ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: ArcticCat78 skrivet 26 februari 2011 kl. 11:47:49

Titel: växlingsproblem
Skrivet av: ArcticCat78 skrivet 26 februari 2011 kl. 11:47:49
Har en A C 700 som börjat bete sig konstigt vid växling ibland. Jag kör på lågväxeln och stannar och lägger i högväxeln, börjar gasa för att rulla.. Då börjar det knacka och rassla ganska högt ifrån motor eller växellåda (med gas alltså) och den står stilla, sedan dunkar det till och så kommer högen i och den kör iväg.

Bytte motorolja och filter i höstas (köpte samma olja som aukt. verkstad här hemma använder på sina servicar). Vad kan vara fel? :hmmm: Har inte kollat oljenivå ännu men å andra sidan hade jag i den mängd som är föreskriven.
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: mittonen skrivet 26 februari 2011 kl. 11:51:41
va så i min cat som jag hade i 2 månader med.det går bättre som du lägger i backen sen högen :)

//mitto
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: ArcticCat78 skrivet 26 februari 2011 kl. 12:43:36
Men frågan är vad som är fel? Det är en 2010 och jag tycker inte att jag bara ska gilla läget, jag vill veta vad som kan vara fel och om det är allvarligt.
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: Oskar P skrivet 26 februari 2011 kl. 13:15:23
ja det är allvarligt! kuggarna går inte i ingrepp och du sliter ut dom om du gör såhär för ofta, när du lagt i högväxeln, gunga då maskinen fram och tillbaka lite så att du ser att spaken "hoppar" in i rätt läge. detta händer ofta för mig och jag känner direkt om växeln inte gått in, det känns när man växlar med spaken, då gungar jag maskinen lite och så går den in, om det inte går att gunga maskinen för att man kört fast så kan man ge lite försiktigt med gas, bara pyttelite, då ska det kännas att växeln hoppar in.
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: anersimyra skrivet 26 februari 2011 kl. 13:18:39
Samma på min polaris 800 2010 bara att gasa väldigt försiktigt i början :cry:
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: ArcticCat78 skrivet 26 februari 2011 kl. 13:26:52
Det här med att kuggarna inte går i ingrepp.. Kan det bero på låg oljenivå i motor/växellåda? Eller har det ingen betydelse?

Jag blir så förvånad  ??? köpte en AC får att få kvalitet, tänkte först köpa en kinamaskin men blev tveksam då man hört skräckhistorier om kvalitet på delar osv. Nu blir jag förbannad också samtidigt som jag skriver  :banghead: Blir bara så besviken..

Om jag skulle lämna in den, vad tror ni det skulle kosta? Måste jag sälja bilen och börja jogga till jobbet?
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: Dar'Xol skrivet 26 februari 2011 kl. 19:30:27
Det här med att kuggarna inte går i ingrepp.. Kan det bero på låg oljenivå i motor/växellåda? Eller har det ingen betydelse?

Jag blir så förvånad  ??? köpte en AC får att få kvalitet, tänkte först köpa en kinamaskin men blev tveksam då man hört skräckhistorier om kvalitet på delar osv. Nu blir jag förbannad också samtidigt som jag skriver  :banghead: Blir bara så besviken..

Om jag skulle lämna in den, vad tror ni det skulle kosta? Måste jag sälja bilen och börja jogga till jobbet?
Troligen ska växelföraren justeras, väldigt vanligt på snöskotrar, även om lådan är annorlunda är så är principen densamma! Jag körde BearCatten (snöskoter) för länge med ett liknande problem vilket resulterade i ras...men men, mitt fel ... :hmmm:
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: Oskar P skrivet 26 februari 2011 kl. 19:41:24
ja att justera växelstaget kan hjälpa. om t.ex. lågen är svår att få in, så ska staget förlängas, och om backen är svår/vill ej gå i, så ska staget kortas. men högväxeln ligger mittemellan så den borde ju alltid gå att få i.. så jag tror mer på att när man har växlart från L till H så har grejerna i lådan inte kuggat i ordentligt innan man ger gas.

det beror nog inte på låg oljenivå, även om det kan ha förvärrat slitaget.

men byt oljan och se om det var mycket spån i den gamla, (samt i magneten i bottenpluggen) var det inte det så har det nog gått bra med lådan men var riktigt försiktig i fortsättningen så att det inte händer för ofta.
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: mittonen skrivet 26 februari 2011 kl. 19:42:56
Det här med att kuggarna inte går i ingrepp.. Kan det bero på låg oljenivå i motor/växellåda? Eller har det ingen betydelse?

Jag blir så förvånad  ??? köpte en AC får att få kvalitet, tänkte först köpa en kinamaskin men blev tveksam då man hört skräckhistorier om kvalitet på delar osv. Nu blir jag förbannad också samtidigt som jag skriver  :banghead: Blir bara så besviken..

Om jag skulle lämna in den, vad tror ni det skulle kosta? Måste jag sälja bilen och börja jogga till jobbet?

hehe nej du behöver inte jogga till jobbet du kan ju ta hjulingen :) om du säljer bilen o lagar den :)
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: anersimyra skrivet 26 februari 2011 kl. 19:45:15
Jag lämnade min för kontroll,olja byttes men inga fel konstaterades,rådet var att gasa försiktigt i början  >:(under en veckas körning händer det mellan två och tre gånger att växeln inte går som den ska :tickedoff :tickedoff vid nästa service ska jag kräva att mecken kollar om det finns spån på oljepluggen >:( >:(
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: Oskar P skrivet 26 februari 2011 kl. 19:52:56
ja jag tror vi allihop måste bli hårdare på att kräva att få saker fixade på garanti! man ska inte acceptera att saker skramlar, glappar eller går av på en ny maskin! om fler blir "besvärligare" (eg. kräver sin rätt) så kanske generalagenterna börjar ställa högre krav på tillverkarna. jag tycker rent ut sagt att det finns inga kvalitetsmaskiner när det gäller ATV, det är kinaskräp alltihop!
tillochmed min 20 år gamla buick roadmaster är gedignare byggd och håller högre kvalitet än en ny 4-hjuling, och då är inte USA bilar det bästa heller..
tänk er själva om nya bilar skulle vara lika pissdåliga som ATV, att växlar kuggar över, bakaxlar rasar, fläktremmar som är slut efter 100 mil (ja en fläktrem och en variatorrem är gansa lika förutom storleken) osv osv.. och tillråga på allt hävdar handlarna att sånt här är "normalt"!?!?!
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: anersimyra skrivet 26 februari 2011 kl. 20:06:03
Jag satt precis med samma funderingar som du Oskar.Jag hade tidigare en spanskbyggd suzuki samuraj,(importerades mellan 00-03 någonting)Den bilen var så jävla kass så importen stoppades.Men vafan nya "kvalitets atv" är ju inte ett dugg bättre än den jävla fiaskobilen >:(
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: Dar'Xol skrivet 26 februari 2011 kl. 20:25:09
Se bara i snöskoter-världen ; Där anser BRP att remmen bara ska hålla några mil (ny kostar 2100:-) samt att chassit på lössnömaskiner INTE klara ledkörning för då spricker dom ! Samma problem med chassit på Polaris för övrigt....Har ingen riktigt färskt exempel för Arctic men finns i alla märken, även hos Yamaha, även om dom tycks hålla något högre kvalitet...
Det är ju fan inte klokt att man ens ska måsta argumentera för att få ut på garantin, då saker går sönder efter några mil, KASST !
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: anersimyra skrivet 26 februari 2011 kl. 20:49:39
Ja fan jag sitter och retar upp mig på skiten som inte håller ens för normalt skogsarbete :tickedoff :tickedoff :tickedoff :tickedoff :tickedoff :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry): >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :knupple: :knupple: :knupple: :knupple: :knupple: :knupple: :knupple: :knupple: :knupple: :knupple: :knupple: :knupple: O0
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: Miko skrivet 26 februari 2011 kl. 21:07:40
ÄNTLIGEN detta har jag väntat på  :headbang: Finns nästan inga maskinern som man kan kalla kvalitetsmakiner idag, skulle bilbraschen se ut som atv branschen med alla jädra fel hit och dit på nya bilar skulle det bli uppror  :knupple:
Kul att se att folk inser att sin maskin de har i garaget för 150k inte håller en bra kvalite i jämförelse med priset.  :banghead:
Dags för demostrationer  :rtfm:
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: ArcticCat78 skrivet 26 februari 2011 kl. 21:09:29
Ska påtala problemet vid servicen snart. Det är fan bedrövligt att man som ägare till en maskin för runt 100K som gått knappt 40 mil ens ska behöva prata om såna här problem  :(veryangry):

Bilar fan upp en pissränna i varmgaraget och skaffar en Ardenner, drar sen ut maskinen på isen för den lär ju smälta de här året också..
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: anersimyra skrivet 26 februari 2011 kl. 21:25:47
Allvarligt talat är det på tiden att starta en intresseförening för att föra fram våran talan :djump: :djump: :djump: ()p ()p
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: mittonen skrivet 26 februari 2011 kl. 21:28:30
frågan är ju igentligen .
hur många har fel på maskinen inom en snar framtid efter man köpt den?? tror de är betydligt fler som är nöjda med maskinerna.

//mitto
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: anersimyra skrivet 26 februari 2011 kl. 22:11:33
Jo visst är kanske fler nöjda än missnöjda,men ingen ska behöva stå för delar som fallerar efter ett fåtal timmar vilket verkar vara väldigt vanligt i dag.
Mvh Anders
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: Dar'Xol skrivet 28 februari 2011 kl. 20:28:43
Tror tyvärr det finns en massa märkesfanatiker som inte kan erkänna att dom har problem med maskinerna....Känner några sådan jag så jag vet ... :hmmm:
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: IceMannen skrivet 28 februari 2011 kl. 20:47:40
Tror tyvärr det finns en massa märkesfanatiker som inte kan erkänna att dom har problem med maskinerna....Känner några sådan jag så jag vet ... :hmmm:

alla märken har ju nått "problem"
frågan är nog bara hur stora problemen är...
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: Miko skrivet 28 februari 2011 kl. 20:51:35
Tror tyvärr det finns en massa märkesfanatiker som inte kan erkänna att dom har problem med maskinerna....Känner några sådan jag så jag vet ... :hmmm:
Ja det tror jag med, varför man nu ska försöka "gömma" det. Kan man inte stå för att man köpt en dyr maskin och att även den går sönder ibland? Känner några som kör märkesmaskin, båda två har samma märke, båda två vet att det är den bästa maskinen på marknaden, båda två hävdar att dom aldrig krånglar. Kan så va att de aldrig krånglar, men då ska man ha i åtanke att de använder dom 4 månader om året, resten av året står dom väl bevarade i värmegarage.

Och detta inlägg är ingen kretik mot er som kör märkesmaskiner på något vis  :sunny:

 
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: Oskar P skrivet 28 februari 2011 kl. 22:32:35
Tror tyvärr det finns en massa märkesfanatiker som inte kan erkänna att dom har problem med maskinerna....Känner några sådan jag så jag vet ... :hmmm:


Och detta inlägg är ingen kretik mot er som kör märkesmaskiner på något vis  :sunny:

 
jodå den tog djupt i katthjärtat den! :cry:

jag kan erkänna att jag haft problem med min svindyra märkesmaskin! en drivknutsdamask gick sönder av lite vanlig skogskörning = för dåligt kapslat från fabrik, löjliga plastskydd som inte stoppar grenar.
muttern till variatorn skruvade upp sig så jag fick oljud där, lätt fixat men jag trodde det var betydligt allvarligare, t.ex. växellådan.
en sån mutter ska inte lossna!
växlarna gick inte riktigt i heller så jag fick justera staget, och sånt ska va justerat och klart från fabrik!
det enda jag vet är skottsäkert är motorn, för den är inte tillverkad enbart med syfte att sitta i en ATV.
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: anersimyra skrivet 1 mars 2011 kl. 16:55:02
När jag var in med min 800 king edward i fredags och fick remmen bytt (som det visserligen inte var fel på) avslöjade mecken att ett antal 800 potäter kommit in med lösa variatorer,någon kil var det visst som spöka Kingtjongkinesstålfjongsfel för fan >:( >:( >:(
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: IceMannen skrivet 1 mars 2011 kl. 19:02:16
När jag var in med min 800 king edward i fredags och fick remmen bytt (som det visserligen inte var fel på) avslöjade mecken att ett antal 800 potäter kommit in med lösa variatorer,någon kil var det visst som spöka Kingtjongkinesstålfjongsfel för fan >:( >:( >:(

med tanke på att att de mesta stålet görs i kina så är de nog iget fel på stålet därifrån...

jag tror nog att man får det stålet man beställer
Titel: SV: växlingsproblem
Skrivet av: Svezon™ skrivet 3 mars 2011 kl. 11:55:21
Hade samma problem med växelväljaren på min 500 -07:a och det ALLTID högväxeln som krånglade.