och filter, med rekommendation ifrån Cf Matte o några så skall maskinen gå bättre ändå  (dock kunde det ta tid innan maskinen ställt om sig pga lambda osv)

Massa folk har förklarat för mig att om jag har boxen så måste jag hålla en massa koll hela tiden för att den ställer om sig på vädret o en massa hela tiden.
Nja vill jag påstå, boxen mäter lufttryck, flöde och temp på inkommande luft samt syret i avgaserna. Men den har inte så stort spann att den klarar mappa sig efter ett avgas och filterbyte, jag påstår du behöver justera mappningen eller byta boxen till en anpassad för avgas och luftfilter byte så motorn får rätt blandning 14:1.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 11 juni 2016 kl. 19:23:38
Nja vill jag påstå, boxen mäter lufttryck, flöde och temp på inkommande luft samt syret i avgaserna. Men den har inte så stort spann att den klarar mappa sig efter ett avgas och filterbyte, jag påstår du behöver justera mappningen eller byta boxen till en anpassad för avgas och luftfilter byte så motorn får rätt blandning 14:1.

Ja det e ju det, så många säger olika  :-\
En annan jag prata med som håller på mycket satt att efter ett tag så kom den bara att gå bättre med bara det jag har.
En annan vän till mig som håller på mycket med bilar, sa att det kan ta 10-20 mil.

Sen vad gäller rjwc boxen som finns, ja då säger folk att den ändrar sig titt som tätt o att man då bör ha Bredbandslambda, o det låter bara omständigt osv  :(
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 11 juni 2016 kl. 20:12:57
Jag vill påstå den inte kommer att gå bra förrän du mappat den i bänk, dessvärre.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 11 juni 2016 kl. 20:15:29
Jag vill påstå den inte kommer att gå bra förrän du mappat den i bänk, dessvärre.

Jasså  :(
Ja hur gör man det lixom ?
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 11 juni 2016 kl. 20:49:43
Det får man göra hos en firma, kanske finns någon i närheten.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 16:23:46
.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 16:47:24
Man kan i regel inte "labba" med en box och få ett bra resultat, du måste ha en lambdasond kopplad i avgaserna för att kunna se värdena och mappa efter det.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 16:51:05
Ja men det är ju inställningar osv på den .

Och inge  verkar förstå varför det inte går bättre  :-\
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Hydro skrivet 12 juni 2016 kl. 16:52:58
Åjo, klart man kan laborera lite med en box och få den att gå bättre.
Detta med lamda är det väl få hjulingar som har, vissa boxar har egen lamda men lång ifrån alla.
Hur CF och firmor till dem har och gör vet jag dock ingenting om.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 16:54:08
Jag är lite av tron att "färdiga boxar" i regel bör köras i bänk och kollas så de verkligen ger vad och om de ska. Har varit med om för många exempel på att färdiga boxar inte presterat vad de ska, nu senast på en Harley.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 16:55:13
Åjo, klart man kan laborera lite med en box och få den att gå bättre.
Detta med lamda är det väl få hjulingar som har, vissa boxar har egen lamda men lång ifrån alla.
Hur CF och firmor till dem har och gör vet jag dock ingenting om.

Alla insprutare har en lambda/O2 sond, men jag relaterar till en lambda kopplat till bänkdatorn för att få bl.a avgasvärdena.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 16:57:25
.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 16:58:39
Ja sånt känns surt, hoppas det löser sig.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Hydro skrivet 12 juni 2016 kl. 17:00:25
Jag tror mr Jupiter får ta och plugga lite hjuling innan han är expert åt folket.

CF kanske har lamda, övriga hjulingar (sprut eller ej) har det generellt inte.

Powercommander har mappar man laddar ner beroende på vilken höjd över havet man bor, vilka moddar man har i övrigt osv.
Nån modell har lamda, då får man svetsa litet rör på pipan... tror detta är femman.
Sen har man massa andra boxar, Dobeck mm, och dessa får man prova sig fram med.
Ofta får man en guide och en grovinställning, men sen gäller känsla.
Och allra helst bänk.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 17:07:45
Jag tror mr Jupiter får ta och plugga lite hjuling innan han är expert åt folket.

CF kanske har lamda, övriga hjulingar (sprut eller ej) har det generellt inte.

Powercommander har mappar man laddar ner beroende på vilken höjd över havet man bor, vilka moddar man har i övrigt osv.
Nån modell har lamda, då får man svetsa litet rör på pipan... tror detta är femman.
Sen har man massa andra boxar, Dobeck mm, och dessa får man prova sig fram med.
Ofta får man en guide och en grovinställning, men sen gäller känsla.
Och allra helst bänk.
Jag (brorsans egentligen) har ju en bänk i verkstaden så förklara gärna hur de styr insprutet utan en lambda/O2 sond, till och med min Hisun har en.  :hmmm:

Eller du menar man låser lambda värdet via boxen? För det går klart.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Hydro skrivet 12 juni 2016 kl. 17:10:51
Bra, då vet vi ju vart vi skall vända oss för bänkkörning!
Vad jag förstått så finns det nån "fattigmansversion" av lamdba på hjulingar men att den inte ger boxen nån styrsignal.
Och att den ej heller sitter i avgasningsrören... men det kanske den gör på Hisun?
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 17:14:14
Bra, då vet vi ju vart vi skall vända oss för bänkkörning!
Vad jag förstått så finns det nån "fattigmansversion" av lamdba på hjulingar men att den inte ger boxen nån styrsignal.
Och att den ej heller sitter i avgasningsrören... men det kanske den gör på Hisun?

Ja kan ju vara så att boxen låser eller "simulerar" ett fast lambda värde, det har ni helt rätt i. Och som du säger finns det ju faktiskt insprutare utan lambda med, fel av mig. Min Sunksun har en O2-sond på avgasröret. Förvärmd och allt.  ;)
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: GeFeldz skrivet 12 juni 2016 kl. 17:20:11
Lambda/syresensor är inget som ett insprutningssystem behöver för att fungera, men med en lambdasond kan man ju kontrollera ifall motorn förbränner stökiometriskt. Oftast sitter där en smalbandslambda som kan berätta för sprutet ifall motorn bränner för lite bränsle, för mycket bränsle eller lagom bränsle och oftast är det för att se till att katalysatorn har rätt temperatur. På sprut utan lambda kör man istället med fasta mappar och även på sprut med lambda behöver inte lambdasondens signal påverka bränsleblandningen. Vissa sprut tänder helt enkelt motorlampan ifall lambdasonden indikerar att blandningen är fel. Hur som helst så brukar lambda inte kunna påverka speciellt mycket, det kan räcka med att byta ljuddämpare och/eller luftfilter för att hamna utanför justeringens gränser.

Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 17:24:10
Jag är ärligt talat inte vidare hemma i atv insprutning (som Hydro helt riktigt konstaterade  ;) ), i bil och viss mån mc-världen är det ju avgaskrav som ska följas baserat på lagar och där spelar klart lambdan en helt annan roll.

För att återgå till trådskaparens problem med sin maskin, tror jag nog en bänk hade gett bra svar på vad som "felar" och man kan mappa den mer exakt.

Min Hisun är ju som bekant apslö och jag har funderat på att försöka låsa lambda värdet på den för att lura den till att öka mängden bränsle in och kanske gå lite bättre. Men deras mappning är låst vad jag kan hitta på nätet och då måste man vad jag förstår modifiera själva sonden så den ger annat värde ut och då börjar det bli jobbigt.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Hydro skrivet 12 juni 2016 kl. 17:32:27
Jag är ännu sämre... jag trodde ju tex att det hette lamda.  :tickedoff
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 17:38:30
Jag är ännu sämre... jag trodde ju tex att det hette lamda.  :tickedoff
Ja men det gör de nog i Småland.  :DV
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Hydro skrivet 12 juni 2016 kl. 17:44:30
Jo, läste på en rätt ny bil grannen har... en vit 240... där är en logga i grillen.. ser ut som ett A.. tyckte det stod så där.
Sorry.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 17:46:38
.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Hydro skrivet 12 juni 2016 kl. 17:50:06
Be nån kolla över grejerna, kanske det drar tjuvluft nånstans eller nåt...
Och besök nån som är nöjd med grejerna.

Ibland är det tyvärr så att högre ljud ger mer fartkänsla än fart.
Lite psykologiskt det där, så de som är nöjda kanske inte har nåt att vara nöjda över... vem vet.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 17:54:18
En sak jag bara inte kan förstå.
Alla som köper o kastar på skiten e nöjda direkt.
Men min går sämre än orginal.

Rjwc själva e oförstående att det gick sämre än orginal med bara pipa o filter.
Hur ser stiftet ut? Alltså hur ser förbränningen ut?
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 17:55:12
Inte kollat.
Bara labbat med inställningarna, men ingenting
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 18:02:12
Be nån kolla över grejerna, kanske det drar tjuvluft nånstans eller nåt...
Och besök nån som är nöjd med grejerna.

Ibland är det tyvärr så att högre ljud ger mer fartkänsla än fart.
Lite psykologiskt det där, så de som är nöjda kanske inte har nåt att vara nöjda över... vem vet.

Ja dom på Rjwc har ju provat ut o bänkat grejerna när dom tagit fram systemen, så mer skall det ju ge.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Hakerik skrivet 12 juni 2016 kl. 19:40:58
Jag är ärligt talat inte vidare hemma i atv insprutning (som Hydro helt riktigt konstaterade  ;) ),

Min Hisun är ju som bekant apslö och jag har funderat på att försöka låsa lambda värdet på den för att lura den till att öka mängden bränsle in och kanske gå lite bättre. Men deras mappning är låst vad jag kan hitta på nätet och då måste man vad jag förstår modifiera själva sonden så den ger annat värde ut och då börjar det bli jobbigt.
Det är bra Jupiter att Du nu har fattat att Du inget visste.
Då är det också bra om Du inte ger "goda råd" till folk som blir ännu mer förvirrade.
Din Hisun är apslö. Är du verkligen förvånad?
Svårt att modda den?
Se där, en anledning till att man inte ska köpa en maskin där ingen after market existerar.
Speciellt om man är intresserad av after market grejor och att pula. Forum tips m.m.
Märkes maskinerna som säljs i USA sticker ut rejält här. Om Kinamaskiner finns inte mycket.
Det finns många enklare insprutnings system som inte har någon adaptiv funktion så som en en bil har.
Oftast finns adaptiv funktion när katalysator finns och krävs, men inte nödvändigtvis.
Vägreggade ATV har katalysator för att det krävs men adaptiv motorstyrning det finns inte.
Adaptivt betyder att ECU'n läser avgasvärden och justerar sig själv (efter förmåga) till bästa bränsle luftblandning.
Att lära sig tolka tändstift är en gammal och bra kunskap som alltid funkar.
Att RJWC skulle bänka varje ATV modell (Hisun, hehe,) för att kolla deras Slipon,  det har jag svårt att tro på.
Men jag kan ha fel.  :hmmm:
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 19:56:22
Det är bra Jupiter att Du nu har fattat att Du inget visste.
Då är det också bra om Du inte ger "goda råd" till folk som blir ännu mer förvirrade.
Din Hisun är apslö. Är du verkligen förvånad?
Svårt att modda den?
Se där, en anledning till att man inte ska köpa en maskin där ingen after market existerar.
Speciellt om man är intresserad av after market grejor och att pula. Forum tips m.m.
Märkes maskinerna som säljs i USA sticker ut rejält här. Om Kinamaskiner finns inte mycket.
Det finns många enklare insprutnings system som inte har någon adaptiv funktion så som en en bil har.
Oftast finns adaptiv funktion när katalysator finns och krävs, men inte nödvändigtvis.
Vägreggade ATV har katalysator för att det krävs men adaptiv motorstyrning det finns inte.
Adaptivt betyder att ECU'n läser avgasvärden och justerar sig själv (efter förmåga) till bästa bränsle luftblandning.
Att lära sig tolka tändstift är en gammal och bra kunskap som alltid funkar.
Att RJWC skulle bänka varje ATV modell (Hisun, hehe,) för att kolla deras Slipon,  det har jag svårt att tro på.
Men jag kan ha fel.  :hmmm:
Du kan lägga ner attityden, mitt syfte var att hjälpa i första hand. Och ibland har man mer eller mindre fel. Men kanske aldrig du.
 Vad gäller insprutning till atv var den uppenbarligen betydligt mindre avancerad än vad jag lärt i bilar och mc. Att min atv är slö, utgör det ett problem för dig? Den drabbade är ju jag och jag har inte sagt jag förväntade mig en raket heller vid köp. Den har Delphi efi vilket jag tror sitter i fler märken, du kanske känner till Delphi då. Vill du vidare diskutera motorkunskap så any time any place, men inte här i tråden. Jag går dock inte in i någon märkesdisskution då det inte finns någon anledning. Budget har liten eller ingen eftermarknad dessvärre.

Vad gäller adaptiv styrning så säger du det inte finns på atv, men lamdban läser av syrehalten eller hur i avgaserna. Detta för att kompensera bränslet i förhållande till luften eller hur? Alltså självjusterar ECU'n blandningen och tändningen delvis baserat på lambdavärdet.

Vad gäller trådskaparens bekymmer, delge då varför maskinen går dåligt efter avgas och luftfilter byte, boxen klarar inte att kompensera. Var i ligger då felet i att justera den i bänk? Då får du exakta värden. Nu vet jag inte hur pass justerbar boxen på denna CF är dock.

Ps: Ser du har en CX, har byggt en cafe racer på en sådan. Men det är en annan historia, dock bänkade jag den.  ':)
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 20:00:48
.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 20:04:34
Ja jag har nu prövat med RJWC Baffletech pipa, rjwc filter o rjwc boxen, men  ändå går maskinen inte bättre även fast andra är så nöjda med dessa grejer osv
Det kommer att lösa sig, inget du glömt att kolla? Mest för säkerhetsskull. Ibland så "ser man ju inte skogen för alla träden". Har du provat att sätta original avgas och filter och bara köra med boxen? Tänkte om det ger någon märkbar skillnad eller inte och i så fall varför inte.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 20:06:38
Det kommer att lösa sig, inget du glömt att kolla? Mest för säkerhetsskull. Ibland så "ser man ju inte skogen för alla träden".

Tror faktiskt inte det, har ju haft med brorsan som är cf o canam mekaniker o installerat det  :-\

Haft ur o i det ett par ggr med, men icke 😕
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 20:10:06
 :-\
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 20:11:27
Tror faktiskt inte det, har ju haft med brorsan som är cf o canam mekaniker o installerat det  :-\

Haft ur o i det ett par ggr med, men icke 😕

Synd du är på Gotland och inte här nere, då kunde vi ev. kört den i bänken och fått lite värden. Jag vet sånt är frusterande när man bara vill det ska funka. Din bror har ingen teori vad det kan vara som jäklas?  :hmmm:
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 20:12:18
Synd du är på Gotland och inte här nere, då kunde vi ev. kört den i bänken och fått lite värden. Jag vet sånt är frusterande när man bara vill det ska funka.

Ja det suger en del, verkar inte finnas kunnigt folk här nere heller 😕

Men om jag förstår saker o ting rätt, kan man med utrustning koppla på något bak o ställa in värden på boxen ?
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 20:12:59
Nä han fattar inte heller (dock håller han sällan på med RJWC grejer )
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 20:16:03
Ja det suger en del, verkar inte finnas kunnigt folk här nere heller 😕

Men om jag förstår saker o ting rätt, kan man med utrustning koppla på något bak o ställa in värden på boxen ?
Jag vet inte hur den boxen funkar och vill inte spekulera då man får höra man delar ut felaktiga råd här tydligen. Men hör med stället du köpt den på, ofta kan man på bil och mc koppla upp boxen till en dator och lägga in färdiga inställningar. Sedan finns rena raceboxar som typ min bror har på sina banbilar där alla värden kan justeras och man kan så att säga skräddarsy varje motor som en individ, vet dock det är tidskrävande.
Har du kollat i trådarna så det inte finns något liknade ämne som tagits upp? En del medlemmar här har maskiner med motsvarande trim, kanske de har någon ide.

Blir den märkbart slöare med trimdelarna kontra original? 
:hmmm:
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 20:33:48
Jag vet inte hur den boxen funkar och vill inte spekulera då man får höra man delar ut felaktiga råd här tydligen. Men hör med stället du köpt den på, ofta kan man på bil och mc koppla upp boxen till en dator och lägga in färdiga inställningar. Sedan finns rena raceboxar som typ min bror har på sina banbilar där alla värden kan justeras och man kan så att säga skräddarsy varje motor som en individ, vet dock det är tidskrävande.
Har du kollat i trådarna så det inte finns något liknade ämne som tagits upp? En del medlemmar här har maskiner med motsvarande trim, kanske de har någon ide.

Blir den märkbart slöare med trimdelarna kontra original? 
:hmmm:

Ja jag tyckte det var märkbart, därav jag tog tid o även körde mot kompisens maskin (likadan köptes samtidigt men orginal)
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 20:35:31
Skumt.  :hmmm:
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 20:36:22
Skumt.  :hmmm:


Mjo 😕
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 20:39:44
När du har alla trimdelarna på körde ändå din kompis original maskin ifrån?
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 20:40:58
När du har alla trimdelarna på körde ändå din kompis original maskin ifrån?

Yes 😕
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 20:44:17
Yes 😕
Lite dum fråga kanske, men har du fått rätt box till rätt motorstorlek?
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 12 juni 2016 kl. 20:47:17
Lite dum fråga kanske, men har du fått rätt box till rätt motorstorlek?

Vet inte faktiskt, men det förutsätter jag då jag köpte den av min gamla Åf/mekaniker, o han hade använt den.

Dock kvarstå ju ändå det faktum att den ändå går sämre om jag plockar bort boxen o bara har pipan o filtret kvar, vilket Rjwc själv tycker är konstigt.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Skojaren skrivet 12 juni 2016 kl. 21:36:19
När du har alla trimdelarna på körde ändå din kompis original maskin ifrån?

Inte första gången det händer, där orginal smiskar RJWC ;)
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 12 juni 2016 kl. 21:38:26
Inte första gången det händer, där orginal smiskar RJWC ;)
Afan, då kanske svaret ligger där. Mappningen från RJWC som är skum?
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Skojaren skrivet 12 juni 2016 kl. 21:53:24
Afan, då kanske svaret ligger där. Mappningen från RJWC som är skum?

Tidigare så hade han inga boxar eller map för sina system, om systemen nu "kräver" box så kan det ju vara en orsak.
Många sätter ju bara på systemet oavsett märke och sen låter det oftast mera å placeboeffekten är ju som sagt hög :D

Det är nog inte många som faktiskt testar prestandan, de som jag hört gjort det har allt som oftast plockat av systemet då siffrorna har visat försämring i stället för den utlovade förbättringen.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: skogsbonne skrivet 12 juni 2016 kl. 22:02:37
Kanske därför man aldrig ser några siffror på rjwc system
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: myggan83 skrivet 12 juni 2016 kl. 22:15:01
En typisk brölpipa med andra ord... Låter det högt så tror intelligensreserven att dom helt plötsligt har 10hk mer på hjulen, fast egentligen har maskinen blivit slöare. En power commander och riktig mappning kanske skulle vara något?
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Skojaren skrivet 12 juni 2016 kl. 23:27:24
Där är lite siffror: http://remotor.se/image/data/slipon2big.jpg
Vill minnas att jag läste på FB att nån bänkat en Scrambler med baffle slipon + box till 2,5hkr extra.
RJWC " lovade tidigare ':) " ju en effektökning på CF 800 till 12hkr, helsystem + filter.

Den dagen RE gör ett system till Scrambler, då knackar jag på dörren. Tills dess så funkar orginal bäst har det visat sig  :rtfm:
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Hakerik skrivet 13 juni 2016 kl. 00:35:40
Där är lite siffror: http://remotor.se/image/data/slipon2big.jpg
Vill minnas att jag läste på FB att nån bänkat en Scrambler med baffle slipon + box till 2,5hkr extra.
RJWC " lovade tidigare ':) " ju en effektökning på CF 800 till 12hkr, helsystem + filter.
Den dagen RE gör ett system till Scrambler, då knackar jag på dörren. Tills dess så funkar orginal bäst har det visat sig  :rtfm:
Tack för det Dunf
Många tusenlappar och 120dB oljud, klart som fan att hojen måste gå bättre då. :)
Det finns såå mycket kunskaper på nätet om motorer och avgassystem men ingen orkar läsa.
90% köper Slipon för ljudet (oljudets) skull.
Guteföraren, sätt tillbaka original systemet och grannarna blir glada.

Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 13 juni 2016 kl. 06:38:54
Tack för det Dunf
Många tusenlappar och 120dB oljud, klart som fan att hojen måste gå bättre då. :)
Det finns såå mycket kunskaper på nätet om motorer och avgassystem men ingen orkar läsa.
90% köper Slipon för ljudet (oljudets) skull.
Guteföraren, sätt tillbaka original systemet och grannarna blir glada.


Faktum är att systemet för inte så hemskt mycket oljud, så det är nog ingen fara där med grannarna.

Däremot köptes det inte för flera tusenlappar med texten om 12 hästar extra, så är knappast något jag bara vill kasta o glömma bort  :(
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Jupiter skrivet 13 juni 2016 kl. 08:06:35
Ibland så blir det inte som man tänkt med tillbehör, jag minns när jag la pengarna på ett fint trimsystem till en av mina tvåtaktare som då i kombination med annat skulle ge si och så enligt tillverkaren........det gav inte ett skit. Och det ligger här på hyllan och dammar sedan flera år.  :(

Som föregående repliker konstaterat så är ofta original inte så dåligt som man vill tro, ofta blir man lurad av att det låter för lite bara.  :)
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 13 juni 2016 kl. 08:26:10
Ibland så blir det inte som man tänkt med tillbehör, jag minns när jag la pengarna på ett fint trimsystem till en av mina tvåtaktare som då i kombination med annat skulle ge si och så enligt tillverkaren........det gav inte ett skit. Och det ligger här på hyllan och dammar sedan flera år.  :(

Som föregående repliker konstaterat så är ofta original inte så dåligt som man vill tro, ofta blir man lurad av att det låter för lite bara.  :)

Det kanske, men står att det skall ge 12 HP med allt, så inte förväntar man sig då att maskinen skall gå sämre lixom :-\
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Skojaren skrivet 13 juni 2016 kl. 10:04:10
Det kanske, men står att det skall ge 12 HP med allt, så inte förväntar man sig då att maskinen skall gå sämre lixom :-\

Precis min åsikt. Nu tar man (i alla fall jag) 12hkr med en nypa salt. Men precis som du säger, man förväntar sig inte att den skall gå sämre.
Vi jämförde två CF 800 Terralander av samma årsmodell och tillverkningsmånad, satte på systemet på en maskin, körde ett race. Varje gång vann orginal mot RJWC, sedan svappade vi system och maskin samma resultat där.

Jag har testat RJWC på tre maskiner, 2 CF och en Polaris, alla tre har gått sämre.

Många höjer ju det systemet till skyarna, och det är väl trevligt att de är nöjda och glada. Jag är tyvärr inte en av dom

RJWC är lite som en iPhone, alla skall ha en, ingen vet egentligen varför och tillbehören är skitdyra  ':)
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 13 juni 2016 kl. 12:33:13
Precis min åsikt. Nu tar man (i alla fall jag) 12hkr med en nypa salt. Men precis som du säger, man förväntar sig inte att den skall gå sämre.
Vi jämförde två CF 800 Terralander av samma årsmodell och tillverkningsmånad, satte på systemet på en maskin, körde ett race. Varje gång vann orginal mot RJWC, sedan svappade vi system och maskin samma resultat där.

Jag har testat RJWC på tre maskiner, 2 CF och en Polaris, alla tre har gått sämre.

Många höjer ju det systemet till skyarna, och det är väl trevligt att de är nöjda och glada. Jag är tyvärr inte en av dom

RJWC är lite som en iPhone, alla skall ha en, ingen vet egentligen varför och tillbehören är skitdyra  ':)

Ja jag håller precis på och skruvar över sakerna på Åf,s demo o skall kolla.

Men håller med dig där, många säger att dom är så nöjda, men jag är verkligen heller inte en av dom
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: skogsbonne skrivet 13 juni 2016 kl. 13:19:00
känns som det bör vara något fel om alla andra är nöjda med grejerna.

Rjwc har ju bänkat 800:an så siffrorna bör ju stämma
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Skojaren skrivet 13 juni 2016 kl. 14:45:30
känns som det bör vara något fel om alla andra är nöjda med grejerna.

Rjwc har ju bänkat 800:an så siffrorna bör ju stämma

Kan ju vara så att de inte jämfört med något men lika väl kan det funka superbra.

Enda bänkningen av någon annan är väl den som gjordes i länken ovan här där HMF, REAL och RJWC jämfördes på Can Am och där gav ju RJWC dryga 2hkr eller knappa 3hkr om man så vill. Däremot gav den ju 20% mera i ljudökning  ;D

Att en CF X8 då skulle ge 12hkr med ett helsystem + luftfilter låter njääää. Vi snackar ju om nästan 20% efftktökning. Men som sagt, den skall ju inte gå sämre.

Om alla bänkade, klockade eller vad man nu gör för att jämföra orginal mot ett effektsystem så skulle nog många bli förvånade av restultatet oavsett märke på systemet och kanske inte vara så nöjda längre, men det är ju min högst egna spekulation
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 13 juni 2016 kl. 15:57:57
Kan ju vara så att de inte jämfört med något men lika väl kan det funka superbra.

Enda bänkningen av någon annan är väl den som gjordes i länken ovan här där HMF, REAL och RJWC jämfördes på Can Am och där gav ju RJWC dryga 2hkr eller knappa 3hkr om man så vill. Däremot gav den ju 20% mera i ljudökning  ;D

Att en CF X8 då skulle ge 12hkr med ett helsystem + luftfilter låter njääää. Vi snackar ju om nästan 20% efftktökning. Men som sagt, den skall ju inte gå sämre.

Om alla bänkade, klockade eller vad man nu gör för att jämföra orginal mot ett effektsystem så skulle nog många bli förvånade av restultatet oavsett märke på systemet och kanske inte vara så nöjda längre, men det är ju min högst egna spekulation

Ja det är inte ens "helsystem" utan slipon.
Har nu slipon, filter samt boxen, och den går typ likvärdigt orginal bara.
Fick chansen att sätta över grejerna på Åf`s nya demo, men likadant där  :(

Pratat med Robin på Rjwc och han förstår inget heller säger han.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Hydro skrivet 13 juni 2016 kl. 16:37:43
...texten om 12 hästar extra...

Men var finns dessa hästar?
Återigen, CF skall jag inte skriva i eftersom jag absolut inte vet nåt om dem... men... de skillnader som man ibland kan se efter en mod är ju på andra varvtal än just på topp.
Det skiljer ju från maskin till maskin, men vissa får ett klart bättre bottendrag, det vissa kallar för "vrid".
Det är ju egentligen en effektökning, om man tex har 15 häst på 2000 varv och får 5 häst extra DÄR, dvs 20 hästar vid 2000 då är det stor skillnad i körbarhet.
...sen kanske det inte skiljer mer än en halv häst på topp...

Bara ett slipon brukar dock inte göra så mycket mer än öka på ljudet.
...och minska vikten, men åker man golfbil så har ju vikten ingen betydelse.
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 13 juni 2016 kl. 16:50:31
Men var finns dessa hästar?
Återigen, CF skall jag inte skriva i eftersom jag absolut inte vet nåt om dem... men... de skillnader som man ibland kan se efter en mod är ju på andra varvtal än just på topp.
Det skiljer ju från maskin till maskin, men vissa får ett klart bättre bottendrag, det vissa kallar för "vrid".
Det är ju egentligen en effektökning, om man tex har 15 häst på 2000 varv och får 5 häst extra DÄR, dvs 20 hästar vid 2000 då är det stor skillnad i körbarhet.
...sen kanske det inte skiljer mer än en halv häst på topp...

Bara ett slipon brukar dock inte göra så mycket mer än öka på ljudet.
...och minska vikten, men åker man golfbil så har ju vikten ingen betydelse.

Ja personligen tror jag ju att dessa "12 hästar" är snack.

Ja menar utan boxen går den sämre än orginal, med boxen på sin höjd likvärdig orginal
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Hydro skrivet 13 juni 2016 kl. 16:57:44
Men då gör ju trots allt boxen nytta!
 :headbang:


....men nä, 12 häst är glädjesiffror... men så är det ofta.
Ännu mer komiskt blir det när folk (ofta på Blocket eller vid kiosken) börjar addera alla moddar de gjort och nästan direkt kommer upp i alldeles fantastiska effektsiffror!
Varför man skall ha turbo, lustgas eller kompressor förstår jag inte när klistermärken och annat bubbel kan höja effekten så pass mycket mer!
 
Aja, håll oss uppdaterade i vad som händer där på öjn.
 
Titel: SV: Tillbehör för Z-Force 800
Skrivet av: Guteföraren skrivet 13 juni 2016 kl. 17:06:22
Men då gör ju trots allt boxen nytta!
 :headbang:


....men nä, 12 häst är glädjesiffror... men så är det ofta.
Ännu mer komiskt blir det när folk (ofta på Blocket eller vid kiosken) börjar addera alla moddar de gjort och nästan direkt kommer upp i alldeles fantastiska effektsiffror!
Varför man skall ha turbo, lustgas eller kompressor förstår jag inte när klistermärken och annat bubbel kan höja effekten så pass mycket mer!
 
Aja, håll oss uppdaterade i vad som händer där på öjn.

Ja den gör nytta ifrån sämre med bara pipan till orginal.

Men pipa o filter 5200
Box 2900
Så alltså 8100 för en maskin som går orginal med ballare ljud vet jag inte om de e värt haha.

Ja jag skall få lite inställningar av Robin, men tror inte på att det blir något nämnvärt bättre iaf.

Det skall jag göra :)