ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 17:27:28

Titel: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 17:27:28
Hej,

Nu ligger det till så här att min koppling funkar inte alls och jag har ingen aning om vad felet är så därför prövar jag min lycka här.
Motorn är en Loncin 50cc som sitter på en skyteam -07.

Kopplingen slutade funka då jag var och rengjorde kopplingsarmen, då den kärva, den som går in i högra kåpan.(Allt sitter där som det ska så problemet ligger inte där).

Jag har haft upp lamellerna och rengjort dom och allt annat runt omkring även testat byta olja men allt utan resultat.

jag vet inte riktigt hur lameller och sånt funkar men jag antar att kopplingsarmen ska trycka in mot nått för att den ska frikoppla,
dock kan jag röra kopplingsarmen med lillfingret utan problem, det finns inget motstånd.

Även då jag var upp med hela kåpan, där lamellerna sitter, så försökte jag trycka in lamellkorgen för att se om den frikoppla, vilket den inte gjorde.
När jag hade lös lamellkorgen så är den jätte tung att trycka ihop, och den går inte trycka ihop mycket. Har ingen aning om det ska vara så eller inte då jag inte är så kunnig.

Edit; Jag har även problem med att den är svårstartad.
Det är omöjligt att få igång den på elstarten eller kicken, men rullar jag den går den igång efter någon meter.
Den verkar ha extremt lite komp då jag kan kicka den med handen eller lägga i 2an och rulla igång den direkt från stillastående utan att det är tungt alls.
Vad kan det vara för fel måntro?

Hoppas det finns någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig.

Tack på förhand!
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 november 2012 kl. 18:20:57
Halloj!

Är inte så duktig på loncin med koppling.
Men har grejat en del med automaterna och crossar.

Vad det gäller kopplingen det är inte den lilla armen som sitter i kåpan som trycker på lammellkorgen som sitter fel? "eller saknas" den brukar ha spår som passar kopplings-armens "skruv"... Svårt att förklara.

Vad det gäller komp är det inte mycket till komp i dom.
Men 4 troliga anledningar.
1. Ventilerna är öppna vid fel tillfälle "justering krävs"
2. Kolvringarna är kassa.
3. Cylinder, topppackning är dålig.
4. Stiftet sitter löst

Alla dessa ovan kan även ha med att den är svårtstartad att göra.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pv544 skrivet 9 november 2012 kl. 18:26:33
Du kanske satt ihop kopplingen fel. Den kanske ligger  hela tiden nu och slirar.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 18:39:11
Halloj!

Är inte så duktig på loncin med koppling.
Men har grejat en del med automaterna och crossar.

Vad det gäller kopplingen det är inte den lilla armen som sitter i kåpan som trycker på lammellkorgen som sitter fel? "eller saknas" den brukar ha spår som passar kopplings-armens "skruv"... Svårt att förklara.

Vad det gäller komp är det inte mycket till komp i dom.
Men 4 troliga anledningar.
1. Ventilerna är öppna vid fel tillfälle "justering krävs"
2. Kolvringarna är kassa.
3. Cylinder, topppackning är dålig.
4. Stiftet sitter löst

Alla dessa ovan kan även ha med att den är svårtstartad att göra.

Nejdå, Allting sitter precis som jag skruva lös det, har kontrollerat flertal gånger. Men hur funkar igentligen lamellkorgen? tex om man tar bort sidokåpan så man ser korgen, ska den frikoppla ifall man trycker in hela korgen?

1. Ventilerna har jag justerat och testat i olika lägen.
2. Imorgon tänkte jag skruva upp och kolla kolven och cylindern.
4. Jag köpte ett nytt stift imorse, så kan inte vara det.

Är det något speciellt jag ska tänka på ifall jag skruvar bort toppen och cylindern?
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 18:42:48
Du kanske satt ihop kopplingen fel. Den kanske ligger  hela tiden nu och slirar.

njae, det tvivlar jag på då jag brukar vara noga med vars alla grejer har suttit.

Det enda jag gjorde då den sluta funka var att skruva upp den lilla runda kåpan så man kommer in där armen går in. Sedan skruva jag lös varje grej, torkade rent och smörjde in allt, sedan skruva jag dit allt och kollade så att kopplingsarmen betedde sig som den skulle, dock var det inget motstånd alls i kopplingen efter det.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 november 2012 kl. 18:49:29
Låter lustigt.

Är jättesvårt att avgöra på nätet via ord.
Något måste ju hamnat fel eller gått sönder.

Men släpper inte kopplingen eller kopplar/slirar den hela tiden?

Det är den inre korgen som lamellerna ligger i som rör sig.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 18:58:50
Kopplingen släpper inte, Jag är tvungen att crossväxla ifall jag måste köra.
På baksidan av lamellkorgen så sitter givetvis lamellerna och dom hålls sedan fast med ett stort knaster eller vad man ska säga, typ ett sånt man stoppar vid pinnbulten i en kolv fast detta är lika stort som korgen.

Jag förstår att det är svårt att hänga med men all hjälp uppskattas, Jag kan fixa bilder på allting imorgon.

Men det jag tycker är så konstigt är att den bara sluta funka för att jag rengjorde kopplings armen, var inte ens in bakom kåpan där lamellerna sitter :S
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 november 2012 kl. 19:04:32
Kopplingen släpper inte, Jag är tvungen att crossväxla ifall jag måste köra.
På baksidan av lamellkorgen så sitter givetvis lamellerna och dom hålls sedan fast med ett stort knaster eller vad man ska säga, typ ett sånt man stoppar vid pinnbulten i en kolv fast detta är lika stort som korgen.

Jag förstår att det är svårt att hänga med men all hjälp uppskattas, Jag kan fixa bilder på allting imorgon.

Men det jag tycker är så konstigt är att den bara sluta funka för att jag rengjorde kopplings armen, var inte ens in bakom kåpan där lamellerna sitter :S

Jag är ändå inne på att kopplingsarmen sitter fel...
Det går inte vrida den ett helt varv eller nåt?
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 19:09:39
Nej den går inte vrida runt, armen är rund fast längre in är den plan typ, så den ligger plant mot den där som ska tryckas in.

Jag misstänker att det är något knasigt med korgen, jag är tvungen att ta i allt jag kan för att lamellerna ska tryckas in.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 november 2012 kl. 19:13:11
Nej den går inte vrida runt, armen är rund fast längre in är den plan typ, så den ligger plant mot den där som ska tryckas in.

Jag misstänker att det är något knasigt med korgen, jag är tvungen att ta i allt jag kan för att lamellerna ska tryckas in.

Okej, jo men jag är med på hur du menar.

Att det är svårt att trycka in ska det vara för att lammellerna inte ska slira.
Men konstigt att armen är lealös... det är ju precis som den inte når fram och trycker på kopplingen?
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 19:16:22
Jo precis, känns typ så...

Jag sprang ut och tog ett kort på det som döljer sig efter lilla runda kåpan.
http://www.ladda-upp.se/bilder/kohlqmwaifftbc/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/kohlqmwaifftbc/)
http://www.ladda-upp.se/bilder/yyefwioiiefaw/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/yyefwioiiefaw/)

Edit; Även om den nu inte når fram och trycker in korgen så frikopplar den inte ens fast kåpan är borta och jag trycker direkt på korgen allt jag kan.

Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 november 2012 kl. 19:34:57
Jo precis, känns typ så...

Jag sprang ut och tog ett kort på det som döljer sig efter lilla runda kåpan.
http://www.ladda-upp.se/bilder/kohlqmwaifftbc/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/kohlqmwaifftbc/)
http://www.ladda-upp.se/bilder/yyefwioiiefaw/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/yyefwioiiefaw/)

Edit; Även om den nu inte når fram och trycker in korgen så frikopplar den inte ens fast kåpan är borta och jag trycker direkt på korgen allt jag kan.

Har du provat att skruva in "justerskruven" något?
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 19:38:19
Yepp, blir ingen skillnad typ, tar man bort armen så kan jag trycka in den där plattan med lillfingret utan problem, är absolut inget motstånd alls.
Jag sitter som ett frågetecken över detta, Jag kan inte förstå vad/vars felet är.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 19:47:16
Jag ger f*n 100kr i belöning till den som kommer på vad felet är så att jag kan fixa det!
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 november 2012 kl. 19:51:00
Hade du isär kopplingskorgen också?

Jo jag förstår hur frustrerande det är! Därför jag försöker skriva allt jag kommer på även att det kanske inte hjälper 

:hmmm:

Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 19:58:18
jo jag tog lös korgen, tog ut lamellerna och rengjorde dom och olja in dom, tog även lös dom där 4 fjädrarna som sitter efter lamellerna för att kolla dom.

Den ser nästan exakt ut så hära:
http://www.24mx.se/fiddy/p/kopplings-kit-manuell/13079/motordelar/k126/motordelar-loncin-50-125cc/s436/ (http://www.24mx.se/fiddy/p/kopplings-kit-manuell/13079/motordelar/k126/motordelar-loncin-50-125cc/s436/)

Förutom att den där 4-kanten ser större ut. men jag fattar inte varför det sitter en liten fjäder och en "hylsa" på den, där kullagret är...
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 november 2012 kl. 20:03:33
jo jag tog lös korgen, tog ut lamellerna och rengjorde dom och olja in dom, tog även lös dom där 4 fjädrarna som sitter efter lamellerna för att kolla dom.

Den ser nästan exakt ut så hära:
http://www.24mx.se/fiddy/p/kopplings-kit-manuell/13079/motordelar/k126/motordelar-loncin-50-125cc/s436/ (http://www.24mx.se/fiddy/p/kopplings-kit-manuell/13079/motordelar/k126/motordelar-loncin-50-125cc/s436/)

Förutom att den där 4-kanten ser större ut. men jag fattar inte varför det sitter en liten fjäder och en "hylsa" på den, där kullagret är...

Aldrig sett något likande, tyvärr över mitt förstånd.
Men bilden är ju inte en "vanlig" lamellkoppling utan nån kineslösning på slungkoppling tycker jag det ser ut som  :hmmm:
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 20:05:42
hm okej, det låter ju märkligt. Hur funkar en slungkoppling? som sagt första gången jag skruvar uti en växellåda på en moped så har noll koll...

Edit: Ingen som vet om man kan köpa eller få tag i en sprängskiss nånstans?
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 november 2012 kl. 20:12:46
hm okej, det låter ju märkligt. Hur funkar en slungkoppling? som sagt första gången jag skruvar uti en växellåda på en moped så har noll koll...

Edit: Ingen som vet om man kan köpa eller få tag i en sprängskiss nånstans?

Vad heter just din maskin? Kanske går hitta nåt på fiddyforum?

En slungkoppling fungerar lite som det låter, ju mer man varvar ju mer greppar det i korgen eller vad man ska säga.
Är inte världens bästa på förklara.
Men om du vet vad din maskin heter... dammsug youtube efter demo-filmer brukar finnas på det mesta!
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 20:19:35
Okej, Den heter Skyteam st50 -07 även hört att den kan heta Skyteam viper.

Alltså jag har verkligen letat överallt sen jag tappade kopplingen, och det var någon vecka sen. Finner typ ingen information alls om denna moped.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 november 2012 kl. 21:21:30
Ne jag hittar inte heller något direkt... Fler som haft liknande problem, men inga lösningar.

Någon sa att det var en kopia på en honda motor. Vilket kan vara rätt troligt. Så du kan ju försöka med det?
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 21:35:44
Jo tror det är kopia av honda crf50, Fast jag har inte hittat något speciellt om koppling där heller.
Men ska bege mig ut imorgon på morgon och skruva igen.

Jag tänkte då ta bilder på allt, så om du har lust att ta dig en titt på dom och se ifall du kommer fram till något så skulle jag vara tacksam.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 9 november 2012 kl. 21:42:53
Ska göra mitt bästa :)

Finns många som läser detta som säkert svarar om det vet något  ()p
Bilder är bra!
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 9 november 2012 kl. 23:30:51
Så här ser det ut bakom högra kåpan (ej min bild dock men ser likadant ut)

http://forumbilder.se/images/70920121056173309.jpg (http://forumbilder.se/images/70920121056173309.jpg)

Jag förstår inte vad det där i mitten gör för nånting, alltså där kullagret är. Ingenting händer då jag trycker in den iaf, fast kanske inte ska hända nått?
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pv544 skrivet 9 november 2012 kl. 23:46:02
(http://www.ladda-upp.se/bilder/yyefwioiiefaw/)

Det borde väl vara så att när kopplingsarmen påverkas så ska den trycka in plattan, och den trycker då via den justerbara skruven i mitten in i kopplingen och "kopplar ur".

Fjädrarna i kopplingskorgen ska ju vara spända i opåverkat läge och ge grepp i den. Sen när du trycker i. Kopplingsarmen trycker du ihop fjädrarna så kopplingen slirar.
Det jag menade i tidigare inlägg var att fjädrarna kanske inte fjädrar ut riktigt och ger grepp i opåverkat läge.
Det kan ju bero på att nått hamnat fel eller nått gått sönder.

Slirar kopplingen så brukar det inte gå att kicka, eftersom den slirar i kopplingen istället för att dra runt motorn.
Och det blir ju lika när man ska rullstarta på en lägre växel, att den slirar i kopplingen istället för att dra runt motorn. Väljer man en högre växel så går det ju lättare att dra runt motor , plus att friktionen i kopplingen kan ge lite bättre grepp efter några meter.

Men som jag förstod dig så slirar inte kopplingen alls men du har dålig kompression?

Det sitter säkert samma koppling på andra små maskiner, så en sprängskiss vore ju fint så du kan se att allt finns och sitter på rätt plats.
Ser den ut så här ungefär
(http://images.cmsnl.com/img/partslists/honda-ca50lg-japan-clutch_bigma000020e06_073f.gif)
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pv544 skrivet 9 november 2012 kl. 23:48:41
Så här ser det ut bakom högra kåpan (ej min bild dock men ser likadant ut)

http://forumbilder.se/images/70920121056173309.jpg (http://forumbilder.se/images/70920121056173309.jpg)

Jag förstår inte vad det där i mitten gör för nånting, alltså där kullagret är. Ingenting händer då jag trycker in den iaf, fast kanske inte ska hända nått?

Borde väl vara där som justerbara skruven från plattan i dina första bilder ska trycka. Så när du trycker in handtaget så pressas den inåt och kopplar ur.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 10 november 2012 kl. 02:41:24
(http://www.ladda-upp.se/bilder/yyefwioiiefaw/)

Det borde väl vara så att när kopplingsarmen påverkas så ska den trycka in plattan, och den trycker då via den justerbara skruven i mitten in i kopplingen och "kopplar ur".

Fjädrarna i kopplingskorgen ska ju vara spända i opåverkat läge och ge grepp i den. Sen när du trycker i. Kopplingsarmen trycker du ihop fjädrarna så kopplingen slirar.
Det jag menade i tidigare inlägg var att fjädrarna kanske inte fjädrar ut riktigt och ger grepp i opåverkat läge.
Det kan ju bero på att nått hamnat fel eller nått gått sönder.

Slirar kopplingen så brukar det inte gå att kicka, eftersom den slirar i kopplingen istället för att dra runt motorn.
Och det blir ju lika när man ska rullstarta på en lägre växel, att den slirar i kopplingen istället för att dra runt motorn. Väljer man en högre växel så går det ju lättare att dra runt motor , plus att friktionen i kopplingen kan ge lite bättre grepp efter några meter.

Men som jag förstod dig så slirar inte kopplingen alls men du har dålig kompression?

Det sitter säkert samma koppling på andra små maskiner, så en sprängskiss vore ju fint så du kan se att allt finns och sitter på rätt plats.
Ser den ut så här ungefär
(http://images.cmsnl.com/img/partslists/honda-ca50lg-japan-clutch_bigma000020e06_073f.gif)

Den ser ut exakt som på skissen där förutom att jag tror det är 2 st nr 5 och 2 st nr 6 på bilden.

Den går då att kicka men det känns knappt något motstånd och även samma sak då man rullar, man behöver inte ens ta i utan det räcker med att bara gå normalt.

Konstigt att det bara var 1 utav varje skiva på bilden, alltså nr 5 och nr 6  medans det sitter 2 av varje i min fast jag satt då ihop det precis som det var då jag tog lös det, dock var det riktigt tungt att sätta dit grejen nr 10 på bilden pga av att den gick knappt att trycka ihop, känns nästan stum.

Borde den inte frikoppla då jag trycker in hela kopplingskorgen och snurrar runt med växel i?
För tänkte bakdäcket rör då på sig då jag gör så iallafall.

Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 10 november 2012 kl. 02:43:41
Borde väl vara där som justerbara skruven från plattan i dina första bilder ska trycka. Så när du trycker in handtaget så pressas den inåt och kopplar ur.

jo, men jag förstår ändå inte syftet med grejen i mitten, alltså fjädern med hylsan på, för det händer inget då man trycker in den, och den är jätte lätt att trycka in, Hoppas du förstår vad jag menar.

Föresten, Vilken modell sökte du på för att hitta den sprängskissen? Finns det mera bilder till resten av motorn?

Edit; Så fort det blir ljust ute, 09.00, så her jag mig ut och skruvar och fixar upp bilder. Synd bara att man inte äger något garage nu då det snöar ute och när det inte är så särskilt varmt här uppe i piteå :P
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 november 2012 kl. 08:05:24
Tror PV är inne på rätt spår.
Slirande koppling kan upplevas som dåligt komp. 

Är du säker på motorn går runt som vanligt när du kickar?
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 10 november 2012 kl. 08:24:07
Joda, Sist jag kollade gnistan, var nån dag sen, så tog jag ut stiftet och då kände jag luft trycka ut då man kicka.

Jag hade tänkt gå ut och skruva nu och fixa lite bilder.

Edit; Har iofs inte ägt moppen länge, kanske 1 månad och varit dålig komp och seg startad hela tiden, men kunde inte motstå att köpa den, han begärde 3500kr, jag erbjöd han 800 men fick den för 1000kr hem levererad och en massa nya delar till också...
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pv544 skrivet 10 november 2012 kl. 09:39:26
Jag körde bildsök på google på clutch 50cc honda.

Nr5 på bilden är ju lamellen, och det ska ju vara flera av den och av nr 6. Dom ligger varannan, och det är ju när dom är ihoppressade av fjädrarna (i opåverkat läge) som den ska driva helt. När du kopplar så trycks det isär och dom skivorna slirar mot varann.
Lamellerna brukar ha spår i sig, med "klackar" emellan. Där kan man se hur slitna dom är.

Har man växel i och motorn avstängd så brukar den vilja dra runt motorn lite även när man kopplat ur. Men ska inte orka dra runt den med tändstiftet i (om nu kompressionen inte är tokslut, men då borde den inte starta heller). Att bakhjulet snurrar med när den är upplyft är normalt, men det ska nog gå att hålla det still utan större kraft.

Om du petar i ettan, och sen kickar med hjulen i backen så ska den dra framåt lite och vara stark. Så även om du håller emot eller bromsar lite ska den dra framåt utan att kopplingen slirar.

Vad fick du för delar med till den? Sa säljaren nått om problem?
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 10 november 2012 kl. 09:50:59
Jag körde bildsök på google på clutch 50cc honda.

Nr5 på bilden är ju lamellen, och det ska ju vara flera av den och av nr 6. Dom ligger varannan, och det är ju när dom är ihoppressade av fjädrarna (i opåverkat läge) som den ska driva helt. När du kopplar så trycks det isär och dom skivorna slirar mot varann.
Lamellerna brukar ha spår i sig, med "klackar" emellan. Där kan man se hur slitna dom är.

Har man växel i och motorn avstängd så brukar den vilja dra runt motorn lite även när man kopplat ur. Men ska inte orka dra runt den med tändstiftet i (om nu kompressionen inte är tokslut, men då borde den inte starta heller). Att bakhjulet snurrar med när den är upplyft är normalt, men det ska nog gå att hålla det still utan större kraft.

Om du petar i ettan, och sen kickar med hjulen i backen så ska den dra framåt lite och vara stark. Så även om du håller emot eller bromsar lite ska den dra framåt utan att kopplingen slirar.

Vad fick du för delar med till den? Sa säljaren nått om problem?

Okej, Börjar förstå mig på kopplingen lite nu tack vare din förklaring.

jag kan som sagt kicka med lilfingret då jag har stiftet i, är ingen komp alls, därför den bara startar då man rullar igång den..

Jag fick med nytt styre, nya fram och bakdrev, nytt den man ändrar lyset, blinkers osv. ett par nya packningar, ny kedjesträckare och skydd och en hyfsat ny hastighetsmätare, varvräknare och tändningslås.

Här är lite bilder...

http://www.ladda-upp.se/bilder/gaktutvlpjtbst/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/gaktutvlpjtbst/)
http://www.ladda-upp.se/bilder/fhdrplscoxyqkv/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/fhdrplscoxyqkv/)
http://www.ladda-upp.se/bilder/gzhnyipmdeqsk/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/gzhnyipmdeqsk/)
http://www.ladda-upp.se/bilder/opuryfkjyxncou/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/opuryfkjyxncou/)
http://www.ladda-upp.se/bilder/ktqogezuthynia/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/ktqogezuthynia/)
http://www.ladda-upp.se/bilder/daiilxvabccpgk/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/daiilxvabccpgk/)
http://www.ladda-upp.se/bilder/bwtrqsysald/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/bwtrqsysald/)
http://www.ladda-upp.se/bilder/jmhzhryicvgjaa/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/jmhzhryicvgjaa/)
http://www.ladda-upp.se/bilder/uimmpmoldiavmq/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/uimmpmoldiavmq/)
http://www.ladda-upp.se/bilder/obozzrgymapvvp/ (http://www.ladda-upp.se/bilder/obozzrgymapvvp/)
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pv544 skrivet 10 november 2012 kl. 10:05:47
Tycker inte den borde starta alls om kompressionen är så usel. Lika om du rullar den? Hur lätt går det på ettan?

Nu ska jag iväg på en grej, och sen jobba. Så jag har inte tid att skriva nått mer. Men lycka till och hoppas du får ordning på den.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 10 november 2012 kl. 10:22:29
Tycker inte den borde starta alls om kompressionen är så usel. Lika om du rullar den? Hur lätt går det på ettan?

Nu ska jag iväg på en grej, och sen jobba. Så jag har inte tid att skriva nått mer. Men lycka till och hoppas du får ordning på den.

hehe ne tycker inte heller den borde starta faktiskt. Det är inga problem att rulla igång den på 1an men jag sätter alltid i 2an och sen börjar jag bara gå så startar den. jag behöver tex inte börja springa och sen snöra i 2an utan jag kan börja gå direkt från stillastående med växel i. :P

Jag tänkte skruva upp och kolla kolven idag men är lite nojjig då det är en 4-taktare, min första 4-taktare jag någonsin haft. haft över 10 olika mopeder i mina yngre dagar och då fanns inga 4-taktare så vitt jag vet.

Måste man lös med kamen? eller kan nått bli fel inställt?
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 november 2012 kl. 10:26:43
Ja det är kamkedja på. Så skaffa en märkpenna.

Men går den som den ska när du väl får igång den så är det säkert inget fel på kolv eller cylinder.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 10 november 2012 kl. 10:38:56
hmm okej, då måste det då vara ventilerna? vet du vad det ska vara för ventil spel på loncin? har för mig jag har läst att det ska vara 0.05 vid förgasaren och lite större mot utblåset, minns it exakt.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 november 2012 kl. 10:56:30
hmm okej, då måste det då vara ventilerna? vet du vad det ska vara för ventil spel på loncin? har för mig jag har läst att det ska vara 0.05 vid förgasaren och lite större mot utblåset, minns it exakt.

Det finns här nånstans på forumet, jag har läst det tidigare. Men vill minnas det var typ 0.08 och 0.12  (Granterar inget)
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 10 november 2012 kl. 11:01:01
oki, är juh värt att pröva iallafall :P
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 november 2012 kl. 11:04:50
oki, är juh värt att pröva iallafall :P

De är inte så känsliga av min erfarenhet. så blir det 0.05 -  0.15 så märker man ingen större skillnad. Men stänger de eller inte öppnar alls så blir de annat.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 10 november 2012 kl. 11:34:39
okej, då jag var och köpte tändstiftet hos våran lokala mc affär så frågade jag honom ifall dom kunde kolla kompen snabbt då jag hade kört dit den, han sa att dom inte ens vill peta i kines skit :P men han snacka nånting om ventiltätningar, vars dom nu sitter...
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 november 2012 kl. 11:43:06
okej, då jag var och köpte tändstiftet hos våran lokala mc affär så frågade jag honom ifall dom kunde kolla kompen snabbt då jag hade kört dit den, han sa att dom inte ens vill peta i kines skit :P men han snacka nånting om ventiltätningar, vars dom nu sitter...

Jag beblandar mig inte med handlare längre då jag tycker alla utan Mascot i nässjö är idioter som jag stött på...

FATTAR inte varför de vägrar ta i kinamaskiner. Man blir behandlad som smuts om man säger man har en "ikke" märkesmaskin.
Jag betalar gladeligen mer för en person/verkstad som bemöter en med respekt oavsett maskin man äger.

Jag förstår inte hur det inte kan fatta att det är eftermarknad man tjänar pengar på!  Men sen går de oftast i konken inom några år också.... Man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå varför....
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 10 november 2012 kl. 12:08:02
Jag brukar oftast beställa från nätet, men är det nå enstaka sak jag ska ha eller inte har tid att vänta så brukar jag fara dit, Det är synd att vi bara har en mc butik hära sen A-motor la ner.

Jag förstår faktiskt inte varför dom inte kunde hjälpa mig ta kompen eller lånat mig den 2 minuter, jag var där 9 på morgon så var it en enda person  där inne, iofs så är det typ nästan aldrig någon där.

Har torkat rent var enda liten grej till kopplingen, den går lättare att trycka ihop nu, måste dock bara vänta tills grabben och tjejen stiger upp då det är typ omöjligt att få dit den där sista ringen själv, den som låser fast lamellerna.
Jag känner på mig att jag kommer få det att funka nu då den som sagt inte kärvar lika mycket nu.
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 10 november 2012 kl. 14:08:14
Äntligen är kopplingsproblemet löst, då fattas det bara att kolla ventilerna och kolven...
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 november 2012 kl. 15:17:34
Vad var fel och hur löste du det?
(bra för andra med samma problem att veta)
Titel: SV: Kopplingsproblem & svårstartad. Loncin 50cc
Skrivet av: Arne56 skrivet 10 november 2012 kl. 15:46:30
Jag hade haft upp kopplingskorgen tidigare och torkat av lamellerna och alla delar lite snabbt sen oljat in allt och sedan satt fast det igen, vilket inte gjorde nån skillnad.

Nu så gjorde jag samma sak fast var ordentligt noga med att ta bort all olja, fast bränd olja och alla andra partiklar som jag kunde se, såg ut som grejerna var sprillans nya då jag var klar, sedan stoppa jag tillbaka allt utan att olja in nått utan fyllde bara på med ny olja i motorn direkt vilket gjorde susen...