ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Pelle_jkpg skrivet 7 mars 2013 kl. 16:05:54
-
Vad är bäst att använda till ex. Hjulbultarna?
Spelar det nån roll?
Hörde nåt om att kopparpasta och alufälgar inte var en bra kombo?
-
Kopparpasta går inte ihop med aluminium, väldigt dåligt att dom inte skriver det på tuben. Tex rekommenderas den till tändstiftsgängor men där ska man definitivt använda alu pasta eftersom dom flesta toppar är i aluminium. Det blir en kemisk reaktion mellan kopparpastan och aluminiumen. Tror dock att det spelar mindre roll på hjulbulbultarna då du sätter pastan på gängan och inte mot fälgen.
-
Koppar-/alupasta använder jag främst där det finns påverkan utav värme dessutom.
...men man bör hålla koll på vilka material som är iblandade för att slippa galvaniska strömmar/korrosion.
Till hjulen på fyrhjuling använder jag inte någon smörja alls, då det inte blir samma påfrestande miljö för dem som för en bil tex, men om man skall smörja så funkar smörjfett bra, det du har i knutkors mm.
Det funkar för övrigt bra till bilen också nu när sommarhjulen snart skall på.
(det blir ju inte så hett i fälgarna)
-
Tack!
Så fördelarna är på alupastans sida då? :)
-
Till stålbultar och så tycker jag kopparpastan är bättre. Åk på biltema och köp en av varje! ()p
-
Använd vanligt sprayfett eller liknande istället:) vissa säger att man aldrig ska smörja hjulbultar då man drar åt dom för hårt. :&
-
En del smörjer visst anliggningsytan på navet där fälgen ligger så att den inte ska ärga fast eller nåt :dntknow:
Gör man då det med kopparpasta och man har alufälgar så blir det som sagt en kemisk reaktion mellan kopparpastan och aluminiumet och fälgen sitter sedan som svetsad på navet.
Till hjulbultarna är det ingen fara att använda kopparpasta.
En liten tumregel jag använder när jag skruvar på utsatta ställen tex byter belägg/lossar oken på bilen är att lägga en droppe vanlig motorolja på skruvarna, då lossnar dom hur fint som helst tills nästa gång man är där å skruvar :)
-
Jag brukar använda tjärspray på hjulbultarna och andra bultar som jag inte vill att ska rosta.
-
Använd vanligt sprayfett eller liknande istället:) vissa säger att man aldrig ska smörja hjulbultar då man drar åt dom för hårt. :&
Drar man med moment blir det bra!!
-
använd inget fett på gängor/bultar om inte tillverkaren rekommenderar det
rengör gängor + annliggningsytorna & dra med rätt moment i stället
efter att BOSSE puckot var med i tv & kletade kopparpasta på allt
så tror folk att man måste använda det på varenda skruv :(veryangry):
-
använd inget fett på gängor/bultar om inte tillverkaren rekommenderar det
rengör gängor + annliggningsytorna & dra med rätt moment i stället
efter att BOSSE puckot var med i tv & kletade kopparpasta på allt
så tror folk att man måste använda det på varenda skruv :(veryangry):
VA :o
jag som trodde på allt han sa :lol:
-
VA :o
jag som trodde på allt han sa :lol:
jag tror du skojar :lol:
men det finns många som tror han vet allt & kan allt :hmmm:
-
Drar man med moment blir det bra!!
Välsmorda gängor blir ju såklart hårdare dragna än osmorda; )
-
Välsmorda gängor blir ju såklart hårdare dragna än osmorda; )
inte om du drar med moment
-
Sträckningen av skruven blir större och klämkraften högre om gängorna är smorda.
Vid torrdragning har du en högre friktion i gängorna som skall övervinnas varvid en del av vridmomentet går förlorat däri..
-
Om man är noga och faktiskt läser instruktionsboken så står det ofta att gängorna skall vara torra.
Dvs osmorda.
Eventuell momentnyckel hjälper inte.
Bytta däck på mc:n nu i helgen och för skojs skull kollade jag faktiskt i instruktionsboken (på hemlighuset).
Gängorna skall vara "torra och dras med 60Nm".
-
Anledningen till min fråga var dubbelspårig.
1. för jag har ett helvete att få bort alufälgarna på bilen på hösten. (är tajt nav och focus är ökända för detta problem)
2. för att få in era erfarenheter och åsikter ()p
-
använd inget fett på gängor/bultar om inte tillverkaren rekommenderar det
rengör gängor + annliggningsytorna & dra med rätt moment i stället
efter att BOSSE puckot var med i tv & kletade kopparpasta på allt
så tror folk att man måste använda det på varenda skruv :(veryangry):
Nejnej, alla vet ju att Bosse inte kan och vet allt. Det är MacGyver som är den som kan, vet och fixar allt! ;)
-
Om du har problem med att fälgen fastnar i navet kanske du kan testa med torrsmörjning på sprayburk. Jag har iofs. aldrig noterat ökad korrosion eller microsvetsning pga. kopparpasta i kombination med aluminiumfälgar, däremot brukar man få pastan på fälgbanans insida efter en stunds körning om man inte snålar med doceringen. Att tvätta bort den kräver i regel nån form av lösningsmedel och kan vara besvärligt att komma åt när väl hjulen blivit monterade.
Eftermarknadsfälgar brukar ha lite större centrumhål så de passar flera olika bilar och hålets storlek anpassas sedan med lösa ringformade adaptrar. Dessa går även att få i plast istället för aluminium. Kolla hur det ser ut på din bil.
ps. Bosse ÄR kung :headbang:
-
Nejnej, alla vet ju att Bosse inte kan och vet allt. Det är MacGyver som är den som kan, vet och fixar allt! ;)
Hoppas jag inte förstör din tillvara med denna:
(http://pics.blameitonthevoices.com/012012/demotivational_poster.jpg)
-
En del smörjer visst anliggningsytan på navet där fälgen ligger så att den inte ska ärga fast eller nåt :dntknow:
Gör man då det med kopparpasta och man har alufälgar så blir det som sagt en kemisk reaktion mellan kopparpastan och aluminiumet och fälgen sitter sedan som svetsad på navet.
Till hjulbultarna är det ingen fara att använda kopparpasta.
En liten tumregel jag använder när jag skruvar på utsatta ställen tex byter belägg/lossar oken på bilen är att lägga en droppe vanlig motorolja på skruvarna, då lossnar dom hur fint som helst tills nästa gång man är där å skruvar :)
Detta har aldrig jag/vi i garaget upplevt?! fälgarna blir kanon lätta att lossa och inget rostar och allt hålls rent och fräscht ()p kanske är olika för alla ;) så kopparpasta kan iallafall jag rekomendera!
-
Om du har problem med att fälgen fastnar i navet kanske du kan testa med torrsmörjning på sprayburk. Jag har iofs. aldrig noterat ökad korrosion eller microsvetsning pga. kopparpasta i kombination med aluminiumfälgar, däremot brukar man få pastan på fälgbanans insida efter en stunds körning om man inte snålar med doceringen. Att tvätta bort den kräver i regel nån form av lösningsmedel och kan vara besvärligt att komma åt när väl hjulen blivit monterade.
Eftermarknadsfälgar brukar ha lite större centrumhål så de passar flera olika bilar och hålets storlek anpassas sedan med lösa ringformade adaptrar. Dessa går även att få i plast istället för aluminium. Kolla hur det ser ut på din bil.
ps. Bosse ÄR kung :headbang:
Word sister!! :lol:
Kan inte mer än att hålla med ()p
-
Hoppas jag inte förstör din tillvara med denna:
[/quote]
Jäklar snacka om att förändras :(
Kände verkligen inte igen honom först!
-
Använder man pastan med måtta då kan det funka, men jag använder det aldrig själv, har haft kunder på jobbet som använt flera årsförbrukningar av kopparpasta på enbart bultarna till bakhjulen, då slungades pastan ut på handbromsbackarna och han fick ingen handbroms.
-
Har Volvos stylla fälgar. Dvs original för det navet.
För er som inte visste är ford och Volvo samma skrot. (Dessa årgångar)
-
Hoppas jag inte förstör din tillvara med denna:
(http://pics.blameitonthevoices.com/012012/demotivational_poster.jpg)
Nä ingen fara. Det där är inte MacGyver utan Richard Dean Anderson... ;) Dessutom förstår jag att han ser bekymrad ut, han har ju inget
-
Sett ur ett elektrokemiskt perspektiv så kanske det finns annat att föredra.