Nej dom är inte bra...Vanligaste felen tror jag är:Glappa leder, dåliga bromsar, div elfel(tex cdi och tändspole). Taskig kvalitet på gummi, insug, bussningar och liknande.Dålig montering, brist på kvalitetskontroll.Själva motorerna tror jag brukar hålla ihop längre än resten, men det behöver ju inte betyda så mycket. Tror många tröttnar på alla fel och säljer, det är inte roligt att ha en opålitlig maskin. Shineray är väl dom som kallas badboy va? Dom har ju sålts mycket och det borde vara lättare att hitta delar till dom än vilken random kines som helst. Dock är det ju tråkigt att köpa reservdelar som är lika kortlivade som det som satt där från början.Sällan man ser maskiner med många mil på mätaren....Finns ju även ett eget badboyforum, om det nu är aktivt längre. Sök...Personligen hade jag inte köpt något sånt, fick en liknande förra året men den lagade jag och sålde bara. Skräp....Vilka alternativ det finns beror ju på dina krav och budget. Men det finns ju en del taiwanmaskiner som kan ligga kring 10-15. Oftast då i 250-300cc. Tex kymco,aeon,smc, sym eller access.Dom är oftast variatordrivna och rätt snälla maskiner, bättre kvalitet än kineserna. Jag har själv haft en kymco mxu300 som förstamaskin och gillade märket, saknade dock effekt och 4wd. Men skulle själv ha tittat efter kymco kxr 250 eller maxxer 300.Vill man ha lite mer effekt så finns kanske nån yamaha raptor 350 under 20, där har du ju japansk kvalitet. Ännu mer motor så hittar du lite 450, goes, hyosung eller dinli tex. Men oftast är dom billigaste exemplaren inte så fina längre.Går du över 20k finns ju suzuki ltz400, och även lite taiwanmaskiner som smc eller access.Så försök bestäm dig vilken nivå du vill ligga på. Det är mina åsikter...
Shineray är en av de bättre kinamaskinerna. Hade en XY150 för några år sen jag jobbpendlade med under vintern.Förutom rost och en del borttappade skruvar, bultar och originalljuddämparen (som jag hittade på våren när det töat) gick den bra.Lite svårstartad på slutet innan jag sålde den, men misstänker att den skulle ha behövt en ventiljustering.Snål på bensin var den också.Jag tycker Shineray är väl värda sitt pris som instegsmaskiner för att känna sig för om fyrhjulingar är det man vill satsa på, och om man är beredd att skruva lite grann preventivt.Det senare gäller väl alla hjulingar tycker jag mig ha förstått.
är väl detta som är det tråkigaste att alla delar bara ramlar av.. men om man sätter locktite på varenda skruv så borde det väl kunna bli bättre?
Elfelen kan ju vara glapp i nån kabel, eller kanske taskig lödning i instrumentet.
I min hade jag 10W-40 halsont för mc om jag minns rätt. Från Biltema.
Inte? Varför inte?
Som jag skev där, så har oljekrig startats för mindre. Det flammar upp så lätt när det handlar om olja.
haha jo det kan man säga! men jag vet ändå inte riktigt vilken olja jag ska använda:P
btw. vad bråkar de gå igenom när man skall besikta? samma som bil? bromsar, blinkers, avgaser, styrleder osv osv? eller är det något speciellt dom kollar?
Fick du med nån manual?Borde stå där isf.I stort sett samma som på bil. Har läst på detta forum att det varierar en del dock. Vissa kollar styrleder, andra stationer inte osv.Det alla verkar kolla dock är att du har en varningstriangel med dig på kvadden...Original Volvo-trianglar brukar vara minimala i storlek.