ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Bashan/Badboy => Ämnet startat av: manneman skrivet 7 juni 2009 kl. 17:01:18

Titel: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
Skrivet av: manneman skrivet 7 juni 2009 kl. 17:01:18
(http://www.postimage.org/Pq1Yw5Pi.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1Yw5Pi)

Många kommer fram på stan och frågar exakt hur jag gjort för att få till mitt supermotobygge och det är kul när min maskin väcker mer uppmärksamhet än maskiner som kostar 5-10 gånger mer.

Men min maskin kan bli din maskin om du offrar lite tid och några kronor.
Jag ska i denna tråd gå in på vad som är viktigt att tänka på och vilka detaljer som är behövda men utesluter extra utrustning.

Det kan låta väldigt enkelt när man ser till de saker jag använt men vägen dit har kostat en rejäl vurpa och massor med laborerande.

Vill ni läsa om hela bygget med övriga detaljer så gör det i projekt tråden:
http://badboy.forum24.se/badboy-about105.html

Recept:

1 st Badboy (Ej Shineray då det inte är samma maskin)

Så här såg den ut original. Nja nästan iaf, stagen till gokartlådorna var budgetnerfs från början ;)

(http://www.postimage.org/gx1M7pwJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1M7pwJ)

Och den väghållningen den hade då vet vi ju alla vad vi tycker om...

Geometrin!
Geometrin på våra BBs är totalfel! Allt lutar framåt och det gör att castern blir felaktig och därför vinglar maskinen omkring på vägen.
Kineserna har helt enkelt gjort en rövare genom att sätta en på tok för hög bakdämpare för att maskinen ska se större ut.

(http://www.postimage.org/aV1xFZBS.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1xFZBS)

FEL
Enligt översta skissen visar jag hur det är original var ni ser det lilla strecket som illustrerar castervinkeln som då tippar framåt.

RÄTT
Enligt nedersta skissen visar jag hur det ska se ut. Främre delen av ramen tippar bakåt och därmed även castervinkeln.

2 bilder att jämföra med.
FEL 350 mm bakdämpare.
(http://www.postimage.org/aV1xKxsi.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1xKxsi)

RÄTT 280 mm bakdämpare.
(http://www.postimage.org/Pq1YLl8i.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1YLl8i)

Vill man bara ha proper väghållning så räcker detta länge!

Vill man bygga en gokart med styre så kräver det liiiiiiiite mer. ;)

Jag passar på att nämna så här i förbifarten att jag har haft som arbete åren 2001-2005 att skruva med inställningar för Hans Karinen som körde en sådan här i STCC och RS klassen så man är väl ingen duvunge i ämnet direkt.  ::)

(http://www.postimage.org/Pq1YObJA.jpg) (http://www.postimage.org/)

Vi gjorde även en sejour i Tyska GT eins!

(http://www.postimage.org/Pq1YOI9r.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1YOI9r)

http://www.gt-eins.de/Berichte2005/Prototypen/scc13.html

 8)  8)  8)

Men målet med mitt lilla projekt från början var att skapa en kul maskin som var billig i drift och reservdelar för att sedermera starta en klass för dessa maskiner. Tanken var att de skulle framföras på folkracebanor med slätt underlag, tyvärr satte ekonomin stopp för tillfället men drömmen lever kvar.

Sänkning fram

För att sänka fram behöver du bygga en ram av fyrkantsstål i enligt följande ritning:

(http://www.postimage.org/gx1MjcQi.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1MjcQi)

För att sänka bak behöver du bygga 2 vinklar enligt följande ritning:

(http://www.postimage.org/aV1y1ASr.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1y1ASr)

Bak behöver du införskaffa en Dämpare som motsvarar den gamla med kraftig fjäder annars kommer dämparen att slå igenom. Jag valde den här på www.swebike.se som är i stort sett identisk med originaldämparen men med längd 260 mm

(http://www.postimage.org/aV1y2RH0.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1y2RH0)

För att ytterligare få tillbaka castern bör du svetsa om de övre A-armarna så att kullederna hamnar 20mm längre bak från sin originalplats samt vinkla kullederna något bakåt. En lätt böjning på den bakre delen är att rekommendera för att du ska få till vinkeln enligt följande bild:

(http://www.postimage.org/aV1y4tXS.jpg) (http://www.postimage.org/)

(http://www.postimage.org/aV1y4NV0.jpg) (http://www.postimage.org/)

Det färdiga resultatet blir enligt dessa bilder:

(http://www.postimage.org/Pq1Z9XYJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1Z9XYJ)


(http://www.postimage.org/aV1ybOpi.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1ybOpi)

(http://www.postimage.org/aV1ybToA.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1ybToA)

(http://www.postimage.org/aV1ybVTJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1ybVTJ)

Nu har du nästintill obegränsade möjligheter att sänka maskinen fram och bak för att laborera med inställningar. Den uppsättning jag har nu är den jag trivs bäst med.

Maskinen är nu sänkt 27 cm från originalet!  :o

Utan propert fäste blir det ingen kul maskin, jag körde med Maxxis 255/60-175/70 innan och de var inget jag planerat att behålla, dessutom är det för bra fäste i Maxxisdäcken vilket gör att maskinen blir svårkörd och spårar en hel del.

Jag fick tag i Artrax fastrax istället och de passar superbra till den här maskinen och min körstil. Jag vill kunna styra upp baken med gasen utan att tappa för mycket fäste och det kan jag nu.

(http://www.postimage.org/Pq1Zg0BA.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1Zg0BA)

Och bussningar till A-armarna hittade jag via Radical motorsport men jag rekommenderar dig att vända dig till Kontima för nya bussningar och ersätta övre kullederna med Mercedes 190 dito från Biltema, lager hittar du hos alla SKF återförsäljare, sök runt lite här på forumet så hittar du vad du söker, lite får du jobba själv! ;)

Vad gäller breddning så laborerade jag med bultspacers från www.atvhuset.se jag använde först 65 mm fram per sida och 38 mm bak men det spårade och levde för mycket då han blev för bred.
Bästa uppsättningen blev att använda 38 mm bak och att vända på fälgarna fram så kallad "bonnbreddning".

Det går även att sänka han ett snäpp fram enligt nästa bild men då blev geometrin fel så det rekommenderas inte utan uppsättningen efter är bäst.

(http://www.postimage.org/Pq1ZjU2A.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1ZjU2A)

(http://www.postimage.org/Pq1ZjWxJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1ZjWxJ)

Nu när han är så sänkt kommer kedjan att ta i ramen så då borrar du ett nytt 13 mm hål 35 mm upp och 10 mm bak jämfört med det gamla.

(http://www.postimage.org/gx1MnJbA.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1MnJbA)

Castern har jag dragit in så mycket det går enligt bild:

(http://www.postimage.org/gx1Mn_EA.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1Mn_EA)

Och toe-in är 2 mm! Mät på fälgen mot en central punkt på maskinen ex bromsbulten.

Med sänkning och andra däcksprofiler än original så ändrar sig utväxlingen och jag kör med 15/38 om jag ska busa i stan och har då en toppfart på ca 90 km/h.

Ska jag ut på långtur på landsväg blir det 17/38.

Utväxlingen styrs ju lite av hur mycket pulver du har i motorn så är motorn helt original så kommer han inte att orka varva ut på 4:an!
Min toppar runt 120 km/h med 17/38. Ska man upp i de farterna så är styrdämpare ett måste annars hugger den i styrningen hela tiden då den är överstyrd och sticker gärna åt alla håll. Med styrdämpare blir du av med de tendenserna.

När du är klar ska du ha denna geometrin på maskinen, jämför gärna med din egen.

(http://www.postimage.org/gx1Mpgt9.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1Mpgt9)

Väghållningen är minst sagt brutal och hänger du med och burkar så svänger maskinen som en gokart genom 90 graders böjar i 50-60 knyck! Burkar du dåligt så fortsätter maskinen genom kurvan utan dig så håll i styret!  :lol: 

Fjädringsvägen ligger på ca 3-4 cm men även om jag pressat han extremt över både fartgupp och i kurvor så har han aldrig skrapat i backen! Det är dock viktigt att du spänner ner dämparna enligt bilderna samt flyttar ut framdämparna i det yttre fästet.

Vad gäller gokartsidorna så är det mest en plojgrej från min sida för att referera hojen till just en gokart! Lådorna beställer du på Caroli karting i Bjuv eller någon annan som säljer delar till gokarts. Nerfarna bygger du enligt följande bild och sedan lägger du ett byggbeslag inne i lådan och ett under fyrkantsprofilen och spänner ihop de med M6, brickor och nylockmutter.

(http://www.postimage.org/Pq1ZrHqJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1ZrHqJ)

(http://www.postimage.org/Pq1ZrJVS.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1ZrJVS)

Lycka till med ditt bygge och kom ihåg att den skitmaskin du betalat en spottstyver för blir en extrem gatmaskin för ett par tusenlappar till!
(http://www.postimage.org/templates/images/smiley/agreement/2.gif) (http://www.postimage.org/)
Titel: SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
Skrivet av: __MATTE skrivet 8 juni 2009 kl. 21:13:20
har motorn fått sig nå?? :djump:
Titel: SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
Skrivet av: manneman skrivet 8 juni 2009 kl. 21:25:56
Hehehe :DV

Klart den har!  :sunny:

Det mest utom CDI utan varvstopp...vilket sköt den förra motorn...

Med annan kuggning lär han gå upp i 140 km/h!
Jag kör mest hemmavid nu dock så då finns det ingen mening med en kuggning på 17/32 vilket gör han betydligt slöare i accet, dock så fungerar det i praktiken! Det finns en tomte till här nere i Skåneland som har provat, dock med mindre lyckat resultat.
Men så länge man vet vad det beror på så fortsätter man.
Titel: SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
Skrivet av: idesprutan skrivet 2 oktober 2009 kl. 08:23:37
Riktigt trevligt stuk samt fräck :djump: :djump:

Tack för alla tips med väghållnings trix, ska kolla igenom hela min också ()p ()p
Titel: SV: Hur du bygger en supermoto av en Badboy!
Skrivet av: manneman skrivet 2 oktober 2009 kl. 17:02:44
You´re welcome! ()p